Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Aquarium in de schuur

Is dit geen idee ?
een 2e hands koelcel ?

Nou, precies in de lijn met mijn idee over de vrieskoffer, maar dan praktischer voor een volledig aquarium. Dit lijkt mij alvast de oplossing… 👍🏻

Een koelcel vind ik een briljant idee :D

Enige is dat die wel van metaal gemaakt / gecoat zijn, en daar moet nog een gat in gemaakt ter ventilatie. Ik ben serieus huiverig hier voor, aangezien dit kan gaan zorgen voor metaalstof, wat je nou juist net niet in je bak wil hebben.

Een koelcel vind ik een briljant idee :D

Enige is dat die wel van metaal gemaakt / gecoat zijn, en daar moet nog een gat in gemaakt ter ventilatie. Ik ben serieus huiverig hier voor, aangezien dit kan gaan zorgen voor metaalstof, wat je nou juist net niet in je bak wil hebben.
Het zou me niets verbazen dat zo’n koelcel al een ventilatie heeft met terugslagklep of zo. Er moet alleszins toch iets opzitten om te koelen dat je mogelijk kan ombouwen? En anders is dat met een goede klokboor toch zo gepiept. Verder gewoon een beetje opletten hoe je het aanpakt. (Slangdoorvoeren rechts onderaan in mijn setup met sump) 19CF9DAB-8389-490F-A410-6733EC9B3BBB.jpeg

In een koelcel zit standaard een doorvoer voor de koelmoter geen slecht idee om daar eens naar te kijken

Ik heb eens gezocht naar een koelcel, die zijn echter vrij lastig te passen in onze schuur gek genoeg.

Hoe dan ook, het twee-ledige probleem blijft: enerzijds zal er geventileerd moeten worden om de luchtvochtigheid laag te houden en voor de benodigde zuurstof aanvoer te zorgen, anderzijds is deze aangevoerde lucht eigenlijk te koud en zorgt die er voor dat er veel gestookt gaat moeten worden.
De luchtvochtigheid kan denk ik deels in toom worden gehouden door op de bak glasplaten (of plexiglas) te leggen, dat geeft wat ruimte. Maar dat zorgt niet voor extra zuurstof (hoewel dat misschien geregeld kan worden door de aanzuig van de afschuimer naar buiten te leggen).
Toch zal het stoken onder genade worden als het eenmaal vriest, zolang de schuur ongeïsoleerd blijft - en dat is iets waar ik nog wat moed, zin, tijd en geld voor moet verzamelen.

Ik heb daarom besloten om voorlopig de bak deze winter in ieder geval niet neer te zetten, en pas volgend voorjaar hier mee te beginnen. Daarmee zou ik in ieder geval de ergste kou moeten kunnen ontlopen, en heb ik wat extra tijd om een passende oplossing voor het bovengenoemde probleem te verzinnen...

Maar Thijs, ben je nu niet van een mug een olifant aan het maken.

Het gaat hier om een tijdelijke set up, voor 1 winter. Wat maakt het uit dat dit dan wat energie inefficiënt is. Van het voorjaar breek je het toch weer af.

P.S. om je huis te ventileren gebruik je toch ook buitenlucht? Net zo inefficiënt, tenzij je mechanische ventilatie met een warmtewisselaar hebt.

Maar Thijs, ben je nu niet van een mug een olifant aan het maken.

Het gaat hier om een tijdelijke set up, voor 1 winter. Wat maakt het uit dat dit dan wat energie inefficiënt is. Van het voorjaar breek je het toch weer af.

P.S. om je huis te ventileren gebruik je toch ook buitenlucht? Net zo inefficiënt, tenzij je mechanische ventilatie met een warmtewisselaar hebt.

Ik vind het heel lastig om in te schatten hoe groot de mug is. Hoeveel zal ik moeten bijstoken als het vriest? En red ik dat uberhaupt wel? Vooral 's nachts zal ik moeilijk kunnen bijspringen, mocht de temperatuur te laag komen doordat het stoken onvoldoende is.

Lastig te voorspellen.

Volgend jaar gaan we ons huis verbouwen, en zal mijn huidige bak aan de kant moeten.

Behoud van het aquariumbestand (koralen en vissen) gaat je linksom of rechtsom extra geld kosten. Dat is één ding dat zeker is.
Je moet je afvragen of bij verlies van m.n. koralen, maar zeker ook de vissen, de herinvestering opweegt tegen de extra kosten die je nu moet maken.

Optie 1: De schuur optimaliseren:
- Persoonlijk zie ik toch nog de minst belastende optie in het plaatsen van 1 of 2 elektrische kacheltjes in de schuur, al dan niet in combinatie met een afgeschermd deel (beperkt uiteindelijke ook de stookkosten). Wel of niet een isolatiecel is een luxeprobleem. Daarbij de vraag of ventilatie wel echt zo'n groot probleem gaat zijn.
Daarbij komend: Nederlandse winters kosten je echt niet de kop. Afgelopen winter konden we een paar dagen schaatsen, nou dat was het dan ook wel.

Optie 2: Binnenshuis:
Meedenken is altijd leuk, dus bij nog eens een poging:
- Wanneer begint de verbouwing? (start-eind)
- Wat behelst de verbouwing? (wat gaat er allemaal gebeuren? vloeren, muren, leidingwerk, herindeling)
- Welke omvang heeft de verbouwing? (Impact op leefbaarheid in huis? Woon je er tijdens de verbouwing?)
- Maakt de verbouwing het gehele huis tot een bouwput? Of wordt in fases gewerkt? Per verdieping en/of per ruimte?

Waar ik feitelijk naar zoek is de vraag of het aquarium/noodopvang wel buitenshuis georganiseerd moet worden? Of dat je niet toch iets kan organiseren in je woning, desnoods met een 2de of 3de verhuisactie erbij.
Niets is ideaal of optimaal, het zal zoeken blijven naar het minst van de twee kwaden.

Optie 3: Aquarium verhuizen naar een ander adres
Naar de buren, kennissen in de buurt, familie. You name it. Ergens in een bijkeuken of wél geïsoleerde schuur/garage.
Wel op zo'n korte afstand dat je er dagelijks even een controle check kunt uitvoeren. Een losse energie meter in de WCD prikken om de stroomkosten te vereffenen

Optie 4: Opvang derden
Garantie tot aan de voordeur, maar je zou kunnen overwegen om binnen je aquarium-kennissen-kring het gros van je dierenbestand (verspreid) onder te brengen. Alles wat het overleeft kun je dan na je herstart weer terug plaatsen. Alles wat verloren gaat is 'collateral damage'.

Optie 5: Opvang winkelier
?

Optie 6: Compleet stoppen en na de verbouwing herstarten
Misschien de minst aansprekende optie, maar het verlost je wel van alle kopzorgen die bovenstaande opties met zich meebrengen.

Ik ben nu zelf bezig met een project in de schuur een ruimte van ongeveer 3x2m en 210 hoog kosten mij aan sandwich panelen 400 en aan profielen 200,als je dan verstelbare roosters bovenin maakt. Voor aantrekken verse lucht en onderin een softbox op een T stuk aan 2 kanten lucht laat afzuigen ben je er al, je doet veel teveel hangen aan ventilatie de koude lucht zorgt juist voor een gezond klimaat in je kast en door onderin af te zuigen trek je de warmte door de kast naar beneden en hoeft dat kacheltje alleen nachts aan te springen, je kan ook een gasleiding trekken en een CV er in hangen

Ik ben nu zelf bezig met een project in de schuur een ruimte van ongeveer 3x2m en 210 hoog kosten mij aan sandwich panelen 400 en aan profielen 200,als je dan verstelbare roosters bovenin maakt. Voor aantrekken verse lucht en onderin een softbox op een T stuk aan 2 kanten lucht laat afzuigen ben je er al, je doet veel teveel hangen aan ventilatie de koude lucht zorgt juist voor een gezond klimaat in je kast en door onderin af te zuigen trek je de warmte door de kast naar beneden en hoeft dat kacheltje alleen nachts aan te springen, je kan ook een gasleiding trekken en een CV er in hangen

Interessant!
Is er een reden waarom je niet een houtskelet met glaswol en beplnting hebt gebruikt? Is dat niet een goedkopere oplossing?

Een softbox is fraai, maar ik kan even niet vinden wat het voordeel daarvan is, behalve dat ze erg stil zijn. In hoeverre wijkt dit af van een LV gestuurde badkamer ventilator met een overdruk rooster?

Behoud van het aquariumbestand (koralen en vissen) gaat je linksom of rechtsom extra geld kosten. Dat is één ding dat zeker is.
Je moet je afvragen of bij verlies van m.n. koralen, maar zeker ook de vissen, de herinvestering opweegt tegen de extra kosten die je nu moet maken.

Optie 1: De schuur optimaliseren:
- Persoonlijk zie ik toch nog de minst belastende optie in het plaatsen van 1 of 2 elektrische kacheltjes in de schuur, al dan niet in combinatie met een afgeschermd deel (beperkt uiteindelijke ook de stookkosten). Wel of niet een isolatiecel is een luxeprobleem. Daarbij de vraag of ventilatie wel echt zo'n groot probleem gaat zijn.
Daarbij komend: Nederlandse winters kosten je echt niet de kop. Afgelopen winter konden we een paar dagen schaatsen, nou dat was het dan ook wel.

Optie 2: Binnenshuis:
Meedenken is altijd leuk, dus bij nog eens een poging:
- Wanneer begint de verbouwing? (start-eind)
- Wat behelst de verbouwing? (wat gaat er allemaal gebeuren? vloeren, muren, leidingwerk, herindeling)
- Welke omvang heeft de verbouwing? (Impact op leefbaarheid in huis? Woon je er tijdens de verbouwing?)
- Maakt de verbouwing het gehele huis tot een bouwput? Of wordt in fases gewerkt? Per verdieping en/of per ruimte?

Waar ik feitelijk naar zoek is de vraag of het aquarium/noodopvang wel buitenshuis georganiseerd moet worden? Of dat je niet toch iets kan organiseren in je woning, desnoods met een 2de of 3de verhuisactie erbij.
Niets is ideaal of optimaal, het zal zoeken blijven naar het minst van de twee kwaden.

Optie 3: Aquarium verhuizen naar een ander adres
Naar de buren, kennissen in de buurt, familie. You name it. Ergens in een bijkeuken of wél geïsoleerde schuur/garage.
Wel op zo'n korte afstand dat je er dagelijks even een controle check kunt uitvoeren. Een losse energie meter in de WCD prikken om de stroomkosten te vereffenen

Optie 4: Opvang derden
Garantie tot aan de voordeur, maar je zou kunnen overwegen om binnen je aquarium-kennissen-kring het gros van je dierenbestand (verspreid) onder te brengen. Alles wat het overleeft kun je dan na je herstart weer terug plaatsen. Alles wat verloren gaat is 'collateral damage'.

Optie 5: Opvang winkelier
?

Optie 6: Compleet stoppen en na de verbouwing herstarten
Misschien de minst aansprekende optie, maar het verlost je wel van alle kopzorgen die bovenstaande opties met zich meebrengen.

Hoi Mefisto,
Bedankt voor het meedenken. Veel van die opties heb ik hier ook al de revue laten passeren.

Optie 1: de schuur is ong 100m3, ik heb overwogen hem wat te isoleren, maar dat is een pokke klus gezien alles wat er al staat (al dan niet vast aan de muur). Een deel afkaderen zou kunnen helpen.

Optie 2: op de begane grond gaat de vloer eruit in de hele woonkamer, blijft de keuken en de badkamer over, waar het plafond eruit gaat. Wellicht dat niet alles tegelijk gaat, maar ik heb niet zo'n zin om elke 2 weken de bak te verschuiven.
We zijn nog in gesprek met de aannemer over het daadwerkelijke plan, dus daar kan ik nog niet zoveel over zeggen.

Opties 3,4 & 5 : dat zou kunnen, maar vind ik persoonlijk niet prettig. Mijn verwachting is dat na de verbouwing er een grotere bak komt in de woonkamer, maar ook dat zal even tijd kosten. Ik wil dat graag rustig aanvliegen, en niet op tijd staan bij de opvanger.

Optie 6 denk ik serieus over na en is ook nog een optie.

Ik denk dat ik het beste een verwarmde "kast" in de schuur kan bouwen, of idd de boel de deur uit doen tot na de verbouwing

Interessant!
Is er een reden waarom je niet een houtskelet met glaswol en beplnting hebt gebruikt? Is dat niet een goedkopere oplossing?

Een softbox is fraai, maar ik kan even niet vinden wat het voordeel daarvan is, behalve dat ze erg stil zijn. In hoeverre wijkt dit af van een LV gestuurde badkamer ventilator met een overdruk rooster?
Die reden is simpel 😁veel minder werk,veel minder kosten en als je het niet meer wil gebruiken ook goed doorverkoopbaar. Als je me een pb stuurt kan ik je wel meer info geven als je een maat doorgeeft kan ik uitrekenen wat het je zou kosten deze kast gewoon kant en klaar te hebben

Waarom niet de. Bak bekleden. Met isolatie rondom tegen het glas een extra verwarming erin. Bovenop een hogere rand met een deksel waarin je een paar gaten maakt voor de verlichting en voer mogelijkheid en de lampen leg je over die gaten heen zodat alleen het licht erdoor komt.maak een en ander eventueel demontabel voor onderhoud en inspectie en klaar. Eventueel een extea luchtpompje ergens in een hoek en de aanzuig van de afschuimer ook buiten de isolatie dat kunnen de verwarmingen ook wel compenseren

Tsja 10 wegen naar rome.. Heb er vroegah wel eens over nagedacht met een soortgelijke uitdaging. Toen kwam ik uiteindelijk uit op hokje bouwen van rommel hout en deze bekleden met pir\pur platen. Die zijn heel goedkoop op MP. Sandwich is leuk voor een dak maar wel prijzig, voor 1 seizoen zonde van het geld imho.

Daar vervolgens een ontvochtiger in zetten met hygrostaat. En de verse lucht naar binnen trekken door een slang aan de aanzuiging van de skimmer te zetten, dan heb je verse zuurstof direct in je water. En ben je niet met ventilators bezig waar je veel koude lucht mee naar binnen trekt.

Wilde het zelf met een split unit airco doen, dan heb je verwarming in de winter (warmtepomp = heel efficiënt), koeling in de zomer, en ook een automatische ontvochtiger optie. (Met zonnepanelen erbij helemaal leuk, dan zet je die airco daarna gewoon in huis zonder schuldgevoel over je hoge stroomverbruik ;) )

De suggestie van @hmmmmm vind ik wel interessant, hoewel ik dan eerder voor goede ventilatie icm een goede elektrische kachel ga denk ik.

In ieder geval ondertussen de stekkenbak opgehaald. 160x60x25, op een lekker hoog meubel.

In het busje:
IMG_20210909_195233899.jpgIMG_20210909_195239254.jpg

En op een voorlopige plek in de schuur:
IMG_20210909_203839437.jpg
IMG_20210909_214609079.jpg

Inclusief TMC sump (mochten er daar nog liefhebbers van zijn, laat maar even weten) :
IMG_20210909_204753190.jpg

Eerstvolgende stap is voorlopig om trekstrips op het aquarium te lijmen, zodat ik er dekglas op kan leggen. Ik denk dat dat prima afsluit, en daarmee twee doelen dient: 1) verdamping verminderen. Ik heb een hekel aan steeds water bijvullen / een groot reservoir standby hebben staan. en 2) luchtvochtigheid verminderen. Uiteraard kan je niet tegengaan dat er water verdampt, maar op deze manier verwacht ik wel dat er veel minder water verdampt. Wat uiteraard helpt.

Hoewel ik sandwichpanelen fraai vind, vind ik ze ook wat bewerkelijk, en gaat klussen met ijzer/aluminium net wat voorbij mijn klus vaardigheden. Ik werk liever met hout en aanverwanten, en ben nu van plan om gewoon een omkasting te maken via een houtgeraamte, isolatiemateriaal en dichtgemaakt met twee wandjes. Binnenwand is daarbij wel een puntje van aandacht, die zal wat waterbestendiger moeten zijn. Betonplex zou kunnen, maar is wat duur. Wellicht gelakt MDF, of toch platen van opgeschuimd PVC.

Ventilatie ben ik ook nog niet helemaal over uit. Ik zag op facebook een fraaie softbox achtige oplossing met hygrostaat langskomen (deze). Dat is dus een ventilator die voor langere tijd kan staan blazen, geschakeld aan een luchtvochtigheidsmeter. De vraag is een beetje of dat niet overkill is, het "hokje" is amper 2x2x2 meter. Wellicht dat een simpeler badkamerventilator ook een eind komt, maar het kan ook zijn dat die dan nonstop staat te blazen en niet genoeg debiet trekt.

Aanvoer frisse lucht zal via de aanzuig van de afschuimer gaan, ik verwacht dat dit voldoende zal zijn om het zuurstofgehalte op peil te houden. Mocht dat niet zo zijn, dan zal de ventilator extra werk moeten gaan leveren, wellicht via een tijdschakelaar (dat is dan wel weer wat complexer, want dan heb je 2 criteria om een ventilator aan te laten gaan).

Verwarming zal gaan via ofwel een infrarood paneel, of een straalkachel (Zoiets bijvoorbeeld), vermoedelijk geschakeld aan een externe thermostaat, a la een aquamedic twin controller (maar dan voor bovenwater).

Veel plannen, nu maar rustig aan de slag. Voor deze winter zal alles niet af zijn vermoed ik (of in ieder geval probeer ik me daar niet voor te haasten). Dus wellicht dat ik de extreme klappen dit jaar uberhaupt kan vermijden (en het jaar erop is minder erg natuurlijk, want global warming 🤪🤪)

Back
Bovenaan