U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.
Tanne, wat is je beweegreden om dit te doen?Tanne zei:Weer eens een overzichtje. Weinig veranderingen. Volgende maand ga ik, experimenteel, eens een flinke verversing doen met natuurlijk zeewater.
ThnxDesert's Ocean zei:Dat heeft zijn wow effect nog steeds niet verloren:goed:
Ben eens benieuwd hoe de poliepen gaan reageren op het verse natuurlijk zeewater.
Het gaat om 240 liter. Ik ververs heel geregeld ongeveer 220 liter. En ik heb daar nooit een negatief gevolg van gezien.Ivan1407 zei:Maak je je geen zorgen over de verschillen tussen huidig aquariumwater en "the real stuff" aangezien je praat over een grote waterwissel? Schokeffect?
Ik ververs wel vaker deze hoeveelheden, ik ben al tijden voorstander van forse verversingen. Ik kan me niet voorstellen dat een dergelijke verversing, ook met natuurlijk zeewater, kwaad zou kunnen. Over plaagdiertjes et cetera maak ik me geen zorgen: het water wordt ingenomen door een gafzak van 50 micron, parasieten zullen tegengehouden worden. Een deel van het plankton uiteraard niet, en ik kan me goed voorstellen dat, door geregeld te verversen met natuurlijk zeewater, je de planktondichtheid een oppepper geeft, waardoor je de opname van P en N bevordert. Mede omdat ik geen ozon of uv gebruik, zou het mij niet verbazen als de planktondichtheid na zo'n verversing gedurende een wat langere tijd hoger blijft. Maar goed, we zullen zien. Als het goed is, heb ik het water in de eerste week van januari...Mefisto zei:Ik schat je waterwissel op circa 30% van de totale systeeminhoud. Dat vind ik persoonlijk behoorlijk veel voor een experiment.
Dank je wel...jwre zei:Pracht bak ! :goed:
Wat gebruik je nu aan toevoegingen ?
Hoi Lennert, dank jelennert zei:hallo tanne.
Uiteraard staat je bak er weer schitterend bij.![]()
Misschien een stomme vraag maar hoe komt het dat de koralen bij jou zo dicht op mekaar kunnen staan?
Als ik bij mij bak kijk en zie dat er maar 2cm tussen zit ga ik al veranderen.
Wat is ongeveer het min.ruimte?
grts lennert
Ik zou zeggen maak maar eens wat close ups van die nieuwe koraaltjes! Ze zijn de moeite waardTanne zei:afgelopen weken heb ik er weer een aantal nieuwe stukjes bij gescoord, probeer ze eens te vinden op de nieuwe foto's![]()
Daar gaan we... De eerste moet nog op kleur komen, maar ik verwacht dat dit koraaltje erg mooi gaat wordenmichael zei:Ik zou zeggen maak maar eens wat close ups van die nieuwe koraaltjes! Ze zijn de moeite waard![]()
Leuk! Het zijn erg leuke vissen om ondersteboven onder het steen te zien hangen. Weet je of het een koppel is? of hoe je het geslachtsonderscheid kunt zien? Zelf heb ik twee A. macneilli, maar kan er niet veel verschil aan ontdekken, behalve dat bij een de eerste straal van de rugvin iets witter van kleur is.Naast de nieuwe koraaltjes heb ik ook twee Assessor flavissimus op de kop getikt. Ik heb ze nog niet gezien, maar dat komt wel goed![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.