Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

En op een gegeven moment was ik wel klaar met 'saaie klussen' zoals witten. Ik heb een tijdelijke klep voor het aquarium gemaakt. Uiteindelijk komt er iets mooiers, maar op deze manier hebben we alvast een beeld.

Ook heb ik de Maxspect Gyre in de bak gehangen om proef te draaien. Allereerst was ik benieuwd naar de werking, maar ook had ik gelezen dat dit apparaat moet indraaien om wat stiller te worden. Ik ben benieuwd, tot nu toe maakt 'ie nog best wat herrie. De stroming is werkelijk fenomenaal, maar natuurlijk realiseer ik me ook dat de bak nog geheel leeg is.

Bijlagen

• 10891446_785748041498752_729764872085302955_n.jpg
    10891446_785748041498752_729764872085302955_n.jpg
    20,3 KB · Weergaven: 246
Welkom in de bak-in-muur-club. Je gaat het je niet beklagen. Succes met het overbrengen van de levende have ...

Hahaha een bak in de muur club. Welkom Tanne.

wouw je hebt nu op de fotos al een mooie diepte werking
Dank je wel :)

Welkom in de bak-in-muur-club. Je gaat het je niet beklagen. Succes met het overbrengen van de levende have ...
Tot nu toe ben ik er erg blij mee, dank je wel voor de succeswensen :)

Hahaha een bak in de muur club. Welkom Tanne.
Thanks!

Gisteren heeft Tim van Aqua Compleet de sump gebracht. Vandaag aan de slag met aansluiten maar in verband met de festiviteiten is dat nog niet af. Ik ben van plan de linker en rechter wand in elk geval gedeeltelijk te bekleden met wat platen Real Reef Rock, ik vind het mooi dun spul waardoor het mogelijk is een mooi ruimtelijk effect te creëren. Binnenkort meer!

Fijne jaarwisseling!

Het leidingwerk zit. Er moet alleen nog een pijp vast worden gezet, dat doe ik pas nadat de aquascape af is, nu heb ik nog wat flexibiliteit. Ondertussen is het leidingwater weer uit de bak, nu aquascapen met wat Real Reef Rock om een basis te maken voor de definitieve aquascape. Komende week vullen met natuurlijk zeewater... :)

Bijlagen

• 10444005_792718180801738_3491378168910033578_n.jpg
    10444005_792718180801738_3491378168910033578_n.jpg
    48,2 KB · Weergaven: 199
  • 10421983_792718194135070_4233005966865950529_n.jpg
    10421983_792718194135070_4233005966865950529_n.jpg
    22,9 KB · Weergaven: 251
Ga je de Gyre verticaal of horizontaal plaatsen, Tanne ?

Het leidingwerk zit. Er moet alleen nog een pijp vast worden gezet, dat doe ik pas nadat de aquascape af is, nu heb ik nog wat flexibiliteit. Ondertussen is het leidingwater weer uit de bak, nu aquascapen met wat Real Reef Rock om een basis te maken voor de definitieve aquascape. Komende week vullen met natuurlijk zeewater... :)

Hoi Tanne,

Begrijp ik hieruit dat je Real Reef Rock makkelijk een aantal dagen droog (zonder nadelen) in het aquarium kan houden?
En doe jij de stenen op elkaar leggen of doe je ze ook echt aan elkaar 'plakken'?

Ik vraag dit omdat ik over 2 maanden ook ga scapen maar ik heb nog geen idee hoe. :o
Weet wel wat ik wil maar niet hoe ik het kan realiseren....

Gr, Michael

Wauw, je volgt een tijdje dit dagboek niet en er is een hoop veranderd! :)
Beetje laat maar alsnog gefeliciteerd met het nieuwe huis en aankomende junior.

En succes met het klussen en opstarten!

Groet,

Marcel

Goed bezig!
Zowel bypass op opvoer als overloop als ik het goed zie?
Klopt Frode. Ik wil de koeler boven de bak plaatsen, ik heb boven de bak ruimte om er te werken, daarboven hangt een plank die 'over engineered' op veel te veel plankdragers voor zware belasting ligt. Onder de plank komen de lampen te hangen, op de plank komt zoveel mogelijk electra en de koeler. Ik denk dat de bypass van de overloop deze hoogte niet haalt en nu is nog het moment om dit soort dingen relatief eenvoudig te knutselen, hoewel ik denk ik al wel een kapitaal aan aansluitmateriaal heb gebruikt. Daarbij was ik na het plakken redelijk licht in m'n hoofd... ;)

Ga je de Gyre verticaal of horizontaal plaatsen, Tanne ?
Geen idee Stefan. Tot nu toe heb ik hem horizontaal getest, maar verticaal kan ook. Ik ben er nog niet uit.

Hoi Tanne,

Begrijp ik hieruit dat je Real Reef Rock makkelijk een aantal dagen droog (zonder nadelen) in het aquarium kan houden?
En doe jij de stenen op elkaar leggen of doe je ze ook echt aan elkaar 'plakken'?

Ik vraag dit omdat ik over 2 maanden ook ga scapen maar ik heb nog geen idee hoe. :o
Weet wel wat ik wil maar niet hoe ik het kan realiseren....

Gr, Michael
Michael, met veel cement en veel epoxy kom je een eind. Dan nog wat tie-raps ter versteviging en balkjes/pvc-buizen voor tijdelijke ondersteuning en het komt helemaal goed. De RRR kun je een tijd buiten het water houden: zo wordt het helaas ook getransporteerd en opgeslagen. Ik heb niet de illusie dat er nog veel op leeft, maar het grote voordeel is wel dat het al geruime tijd gewaterd is en dus, in tegenstelling tot 'gewoon' rifkeramiek veel minder stoffen (denk aan silicaten!) afgeeft. Ik ben dus pragmatisch: die paar dagen zullen echt niet meer uitmaken.

Wauw, je volgt een tijdje dit dagboek niet en er is een hoop veranderd! :)
Beetje laat maar alsnog gefeliciteerd met het nieuwe huis en aankomende junior.

En succes met het klussen en opstarten!

Groet,

Marcel
Dank je wel Marcel. De klussen in huis zijn grotendeels afgerond. Er moeten nog wat kleine dingetjes geschilderd worden en nog wat andere klusjes afgerond, maar verder zijn we al enorm opgeschoten.

Morgen ga ik waarschijnlijk weer verder, vandaag even een dagje tijd voor andere zaken. Je zou bijna vergeten dat er -naast de verhuizing en de bak- ook nog andere dingen in het leven belangrijk zijn ;)

Hoi Tanne,

Ik was je even vergeten te antwoorden zag ik wat betreft de vloer maar die ligt nu toch ondertussen;)

Je pakt het weer goed aan ook dit keer en ga het met veel interesse volgen.

Ik ben begonnen met mijn foto's een beetje te ordenen van al de jaren dat er zeewater stond thuis en dan zie je toch wel dat het eigenlijk een prachtig stukje natuur was dat in de woonkamer stond en eronder :phmmm.

Klopt Frode. Ik wil de koeler boven de bak plaatsen, ik heb boven de bak ruimte om er te werken, daarboven hangt een plank die 'over engineered' op veel te veel plankdragers voor zware belasting ligt. Onder de plank komen de lampen te hangen, op de plank komt zoveel mogelijk electra en de koeler. Ik denk dat de bypass van de overloop deze hoogte niet haalt en nu is nog het moment om dit soort dingen relatief eenvoudig te knutselen, hoewel ik denk ik al wel een kapitaal aan aansluitmateriaal heb gebruikt. Daarbij was ik na het plakken redelijk licht in m'n hoofd... ;)

Geen idee Stefan. Tot nu toe heb ik hem horizontaal getest, maar verticaal kan ook. Ik ben er nog niet uit.

Michael, met veel cement en veel epoxy kom je een eind. Dan nog wat tie-raps ter versteviging en balkjes/pvc-buizen voor tijdelijke ondersteuning en het komt helemaal goed. De RRR kun je een tijd buiten het water houden: zo wordt het helaas ook getransporteerd en opgeslagen. Ik heb niet de illusie dat er nog veel op leeft, maar het grote voordeel is wel dat het al geruime tijd gewaterd is en dus, in tegenstelling tot 'gewoon' rifkeramiek veel minder stoffen (denk aan silicaten!) afgeeft. Ik ben dus pragmatisch: die paar dagen zullen echt niet meer uitmaken.

Dank je wel Marcel. De klussen in huis zijn grotendeels afgerond. Er moeten nog wat kleine dingetjes geschilderd worden en nog wat andere klusjes afgerond, maar verder zijn we al enorm opgeschoten.

Morgen ga ik waarschijnlijk weer verder, vandaag even een dagje tijd voor andere zaken. Je zou bijna vergeten dat er -naast de verhuizing en de bak- ook nog andere dingen in het leven belangrijk zijn ;)

Hoi Tanne,

Ok, duidelijk.
Dan ga ik tzt ook lekker knutselen met RRR en doen we er daarna nog wel wat levend steen erbij om goed te enten.

Gr, Michael

PS: sorry voor de post hiervoor, die ging per ongeluk en het lukt me niet om hem aan te passen of te verwijderen.

Hoi Tanne,

Ok, duidelijk.
Dan ga ik tzt ook lekker knutselen met RRR en doen we er daarna nog wel wat levend steen erbij om goed te enten.

Gr, Michael

PS: sorry voor de post hiervoor, die ging per ongeluk en het lukt me niet om hem aan te passen of te verwijderen.
Hi Michael,
Pas vanaf 250 posts kun je je eigen berichten bewerken...

Vandaag na 't werk (de kerstvakantie is voorbij, wat gaat er veel vrije tijd zitten in dat werken ;)) nog even in m'n nieuwe huis geweest. Naast een aantal andere klusjes ook nog wat tijd aan de bak besteed. Ik heb een aantal grote platen RRR tegen de zijwanden geplakt om op die manier veel diepte te creëren. Ik weet even niet meer van wie de suggestie kwam, maar dank je wel :D

Waarschijnlijk komt eind deze week het natuurlijk zeewater in de bak. Dan ook nog een flinke portie vies zand uit de bestaande bak en dan wil ik op die manier de bak een soort 'kickstart' geven. Als ik efficient werk, moet het mogelijk zijn over enkele weken de inhoud in één keer over te zetten zonder een nieuwe opstart door te hoeven maken: het grootste deel van het huidige steen gaat mee, samen met de intacte biomassa uit de huidige zandbodem. Het ergste vuil uit het oude zand neem ik niet mee, maar brandschoon hoeft het ook niet.

Spannend!

Ziet er weer goed uit Tanne.
Ben erg benieuwd hoe het er over een paar maanden bijstaat!

Hoi Tanne,

Ik was je even vergeten te antwoorden zag ik wat betreft de vloer maar die ligt nu toch ondertussen;)

Je pakt het weer goed aan ook dit keer en ga het met veel interesse volgen.

Ik ben begonnen met mijn foto's een beetje te ordenen van al de jaren dat er zeewater stond thuis en dan zie je toch wel dat het eigenlijk een prachtig stukje natuur was dat in de woonkamer stond en eronder :phmmm.
Hoi Luc, dank je alsnog. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen de vloer te laten liggen. Het scheelde veel tijd en mijn grootste angst was wat met de bak te doen als de vloer vervangen zou moeten worden. Gezien het feit dat de bak nu in de bijkeuken staat op een betonnen vloer is dat probleem de wereld uit. Ik heb dus gekozen voor de makkelijkste en goedkoopste weg. Erg fijn dat de dingen nu lekker opschieten. Nog anderhalve week en ik woon er :)

Wat betreft jouw foto's: die waren altijd om van te smullen! Kriebelt het niet een klein beetje met iets kleins te herstarten?

Ziet er weer goed uit Tanne.
Ben erg benieuwd hoe het er over een paar maanden bijstaat!
Dank je wel, ik ben ook erg benieuwd ;)

Gisteren met dank aan Pieter van het Openhaardencentrum en Arie van Aquacompleet weer flink opgeschoten:
- Van Pieter kon ik natuurlijk zeewater overnemen. Wel even een klus, er zijn welgeteld 33 zoutemmers water de bak in gegaan. Ik hoef deze week niet meer naar de sportschool ;) Het water was gisteren nog licht troebel, maar daar maak ik me geen zorgen om.
- Bij Arie heb ik wat levend steen en wat andere benodigdheden gekocht, maar ik kon ook een leen-afschuimer meekrijgen. De Bubble King draait nu natuurlijk nog op m'n huidige aquarium, op de nieuwe bak draait tijdelijk een Aquacompleet afschuimer.

Heren, beiden bedankt!

Nu we toch aan het vernieuwen zijn: ik wil gaan proberen hoe mijn resultaten zullen zijn met de Triton Base Elementz (http://www.triton.de/produkte/triton-methode/). Ik ben zeker niet ontevreden over mijn huidige resultaten, maar wellicht kan het nog beter...

Vandaag gaat er een deel van het zand van mijn huidige bak over in de nieuwe bak om zo de 'opstart' een duw in de goede richting te geven, voor zover er sprake is van een opstart natuurlijk ;)

Gaat lekker Tanne. Toch aan de Triton dus...ook meteen maar een Triton lamp dan [emoji16]

En op een gegeven moment was ik wel klaar met 'saaie klussen' zoals witten. Ik heb een tijdelijke klep voor het aquarium gemaakt. Uiteindelijk komt er iets mooiers, maar op deze manier hebben we alvast een beeld.

Ook heb ik de Maxspect Gyre in de bak gehangen om proef te draaien. Allereerst was ik benieuwd naar de werking, maar ook had ik gelezen dat dit apparaat moet indraaien om wat stiller te worden. Ik ben benieuwd, tot nu toe maakt 'ie nog best wat herrie. De stroming is werkelijk fenomenaal, maar natuurlijk realiseer ik me ook dat de bak nog geheel leeg is.

Tanne goedemorgen:)

Hoe bevalt de Maxpect tot zover?
De theorie ziet er erg goed uit betreffende het gyro-effect.
Ik weet dat er verschillene maten zijn in deze, welke heb jij in gebruik?

ben benieuwd naar je bevinding:)

Back
Bovenaan