Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

Tanne,

Je heb een geweldige bak staan.!! :goed::D

Hardstikke bedankt voor de gezellige dag gister, Ik vond het erg leuk.!!

Gr Thijs.

Weer eens een overzichtje. Weinig veranderingen. Volgende maand ga ik, experimenteel, eens een flinke verversing doen met natuurlijk zeewater.

Bijlagen

• overz54.JPG
    overz54.JPG
    223,3 KB · Weergaven: 251
Desert's Ocean zei:
Dat heeft zijn wow effect nog steeds niet verloren:goed:

Ben eens benieuwd hoe de poliepen gaan reageren op het verse natuurlijk zeewater.
Thnx :)

Ik verwacht van de poliepen niet zo veel: vijlvisje he ;)

Ik verwacht eerder een reactie van de kleuren van de koralen. Ook ben ik benieuwd wat het inbrengen van levend phytoplankton gaat doen, doordat het water SUPERvers zal zijn, leeft dat plankton nog en kan dan voedingsstoffen opnemen, zodat die grijpbaar worden voor de koralen of de schuimer. Ik denk dat deze twee zaken wellicht een duidelijk merkbaar verschil zouden moeten geven...

Maak je je geen zorgen over de verschillen tussen huidig aquariumwater en "the real stuff" aangezien je praat over een grote waterwissel? Schokeffect?

Ivan1407 zei:
Maak je je geen zorgen over de verschillen tussen huidig aquariumwater en "the real stuff" aangezien je praat over een grote waterwissel? Schokeffect?
Het gaat om 240 liter. Ik ververs heel geregeld ongeveer 220 liter. En ik heb daar nooit een negatief gevolg van gezien.

Uiteraard wordt het water dan nog naar het juiste Sg gebracht met synthetisch zout. Ik kan me niet voorstellen dat de koralen daar iets van zouden hebben. Pieter (OHC) ververst wekelijks 1000 L met synthetisch water, maandelijks 1000 met natuurlijk water. Ook daar gaat 't prima.

In procenten is het natuurlijk niet veel, zowel bij Pieter als bij mij... Maar ik ben wel heel benieuwd!

Pracht bak ! :goed:
Wat gebruik je nu aan toevoegingen ?

Hoi Tanne kdenk dat un flinke verversing met vers natuurlijk zeewater positief zal zijn :) !! Bij mn vorige bak deed ik dat ook eens per kwartaal......liet wel het water 24uur langs un uv lampje lopen ;) !!

Mefisto zei:
Ik schat je waterwissel op circa 30% van de totale systeeminhoud. Dat vind ik persoonlijk behoorlijk veel voor een experiment;).
Ik ververs wel vaker deze hoeveelheden, ik ben al tijden voorstander van forse verversingen. Ik kan me niet voorstellen dat een dergelijke verversing, ook met natuurlijk zeewater, kwaad zou kunnen. Over plaagdiertjes et cetera maak ik me geen zorgen: het water wordt ingenomen door een gafzak van 50 micron, parasieten zullen tegengehouden worden. Een deel van het plankton uiteraard niet, en ik kan me goed voorstellen dat, door geregeld te verversen met natuurlijk zeewater, je de planktondichtheid een oppepper geeft, waardoor je de opname van P en N bevordert. Mede omdat ik geen ozon of uv gebruik, zou het mij niet verbazen als de planktondichtheid na zo'n verversing gedurende een wat langere tijd hoger blijft. Maar goed, we zullen zien. Als het goed is, heb ik het water in de eerste week van januari...

jwre zei:
Pracht bak ! :goed:
Wat gebruik je nu aan toevoegingen ?
Dank je wel...

Aan toevoegingen aardig wat, het meeste op gevoel, vrij kleine doses. In het kastje staan de meeste flesjes van KZ. Dagelijks 1-2 ml zeostart, twee druppels amino's en 6 druppels kaliumjodide-fluoride. De rest gaat gevoelsmatig, het is moeilijk een exact schema te geven. In Duitsland heb ik trouwens een potje Reef Actif van Tropic Marin gekocht. Dit zouden mariene polymeren zijn, die voedingsstoffen binden en onbeschikbaar maken voor de zooxanthellen. Omdat dit een 'langzaam vrijkomende koolstofbron' is, zouden ook de bacterien gevoed worden, waardoor de waarden P en N zouden dalen. Tegelijkertijd zou het 'microleven' in de bak gevoed worden, net als de koralen zelf (dus niet via de zooxanthellen). Omdat ik niet meerdere dingen tegelijk wil proberen blijft het potje nog even dicht :)

Ik heb vandaag een flesje spongepower gekocht, eens zien of ik daar net zo enthousiast over word als jij :)

Overigens ben ik nog lang niet tevreden, de bak kan nog veel mooier vind ik. Nu heb ik kerstvakantie, alle tijd om de handen uit de mouwen te steken en wat extra onderhoud aan de bak te gaan doen :)

Vandaag trouwens een dagje getoerd met Aquathomas, Michael en Deborah. Gezellig zoals altijd, en zowel bij waterweelde als bij aquacompleet weer mooie aankopen gedaan! :goed:

hey hey, net thuis gekomen, bedankt voor het gezellig dagje en de gastvrijheid, ben eens nieuwsgierig naar wat de toevoegingen gaan geven hier :D en toch ook al vindt jezelf van niet, je bak staat er schitterend bij

hoi Tanne
hoeveel sponge power ga je doseren ?
ik kom tussen kerst en oud en nieuw wel even buurten bij je als het uitkomt.
vrg mike

Thomas: bedankt!! 't Was gezellig, en ook prettig om er nog iemand bij te hebben om Michael een beetje onder controle te houden :D :D

Mike: ik heb nu een eenmalige startdosering gedaan van 2 ml, ik denk dat ik me ga houden aan de geadviseerde dosering van 1 druppel per 100 L per dag. Je bent van harte welkom, alleen weet ik niet zeker of ik 't ga redden tussen kerst en oud en nieuw, ik geloof dat al die dagen al vol zitten met allemaal leuke dingen :)

lennert zei:
hallo tanne.

Uiteraard staat je bak er weer schitterend bij.:eek:

Misschien een stomme vraag maar hoe komt het dat de koralen bij jou zo dicht op mekaar kunnen staan?
Als ik bij mij bak kijk en zie dat er maar 2cm tussen zit ga ik al veranderen.
Wat is ongeveer het min.ruimte?

grts lennert
Hoi Lennert, dank je :)

De koralen kunnen heel dicht bij elkaar staan, maar dit is sterk soortafhankelijk. Sommige soorten kunnen beslist niet naast elkaar, andere weer wel. Naarmate je ervaring groeit en je genoeg leest, groeit het inzicht hierin ook vanzelf. In de afgelopen weken heb ik er weer een aantal nieuwe stukjes bij gescoord, probeer ze eens te vinden op de nieuwe foto's ;)

Naast de nieuwe koraaltjes heb ik ook twee Assessor flavissimus op de kop getikt. Ik heb ze nog niet gezien, maar dat komt wel goed :)

Twee weken geleden weer eens een flinke verversing gedaan met synthetisch water, ik heb er maar even een foto van gemaakt. De andere twee foto's heb ik vanmorgen genomen, zoals je ziet had ik nog geen koffie gedronken!

Bijlagen

• verversen24.12.07.JPG
    verversen24.12.07.JPG
    306,4 KB · Weergaven: 121
  • overz55.JPG
    overz55.JPG
    256,1 KB · Weergaven: 70
  • overz56.JPG
    overz56.JPG
    249,1 KB · Weergaven: 122
Tanne zei:
afgelopen weken heb ik er weer een aantal nieuwe stukjes bij gescoord, probeer ze eens te vinden op de nieuwe foto's ;)
Ik zou zeggen maak maar eens wat close ups van die nieuwe koraaltjes! Ze zijn de moeite waard;)

michael zei:
Ik zou zeggen maak maar eens wat close ups van die nieuwe koraaltjes! Ze zijn de moeite waard;)
Daar gaan we... De eerste moet nog op kleur komen, maar ik verwacht dat dit koraaltje erg mooi gaat worden :) De andere zijn al wel licht van kleur in de zin dat het bruin er 'uit' is, maar de kleuren moeten nog wat dieper worden. Ik denk dat dat wel gaat lukken :)

Bijlagen

• acro4.1.08a.JPG
    acro4.1.08a.JPG
    229,6 KB · Weergaven: 39
  • acro4.1.08b.JPG
    acro4.1.08b.JPG
    196,7 KB · Weergaven: 30
  • acro4.1.08c.JPG
    acro4.1.08c.JPG
    180 KB · Weergaven: 27
  • acro4.1.08d.JPG
    acro4.1.08d.JPG
    132,3 KB · Weergaven: 27
  • acro4.1.08e.JPG
    acro4.1.08e.JPG
    161,5 KB · Weergaven: 26
Hey Tanne,

Naast de nieuwe koraaltjes heb ik ook twee Assessor flavissimus op de kop getikt. Ik heb ze nog niet gezien, maar dat komt wel goed
smile.gif
Leuk! Het zijn erg leuke vissen om ondersteboven onder het steen te zien hangen. Weet je of het een koppel is? of hoe je het geslachtsonderscheid kunt zien? Zelf heb ik twee A. macneilli, maar kan er niet veel verschil aan ontdekken, behalve dat bij een de eerste straal van de rugvin iets witter van kleur is.

Je bak ziet er super uit!

Gr.
Tim

Back
Bovenaan