Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Aquarium in de schuur

Mooneater

Thijs
Volgend jaar gaan we ons huis verbouwen, en zal mijn huidige bak aan de kant moeten. Ik wil wel graag wat ik heb opgebouwd in de bak qua bestand en koralen behouden, dus het plan is gerezen om een opvang te maken in de schuur, in de vorm van een stekkenbak van 160x60x25cm. Mooie bijkomstigheid is dat ik daarmee meteen wat meer stekken kan houden.
Echter, de schuur is onverwarmd en daarmee ontstaan een paar problemen waar ik niet helemaal uit kom.

Probleem 1: de bak moet stevig geïsoleerd worden, vooral om in de winter als het vriest op temperatuur te blijven. Ik had bedacht om de stekkenbak in een soort van isolatiekast te plaatsen, door een raamwerk om de bak heen te bouwen, en dit raamwerk te vullen met isolatiemateriaal. De voorkant van deze kast is dan een afneembaar paneel (ook gevuld met isolatie materiaal). Ik denk dat als ik netjes werk, en de naden goed aansluitend maak, de hele kast flink isolerend kan zijn en dat de bak op temperatuur moet kunnen blijven, ook als het -10 is.

Probleem 2: De waterdamp die ontstaat door de verdamping moet ergens heen. Deze bouwt op boven de bak, waar ook de lampen hangen (plan is om 1 of 2 CoralCares te gebruiken, wellicht aangevuld met ReefLed). Een mogelijke optie is om onder de lampen een plaat (plexiglas?) te maken, zodat de lampen in ieder geval vochtvrij blijven.

Probleem 3: De lampen gaan warm worden. Erg warm. En die warmte zal ik kwijt moeten overdag. Een mogelijkheid is om ventilatie aan te brengen bij de lampen. Nadeel daarvan is dat dit erg slecht is voor de isolatie. Overdag als de lampen aanstaan zal dit niet zo'n groot probleem zijn, de lampen genereren immers hun eigen warmte. 's Nachts staan de lampen uit en ben ik huiverig voor het verlies aan warmte via deze ventilatie kanalen. Een optie zou zijn om de ventilatie tijdgestuurd te laten zijn, maar dat zorgt wel voor een mogelijke zwakte in het ontwerp - zodra die ventilatie ermee ophoudt kunnen de lampen makkelijk oververhit raken en ontstaat er brandgevaar.

Kortom, waar ik eigenlijk had bedacht om relatief eenvoudig een geisoleerde kast om de bak heen te maken, lijkt het toch wat complexer dan eerst gedacht. Ik heb ook nog niet echt vergelijkbare projecten gevonden, maar misschien heb ik niet goed gezocht?
Ik ben benieuwd of jullie nog suggesties hebben hoe dit beter / anders aan te pakken.

Hallo Mooneater, ik heb mijn sump buiten staan in een oude horeca-diepvrieskoffer. Dit gaat voorlopig allemaal goed. Kabels en buizen zijn doorgevoerd naar binnen met wartels. ‘s nachts of bij vorst ligt de koffer toe, maar ik probeer toch zo veel mogelijk het deksel open te leggen om te verluchten.
wellicht werkt dit principe ook met de bak zelf, maar ik zou toch opletten met de condens voor lampen met voldoende IP waarde. Enige opening is het afvoergaatje in de bodem, langs daar lekt de condens weg.
misschien werkt het idee voor jou project ook wel…

• Like
Reactions: Wim
Lijk mss dom iof te simpel maar kan je de kast dan niet op een spleetje openzetten dat er wat warmte weg kan.
Zal ook ineens het vocht wat weg trekken.

Lijk mss dom iof te simpel maar kan je de kast dan niet op een spleetje openzetten dat er wat warmte weg kan.
Zal ook ineens het vocht wat weg trekken.

Het probleem daar mee is dat er dan dus ook koude lucht de kast in komt. Dat is in de zomer niet zo'n groot probleem, maar in de winter als het vriest zal het in de schuur ook koud worden - hoewel het niet waait in de schuur, is de schuur verder niet geïsoleerd, dus zal het ook daar vriezen.
Met een deurtje open maak ik dan de rest van de isolatie ongedaan :P

Hallo Mooneater, ik heb mijn sump buiten staan in een oude horeca-diepvrieskoffer. Dit gaat voorlopig allemaal goed. Kabels en buizen zijn doorgevoerd naar binnen met wartels. ‘s nachts of bij vorst ligt de koffer toe, maar ik probeer toch zo veel mogelijk het deksel open te leggen om te verluchten.
wellicht werkt dit principe ook met de bak zelf, maar ik zou toch opletten met de condens voor lampen met voldoende IP waarde. Enige opening is het afvoergaatje in de bodem, langs daar lekt de condens weg.
misschien werkt het idee voor jou project ook wel…

Dat is een interessant idee! Het probleem met de condens blijft dan wel hetzelfde inderdaad.

Plaats eens een paar foto’s van de ‘schuur’.

Wellicht dat je makkelijker af bent met provisorisch isoleren + een elektrisch kacheltje + een simpele ruimteventilatie met laag debiet.

Plaats eens een paar foto’s van de ‘schuur’.

Wellicht dat je makkelijker af bent met provisorisch isoleren + een elektrisch kacheltje + een simpele ruimteventilatie met laag debiet.

Een elektrisch kacheltje onbeheerd laten draaien ben ik brandtechnisch gezien niet zo'n fan van.

Idee om de schuur te isoleren? Ben je gelijk van de temperatuur wisselingen af?

De schuur is 9m x 4m, hoogte durf ik zo niet te zeggen, ook iets van 4m. De hele schuur isoleren is een klus an sich (met bijbehorend kostenplaatje), en zonder dat de schuur verwarmt wordt ook niet perse heel nuttig.

Bijlagen

• IMG-20210820-WA0001.jpeg
    IMG-20210820-WA0001.jpeg
    134,5 KB · Weergaven: 132
Je kunt eens kijken om een hokje van sandwich panelen te maken als je hierin in de bovenkant een badkamer ventilator maakt die op LV gestuurd is zal deze alleen draaien bij te hoge lv en kan je deze sturen wat koude betreft valt dat reuze mee wat er doorheen komt kun je er een gewone geïsoleerde deur met raam inzetten dan hoef je de deur niet onnodig te openen dus jouw je een mooi klimaat in de kast,kijk eens op marktplaats naar B keus sandwich panelen 👍

Je kunt eens kijken om een hokje van sandwich panelen te maken als je hierin in de bovenkant een badkamer ventilator maakt die op LV gestuurd is zal deze alleen draaien bij te hoge lv en kan je deze sturen wat koude betreft valt dat reuze mee wat er doorheen komt kun je er een gewone geïsoleerde deur met raam inzetten dan hoef je de deur niet onnodig te openen dus jouw je een mooi klimaat in de kast,kijk eens op marktplaats naar B keus sandwich panelen 👍
Sandwich panelen, daarbedoel je toch wediboard / Qboard mee?

Nee gewoon sandwich dat is gecoat staal plaat met pir plaat ertussen deze panelen zijn er volgens mij ook in kunstof met pir ertussen.deze kun je met een U profiel bovenop en onder koppelen de platen grijpen in elkaar met een soort mes en groef.ik maakte hier vaak nachthokken mee voor mijn papegaaien en ze isoleren onwijs goed

Die sandwichpanelen zijn inderdaad een goed idee om de boel te isoleren.

Ik heb zelf nu bedacht om de lampen inderdaad in een soort van aparte "stolp", die temperatuur (of luchtvochtigheid) gecontroleerd is.

Het zwakste punt qua isolatie is dan de gaten waar de lampen door schijnen (wel of niet met glas/plexiglas bekleed) en de aanzuig van de ventilatie. Doel is dan om vooral die aanzuig van de ventilatie goed geïsoleerd te maken als hij niet ventileert.

Screenshot 2021-08-21 at 09.34.07.png

Ik denk dat je niet heel bang hoeft te zijn voor de kou die doorje ventilatie kanaal komt omdat het hooguit een gat van 120mm zal zijn en als je hem compleet afsluit heb je geen zuurstof wisseling meer in je geïsoleerde ruimte.kijk eens bij warmte plaat verwarming panelen deze kun je op een thermostaat aansluiten en zo kun je je kast dan weer op je temperatuur houden papa je echt bang bent dat het te koud zou worden,tegen weinig stroom kosten deze had ik ook in de nachthokken hangen en houden de temperatuur binnen makkelijk op bijv 15 graden terwijl het buiten vroor

Ik zat aan het zelfde te denken als mefisto, waarom niet de hele schuur?
En als dat te groot is, dan kan je altijd nog een soort hok bouwen ruim om je aquarium, waar je ook zelf in kan om werkzaamheden uit te voeren. Dit hok goed geisoleerd, ventilatortje naar de schuur (allicht minder koud dan direct naar buiten) en eventueel ook wat isolatieplaten om de bak zelf, als zicht niet direct van belang is.
Als je nog wat isolatieplaten over hebt, kan je nog (een deel van) het schuurdak isoleren. Wat kieren en spleten dichten en je komt al een eind..

Wat Michel zegt.

Bij temperaturen waar jij tegen wilt beschermen moet je al wel heeel erg robuust isoleren. Daarbij moet de boel een paar keer per dag open voor het voeren en af en toe langer voor wat onderhoud. Ook bij koud weer.

Vervolgens is ventileren om het vocht kwijt te kunnen maar één ding, wat dacht je van genoeg verse lucht voor de dieren en de afschuimer?

Een verwarming voor de ruimte (niet alleen de bak) is eigenlijk de enige echt betrouwbare oplossing om ook bij de genoemde extremen de boel draaiende te houden.

Echt niet iedere elektrische kachel is brandgevaarlijk. Kies een geschikte.

Misschien een kas waar ze groenten in kweken ?
volgens mij heb je de ook met klap raampjes erin.
weet niet of het ook warm blijft in de winter misshcien langs z’n bedrijf gaan en vragen hoe dat zit ?

Misschien een kas waar ze groenten in kweken ?
volgens mij heb je de ook met klap raampjes erin.
weet niet of het ook warm blijft in de winter misshcien langs z’n bedrijf gaan en vragen hoe dat zit ?
Nee, die houden niet de warmte vast, was het maar waar..
Hier wordt enorm gestookt om die tomaten en paprika's (en cannabis..) te laten groeien :)

Wat Michel zegt.

Bij temperaturen waar jij tegen wilt beschermen moet je al wel heeel erg robuust isoleren. Daarbij moet de boel een paar keer per dag open voor het voeren en af en toe langer voor wat onderhoud. Ook bij koud weer.

Vervolgens is ventileren om het vocht kwijt te kunnen maar één ding, wat dacht je van genoeg verse lucht voor de dieren en de afschuimer?

Een verwarming voor de ruimte (niet alleen de bak) is eigenlijk de enige echt betrouwbare oplossing om ook bij de genoemde extremen de boel draaiende te houden.

Echt niet iedere elektrische kachel is brandgevaarlijk. Kies een geschikte.

In een ideale wereld zonder limitaties zou het inderdaad erg fraai zijn om de hele schuur te isoleren. Nu ben ik best bereid om wat te investeren in deze bak, maar de hele schuur isoleren is een orde van grootte groter qua budget, dat zit er dus even helaas niet in.

Een beter alternatief is dan misschien een iets grotere "kast" eromheen te bouwen, waarin een brandveilige kachel kwijt kan. Dan kan die kachel meehelpen met verwarmen om de boel op temperatuur te houden mocht dat nodig zijn.

Ventilatie blijft listig, dat is toch een beetje dweilen met de kraan open - ga je eerst verwarmen, blaas je dan weer ijskoude lucht naar binnen...

Als je een geisoleerde "kast" om de bak kunt bouwen, waar je zelf in kunt om te voeren/onderhoud, zou het inprincipe moeten werken, als je de "kast ook verwarmt.
Warme lucht stijgt omhoog. Het belangrijkste is dus dat je zorgt dat er vanuit de grond en vanuit de wanden geen koudebrug is.
Als je de "kast goed genoeg geisoleerd krijgt kun je de ventilatie roosters aan de bovenkant van de kast maken (warmte lucht stijgt op, en zo trek je geen koude lucht de kast in)

Verwarming van de "kast" zou ik maken doormiddel van een luchtheater icm een ventilator.
Op deze manier zuig je verse lucht aan, die vervolgens door de heater opgewarmt word.
Deze techniek word o.a op schepen gebruikt, en zou dus zeker geschikt moeten zijn voor jou toepassing. (Evt. Kun je er dan nog een wtw systeem van maken, door een gedeelte van de lucht die door de ventilatierooster naar buiten de "kast" gedrukt word, weer terug te leiden naar de lucht inlaat.) Om zo nog energie te besparen.

In een ideale wereld zonder limitaties zou het inderdaad erg fraai zijn om de hele schuur te isoleren. Nu ben ik best bereid om wat te investeren in deze bak, maar de hele schuur isoleren is een orde van grootte groter qua budget, dat zit er dus even helaas niet in.

Een beter alternatief is dan misschien een iets grotere "kast" eromheen te bouwen, waarin een brandveilige kachel kwijt kan. Dan kan die kachel meehelpen met verwarmen om de boel op temperatuur te houden mocht dat nodig zijn.

Ventilatie blijft listig, dat is toch een beetje dweilen met de kraan open - ga je eerst verwarmen, blaas je dan weer ijskoude lucht naar binnen...
Isolatie materiaal zijn niet de kosten.
Je hoeft er in die schuur ook geen nette gipswand tegenaan te zetten….
Gewoon een vochtwerende folie en stevige schuimplaten ertegen. Klaar.

Een heel raamwerk om een bak heen bouwen, daar moet dan in ieder geval aan een kant plaatmateriaal tegen aan en dan nog de isolatie. Daar moeten dan ook nog deuren/kleppen/luiken in die ook niet te veel mogen tochten. Klinkt als veel meer gedoe, moeite en daarmee tijd en geld…

Als de schuur echt heeeel erg groot is, tussen wandje erin en deels isoleren.

Andere optie, indien de begane grond niet in een keer op de schop gaat. Zet een stekkenbak op een overmaats stevig frame met wielen eronder. Wanneer de bak verplaatst moet worden, trek je em bijna leeg in kunststof container, verplaats je de bak naar de volgende kamer en vul je em weer met het opgevange water. Zo gepiept.

Back
Bovenaan