Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

Indrukwekkende getallen! Welke maat bak heb je precies en hoeveel en welke lampen had je eerst?
Ik had een doorkijk van 125 x 60 x 60.
Maar die zat zo vol dat ik wel iets moest gaan doen.
En doorkijk van maar 60 diepte is eigenlijk niet genoeg om kolonies te laten uitgroeien van het midden tot aan het glas.
Daar kwam ook nog bij dat we moeten verbouwen in de ruimte waar de bak stond.

Dus, heb ik een nieuwe bak laten maken van 150 x 60 x 60 die weer tegen de muur kon en met een grote sump waar een vak voor stekjes voorzien is.
Daarmee kon ik rustig de verhuis voorbereiden.
Op de vorige bak had ik 2 Radion G4 pro lampen hangen.

Die waren eigenlijk ook redelijk "versleten" op het einde.
Net voor de verhuis heb ik 3 AIPAI A8 pro 2 lampen kunnen overnemen tot ik eruit was wat ik zou doen.
Deze zijn 240W per lamp en volgens de APEX had ik een verbruik van rond de 500W tijdens de piekperiode van de dag met de 3 samen.
Spreiding was veel minder even dan dat het nu is. Zelfs redelijk onder de lamp had ik een plek van 350 en 5cm verder nog maar 120.

Nu heb ik 2 Straton X lampen die vanuit het midden de perfecte spreiding hebben.
Op de uiteinde van de bak vallen de waarden iets naar beneden.
Daar staan nu toch enkel toortsen en een montipora aan de andere kant die dan "maar" rond de 200par zitten.

Als ik de intensiteit nog iets verhoog heb ik daar ook rond de 250 waarschijnlijk.
Later, als ik het echt nodig vind, hang ik misschien nog eentje bij.
Maar voorlopig ben ik helemaal tevreden zo.

En nu heb ik dus de koralen uitgedund tot wat ik echt graag wilde houden en de rest heb ik weg gedaan.
Nu kan alles weer volop groeien en neem ik enkel nog de dieren bij die ik echt mooi vind.

Bizar zeg, 150 watt in plaats van 500 watt en dan meer par en meer spreiding. Ik ben benieuwd hoe je nieuwe bak zich gaat ontwikkelen!

De laatste maanden wordt de bak mooier en mooier. Hier een paar kiekjes met de iPhone. Ik stond even te genieten.

IMG_4830.JPGIMG_4834.JPGIMG_4836.JPGIMG_4837.JPGIMG_4839.JPGIMG_4841.JPGIMG_4845.JPGIMG_4847.JPGIMG_4850.JPGIMG_4851.JPG

Back
Bovenaan