Plaatje multiplex gehaald, en daar twee gaten in gezaagd was zo gepiept. Al het lakwerk duurde wat langer, maar vandaag dan toch de dubbel glas plaat vervangen.
Meteen ook even PAR gemeten, en dat lijkt heel prima te zijn. Op 100% haal ik nu een PAR van 260 op de bodem. Dat is uiteraard wat te veel, dus ik heb wat met de instellingen gespeeld, en op 50% haal ik een nette 150, wat mij prima lijkt. (hoger in de bak haal ik meer). Het lijkt er daarmee op dat zonder het glas de spreiding beter is, en de intensiteit ook (ik haalde eerst met moeite 350 aan het wateroppervlakte, ik zit nu op 400-420).
Leuk om te zien is dat met het verstellen van de sterkte van de lamp (100 wit / 100 blauw), de PAR waarde lineair toeneemt op 25cm water diepte:

(100 - 265 PAR, 75 - 210 PAR, 50 - 145 PAR, 25 - 75 PAR)
Daarmee staat de bak nu toch al een tijdje te draaien. Afgelopen week ook levend steen toegevoegd van
@Pingponger en
@LarsB , dus de boel kan nu officieel starten! Meteen maar een paar makkelijke stekjes erin gezet (keniaboom, paddestoel, rode montiplaat, gorgoon).
Overigens, de bak heb ik opgestart met Kraanwater (het water hier is prima de luxe in NL, zeker voor opstart, zie hier voor wat er bij mij in 2021 uit de kraan kwam:
https://waterbedrijfgroningen.nl/ov.../?zipcode=9743AP&quarter=2021+-+jaaroverzicht). Dat betekent dat er nu al iets teveel nitraat en fosfaat in zal zitten (opgegeven waardes zijn 6 en < 0.06), maar dat is geen probleem in de opstart. Voor de zekerheid filter ik nu wat extra over actieve kool om extra metalen (die er overigens volgens het waterbedrijf niet in zitten!) af te vangen.
Bijvullen van het verdampte water (wat maar gering is overigens), doe ik wel met osmosewater.
Randjes afgezet met compriband: