Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Eindelijk ...

AquaThomas

serieus verslaafd
Ik ga eindelijk beginnen met een zeewater bakje

ik ga proberen om hier zoveel mogelijk bij te houden dus hier komt al de eerste info

de afmetingen :

bak: 0,80 * 0,80 * 0,80

sump: 0,5 x 0,65 x 0,45

pomp: red dragon 8,4m³ 68w

afschuimer: HS 150-F2001 ( 850l )

verlichting: HQI 1 x 250w

Voorlopig heb ik nog niks thuis staan want een deel is al in bestelling en het andere deel moet ik nog bestellen.
Vanaf ik iets heb post ik natuurlijk een paar foto's

hoi Thomas,

Ziet er mooi uit, alleen de velrichting, blijft die 250watt?Dat komt neer op 0.5watt/l aquariuminhoud terwijl ze voor het houden van steenkoralen toch meer adviseren. Ik heb nu ook 0.5watt/l aquariuminhoud en ben er inmiddels proefondervindelijk achter gekomen dat dat echt te weinig is om steenkoralen te houden, die verkleuren allemaal bij mij...

Als het nog mogelijk is, zou ik toch iets meer verlichting er boven hangen.

Voor de rest wel erg mooi zo'n kubus, succes met de opstart!

GR. Jurjen

AquaThomas zei:
Ik ga eindelijk beginnen met een zeewater bakje

ik ga proberen om hier zoveel mogelijk bij te houden dus hier komt al de eerste info

de afmetingen :

bak: 0,80 * 0,80 * 0,80

sump: 0,5 x 0,65 x 0,45

pomp: red dragon 8,4m³ 68w

afschuimer: HS 150-F2001 ( 850l )

verlichting: HQI 1 x 250w

Voorlopig heb ik nog niks thuis staan want een deel is al in bestelling en het andere deel moet ik nog bestellen.
Vanaf ik iets heb post ik natuurlijk een paar foto's

De kubussen komen als paddestoelen uit de grond, mooi :goed: !

Zegt hij dan dat hij steenkoralen gaat houden?
Kan best zijn dat hij voor andere dieren met stukken minder verlichting aan kan. Ik heb trouwens ook steenkoralen met maar 0.6W/liter dus?
Groeten,
Paul

Jurjen zei:
hoi Thomas,

Ziet er mooi uit, alleen de velrichting, blijft die 250watt?Dat komt neer op 0.5watt/l aquariuminhoud terwijl ze voor het houden van steenkoralen toch meer adviseren. Ik heb nu ook 0.5watt/l aquariuminhoud en ben er inmiddels proefondervindelijk achter gekomen dat dat echt te weinig is om steenkoralen te houden, die verkleuren allemaal bij mij...

GR. Jurjen

Thomas, goed plan, ben benieuwd! :goed:

Jurjen zei:
hoi Thomas,

GR. Jurjen
Hoi Jurjen,

ik wil je niet aanvallen ofzo, maar je weet natuurlijk niet of dat aan de verlichting ligt, je bak is nog jong ;)

Groetjes Martijn

M.i. is de 250 W brander voldoende, als Thomas t.z.t. sterk lichtbehoeftige steenkoralen wil gaan houden, kan hij de HQI altijd nog aanvullen met T5. Zelf zou ik voor het optische effect én voor de simulatie van de dag/nacht-overgang sowieso vanaf het begin aanvullen met enkele T5-buisjes, als de lichthoeveelheid niet voldoende blijkt te zijn kunnen er altijd nog extra T5-armaturen bij geplaatst worden.

De techniek klinkt verder dik in orde, nu nog een partij GOED levend steen en de lol kan beginnen!

Veel Succes

Groetjes

Vini

Bedankt iedereen al voor de reactie

even een kleine aanpassing nog i.v.m. de belichting

er komt inderdaad nog een t5 lamp bij te hangen maar ik ben er nog niet uit welke lamp dit gaat worden. Ik denk een blauwe nachtverlichting met mischien nog een andere bij maar daar ben ik nog niet uit.

Ik hoop een goed partij levend steen te krijgen maar daar twijfel ik niet aan aangezien ik alles koop bij coralcave.

Maar zowieso ga ik nog niet beginnen met moeilijke steenkoralen aangezien dit mijn eerste zeewaterbak is ga ik rustig beginnen en genieten van de makkelijk houdbare koralen en diertjes. En later zien we wel verder. Normaal zou ik als afschuimer een bubble king 800l gekocht hebben maar mijn portomonee laat dit spijtig genoeg niet toe. Dus daarom de andere. De ombouw wordt volledig zelfbouw samen met een vriend van mij dus daar ga ik ook zo snel mogelijk foto's van posten vanaf ik eraan begin.

Alvast iedereen al bedankt voor de snelle reactie

dit weekend wordt mijn bak in elkaar geplakt :d
eindelijk nu komt het dichter en dichter
de plannen voor het onderstel zijn ook al klaar
en de ombouw krijgt stillaan vorm in mijn gedachten
dus stilletjes aan kan het echte werk gaan beginnen

Hoeveel kilo levend steen raden jullie mij trouwens aan om te starten ?

Ineens de volle lading? Of rustig een paar kilo's en daarna bijvullen

De hoeveelheid levend steen is iets persoonlijks als je van een luchtige opbouw houd heb je wat minder nodig.
Sommige stenen wegen ook zwaarder dan andere , het beste is lekker poreus steen te nemen om zo een goed mogelijk natuurlijk microleven in de bak te krijgen.
Zelf vind ik ook als je begint koop dan zo groot mogelijke platte stukken om makkelijk te kunnen stapelen en een mooie opbouw te krijgen.
Zelf hou ik van een luchtige opbouw en zou dan voor zo'n bak als jij hebt met 50 Kg beginnen , dan kun je er altijd later nog wat aan toevoegen.
Als je teveel koopt en je wilt het dan weer kwijt krijg je meestal nog maar de helft van wat je betaald hebt.
Met pilaren maken kan je ook hele mooie resultaten krijgen trouwens

Groeten , Peter

p2m zei:
Zelf hou ik van een luchtige opbouw en zou dan voor zo'n bak als jij hebt met 50 Kg beginnen , dan kun je er altijd later nog wat aan toevoegen.

Ik ook, maar dan vind ik 50 kg persoonlijk al veels te veel...

p2m zei:
Met pilaren maken kan je ook hele mooie resultaten krijgen trouwens

Groeten , Peter
Dat ben ik helemaal met je eens!

Zoveel mensen, zoveel meningen. Met een beetje kunst en vliegwerk (én met zelf uitgezocht steen), denk ik dat je met een doos (25 kg) al een heel eind komt. Met een kubusbak kun je maar een heel smal rif bouwen, wat bovendien niet te steil zou moeten zijn ivm het makkelijk plaatsen van stekjes.

Grtjs, Shiva!

Hoe bedoel je een heel smal rif bouwen? Mijn bedoeling was om het in een hoek tot helemaal bovenaan zo naar beneden te laten aflopen met in het midden een zandzone met een kleine pilaar mischien

AquaThomas zei:
Hoe bedoel je een heel smal rif bouwen? Mijn bedoeling was om het in een hoek tot helemaal bovenaan zo naar beneden te laten aflopen met in het midden een zandzone met een kleine pilaar mischien

Dat is natuurlijk geheel smaak-gebonden, maar over het algemeen wordt het als ''mooi'' beschouwd als je tenminste 10 cm van het glas afzit met de steen-opbouw (iig de kanten waar je in kan kijken).

Dus 80-10-10 is dan dus een rifje van hoogstens 60 cm breed.

Je idee klinkt heel mooi, maar het zal je mss nog vies tegen vallen om dat te realiseren ivm de benodigde ruimte.
laat iig veel foto's zien, ik moet nog ideeën opdoen voor de inrichting van mijn kubus :D !

Grtjs, Shiva!

Ik denk dat je gelijk hebt shiva , dat je met 25 kg heel ver kan komen.
Maar dan moet wel goed poreus steen hebben want dit weegt naar formaat minder.
Als je een gesloten box van 25 kg koopt weet je natuurlijk niet wat erin zit.
Ook iets persoonlijks , maar ik zou het liever zelf uitzoeken inplaats van een box te kopen.

Groeten , Peter

(én met zelf uitgezocht steen)Sorry shiva daar had ik even over heen gelezen.

Groeten , Peter

p2m zei:
(én met zelf uitgezocht steen)
Sorry shiva daar had ik even over heen gelezen.

Groeten , Peter
Twee zielen, één gedachte Peter Deux Metres :D ...

Back
Bovenaan