Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

125l zeewaterbak Martijn

MvB

ZeewaterForum gebruiker
IMG_1864.JPG

Hierbij dan toch een start met een dagboek waar ik zo af en toe iets wil posten om te delen of ter lering voor anderen (bijvoorbeeld hoe het niet te doen;)) en om vragen aan jullie te kunnen stellen.

Ik had een 105 liter DD aquarium (gestart in 2013) met gebogen voorruit, op de kop getikt voor rond de 50 euro bij toenmalige Nijmeegse LFS Dabrowski. Ik kocht er eerst een zelfbouwled lamp bij en heb die vervangen door een andere van dezelfde bouwer. Geen succes wat mij betreft. Ik ben overgestapt naar een AI Prime HD. Dit gaf meer kijk voldoening aan het oog (beide om eerlijk te zijn). Ik had een Aqua Medic nano afschuimer erop met luchtsteentje. Ik vond de AM 500 nl wat te groot voor in mijn bakje.

Ik had mijn bak opgestart met wat levend steen meen ik en 2/3 dood steen en had er vooral lederkoralen in. Ik maakte gebruik van natuurlijk zeewater voor weinig waterwissels en doseerde met de hand DSR toevoegingen. Ik had last van algen. En ik kreeg dat niet goed opgelost. Ik wilde graag een sump en dat kon niet met deze bak want na het achterhalen van info over de mogelijkheid om op- en afvoergaten in het glas te boren werd duidelijk dat dat niet kon met dit type glas. Het zou kunnen gaan breken.

Na wat overpeinzingen besloot ik over te stappen naar een nieuw aquarium, een klein tikkie groter maar dan wel met sump eronder. Het werd een bakje van drie keer 50 cm (ja klopt, 125 liter) en een sump van zo'n 30-35 liter eronder. Er moest genoeg licht boven komen deze keer. Liever niet 100% hoeven draaien en capaciteit overhouden. Het werd een tweedehands AI Hydra 52HD. Ik ben blij met de lamp en heb er geen enkele problemen mee ondervonden. Ik ben gestart met 100% levend steen alhoewel dit geen rijk levend steen was (wel enkele jaren oud dacht ik).

Het aquarium en later de sump liet ik bouwen bij De Maanvis in Nijmegen, this is my hometown (ik moet hierbij onwilligkeurig denken aan het gelijkluidende nummer van Bruce Springsteen). De glasdikte van het aquarium is 10 mm en de bodemplaat is 12mm. Ik wilde graag een stil, betrouwbaar en overvloedig afvoersysteem voor het zeewater qua overflow en ik verdiepte me in de Bean Animal (een gewezen aquariaan van reef2reef.com) type overflow die goed doordacht was en werkt met drie afvoerbuizen (een volle sifonbuis waar het water continu vol doorstroomt en dan nog een afvoer die je naar behoefte van de totale afvoerwaterhoeveelheid kunt knijpen met behulp van een Spears schuifkraan en een noodoverloop. De volledige sifonafvoerbuis heeft ook nog een luchtslang bovenop met de uiteinde vlak boven de gewoontelijke waterhoogte van de overflow die ik over de hele bakbreedte had laten maken. De overflow bleek echter niet hoog (of beter: diep genoeg) te zijn waardoor er te weinig water in staat om de overflow goed genoeg zijn werk te laten doen (als de waterstand te ver boven de overloopkam uitkomt, wordt de afvoercapaciteit beperkt). Het water moet dus net boven de onderkant van de kam staan. Maar met een te lage overflow qua diepte blijft er te weinig water in staan zodat er lucht aangezogen wordt. De diameter buizen die ik voor de afvoer nam (25mm) bleek een te grote doorstroomcapaciteit te hebben. Eén afvoerbuis zorgde namelijk al voor meer dan genoeg afvoer voor de capaciteit van mijn opvoerpomp. Dit was een Jecod 3000liter opvoerpomp die ik na problemen met een andere Jecod heb vervangen en die erna heb vervangen door een Ecotech S2 opvoerpomp. Geen klachten mee gehad en een tevreden koper!

De opvoerbuis van 25 mm was ook voldoende. Bij nader inzien had ik dunnere afvoerbuizen genomen omdat ik maar een klein aquarium heb. Mijn meubeltje moest niet te veel geld gaan kosten en ik nam een voorbeeld aan een DIY video van the King of DIY Joey. Voor het gemak heb ik er vier draaiwieltjes onder geplaatst om het aquarium bij een verhuizing makkelijker te kunnen wenden. Het hout is grenen, ik denk dat er meer schroeven in zijn gegaan aan geld dan hout:) Daarna heb ik de gaten voor de schroeven (verzonken) dichtgeplamuurd zo goed en wel als kon en heb ik een grondverf aangebracht en daarna nog twee lagen bootlak. Ik vond het bouwproject dat een flinke doorlooptijd kende vanwege mijn ziekteperioden wel geslaagd. De achterkant werd dicht, de andere drie zijden wilde ik kunnen openen. In een van de zijkanten wilde ik in de sump kunnen kijken om te zien wat er gebeurt. Ik heb er tot mijn tevredenheid een plexiglazen ruitje in gemaakt. In mijn sump wilde ik heel graag een chaetofilter laten draaien maar kwam erachter dat in een klein aquarium dat niet eenvoudig is omdat de chaeto lastig groeit (althans bij mij) door een tekort aan voedingsstoffen zoals nitraat en fosfaat. Ik heb het een tijdje geprobeerd maar helaas. Het licht was van goede kwaliteit denk ik: een Kessil H80 (BRS invloed).

In de sump kwam een auto top-off voor osmosewater, een afschuimer van Bubble Magus C3.5, verwarming en een titaniumgrounding pole. In het eerste vak twee afvoerbuizen, de afschuimer, dan in het tweede vak ruimte voor extra stenen en later een Eheimpompje voor de UV lamp en in het derde vak de opvoerpomp van Ecotech.
Ik meet wekelijks de waterwaarden nitraat, fosfaat, magnesium, calcium en KH, watertemperatuur noteer ik op moment van testen en de tijd. Ik houd dit bij in een excelachtige sheet. Daar schrijf ik ook opmerkelijke zaken op of nieuwe visjes of koralen die ik waar gekocht heb.

Momenteel heb ik twee pijlvissen erin (nemateleotris zebra, 1 chrysis lipvis, twee anemoonvisjes en een cinctus). Ik zal binnenkort wat actuele foto's plaatsen alhoewel de situatie niet heel vrolijk is omdat ik een aantal koralen ben verloren aan Dino X behandelingen. Meer daarover later. De koraalgroei is volledig tot stilstand gekomen.

Bijgevoegd enkele foto's van het meubeltje in wording.

Bijlagen

• IMG_2732.JPG
    IMG_2732.JPG
    86,9 KB · Weergaven: 41
Leuk Martijn! Ben benieuwd 😬

IMG_2504.JPG
Off-topic. Een kijkje into...mijn vorige grote hobby. Dit jaar heb ik deze (laatste) bak leeggemaakt en weg gedaan. Ik heb zo'n 18 jaar gifkikkers gehouden maar ook wel kleine hagedisjes en kameleons. De laatste lege bakken doe ik snel van de hand om plaats te maken aan andere hobbies;)

Voor de huidige situatie in de nieuwe bak een triest beeld, na verlies van koralen, slakken en zee-egels en daardoor grote onbalans in nitraten en fosfaten. Dat rode vooraan is inderdaad rode flap. Morgen ga ik het behandelen met veel nieuwe bacteriën.

Mijn ATI labuitslag van anderhalve week terug: http://lab.atiaquaristik.de

Door ziekte was ik enkele weken niet in staat om in de bak te werken en daardoor zijn fosfaat en nitraat opgelopen. Toch schrok ik nog best van de exacte waarden. Ik had altijd problemen met het herkennen van de juiste kleur van de Red Sea fosfaat test en daarom ben ik overgestapt naar een Hanna Checker ULR Phosphor (meen ik zo uit het hoofd).

Ik heb deze zomer een nieuw osmosetoestel gekocht en ATI vindt 0,0 silicaat in mijn osmosewater. Mijn oude osmoseapparaat had ik al vijf jaar en alleen ooit een koolfilter aan toegevoegd. Nou wisselde ik niet veel in de poging om DSR zoveel mogelijk te volgen, maar mijn apparaat was tweedehands en ik kon niet nagaan hoeveel water er mee was gemaakt. Goede kans dat mijn hoge silicaat daardoor is ontstaan. Morgen ontvang ik een silicaatfilter dat ik meteen ga gebruiken.

Jodium en Mangaan heb ik bijgedoseerd naar DSR maatstaven gedurende een week en mijn goniootjes staan er al een stuk beter bij (jippie!). Fosfaat en nitraat verlaag ik middels Reef Fuel en m.b.v. Rowaphos.

De saliniteit week flink af naar onder toe (30 promille). Mijn refractometer heb ik bij de LFS laten testen en deze week 2 punten af (omhoog, dus 35 terwijl het 33 promille was) dus die heb ik snel bijgesteld.

Laatst bewerkt:
Vandaag een nieuwe levering spulletjes ontvangen en meteen gestart met een stukje polyfilter m.n. voor het absorberen van silicaat, maar het heeft vele functies zoals het opnemen van nitraat en fosfaat en metalen en afvalstoffen. Het verkleurt naarmate het meer stoffen heeft geabsorbeerd. Het product komt vanuit de medische wereld. Je kunt het gewoon in je sump laten liggen.

Verder heb ik voor het eerst Microbe Lift coralline algae accelerator toegevoegd en Fauna Marins Bacto Therapy om rode flap en dino te helpen verdwijnen. Het lichtschema heb ik enkele dagen geleden al aangepast met een 6 uur vol lichtspectrum en de rest alleen blauw, donkerblauw en violet licht. Dit om het de dino's wat lastiger te maken.

Een van mijn twee anemoonvisjes begon vandaag de ander lastig te vallen en mij was opgevallen dat die steeds vlak onder de wateroppervlak hing en lucht leek te happen. De eerste vertoonde agressief gedrag, zwom naar hem toe en begon met zijn kop te 'knikken'. Het zag er niet fijn uit en ik heb geprobeerd de tweede uit te vangen om even apart in de bak te zetten in een klein bakje maar dat lukte niet met het stekkenrooster dat flink in de weg zat. Toen maar een spiegel voor een ruit gehangen om de eerste anemoonvis af te leiden.

Ik hoop dat het morgen beter zal gaan! Ze zijn nu ongeveer even groot dus dat is een gevecht om wie de dominante vrouw gaat worden. De tweede die nu het haasje is was bij aankoop de grootste van de twee. Ik had dus al rekening gehouden met grootteverschil bij aankoop, maar als ze eenmaal gaan groeien wisselt de machtsbalans zich af en toe af.

Oja, en ook gestart vandaag: de kweek van artemia nauplieen m.b.v. de Hobby artemia kweekset waarbij zonder lichttoevoeging en zonder luchtpompje je binnen 36-48 uur nauplieen hebt. Ik ben van plan ze deels in de bak op te voeren en deels om ze met (eigen kweek) fytoplankton verder op te kweken tot volwassen of halfwassen goed gevulde exemplaren om de vissen te voeren. Ben benieuwd!

Gaat alweer een beetje beter met de bak? Klinkt iig alsof alles weer de goede kant op gaat 😬!

Gisteren een spiegel voor het aquarium geplaatst om de agressievere anemoonvis af te leiden zodat de ander wat kan bijkomen. Wat nieuw was voor mij was dat dat gedreig onderling zich uit in een kwart slag draaien van de agressor en zeer snel kopschudden. Ik had dit nog niet eerder gezien. Ik raakte er zelf bijna ontdaan van;)

Laatst bewerkt:
Na enkele dagen haalde ik de spiegel weg en de agressiviteit nam weer volledig toe (en was tussendoor ook nog wel aanwezig) dus heb ik de vissenval gepakt en ik had de niet dominante clownvis in de eerste poging gelijk gevangen. Het baarsje zit er nog steeds in. In het begin dreigde de dominante clownvis nog steeds, maar dit werd na een week echt minder. Nu lijkt het goed te gaan, de subdominante vis zit nog steeds in de vissenval en is weer wat aangesterkt. Ik houd hem er nog een week in voordat ik de vis vrijlaat. Liever te lang erin dan te kort!

Rode cyano heeft zich intussen flink verspreid in de bak. Ik was al begonnen met het gebruik van Excital van Easy Life maar zag nog niet zo snel (5 dagen) resultaat. Ik heb een paar dagen geleden flink wat flap opgezogen en daarbij 10l. water gewisseld. Het witte licht heb ik uitgezet, nu alleen nog blauw, donkerblauw en violet (meer in verband met nog wat aanwezige dino's). Ik wacht het resultaat nog even af.

hoe is het met je setje anemoonvisjes?
Hallo Aves,

Sorry voor mijn late reactie. Gezondheidstechnisch tegenslagen gehad en ik moet echt wat energie kunnen opbrengen om hier iets fundamenteels aan het dagboekje te doen. Jouw vraag is actueel: het bleef hommeles tussen die twee. De een verdreef de ander steeds en die wordt dan allengs zwakker. Ik heb de zwakkere broeder nu voor de tweede maal uitgevangen voor twee weken in een visval en wil hem vandaag terugplaatsen bij de rest. Vannacht ook een poging gedaan en de schuif twee uur open gehad, daarna weer gecheckt en ik dacht dat hij eruit was, de val dichtgedaan en vanochtend bleek die er toch nog in te zitten... Ik probeer het zo dus nog een keer uit, maar als het weer niet lekker loopt tussen die twee dan ga ik ze ws. toch van de hand doen. Dat wil ik ook gaan doen met een gele lipvis (chrysus) die zich agressief begint te gedragen naar twee Nemateleotris zebra.

Mijn fosfaat is langzaam aan het dalen gegaan en ik ben dagelijks weer Fe+ gaan gebruiken, zo'n 1.25 ml p.d. Verder doseer ik nu bijna of iets meer dan een maand KZ Cyanoclean bacteriën om cyano weg te krijgen. Ik vermoed dat dit nog een week of vier zal duren voordat alles weg is. In ieder geval is de groei er best snel uit gegaan sinds ik deze bacteriën gebruik. Verder doseer ik af en toe wat Fauna Marin Ultra Bak ter ondersteuning.

Twee weken geleden heb ik vier stekjes gekocht bij O&L, een paarse montiplaat, een groene formosa achtige macrostek, een rode montitak en een heel mooie acroporasoort die het maar 3 dagen uithield. Eigen fout, de fosfaat is nog te hoog denk ik en door ijzertoevoeging verandert die waarde misschien te snel.

Een week geleden heb ik van JL92 een forse pocciloporastek overgenomen en die doet het prachtig. Eergisteren was ik voor een check-up in Groningen en ben even bij de LFS ter plekke langs geweest en heb daar een clavularia stek gekocht. Toch fijn om weer wat meer koralen in de bak te hebben en 'actief' bezig te zijn met de hobby. Ook al doe ik alles in het klein;)

Een update m.b.t. een en ander.

Mijn waterwaarden liggen weer op redelijk goed niveau:
KH: 8,5
Ca: 420
Mg: 1350
Fosfaat: 0,04
Nitraat: 1

Deze waarden zijn gemeten op 10 maart. Ik moet dus weer snel gaan testen.
Ik heb na het lezen van wat posts hier op het forum geconstateerd dat ik ook in mijn bak last heb van vermetid snails. Ik wil gaan bestrijden met lijm en met coral snow van KZ. En even niet meer bijvoeren elke week met Reef Roids.

Ik wil eigenlijk ook een quarantaine bakje van 25 of 30 l in gaan richten met minimale techniek zodat ik alles een maand in quarantaine kan houden.
Ach, wensenlijstjes zat....;)

Het kweken met fytoplankton loopt gesmeerd. Vaak vergeet ik bijtijds te oogsten, dan voeg ik nog een keer wat F1 Guillard toe en dan wordt de oplossing allengs weer donkerder. Ik doseer om de dag ongeveer 1 ml in mijn aquarium maar het meeste doseer ik in een vaas met zeewater met Chaetowier erin die op de vensterbank voor in de kamer staat. Ik had nog maar enkele copepods over daarin omdat ik dacht dat alles uitgestorven was en de vaas wilde verschonen. Op het laatst voor alle water eruit was zag ik levende bewegende pods tot mijn verbazing. Toen nieuw zeewater toegevoegd en elke 2 dagen gaan voeren. Het grappige is dat de Chaetowier van onder naar boven in de vaas beweegt afhankelijk van hoeveel fytoplankton ik toevoeg vermoed ik. Ik voer de vaas sinds de verschoning nu drie weken op deze manier en tot mijn verbazing groeien de pods er als kool in! Dit wordt leuk kweken en straks toegevoegd (de pods) aan mijn aquarium. ik ben er erg blij mee dat dit zo goed loopt!

Van enkele mensen die op bezoek kwamen kreeg ik al wat complimenten over hoe de bak eruit zag. Het was mij ook al opgevallen dat het goed gaat met de koralen nu. Enkele favia's die ik nog nooit eerder voedsel had zien vangen met hun poliepen zag ik dat nu voor het eerst doen. Ik heb er zelfs een kort filmpje van gemaakt.

Ik zal binnenkort een paar foto's maken als ik de ruiten heb schoongemaakt en hier posten.

Oja, nog een update, en wat voor een rare ervaring.

Een lipvis, een chrysus (zo'n gele) was al een poosje de bullebak geworden in de bak met name voor de twee pijlvissen die ik heb (zebra's). Bij het voeren met name. Eergisteren (ik had erg veel last van reuma-achtige aanvallen en zou de dag erop naar het ziekenhuis moeten zonder medicatie dus veel extra pijn) voerde ik zoals gewoonlijk in de avond toen de pijlvissen erop af kwamen en de lipvis tegelijk op de pijlvissen dook. In de fishcover zit een uitsparing voor de voederautomaat (JIC) met daaronder een Aquamedic voederring van acryl.
Het gebeurde zo snel! Een van de pijlvissen was hiertussen door omhoog gesproken over het net zo de overflowbox in! Ik schrok me een hoedje en zocht al naar trap en hoofdlampje om de vis er uit te halen. Tot mijn verbazing zag ik toen geen vis meer. En tot mijn nog grotere verbazing bleek de gesprongen pijlvis weer terug in de bak te zwemmen naast de ander alsof er weinig aan de hand was. Hoe deze terug is gekomen is mij een raadsel.

Afijn, ik was allang opgelucht en stelde de opvoerpomp die ik intussen had uitgeschakeld, weer in werking en met de Spearskraan regelde ik opnieuw de afvoerflow in. Niveau water weer goed en ik blij en naar bed, uitgeput.

Een paar uur later kom ik uit bed en loop naar het aquarium in de huiskamer om te kijken. Water niveau is gestegen en de noodoverflowpijp doet zijn werk. Ik begrijp er niks van. Opnieuw inregelen met de Spearskraan dan maar. Maar nee, daar viel niks aan te verstellen, geheel open en geen enkel effect op de afvoer. Ik schakel de opvoerpomp dus weer uit en hoor even erna een gespartel ergens in de overflowpijp. Wat een crime! Ik ben niet in staat om iets te doen want mijn handen, mijn armen en benen werken niet mee en ook mijn schouders niet. Bij een knijptest de volgende dag in het ziekenhuis kan ik nog geen vinger pijn doen van de behandelaar waarin ik de handen moest knijpen.

Met zwaar gemoed heb ik de vis (de lipvis dus) er in moeten laten en de opvoerpomp weer aan gezet in de hoop dat de lipvis er toch doorheen weet te spoelen naar de sump. Ik durf tot nu toe nog niet te kijken.....

Wie heeft er soortgelijke ervaringen?

Ruim een uur geleden heb ik de bewuste afvoerbuis geopend en helemaal onderin in een 45 graden knietje de sump in daar zat de lipvis vast. Er was niet veel van over en met een ragger heb ik het arme diertje dat dood was verder laten ontleden door de buis te raggen. Dan met water steeds erbij in de pijp erboven om te kijken of er al meer flow in zat. Uiteindelijk spoelde het goed door. Enorme stank in de sump dus... ik heb meteen Fe+ toegevoegd ivm de verwachte fosfaat verhoging en 1,5ml Reef Fuel die ik even niet gebruikte. En vervolgens de afschuimer drie bekers laten afschuimen en tevens wat waterstofperoxide toegevoegd. De opvoerpomp bleef anderhalf uur uit. Afschuimen en de H2O2 deden hun werk meteen: overal bubbels en wat eerst een troebel water was werd weer helder. Pas daarna durfde ik de opvoerpomp in te schakelen.

Waarom geen waterwissel doen met nieuw zout water? Omdat ik die even niet ter beschikking heb, zelfs geen osmosewater. Vandaag ga ik mijn osmosetoestel ophangen in de nieuwe gerenoveerde douche.

Naschrift: gelukt en nu bezig met nieuw water aan te maken.

Back
Bovenaan