Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Aquarium in de schuur

Hoi Tijs,

Dat is mooi dik isolatieschuim zeg! Wat is het precies voor een soort als ik vragen mag?

Groeten,
Martijn

Dat is PIR schuim. Ik heb mooie 10cm PIR + aluminium bekleding platen voor de zijkanten (daar raakt de bak de isolatie niet), en voor de voor en achterkant "gewoon" piepschuim, van ook 10cm dik (dat isoleert iets minder dan PIR, maar reflecteert wel lekker omdat het zo wit is).
Alles restanten opgehaald bij mensen via marktplaats.

Na een hoop lakken van het meubel, en flink wat rommelen om alles passend te kunnen maken, was vandaag de dag! Er mocht (kraan)water in :D

Na het vullen alles nagelopen, en er is nog 1 PVC leiding die wat drupt (wel in de sump, geen lekkerij). Die zal ik nog extra moeten nalopen, het potje PVC lijm was wat oud wat ik had gebruikt...

Ook vanavond meteen de PAR meter uit de kast gehaald, en eens gemeten hoe hard ik die lampen nu moet zetten. Even ter referentie: het gaat hier om 2 G1V1 Coralcares (die grijze), die zo'n 40cm boven het wateroppervlak hangen. Het water zelf is 25cm hoog, wat de afstand bodem - lamp op ruim 75cm brengt. De CoralCares zelf liggen op een oud dubbelglas raam (hangen er net boven), dit raam is ter extra isolatie.

Ik had zelf gehoopt op een PAR rond de 300-500 op de bodem als ik de CC op 100% had staan blazen. Echter, ik meet maar 200-250! Bij het wateroppervlak kom ik tot max 350 (het licht is wel mooi egaal gespreid). Ik had graag de CC wat willen terugdraaien, om zo het stroomverbruik iets te drukken, maar helaas. Het lijkt er dus op dat het dubbelglas toch meer licht tegenhoud dan ik had verwacht, het zou ook nog kunnen dat dit extra bewerkt is met een UV achtige coating, wat vast ook niet helpt...

Een beetje een tegenvaller dus. Nu beraden of ik het zo laat, of voor een andere variant ga waar alleen een enkel glasplaatje de coralcares van de vochtige lucht scheid - wat dan wel weer beroerd isoleert.
Het dubbelglas raam er even tussenuit halen om te zien of dit soelaas bied is een aardige klus, dat is misschien de eerste stap - misschien is er iets anders aan de hand :)

Ik zal morgen foto's posten van de omkisting / isolatie en hoe deze op zn plek gehouden word.

IMG_20220227_111724752.jpg

IMG_20220227_175008333.jpg

Je hoeft de coralcares niet te beschermen tegen vocht hoor, kunnen ze goed tegen

En lampen op dubbel glas leggen lijkt me geen goede keuze glas laat uv licht al slecht door en afhankelijk van het soort dubbelglas kan er zomaar een metaalcoating op het glas zitten wat ook weer het een en ander tegenhoudt

Is het niet zo dat je het verwarmen van de bak een beetje onder/overschat? Je coral cares staan straks vol gas te loeien. Dat komt de stroomrekening en levensduur van de lampen niet ten goede terwijl een verwarmingselementje extra misschien wel veel minder stroom pakt als gedacht.

Is het niet zo dat je het verwarmen van de bak een beetje onder/overschat? Je coral cares staan straks vol gas te loeien. Dat komt de stroomrekening en levensduur van de lampen niet ten goede terwijl een verwarmingselementje extra misschien wel veel minder stroom pakt als gedacht.

Ik heb me inderdaad erop verkeken dat de glas isolatie onder de coralcares meer licht afvangt dan gedacht. Het plan was eigenlijk om ze op maar 50% te laten draaien.

Het dubbelglas zit er onder om de boel beter te isoleren, en de CoralCares te beschermen tegen waterdamp - ik had ze inderdaad ook 'in' de kap kunnen hangen, maar dat vind ik erg dubieus met betrekking tot mogelijke waterschade. Ze hangen dan dus letterlijk in de kap, zonder afzuiging. Dat vind ik een te groot risico (en vooral mijn vrouw ook :P).

Een beter alternatief is nu denk ik een frame met (enkele) glasplaatjes er tussen. Dat houd de waterdamp tegen en laat toch het licht door. Dat scheelt een hoop capaciteit op de lampen denk ik...

Zoals ik al aan gaf als de lampen niet beschadigd zijn kunnen ze goed tegen waterdamp daar zijn ze op gebouwd hoef jij en je vrouw zich geen zorgen over te maken

Zoals ik al aan gaf als de lampen niet beschadigd zijn kunnen ze goed tegen waterdamp daar zijn ze op gebouwd hoef jij en je vrouw zich geen zorgen over te maken

Hmm, dat heb ik nooit zo begrepen van Philips - voor zover ik het begreep zijn ze specifiek bedoeld om boven een bak te hangen, niet IN een kap. @Luc Vogels klopt dat?

Coral Cares hebben een IP65 rating.
De 6 staat voor stofdicht.
De 5 staat voor sproeidicht: Geen schade indien bespoten (12,5 l/min) onder eender welke hoek.

IP64 kan je in een plensbui gebruiken. IP65 doet daar een schepje bovenop en kan je probleemloos beschieten met een flink waterpistool. Dus mocht je nog eens schuttersvissen willen gaan houden… 😉

Coral Cares hebben een IP65 rating.
De 6 staat voor stofdicht.
De 5 staat voor sproeidicht: Geen schade indien bespoten (12,5 l/min) onder eender welke hoek.

IP64 kan je in een plensbui gebruiken. IP65 doet daar een schepje bovenop en kan je probleemloos beschieten met een flink waterpistool. Dus mocht je nog eens schuttersvissen willen gaan houden… 😉

Hmm, dit had ik zelf eens moeten opzoeken denk ik.... Terug naar de tekentafel!

Er zit een rand van enkele cm rond het LED-paneel.
Wat je zou kunnen doen, is ze op een plank leggen waar je gaten ter grootte van het LED paneel in hebt gezaagd. Als je rondom die gaten tochtband plakt waar de coral cares op komen te liggen, dan sluit dit netjes af. Zo heb je de meeste warmte van de lampen buiten de geïsoleerde kast (wel zo fijn lijkt mij) en het licht erin. Tevens kunnen de lampen zo goed hun warmte kwijt.

Die plank kan je nog bedekken met isolatiemateriaal, zolang je de lampen maar vrij laat natuurlijk ;-)

Hmm, dat heb ik nooit zo begrepen van Philips - voor zover ik het begreep zijn ze specifiek bedoeld om boven een bak te hangen, niet IN een kap.
Al eens hier op het forum gelezen, dat tijdens de opbouw van de beursstand van de Jong een lamp in het (reeds gevulde) showaquarium is gevallen.

Lamp is opgevist, afgedroogd, opgehangen en in gebruik gesteld.

Heb dat eens met een pacific sun geprobeerd, gaf even een onweersbui effect in de bak daarna een nieuwe lamp mogen halen.
De coralcares zijn wel wat beter gebouwd.maar ze zijn in ieder geval geschikt om boven het water te hangen zonder verdere bescherming. Zolang het glas aan de led kant maar heel is.

Er zit een rand van enkele cm rond het LED-paneel.
Wat je zou kunnen doen, is ze op een plank leggen waar je gaten ter grootte van het LED paneel in hebt gezaagd. Als je rondom die gaten tochtband plakt waar de coral cares op komen te liggen, dan sluit dit netjes af. Zo heb je de meeste warmte van de lampen buiten de geïsoleerde kast (wel zo fijn lijkt mij) en het licht erin. Tevens kunnen de lampen zo goed hun warmte kwijt.

Die plank kan je nog bedekken met isolatiemateriaal, zolang je de lampen maar vrij laat natuurlijk ;-)
Dit gaan we doen inderdaad.
In afwachting van tijd om dit te vervangen (en te maken), staat de bak al wel alvast te draaien en te spoelen. Dwz, stromingspompen aan, powerfilter erin, opvoerpomp aan. Opvallend genoeg is dat al voldoende om sinds afgelopen zondag (watertemp 8 graden), de temperatuur te laten oplopen naar 17 graden vandaag. Ondanks de koude tijdens de nacht (0 graden buitentemperatuur), neemt de temperatuur nog niet veel af in de nacht.
Kortom: de isolatie doet wel iets :D (hoewel ruim 400 liter water ook niet supersnel afkoelt natuurlijk)

Bijlagen

• Screenshot_20220302-155548.png
    Screenshot_20220302-155548.png
    262,3 KB · Weergaven: 10
  • Screenshot_20220302-155917.png
    Screenshot_20220302-155917.png
    92,8 KB · Weergaven: 10
Plaatje multiplex gehaald, en daar twee gaten in gezaagd was zo gepiept. Al het lakwerk duurde wat langer, maar vandaag dan toch de dubbel glas plaat vervangen.

Meteen ook even PAR gemeten, en dat lijkt heel prima te zijn. Op 100% haal ik nu een PAR van 260 op de bodem. Dat is uiteraard wat te veel, dus ik heb wat met de instellingen gespeeld, en op 50% haal ik een nette 150, wat mij prima lijkt. (hoger in de bak haal ik meer). Het lijkt er daarmee op dat zonder het glas de spreiding beter is, en de intensiteit ook (ik haalde eerst met moeite 350 aan het wateroppervlakte, ik zit nu op 400-420).

Leuk om te zien is dat met het verstellen van de sterkte van de lamp (100 wit / 100 blauw), de PAR waarde lineair toeneemt op 25cm water diepte:
IMG-20220402-WA0016.jpeg
(100 - 265 PAR, 75 - 210 PAR, 50 - 145 PAR, 25 - 75 PAR)

Daarmee staat de bak nu toch al een tijdje te draaien. Afgelopen week ook levend steen toegevoegd van @Pingponger en @LarsB , dus de boel kan nu officieel starten! Meteen maar een paar makkelijke stekjes erin gezet (keniaboom, paddestoel, rode montiplaat, gorgoon).

Overigens, de bak heb ik opgestart met Kraanwater (het water hier is prima de luxe in NL, zeker voor opstart, zie hier voor wat er bij mij in 2021 uit de kraan kwam: https://waterbedrijfgroningen.nl/ov.../?zipcode=9743AP&quarter=2021+-+jaaroverzicht). Dat betekent dat er nu al iets teveel nitraat en fosfaat in zal zitten (opgegeven waardes zijn 6 en < 0.06), maar dat is geen probleem in de opstart. Voor de zekerheid filter ik nu wat extra over actieve kool om extra metalen (die er overigens volgens het waterbedrijf niet in zitten!) af te vangen.
Bijvullen van het verdampte water (wat maar gering is overigens), doe ik wel met osmosewater.

IMG_20220402_152230054.jpg

Randjes afgezet met compriband:
IMG_20220402_152254042.jpg

IMG_20220402_160850736.jpg

IMG_20220402_152352665.jpg

IMG_20220402_152419834.jpg

IMG_20220402_160856814.jpg

Laatst bewerkt:
Hoe doe je het met de afschuimer?
Zuigt die wel verse lucht van buiten de kast?
I know, thermodinamisch minder gewenst, maar de bak moet toch ook z'n CO2 goed kwijt kunnen...

Laatst bewerkt:
Wij hebben ook een bak in schuur(zoetwater weliswaar) en willen wij je toch attenderen op bepaalde punten. Niet als kritiek bedoeld ofzo, maar meer van een beetje veiligheid.... Op de foto zien we dat de stroomkabels open liggen( die van boven op de lampen ook). Door verdamping (met dit koude weer)gaat het water op het dak zitten en lekt weer naar beneden.je hebt een schuin dak(wij ook) dus loopt het water(condensatie) naar het laagste punt toe en kan dus op je lampen druppelen(kortsluiting). Daarnaast denk ook aan de vele schimmel die je kan krijgen( is niet goed voor de gezondheid). Hoeft niet zo te zijn hoor want onze schuur is een stuk kleiner(3*2*2,5) maar dachten misschien heb je er iets aan. Groetjes

Wij hebben ook een bak in schuur(zoetwater weliswaar) en willen wij je toch attenderen op bepaalde punten. Niet als kritiek bedoeld ofzo, maar meer van een beetje veiligheid.... Op de foto zien we dat de stroomkabels open liggen( die van boven op de lampen ook). Door verdamping (met dit koude weer)gaat het water op het dak zitten en lekt weer naar beneden.je hebt een schuin dak(wij ook) dus loopt het water(condensatie) naar het laagste punt toe en kan dus op je lampen druppelen(kortsluiting). Daarnaast denk ook aan de vele schimmel die je kan krijgen( is niet goed voor de gezondheid). Hoeft niet zo te zijn hoor want onze schuur is een stuk kleiner(3*2*2,5) maar dachten misschien heb je er iets aan. Groetjes

Jullie hebben helemaal gelijk hoor! Het lijkt er inderdaad op dat vooral de vochthuishouding moeilijker is dan de temperatuurhuishouding (iemand anders merkte dat hier ook al op geloof ik). Zo had ik een poos een (vrij oude) MP10 op de sump staan, strak tussen de sump en het piepschuim. Het glas was kennelijk wat dik, en hij werkte vrij hard, waardoor hij behoorlijk warm werd en zijn warmte niet goed kwijt kon. Gevolg: bij warm weer ging de bak moeiteloos naar 26.5-27 graden (buiten temperatuur 20 graden). Deze pomp heb ik er toch maar vanaf gehaald ;)

Verder ondertussen enige koraaltjes geplaatst, en een 20kg oud levend steen overgenomen (inmiddels dood). Eigenwijs als ik ben, en tegen aanraden van de verkoper in, heb ik het steen zo in de bak gekieperd zonder af te spoelen. Ik hoopte nog wat oud leven (voor zover dat er kan zijn bij levend steen, droog bewaard in een ton), en om wat detritus en rotzooi om de nitraat cyclus een duwtje in de rug te geven.
Dat is gelukt! Ik had prompt opeenvolgens een bacteriebloei (ik doseer geen carbon) en een diatomeeen uitbraak. 2x per dag watten vervangen van het powerfilter bleek te helpen, en alles is nu netjes op de rit, met flinke groene algen overal.

Komend weekend ga ik een emmertje keniabomen ophalen bij iemand, om de balans nog wat meer richting koraal te laten verschuiven.

Om terug te komen op de verdamping: dit blijft een lastig punt. Ik heb nu bijvoorbeeld de aanzuig van de afschuimer nog in de kast. Ik heb al wel geprobeerd wat er gebeurd als de slang naar buiten word geleid (hoewel niet via een gat, maar via een kiertje in de isolatie), maar dat leidde vooral tot veel vochtige lucht in de schuur - de koralen in de bak gaven geen sjoege. Aan de andere kant zijn er ook nog maar weinig zuurstofgebruikers in de bak, dus wellicht is het zuurstofgehalte nu nog niet zo kritiek.

Ander leuk weetje, er verdampt op deze ~400liter nu ong 1.3 liter water per dag. Erg netjes vind ik zelf.

Grote ton met dood steen ophalen op de bakfiets:
IMG-20220407-WA0002.jpeg IMG-20220403-WA0006.jpg

Oeps, bacteriebloei:
IMG-20220410-WA0004.jpegIMG-20220410-WA0002.jpeg

En diatomeen erbovenop:
IMG-20220411-WA0001.jpegIMG-20220411-WA0003.jpegIMG_20220411_200345695.jpg

Ik zal morgen foto's plaatsen van hoe het er nu bij staat.

Bijlagen

• IMG-20220408-WA0000.jpeg
    IMG-20220408-WA0000.jpeg
    82,8 KB · Weergaven: 23
Back
Bovenaan