U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.
Welkom in de bak-in-muur-club. Je gaat het je niet beklagen. Succes met het overbrengen van de levende have ...
Dank je welwouw je hebt nu op de fotos al een mooie diepte werking
Tot nu toe ben ik er erg blij mee, dank je wel voor de succeswensenWelkom in de bak-in-muur-club. Je gaat het je niet beklagen. Succes met het overbrengen van de levende have ...
Thanks!Hahaha een bak in de muur club. Welkom Tanne.
Het leidingwerk zit. Er moet alleen nog een pijp vast worden gezet, dat doe ik pas nadat de aquascape af is, nu heb ik nog wat flexibiliteit. Ondertussen is het leidingwater weer uit de bak, nu aquascapen met wat Real Reef Rock om een basis te maken voor de definitieve aquascape. Komende week vullen met natuurlijk zeewater...![]()
Klopt Frode. Ik wil de koeler boven de bak plaatsen, ik heb boven de bak ruimte om er te werken, daarboven hangt een plank die 'over engineered' op veel te veel plankdragers voor zware belasting ligt. Onder de plank komen de lampen te hangen, op de plank komt zoveel mogelijk electra en de koeler. Ik denk dat de bypass van de overloop deze hoogte niet haalt en nu is nog het moment om dit soort dingen relatief eenvoudig te knutselen, hoewel ik denk ik al wel een kapitaal aan aansluitmateriaal heb gebruikt. Daarbij was ik na het plakken redelijk licht in m'n hoofd...Goed bezig!
Zowel bypass op opvoer als overloop als ik het goed zie?
Geen idee Stefan. Tot nu toe heb ik hem horizontaal getest, maar verticaal kan ook. Ik ben er nog niet uit.Ga je de Gyre verticaal of horizontaal plaatsen, Tanne ?
Michael, met veel cement en veel epoxy kom je een eind. Dan nog wat tie-raps ter versteviging en balkjes/pvc-buizen voor tijdelijke ondersteuning en het komt helemaal goed. De RRR kun je een tijd buiten het water houden: zo wordt het helaas ook getransporteerd en opgeslagen. Ik heb niet de illusie dat er nog veel op leeft, maar het grote voordeel is wel dat het al geruime tijd gewaterd is en dus, in tegenstelling tot 'gewoon' rifkeramiek veel minder stoffen (denk aan silicaten!) afgeeft. Ik ben dus pragmatisch: die paar dagen zullen echt niet meer uitmaken.Hoi Tanne,
Begrijp ik hieruit dat je Real Reef Rock makkelijk een aantal dagen droog (zonder nadelen) in het aquarium kan houden?
En doe jij de stenen op elkaar leggen of doe je ze ook echt aan elkaar 'plakken'?
Ik vraag dit omdat ik over 2 maanden ook ga scapen maar ik heb nog geen idee hoe.
Weet wel wat ik wil maar niet hoe ik het kan realiseren....
Gr, Michael
Dank je wel Marcel. De klussen in huis zijn grotendeels afgerond. Er moeten nog wat kleine dingetjes geschilderd worden en nog wat andere klusjes afgerond, maar verder zijn we al enorm opgeschoten.Wauw, je volgt een tijdje dit dagboek niet en er is een hoop veranderd!
Beetje laat maar alsnog gefeliciteerd met het nieuwe huis en aankomende junior.
En succes met het klussen en opstarten!
Groet,
Marcel
Klopt Frode. Ik wil de koeler boven de bak plaatsen, ik heb boven de bak ruimte om er te werken, daarboven hangt een plank die 'over engineered' op veel te veel plankdragers voor zware belasting ligt. Onder de plank komen de lampen te hangen, op de plank komt zoveel mogelijk electra en de koeler. Ik denk dat de bypass van de overloop deze hoogte niet haalt en nu is nog het moment om dit soort dingen relatief eenvoudig te knutselen, hoewel ik denk ik al wel een kapitaal aan aansluitmateriaal heb gebruikt. Daarbij was ik na het plakken redelijk licht in m'n hoofd...
Geen idee Stefan. Tot nu toe heb ik hem horizontaal getest, maar verticaal kan ook. Ik ben er nog niet uit.
Michael, met veel cement en veel epoxy kom je een eind. Dan nog wat tie-raps ter versteviging en balkjes/pvc-buizen voor tijdelijke ondersteuning en het komt helemaal goed. De RRR kun je een tijd buiten het water houden: zo wordt het helaas ook getransporteerd en opgeslagen. Ik heb niet de illusie dat er nog veel op leeft, maar het grote voordeel is wel dat het al geruime tijd gewaterd is en dus, in tegenstelling tot 'gewoon' rifkeramiek veel minder stoffen (denk aan silicaten!) afgeeft. Ik ben dus pragmatisch: die paar dagen zullen echt niet meer uitmaken.
Dank je wel Marcel. De klussen in huis zijn grotendeels afgerond. Er moeten nog wat kleine dingetjes geschilderd worden en nog wat andere klusjes afgerond, maar verder zijn we al enorm opgeschoten.
Morgen ga ik waarschijnlijk weer verder, vandaag even een dagje tijd voor andere zaken. Je zou bijna vergeten dat er -naast de verhuizing en de bak- ook nog andere dingen in het leven belangrijk zijn![]()
Michael, met veel cement en veel epoxy kom je een eind. Dan nog wat tie-raps ter versteviging en balkjes/pvc-buizen voor tijdelijke ondersteuning en het komt helemaal goed. De RRR kun je een tijd buiten het water houden: zo wordt het helaas ook getransporteerd en opgeslagen. Ik heb niet de illusie dat er nog veel op leeft, maar het grote voordeel is wel dat het al geruime tijd gewaterd is en dus, in tegenstelling tot 'gewoon' rifkeramiek veel minder stoffen (denk aan silicaten!) afgeeft. Ik ben dus pragmatisch: die paar dagen zullen echt niet meer uitmaken.
Hi Michael,Hoi Tanne,
Ok, duidelijk.
Dan ga ik tzt ook lekker knutselen met RRR en doen we er daarna nog wel wat levend steen erbij om goed te enten.
Gr, Michael
PS: sorry voor de post hiervoor, die ging per ongeluk en het lukt me niet om hem aan te passen of te verwijderen.
Hoi Luc, dank je alsnog. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen de vloer te laten liggen. Het scheelde veel tijd en mijn grootste angst was wat met de bak te doen als de vloer vervangen zou moeten worden. Gezien het feit dat de bak nu in de bijkeuken staat op een betonnen vloer is dat probleem de wereld uit. Ik heb dus gekozen voor de makkelijkste en goedkoopste weg. Erg fijn dat de dingen nu lekker opschieten. Nog anderhalve week en ik woon erHoi Tanne,
Ik was je even vergeten te antwoorden zag ik wat betreft de vloer maar die ligt nu toch ondertussen
Je pakt het weer goed aan ook dit keer en ga het met veel interesse volgen.
Ik ben begonnen met mijn foto's een beetje te ordenen van al de jaren dat er zeewater stond thuis en dan zie je toch wel dat het eigenlijk een prachtig stukje natuur was dat in de woonkamer stond en eronderhmmm.
Dank je wel, ik ben ook erg benieuwdZiet er weer goed uit Tanne.
Ben erg benieuwd hoe het er over een paar maanden bijstaat!
En op een gegeven moment was ik wel klaar met 'saaie klussen' zoals witten. Ik heb een tijdelijke klep voor het aquarium gemaakt. Uiteindelijk komt er iets mooiers, maar op deze manier hebben we alvast een beeld.
Ook heb ik de Maxspect Gyre in de bak gehangen om proef te draaien. Allereerst was ik benieuwd naar de werking, maar ook had ik gelezen dat dit apparaat moet indraaien om wat stiller te worden. Ik ben benieuwd, tot nu toe maakt 'ie nog best wat herrie. De stroming is werkelijk fenomenaal, maar natuurlijk realiseer ik me ook dat de bak nog geheel leeg is.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.