Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Aquarium in de schuur

Wanneer begint de woning verbouwing, en wanneer beoogt die klaar te zijn?
Volgend jaar zomer, duur verbouwing is onbekend.

Afgezien van als opvang, wil ik de bak ook als stekkenbak en opkweek in gaan zetten, dus wellicht ook voor de langere termijn.

Daarnaast komt er na de verbouwing een grotere bak in de woonkamer, maar daarvoor zal ik pas na de verbouwing gaan beginnen met plannen. Tijdens de aanloop daarnaar zal deze bak ook als opvang blijven fungeren.

Volgend jaar zomer, duur verbouwing is onbekend.

Afgezien van als opvang, wil ik de bak ook als stekkenbak en opkweek in gaan zetten, dus wellicht ook voor de langere termijn.

Daarnaast komt er na de verbouwing een grotere bak in de woonkamer, maar daarvoor zal ik pas na de verbouwing gaan beginnen met plannen. Tijdens de aanloop daarnaar zal deze bak ook als opvang blijven fungeren.
Dan zou ik toch overwegen de schuur als geheel, of een afgescheiden sectie met redelijk oppervlak deugdelijk in te richten als aquarium(man)-cave.

Je gaat geen spijt krijgen van het na isoleren van je schuur.
Kosten zouden je nog mee vallen gok ik.
Dak laten spuiten met een pu variant, wanden kun je laten of zelf doen met pir plaat of vergelijkbaar.

Maar was het niet @Luc Vogels die met exact hetzelfde probleem zit?

Dan zou ik toch overwegen de schuur als geheel, of een afgescheiden sectie met redelijk oppervlak deugdelijk in te richten als aquarium(man)-cave.
Hmm. In zn geheel dat gaat lastig worden, hij wordt ook gebruikt voor opslag en andere dingen uit het gezin :)

Het gaat om een schuur van 9x4 meter, max 4 meter hoog, rechte deel is 2 meter hoog. Totale oppervlakte te isoleren zou ruim 100 m2 zijn. Dat valt qua kosten nog wel mee, beetje afhankelijk van de dikte isolatiemateriaal en wandtype kom je dan rond de 2000 euro uit. Ik ga voor het gemak er even aan voorbij dat er nog een aantal (oude) ramen in zitten, die de boel wat ingewikkelder maken.

Het verwarmingsprobleem blijft echter, hoewel het nu niet meer ijskoud wordt in de schuur, zal je wellicht toch wat moeten gaan verwarmen. En het volume is nu ineens drastisch groter.

Ik denk dat het dan efficienter is om een sectie van de schuur te isoleren, en deze warm te houden. (al dan niet in een geisoleerde schuur)

Je gaat geen spijt krijgen van het na isoleren van je schuur.
Kosten zouden je nog mee vallen gok ik.
Dak laten spuiten met een pu variant, wanden kun je laten of zelf doen met pir plaat of vergelijkbaar.

Maar was het niet @Luc Vogels die met exact hetzelfde probleem zit?
Klopt.. een vergelijkbaar probleem.
Ik heb nu al mijn bakken tijdelijk in de garage staan.
Deze was deels geïsoleerd en heb toen besloten zo op te lossen:
1631704781784.png

Nu.. een half jaar later merk ik toch behoorlijk wat problemen met deze opstelling.
Onderschat niet de hoeveelheid vocht die van zo'n water oppervlak af komt!
In eerste instantie heb ik dit onderschat en alle deuren (ook de deur naar de rest van het huis) dichtgelaten.
Al snel stond er condensvocht op de ramen en begon de ruimte te stinken..
Uiteindelijk heb ik besloten de deur naar de rest van het huis te altijd open te houden om zo de luchtvochtigheid lokaal te verminderen.
Zelfs met maximale mechanische ventilatie blijf je het merken in huis.

Twee weken geleden zijn we een weekje weg geweest. In deze periode hebben we de deuren naar de boven verdieping dicht gegaan.
We kwamen terug thuis en er zat zelfs schimmel op twee woonkamer ramen van de hoeveelheid vocht die zich daar had opgehoopt (en dat terwijl de mechanische ventilatie maximaal draait!!).

Advies.. denk hier goed over na.. en denk alleen over een tijdelijke oplossing als er veel dierbare stukken/vissen tussen zitten.
Als je een normaal koraal/vis bestand hebt kan het beter zijn alles te verkopen dan een tijdelijke oplossing te maken.
Het staat niet in je woonkamer dus het zal minder zorg krijgen (helemaal als je veel moet klussen) en daar leiden de dieren ook onder.
Het maken van geïsoleerde doos rondom je aquarium lijkt me niet werkbaar; daar ga je je aan irriteren en dan ga je de deksels weglaten.

Persoonlijk zou ik een goede lokale ventilatie toepassen, een over capaciteit aan verwarmingen plaatsen en de extra energiekosten een jaar voor lief nemen.
Alle andere oplossingen (mits je natuurlijk je garage goed gaat isoleren zodat je hem daarna voor andere doeleinden kunt gebruiken) zullen onder de streep veel ergernissen opleveren.

Ok, goed over alles nagedacht en met mijn wederhelft hier overlegd, en de conclusie is duidelijk: een hele extra mini-kamer bouwen is toch wat te groots gedacht (hoewel ik wel jaloers kijk naar jouw koelcel Luc!).
Het originele plan, van simpelweg de bak zelf isoleren door er PIR platen omheen te plaatsen is daarmee weer aan tafel. Stukken simpeler, misschien iets minder geisoleerd, maar ik denk dat met een goede verwarming in de sump ik de boel wel op kan vangen (en anders zien we dat ook wel weer - zoals Rene eerder al zei, van een mug geen olifant maken).

Eerste stap is nu om eerst dekglas te kopen om de bak af te dekken - ik heb goede ervaringen met een dichte kap op mijn bak - behalve dan dat hij zijn warmte niet goed kwijt kan. In een geisoleerde situatie kan dat juist geen kwaad, dus ga ik trekstrips op de bak plakken, en dekglas op maat erop. Dat geeft in ieder geval een eerste horde voordat de lucht/warmte wegkan naar boven.

Ik twijfel nog wel over de dikte van die dekglazen platen, en kan daar ook niet zo heel veel over vinden - dekglas is niet zo populair :)
Ik denk dat ik met 6mm heel ver kom, maar dat is ook relatief zwaar. Wellicht dat 4mm voldoende is? Of breekt dat veel sneller? Zou dan gaan om drie glazen platen van ong 60x50 cm - niet echt klein dus, het moet wel te tillen blijven (hoewel ik vermoed dat ik in de praktijk vooral er 1 vanaf zal halen, en dan de rest heen en weer ga schuiven, want, lui).

Ok, goed over alles nagedacht en met mijn wederhelft hier overlegd, en de conclusie is duidelijk: een hele extra mini-kamer bouwen is toch wat te groots gedacht (hoewel ik wel jaloers kijk naar jouw koelcel Luc!).
Het originele plan, van simpelweg de bak zelf isoleren door er PIR platen omheen te plaatsen is daarmee weer aan tafel. Stukken simpeler, misschien iets minder geisoleerd, maar ik denk dat met een goede verwarming in de sump ik de boel wel op kan vangen (en anders zien we dat ook wel weer - zoals Rene eerder al zei, van een mug geen olifant maken).

Eerste stap is nu om eerst dekglas te kopen om de bak af te dekken - ik heb goede ervaringen met een dichte kap op mijn bak - behalve dan dat hij zijn warmte niet goed kwijt kan. In een geisoleerde situatie kan dat juist geen kwaad, dus ga ik trekstrips op de bak plakken, en dekglas op maat erop. Dat geeft in ieder geval een eerste horde voordat de lucht/warmte wegkan naar boven.

Ik twijfel nog wel over de dikte van die dekglazen platen, en kan daar ook niet zo heel veel over vinden - dekglas is niet zo populair :)
Ik denk dat ik met 6mm heel ver kom, maar dat is ook relatief zwaar. Wellicht dat 4mm voldoende is? Of breekt dat veel sneller? Zou dan gaan om drie glazen platen van ong 60x50 cm - niet echt klein dus, het moet wel te tillen blijven (hoewel ik vermoed dat ik in de praktijk vooral er 1 vanaf zal halen, en dan de rest heen en weer ga schuiven, want, lui).
waarom maak je ze niet van plexiglas?
Zal iets duurder zijn maar dan heb je niet de angst dat als er een stuk gaat je scherven krijgt?

waarom maak je ze niet van plexiglas?
Zal iets duurder zijn maar dan heb je niet de angst dat als er een stuk gaat je scherven krijgt?

Ik heb vroegah wel een plexiglas plaat op aquarium gehad (een polycarbonaat plaat van de Gamma, vrij dun), en die trok ontzettend krom, vandaar mijn keuze voor het goedkopere glas.

Wat voor dikte plexiglas zou geschikt zijn, ook iets van 6mm? Ik heb eigenlijk geen idee vanaf welke dikte ze niet meer kromtrekken.

Ik heb vroegah wel een plexiglas plaat op aquarium gehad (een polycarbonaat plaat van de Gamma, vrij dun), en die trok ontzettend krom, vandaar mijn keuze voor het goedkopere glas.

Wat voor dikte plexiglas zou geschikt zijn, ook iets van 6mm? Ik heb eigenlijk geen idee vanaf welke dikte ze niet meer kromtrekken.
Daar heb je eigenlijk wel een punt waar ik niet over na heb gedacht.. Helaas geen ervaringen mee.. maar we hebben wel wat plexi experts hier op het forum!

heb een 100x50 plexi plaat van 2mm op een aq van 100*50 liggen, tot nu toe niks doorbuigen na een half jaar. ligt wel op alle kanten op de rand van het glas.

Qua verwarmen van de schuur, overweeg eens een zibro laser kacheltje!
Ik haal petroleum aan de pomp in Baarle-Nassau en verwarm er mijn schuur en werkplaats al 2 jaar mee.
Kacheltje kost +- 200€ petroleum 70ct per liter en mijn schuur van 8x4 (wel geïsoleerd) verwarmd hij op het gemak.

Qua veiligheid, zit een koolstofmonoxide schakelaar op en nog meer veiligheidjes

Dit project staat ondertussen niet stil, hoewel het wel langzaam vooruit beweegt (met twee kinderen die om de haverklap ziek zijn, kom ik er niet altijd aan toe ;) ).

De dekplaten heb ik nog niet besteld / gekocht. Ik kom daar nog niet helemaal uit. Plexiglas is vrij prijzig, en heeft het risico dat het gaat doorbuigen (daar staat het om bekend). Polycarbonaat zou dat minder hebben, maar heeft een UV coating nodig tegen vergeling. Dat neemt weer een deel van het spectrum weg. Lastig lastig...

Ik heb een sump via marktplaats (gratis!) op de kop weten te tikken... nouja sump... een oude bak van 120x50x50. Moet alleen de doorvoer (1 gat) even dichtplakken met een glasplaatje, en een schotje in lijmen zodat de opvoerpomp niet de hele sump in de bak pompt als de afvoer verstopt raakt.

IMG_20211012_172437757.jpg

Daarnaast via marktplaats diverse isolatie materialen (PIR en EPS) gratis gescoord (ik vind het persoonlijk erg leuk om dingen toch net wat meer low-budget aan te pakken. Voor 200 euro had ik ook in 1x een PIR set kunnen scoren wellicht.), ik ben nu bezig deze passend te maken.

Beoogd vooraanzicht:
IMG_20211107_123327266.jpg

En met een Coralcare erboven:
IMG-20211109-WA0018.jpegIMG-20211109-WA0020.jpeg

Ook de onderkant van het meubel nu geisoleerd, reststukken PIR 6cm er klemvast in gezet:
IMG-20211106-WA0019.jpeg

Ook komt er morgen een mooie Schego 600 Watt verwarming met thermostaat binnen als het goed is. Zo steeds weer een stapje verder :)

Nog gekker idee, kan je hem niet bij familir/vrienden/buren kwijt gedurende verbouwing? Zo nee, zet het op van die verhuishondjes met wielen en rij hem opzij tijdens de verbouwing? Zoiets?

Heel langzaam kruipt dit project verder.
Rond de kerst bleek dat het hout van het meubel nu al water aan het opzuigen was vanaf de grond / lucht. Dat was duidelijk niet de bedoeling!
Tijdens een weekendje weg het meubel in huis gezet om het vocht kwijt te raken (het ergste iig), en meteen daarna in de bootlak gezet, 3 lagen.

Daarnaast twee schotjes gelijmd in de sump zodat ik lekker veel water erin kwijt kan, en een redelijk waterniveau houd voor mijn afschuimer.
Met deze schotjes nog een genante meetfout gemaakt: binnenmaat != buitenmaat... Dus de schotjes staan nu een tikje scheef. Niet het meest fraai, maar ach, het moet maar. Daarnaast eerst het schotje voor het opvoervak extreem schuin gelijmd, zodat de opvoerpomp in de "hoek" terecht zou komen. Dat ging best goed, totdat ik er achterkwam dat de hoeken zo krap waren, dat ik er met de kitspuit niet tussen kon komen. Ik heb nog wat kit proberen erin te kwatsen, maar dat bleek niet genoeg: de kit kwam niet door een lektest heen. Alles weer losgesneden, schoongemaakt, en opnieuw gekit (maar deze keer gewoon 'recht').

Ik ben nu het isolatiemateriaal tegen het meubel aan het kitten, zodra dat klaar is, kan ik bezig met de twee 'voordeuren' maken (met magneetjes, kijken of dat wil). Tegelijkertijd de sump eens vullen en met een pompje wat water erin rondpompen zodat de kit zijn stofjes kan afgeven aan het water.

Ik had graag de boel al draaiend gehad als het buiten nog vriest (als vuurdoop), maar dat lijkt wat lastig te gaan worden. Hoewel, je weet maar nooit, februari kan nog verdomd koud zijn soms.

Het lekke vakje:
IMG-20220114-WA0005.jpg

Veel beter:
IMG-20220123-WA0017.jpg

Tweede schot erbij (lage wandje is 25cm, hoge is 50(!) cm, dat zorgt voor veel wateropslag, en mogelijkheid om daar levend steen te plaatsen):
IMG-20220123-WA0022.jpg

En een overzichtje van hoe het nu staat:
IMG_20220122_210741827.jpgIMG_20220122_210749935.jpg

Lekker kitten:
IMG-20220124-WA0002.jpg

Back
Bovenaan