U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.
Volgend jaar zomer, duur verbouwing is onbekend.Wanneer begint de woning verbouwing, en wanneer beoogt die klaar te zijn?
Dan zou ik toch overwegen de schuur als geheel, of een afgescheiden sectie met redelijk oppervlak deugdelijk in te richten als aquarium(man)-cave.Volgend jaar zomer, duur verbouwing is onbekend.
Afgezien van als opvang, wil ik de bak ook als stekkenbak en opkweek in gaan zetten, dus wellicht ook voor de langere termijn.
Daarnaast komt er na de verbouwing een grotere bak in de woonkamer, maar daarvoor zal ik pas na de verbouwing gaan beginnen met plannen. Tijdens de aanloop daarnaar zal deze bak ook als opvang blijven fungeren.
Hmm. In zn geheel dat gaat lastig worden, hij wordt ook gebruikt voor opslag en andere dingen uit het gezinDan zou ik toch overwegen de schuur als geheel, of een afgescheiden sectie met redelijk oppervlak deugdelijk in te richten als aquarium(man)-cave.
Klopt.. een vergelijkbaar probleem.Je gaat geen spijt krijgen van het na isoleren van je schuur.
Kosten zouden je nog mee vallen gok ik.
Dak laten spuiten met een pu variant, wanden kun je laten of zelf doen met pir plaat of vergelijkbaar.
Maar was het niet @Luc Vogels die met exact hetzelfde probleem zit?

waarom maak je ze niet van plexiglas?Ok, goed over alles nagedacht en met mijn wederhelft hier overlegd, en de conclusie is duidelijk: een hele extra mini-kamer bouwen is toch wat te groots gedacht (hoewel ik wel jaloers kijk naar jouw koelcel Luc!).
Het originele plan, van simpelweg de bak zelf isoleren door er PIR platen omheen te plaatsen is daarmee weer aan tafel. Stukken simpeler, misschien iets minder geisoleerd, maar ik denk dat met een goede verwarming in de sump ik de boel wel op kan vangen (en anders zien we dat ook wel weer - zoals Rene eerder al zei, van een mug geen olifant maken).
Eerste stap is nu om eerst dekglas te kopen om de bak af te dekken - ik heb goede ervaringen met een dichte kap op mijn bak - behalve dan dat hij zijn warmte niet goed kwijt kan. In een geisoleerde situatie kan dat juist geen kwaad, dus ga ik trekstrips op de bak plakken, en dekglas op maat erop. Dat geeft in ieder geval een eerste horde voordat de lucht/warmte wegkan naar boven.
Ik twijfel nog wel over de dikte van die dekglazen platen, en kan daar ook niet zo heel veel over vinden - dekglas is niet zo populair
Ik denk dat ik met 6mm heel ver kom, maar dat is ook relatief zwaar. Wellicht dat 4mm voldoende is? Of breekt dat veel sneller? Zou dan gaan om drie glazen platen van ong 60x50 cm - niet echt klein dus, het moet wel te tillen blijven (hoewel ik vermoed dat ik in de praktijk vooral er 1 vanaf zal halen, en dan de rest heen en weer ga schuiven, want, lui).
waarom maak je ze niet van plexiglas?
Zal iets duurder zijn maar dan heb je niet de angst dat als er een stuk gaat je scherven krijgt?
Daar heb je eigenlijk wel een punt waar ik niet over na heb gedacht.. Helaas geen ervaringen mee.. maar we hebben wel wat plexi experts hier op het forum!Ik heb vroegah wel een plexiglas plaat op aquarium gehad (een polycarbonaat plaat van de Gamma, vrij dun), en die trok ontzettend krom, vandaar mijn keuze voor het goedkopere glas.
Wat voor dikte plexiglas zou geschikt zijn, ook iets van 6mm? Ik heb eigenlijk geen idee vanaf welke dikte ze niet meer kromtrekken.
Plexiglas of Polycarbonaat?heb een 100x50 plexi plaat van 2mm op een aq van 100*50 liggen, tot nu toe niks doorbuigen na een half jaar. ligt wel op alle kanten op de rand van het glas.

Oh zie nu pas dat je post al ouder was en het al verder gevorderd is hahaNog gekker idee, kan je hem niet bij familir/vrienden/buren kwijt gedurende verbouwing? Zo nee, zet het op van die verhuishondjes met wielen en rij hem opzij tijdens de verbouwing? Zoiets?

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.