Hierbij dan toch een start met een dagboek waar ik zo af en toe iets wil posten om te delen of ter lering voor anderen (bijvoorbeeld hoe het niet te doen
Ik had een 105 liter DD aquarium (gestart in 2013) met gebogen voorruit, op de kop getikt voor rond de 50 euro bij toenmalige Nijmeegse LFS Dabrowski. Ik kocht er eerst een zelfbouwled lamp bij en heb die vervangen door een andere van dezelfde bouwer. Geen succes wat mij betreft. Ik ben overgestapt naar een AI Prime HD. Dit gaf meer kijk voldoening aan het oog (beide om eerlijk te zijn). Ik had een Aqua Medic nano afschuimer erop met luchtsteentje. Ik vond de AM 500 nl wat te groot voor in mijn bakje.
Ik had mijn bak opgestart met wat levend steen meen ik en 2/3 dood steen en had er vooral lederkoralen in. Ik maakte gebruik van natuurlijk zeewater voor weinig waterwissels en doseerde met de hand DSR toevoegingen. Ik had last van algen. En ik kreeg dat niet goed opgelost. Ik wilde graag een sump en dat kon niet met deze bak want na het achterhalen van info over de mogelijkheid om op- en afvoergaten in het glas te boren werd duidelijk dat dat niet kon met dit type glas. Het zou kunnen gaan breken.
Na wat overpeinzingen besloot ik over te stappen naar een nieuw aquarium, een klein tikkie groter maar dan wel met sump eronder. Het werd een bakje van drie keer 50 cm (ja klopt, 125 liter) en een sump van zo'n 30-35 liter eronder. Er moest genoeg licht boven komen deze keer. Liever niet 100% hoeven draaien en capaciteit overhouden. Het werd een tweedehands AI Hydra 52HD. Ik ben blij met de lamp en heb er geen enkele problemen mee ondervonden. Ik ben gestart met 100% levend steen alhoewel dit geen rijk levend steen was (wel enkele jaren oud dacht ik).
Het aquarium en later de sump liet ik bouwen bij De Maanvis in Nijmegen, this is my hometown (ik moet hierbij onwilligkeurig denken aan het gelijkluidende nummer van Bruce Springsteen). De glasdikte van het aquarium is 10 mm en de bodemplaat is 12mm. Ik wilde graag een stil, betrouwbaar en overvloedig afvoersysteem voor het zeewater qua overflow en ik verdiepte me in de Bean Animal (een gewezen aquariaan van reef2reef.com) type overflow die goed doordacht was en werkt met drie afvoerbuizen (een volle sifonbuis waar het water continu vol doorstroomt en dan nog een afvoer die je naar behoefte van de totale afvoerwaterhoeveelheid kunt knijpen met behulp van een Spears schuifkraan en een noodoverloop. De volledige sifonafvoerbuis heeft ook nog een luchtslang bovenop met de uiteinde vlak boven de gewoontelijke waterhoogte van de overflow die ik over de hele bakbreedte had laten maken. De overflow bleek echter niet hoog (of beter: diep genoeg) te zijn waardoor er te weinig water in staat om de overflow goed genoeg zijn werk te laten doen (als de waterstand te ver boven de overloopkam uitkomt, wordt de afvoercapaciteit beperkt). Het water moet dus net boven de onderkant van de kam staan. Maar met een te lage overflow qua diepte blijft er te weinig water in staan zodat er lucht aangezogen wordt. De diameter buizen die ik voor de afvoer nam (25mm) bleek een te grote doorstroomcapaciteit te hebben. Eén afvoerbuis zorgde namelijk al voor meer dan genoeg afvoer voor de capaciteit van mijn opvoerpomp. Dit was een Jecod 3000liter opvoerpomp die ik na problemen met een andere Jecod heb vervangen en die erna heb vervangen door een Ecotech S2 opvoerpomp. Geen klachten mee gehad en een tevreden koper!
De opvoerbuis van 25 mm was ook voldoende. Bij nader inzien had ik dunnere afvoerbuizen genomen omdat ik maar een klein aquarium heb. Mijn meubeltje moest niet te veel geld gaan kosten en ik nam een voorbeeld aan een DIY video van the King of DIY Joey. Voor het gemak heb ik er vier draaiwieltjes onder geplaatst om het aquarium bij een verhuizing makkelijker te kunnen wenden. Het hout is grenen, ik denk dat er meer schroeven in zijn gegaan aan geld dan hout
In de sump kwam een auto top-off voor osmosewater, een afschuimer van Bubble Magus C3.5, verwarming en een titaniumgrounding pole. In het eerste vak twee afvoerbuizen, de afschuimer, dan in het tweede vak ruimte voor extra stenen en later een Eheimpompje voor de UV lamp en in het derde vak de opvoerpomp van Ecotech.
Ik meet wekelijks de waterwaarden nitraat, fosfaat, magnesium, calcium en KH, watertemperatuur noteer ik op moment van testen en de tijd. Ik houd dit bij in een excelachtige sheet. Daar schrijf ik ook opmerkelijke zaken op of nieuwe visjes of koralen die ik waar gekocht heb.
Momenteel heb ik twee pijlvissen erin (nemateleotris zebra, 1 chrysis lipvis, twee anemoonvisjes en een cinctus). Ik zal binnenkort wat actuele foto's plaatsen alhoewel de situatie niet heel vrolijk is omdat ik een aantal koralen ben verloren aan Dino X behandelingen. Meer daarover later. De koraalgroei is volledig tot stilstand gekomen.
Bijgevoegd enkele foto's van het meubeltje in wording.