Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

Heb je al een idee wat je op je achterwand gaat doen?

vind dat van mark in THE box heel erg mooi en je hebt wel mooi de ruimte daar om het schoon te houden, en ik zag bij mark dat de poster niet geplakt zit maar gewoon demontabel dan kan je tijdens je werkzaam heden gewoon even de poster (foto) er af halen.

Dit word een toppertje!! Moet allemaal goedkomen. Gaat bij jouw verbouwing sneller glas in dan hier haha.. bij jouw is (lijkt ) het het eerste wat binnen staat.

Ziet er goed uit tot zover. Welke maat voorraam zit ik nu te bewonderen? De bak lijkt zo hoog...

Erg mooi Tanne, wat ik mij afvroeg, ben je van plan de zijkanten te bedekken met Rifkeramiek of levendsteen, zodat er dan nog meer diepte gecreëerd wordt? Zoiets als de bak van Peter de Koraalschuur :)

Veel plezier van je nieuwe woning en nieuwe bak uiteraard!

Mvg, Sander

vind dat van mark in THE box heel erg mooi en je hebt wel mooi de ruimte daar om het schoon te houden, en ik zag bij mark dat de poster niet geplakt zit maar gewoon demontabel dan kan je tijdens je werkzaam heden gewoon even de poster (foto) er af halen.

Hey Mitch,

Mijn achterwand is niet demontabel hoor. Is een fotosticker die op de ruit geplakt zit. Het is overigens wel een idee om het zo te doen! Even de plaat opzij en je kunt de bak van achteren ook bekijken. Is makkelijker dan alleen van bovenaf. Wel is het bij mij zo dat mijn achterwand (zo goed als) vrij is van obstakels en ik zo met een magneet mijn achterwand makkelijk kan schoon maken.

grt. Mark

Zo dat ziet er al goed uit tanne!!! Nu nog afwerken [emoji106] maar dat zal wel goed komen [emoji106]

Gr. Jeroen

De jongens van Aquacompleet hebben vanmorgen mijn nieuwe bak bezorgd!

Het wordt een bijkeuken. Eigenlijk wordt het gewoon een aquariumkamer, de enige concessie is het feit dat de wasmachine en droger er ook moeten staan.

Alles volgt verder volgens plan, alleen duurt het iets langer voor de sump er is. Geen probleem, als het goed is is die er volgende week. Tijdens de kerstdagen verwacht ik weinig te doen in het nieuwe huis, maar ondertussen ben ik ook druk met zaken als schilderen en andere kleine werkzaamheden.

Fijne dagen allemaal!

Hallo Tanne,

Dat gaat al snel zo. Ik heb overigens wel de indruk dat de beton latei behoorlijk doorbuigt, of is dit gezichtsbedrog? Ligt deze wel goed? Deze lateien zijn voorgespannen en hebben een onder- (holle) en boven- (bolle) kant. Ook de oplegging vind ik minimaal. Dat moet minstens 10-20 cm zijn! Het zal vast wel goed zijn, maar van de foto's af viel mij dit op.
Veel succes verder. Ik volg dit soort projecten graag ;):cool:.

grt. Mark

Hey Mitch,

Mijn achterwand is niet demontabel hoor. Is een fotosticker die op de ruit geplakt zit. Het is overigens wel een idee om het zo te doen! Even de plaat opzij en je kunt de bak van achteren ook bekijken. Is makkelijker dan alleen van bovenaf. Wel is het bij mij zo dat mijn achterwand (zo goed als) vrij is van obstakels en ik zo met een magneet mijn achterwand makkelijk kan schoon maken.

grt. Mark

dat bedoelde ik ook demontabele poster en niet geplakt lijkt me wel ideaal in tanne zijn situatie

Hey Mitch,

grt. Mark

Je kunt ook beter zo`n achterwand plakken als op een plaat er tegenaan zetten. Ik heb het eens op plaat gehad, maar bij mij heeft plakken de voorkeur. Licht weerkaatst beter, print is mooier/beter zichtbaar en er kan geen zoutwater tussen lopen.

Ben ook erg benieuwd naar de maten van de voorruit, kan het niet zo 123 terugvinden in het dagboek, maar ik gok dat het een "natte mouw hoogte' is

Heey Tanne!

Dat gaat snel zeg! Komen de droger en wasmachine wel op aparte groepen? Zal vast wel overnagedacht zijn al natuurlijk haha

Komt er ook dan een aparte waterleiding en aansluiting op de afvoer voor je aquarium? Hoef je niet zo met tonnen te sjouwen met wisselen!

Groetjes Youri
Youri, inderdaad aparte groepen. Waterleiding voor het osmoseapparaat wordt waarschijnlijk zondag aangelegd. Afvoer komt ook helemaal in orde :)

Niet overwogen om de bak bv een cm of 10 uit de muur te laten steken? Neemt meteen de gelijkenis met het doorgeefluik bij de chinees weg. .
Dat heb ik inderdaad overwogen... Maar ik wilde die wand strak houden en in verband met toekomstige rondrennende kinderen leek het me beter de bak 'vlak' in de muur te houden. Ook wilde ik niet nog meer glas schoon moeten houden. Ik moet zeggen: tot nu toe sta ik achter die keuze.

Dat gaat lekker snel! Nu even lekker genieten van de kerstdagen en daarna weer aan de 'bak'! Fijne dagen!!
Jullie ook :)

Ziet er goed uit Tanne!!! Mooi project topjes

Er zal nog wel een dikke rvs lijst omheen komen, dat geeft het ook een levend schilderij effect. Uit de muur lijkt mij niet uitzien, maar goed smaken verschillen.
Thanks Frank :) Er komt inderdaad nog een lijst of iets dergelijks omheen. Ik verwacht dat pas als één van de laatste dingen te doen.

Het gaat hard daar! Geniet van je rust de komende feestdagen!
We gaan zeker hard ja. Daarnaast ook nog allerlei andere klussen en klusjes in huis, de rust is ook wel even lekker.

Gaat goed zo te zien Tanne! Klasse hoor!!

Fijne dagen!
Jullie ook!

De achter- en zijwanden zijn op mijn verzoek geheel zwart, net als de overloop. Ik heb het idee dat de bouwer dat met schoolbordenverf gedaan heeft. Omdat die verf er vrij makkelijk af gaat en er veel dat kamertje in- en uitgelopen gaat worden, ga ik de verf nog wel beschermen, ik overweeg de wanden aan de buitenkant te beplakken met folie om zo te zorgen dat de verf niet beschadigt.

Dit word een toppertje!! Moet allemaal goedkomen. Gaat bij jouw verbouwing sneller glas in dan hier haha.. bij jouw is (lijkt ) het het eerste wat binnen staat.
Het is inderdaad één van de eerste dingen ja, haha! Omdat dit toch 'moet' gebeuren en omdat het installeren aardig wat tijd kost heb ik bedacht om de bak snel te laten plaatsen zodat de vissen er ook snel in kunnen :D

Ziet er goed uit tot zover. Welke maat voorraam zit ik nu te bewonderen? De bak lijkt zo hoog...
Frode, de bak is 110 cm lang, 70 cm diep en 80 cm hoog.

Erg mooi Tanne, wat ik mij afvroeg, ben je van plan de zijkanten te bedekken met Rifkeramiek of levendsteen, zodat er dan nog meer diepte gecreëerd wordt? Zoiets als de bak van Peter de Koraalschuur :)

Veel plezier van je nieuwe woning en nieuwe bak uiteraard!

Mvg, Sander
Sander, ik weet nog niet wat ik met de wanden wil. Misschien maak ik een heel vlakke constructie met Real Reef Rock met wat uitsteeksels er aan.

Hey Mitch,

grt. Mark
Klinkt goed, alleen denk ik niet dat mijn achterwand blijvend vrij blijft.

Zo dat ziet er al goed uit tanne!!! Nu nog afwerken [emoji106] maar dat zal wel goed komen [emoji106]

Gr. Jeroen
We gaan ons best doen Jeroen. Vandaag een rustdag, maar morgen weer flink aan de slag!

Hallo Tanne,

Dat gaat al snel zo. Ik heb overigens wel de indruk dat de beton latei behoorlijk doorbuigt, of is dit gezichtsbedrog? Ligt deze wel goed? Deze lateien zijn voorgespannen en hebben een onder- (holle) en boven- (bolle) kant. Ook de oplegging vind ik minimaal. Dat moet minstens 10-20 cm zijn! Het zal vast wel goed zijn, maar van de foto's af viel mij dit op.
Veel succes verder. Ik volg dit soort projecten graag ;):cool:.

grt. Mark
Mark, ik heb de foto bekeken en snap precies wat je bedoelt. In het echt (ik heb het gecontroleerd) is de latei geheel recht. De latei ligt goed en de oplegging is breder dan hij op de foto lijkt, circa 8 cm aan beide kanten. Het gat is natuurlijk ook niet heel erg breed. Ik heb deze klus (gat zagen, latei laten plaatsen en randen laten afwerken met multiplex) door een erkend aannemer laten uitvoeren. De muur draagt op dat deel overigens niet heel veel gewicht. Het is een voormalige buitenmuur, maar ooit in de geschiedenis van mijn huis (het is meer dan 100 jaar oud) is er een deel aangebouwd waardoor deze voormalige buitenmuur een binnenmuur is geworden die veel minder gewicht draagt dan in de oorspronkelijke situatie.

dat bedoelde ik ook demontabele poster en niet geplakt lijkt me wel ideaal in tanne zijn situatie
De verf is niet meer demontabel ;)

Je kunt ook beter zo`n achterwand plakken als op een plaat er tegenaan zetten. Ik heb het eens op plaat gehad, maar bij mij heeft plakken de voorkeur. Licht weerkaatst beter, print is mooier/beter zichtbaar en er kan geen zoutwater tussen lopen.
Inderdaad heeft het ook mijn voorkeur direct op glas te werken.

Ben ook erg benieuwd naar de maten van de voorruit, kan het niet zo 123 terugvinden in het dagboek, maar ik gok dat het een "natte mouw hoogte' is
Ik heb het uitgeprobeerd: ik kom nét met m'n vingers bij de bodem. De 80 cm is wel erg hoog, maar ik moet zeggen dat het zowel als je voor de bak zit als wanneer je er voor staat erg fraai is. Ik hoop er geen spijt van te krijgen.

Hey Tanne ,
Zelf heb ik ook een bakje van 110cm lang en 80cm hoogte , de diepte bij jou word veel groter dus nog lastiger.....
Ik vind het zeker vervelend als ik voor onderhoud onderin/achterin moet zijn , daarintegen weegt het niet op van het plezier wat je hebt met die hoogte en moet je die natte oksels maar af en toe voor lief nemen. :)
Sucses met je nieuwe bak , grtz Jack.

Wat ga je eigenlijk met de verlichting doen? 80cm is toch een behoorlijke diepte om voldoende licht op de bodem te krijgen. Of ga je het rif zo bouwen dat je de eerste 10-15 cm een grot gedeelte krijgt of een vrij/over-hangend rif?

Hey Tanne ,
Zelf heb ik ook een bakje van 110cm lang en 80cm hoogte , de diepte bij jou word veel groter dus nog lastiger.....
Ik vind het zeker vervelend als ik voor onderhoud onderin/achterin moet zijn , daarintegen weegt het niet op van het plezier wat je hebt met die hoogte en moet je die natte oksels maar af en toe voor lief nemen. :)
Sucses met je nieuwe bak , grtz Jack.
De natte oksels neem ik graag voor lief. Mooie bak heb je! Ik heb het geluk dat ik vanuit de bijkeuken bij de zijkant en voor het grootste deel ook bij de achterkant kan... :)

Wat ga je eigenlijk met de verlichting doen? 80cm is toch een behoorlijke diepte om voldoende licht op de bodem te krijgen. Of ga je het rif zo bouwen dat je de eerste 10-15 cm een grot gedeelte krijgt of een vrij/over-hangend rif?
80 cm is vrij diep ja. Ik ben van plan alle drie de Atlantiks er boven te hangen, dat moet meer dan genoeg zijn. De huidige bak bestaat, ook al zie je dat op de foto's niet heel duidelijk, voor een groot deel uit begroeide pilaren. Ik ga het grootste deel van die pilaren in hun geheel over proberen te plaatsen. Iets van een grot/overhang overweeg ik wel, maar daar ben ik nog niet helemaal uit.

Ik verwacht overigens dat de Atlantiks niet op vol vermogen hoeven te branden. Dat doen ze nu ook niet en straks belicht ik er ook nog een kleinere bak mee.

80 cm is vrij diep ja. Ik ben van plan alle drie de Atlantiks er boven te hangen, dat moet meer dan genoeg zijn. De huidige bak bestaat, ook al zie je dat op de foto's niet heel duidelijk, voor een groot deel uit begroeide pilaren. Ik ga het grootste deel van die pilaren in hun geheel over proberen te plaatsen. Iets van een grot/overhang overweeg ik wel, maar daar ben ik nog niet helemaal uit.

Ik verwacht overigens dat de Atlantiks niet op vol vermogen hoeven te branden. Dat doen ze nu ook niet en straks belicht ik er ook nog een kleinere bak mee.

De grote van de bak staat er los van, het gaat erom dat het licht ook zo diep komt. Voordeel is wel van drie losse armaturen dat je ze afzonderlijk kunt inregelen. Bij een oplopend rif kun je dan bijvoorbeeld de voorste lamp op 80% zetten om voldoende licht voorin en onderin te geven, de tweede lamp op 60% en de derde lamp achterin de bak op 40%.

De grote van de bak staat er los van, het gaat erom dat het licht ook zo diep komt.
Ben ik het niet helemaal mee eens. Een lamp (of dat nou T5, HQI of LED is) straalt een bepaalde hoeveelheid licht uit. Afhankelijk van de bouw (reflectoren, lenzen, spreiding van leds/buizen/...) is de stralingshoek van dat licht breder of smaller. Natuurlijk moet je een bepaalde hoeveelheid licht op bepaalde koralen krijgen. Licht is feitelijk een 'bombardement met fotonen'. Het zal, afgezien van het spectrum, de koralen worst zijn waar die fotonen vandaan komen, als de hoeveelheid maar voldoende is. Als je de lampen dichter bij elkaar hangt, vallen meer fotonen op hetzelfde punt: de lichtbundels overlappen elkaar dan meer en je hebt meer fotonen per oppervlakte-eenheid: doel bereikt.

Natuurlijk is het wel zo dat de ene lamp beter geschikt is voor een bepaald doel dan de andere. Om bijvoorbeeld een vele meters diepe bak in een dierentuin tot op de bodem te verlichten is het m.i. een must met erg nauwe reflectoren of lenzen met een nauwe bundel te gebruiken. Voor de 10 cm extra waterhoogte waar het in mijn geval om gaat is het beslist voldoende de armaturen iets dichter bij elkaar te hangen. Persoonlijk denk ik dat 3 armaturen sowieso overkill is, maar zoals je weet branden ze met een iets hogere efficiëntie wanneer ze op een lager percentage branden.

Voordeel is wel van drie losse armaturen dat je ze afzonderlijk kunt inregelen. Bij een oplopend rif kun je dan bijvoorbeeld de voorste lamp op 80% zetten om voldoende licht voorin en onderin te geven, de tweede lamp op 60% en de derde lamp achterin de bak op 40%.
Geheel mee eens :)

Overigens heb ik eens een andere mening hierover gelezen, Klaus Jansen (van Royal Exclusiv) stelt juist het omgekeerde. Door achterin de bak feller licht te hebben dan voorin, worden eventuele luchtbelletjes voorin de bak minder fel belicht, waardoor de illusie van glashelder water verder versterkt wordt.

Klaus is overigens geen groot SPS-fan en we hebben het over aquaria met meerdere meters afstand tussen voor- en achterruit. Niet echt weggelegd voor gewone mensen zoals wij, maar wel een interessant gezichtspunt ;)

De grote van de bak staat er los van,....

Dat hoeft niet zo te zijn. Bij het zelfde aantal armaturen op een beperkter oppervlak heb je meer overlap en daarmee op gelijke diepte een hogere PAR. En dus kan Tanne ook met het zelfde vermogen een kleinere, diepere bak tot op de bodem van voldoende licht voorzien.

Ben ik het niet helemaal mee eens. Een lamp (of dat nou T5, HQI of LED is) straalt een bepaalde hoeveelheid licht uit. Afhankelijk van de bouw (reflectoren, lenzen, spreiding van leds/buizen/...) is de stralingshoek van dat licht breder of smaller. Natuurlijk moet je een bepaalde hoeveelheid licht op bepaalde koralen krijgen. Licht is feitelijk een 'bombardement met fotonen'. Het zal, afgezien van het spectrum, de koralen worst zijn waar die fotonen vandaan komen, als de hoeveelheid maar voldoende is. Als je de lampen dichter bij elkaar hangt, vallen meer fotonen op hetzelfde punt: de lichtbundels overlappen elkaar dan meer en je hebt meer fotonen per oppervlakte-eenheid: doel bereikt.

Natuurlijk is het wel zo dat de ene lamp beter geschikt is voor een bepaald doel dan de andere. Om bijvoorbeeld een vele meters diepe bak in een dierentuin tot op de bodem te verlichten is het m.i. een must met erg nauwe reflectoren of lenzen met een nauwe bundel te gebruiken. Voor de 10 cm extra waterhoogte waar het in mijn geval om gaat is het beslist voldoende de armaturen iets dichter bij elkaar te hangen. Persoonlijk denk ik dat 3 armaturen sowieso overkill is, maar zoals je weet branden ze met een iets hogere efficiëntie wanneer ze op een lager percentage branden.

Owja, tuurlijk :o. De armaturen worden korter op elkaar gehangen, de bundel wordt groter. Je bak zal dan zeker beter uitgelicht worden topjes.

Mooie hoge bak Tanne. Oppassen dat je niet voorover in je bak valt tijdens onderhoudswerkzaamheden ;)
En met drie atlantiks kan je echte een hele mooie spreiding van het licht verkrijgen en hoe meer je de lampen kan dimmen, hoe groter de efficiëntie en levensduur van de leds. Je kan vooral de middelste lamp meer dimmen, want in het midden overlapt het licht van drie lampen. Je zal in elk hoekje van je bak de meest licht behoevende koralen kunnen plaatsen :cool:

Mijn ervaring is overigens dat 110 x 70 cm oppervlakte met 2 compacts al goed is te verlichten ;)

Mooie hoge bak Tanne. Oppassen dat je niet voorover in je bak valt tijdens onderhoudswerkzaamheden ;)
En met drie atlantiks kan je echte een hele mooie spreiding van het licht verkrijgen en hoe meer je de lampen kan dimmen, hoe groter de efficiëntie en levensduur van de leds. Je kan vooral de middelste lamp meer dimmen, want in het midden overlapt het licht van drie lampen. Je zal in elk hoekje van je bak de meest licht behoevende koralen kunnen plaatsen :cool:

Mijn ervaring is overigens dat 110 x 70 cm oppervlakte met 2 compacts al goed is te verlichten ;)

Ik ga het meemaken ;)

Vandaag getest met zoetwater. Ook heb ik er tijdelijk een led-armatuur boven gehangen zodat ik te zijner tijd zie wat ik doe tijdens het aquascapen. Ik verwacht een deel van de aquascape met Real Reef Rock te maken voor de eigenlijke inhoud van de huidige bak overgaat.

Bijlagen

• 10858455_785447344862155_9041286226529342353_n.jpg
    10858455_785447344862155_9041286226529342353_n.jpg
    17,4 KB · Weergaven: 1.201
Back
Bovenaan