Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Aquarium Dagboek Fipiliwip

Hoi Filip,

Hoe is het met de Hystrix? Ik weet dat het gevoelige koralen zijn dus ik hoop dat hij de reis goed heeft doorstaan. Het was leuk je ff gesproken te hebben, helaas was er al bezoek dus kon niet al te lang met je praten, mijn excusses daarvoor, beetje slechte planning aan mijn kant (kreeg ook al op mijn donder van mn vrouw :rolleyes: ).

gr,
Jochem

Hey Jochem,

Hysterix is OK! Moet wel nog op kleur komen :). Was ook gezellig je te hebben ontmoet, ook al was het dan maar kort.

Filip

Ziet er naar uit dat datgene wat de acro's teisterd "Tissue Necrosis", de zwarte puntjes zullen een toeval zijn.

Door het koraal te verplaatsen zal de andere acro geinfecteerd weefsel op zich hebben gehad met de dood tot gevolg. Ik hoop dat het geen andere heeft geraakt.

Net even Theo van ReefCorner aan de telefoon gehad. De zwarte puntjes zouden de resten van de poliepjes zijn. Het lossen van het weefsel zou te maken hebben met het fosfaat dat veel te laag is (kleur is lichter dan op de kaart kan worden afgelezen).

Meer voeren zou de boodschap zijn, maar ik heb een nitraat van 8... Dus duidelijk een evenwicht stoornis in de bak. Jammer, want ik zou niet weten hoe ik fosfaat moet gaan toevoegen. Erik zou ook ooit iets in deze trend hebben meegemaakt, hopelijk laat hij hier een reactie na.

</SPAN>Hoi Fipiliwip,

ik heb met het product van Nichtsun Po4 calculater, fosfaat toegevoegd.
op 1200l 30 ml per dag en dit 1 week lang, na 7 dagen kon ik weer Po4 meten.
Acro's heb ik niet verloren, wel veel montipora's. Aan de montipora's zie je vaak het eerst het gebrek aan Po4, er is geen poliepenexpansie meer te zien en ze worden heel bleek, dan is het al te laat. Ik kan je nog aanraden de afschuimer uit te laten voor een dag of drie, of ten minste alleen nachts laten draaien. extra voeren brengt alleen maar problemen met zich mee, Cyano's zullen dan heel snel aanwezig zijn als je plots meer gaat voeren. Daarom de voorkeur aan Po4 van Nichtsun of van Salifert Po4 plus. ik ben heel voorzichtig geweest met de dosering, misschiens iets te weinig gegeven, daarom dat het een week heeft geduurd voor ik weer iets meten kon. Ik zet nu regelmattig de afschuimer stil, ook deze week weer voor vier dagen stilgelegt.
No3 is 0,02 of minder. Po4 is niet meetbaar, dus ook zeer armwater. Ik gebruik geen fosfaatkiller , wel 7ml wodka per dag en dat al een halfjaar lang. Ik ga deze nu ook langzaam afbouwen.
Jammer van je koralen, het is iets we allemaal moeten ervaren en door moeten. Maar het komt wel weer goed.
Mijn advies is de afschuimer stilzetten, en een Po4 plus bijvoegen. Zeker niet meer gaan voeren. Het is mijn ervaring en wil niemand tegen spreken als hij een andere mening heeft.
Nog veel succes.
Groetjes Erik

Fipiliwip zei:
Net even Theo van ReefCorner aan de telefoon gehad. De zwarte puntjes zouden de resten van de poliepjes zijn. Het lossen van het weefsel zou te maken hebben met het fosfaat dat veel te laag is (kleur is lichter dan op de kaart kan worden afgelezen).

Meer voeren zou de boodschap zijn, maar ik heb een nitraat van 8... Dus duidelijk een evenwicht stoornis in de bak. Jammer, want ik zou niet weten hoe ik fosfaat moet gaan toevoegen. Erik zou ook ooit iets in deze trend hebben meegemaakt, hopelijk laat hij hier een reactie na.

Hey Erik,

Het meer voeren heeft hier inderdaad aan niets deugd gedaan, plots krijg ik wat draadalg en inderdaad de eerste tekenen van Cyano. Ik kijk dat ik de aangeraden produkten kan krijgen ergens!

Hartelijk bedankt trouwens voor je advies, het is van echte ervaren aquarianen zoals jij dat groentjes zoals ik het meeste leren.

Filip

Erik's Reef zei:
</SPAN>Hoi Fipiliwip,

ik heb met het product van Nichtsun Po4 calculater, fosfaat toegevoegd.
op 1200l 30 ml per dag en dit 1 week lang, na 7 dagen kon ik weer Po4 meten.
Acro's heb ik niet verloren, wel veel montipora's. Aan de montipora's zie je vaak het eerst het gebrek aan Po4, er is geen poliepenexpansie meer te zien en ze worden heel bleek, dan is het al te laat. Ik kan je nog aanraden de afschuimer uit te laten voor een dag of drie, of ten minste alleen nachts laten draaien. extra voeren brengt alleen maar problemen met zich mee, Cyano's zullen dan heel snel aanwezig zijn als je plots meer gaat voeren. Daarom de voorkeur aan Po4 van Nichtsun of van Salifert Po4 plus. ik ben heel voorzichtig geweest met de dosering, misschiens iets te weinig gegeven, daarom dat het een week heeft geduurd voor ik weer iets meten kon. Ik zet nu regelmattig de afschuimer stil, ook deze week weer voor vier dagen stilgelegt.
No3 is 0,02 of minder. Po4 is niet meetbaar, dus ook zeer armwater. Ik gebruik geen fosfaatkiller , wel 7ml wodka per dag en dat al een halfjaar lang. Ik ga deze nu ook langzaam afbouwen.
Jammer van je koralen, het is iets we allemaal moeten ervaren en door moeten. Maar het komt wel weer goed.
Mijn advies is de afschuimer stilzetten, en een Po4 plus bijvoegen. Zeker niet meer gaan voeren. Het is mijn ervaring en wil niemand tegen spreken als hij een andere mening heeft.
Nog veel succes.
Groetjes Erik

Ik vind het toch wel raar hoor, een pas opgestart systeem en nu al te weinig fosfaat.

Hey Fastsurgeon,

tot 2 maand geleden draaide een wervelbedfilter met rowaphos op het systeem. Toen ik geen fosfaat meer mat heb ik deze eraf gehaald. Dit eerder om te zien of het steen nog fosfaat zou afgeven.

Ik heb sindsdien geen fosfaat meer kunnen meten. De kleur van de test gaf de zelfde kleur aan als op 0 op de kaart. Momenteel is de kleur zelfs lichter. De test die ik gebruik is 1 van de meest accurate op de markt. Hoe het komt weet ik ook niet, maar het is wel zo.

Link naar de test

Mvg,

Filip

fastsurgeon zei:
Ik vind het toch wel raar hoor, een pas opgestart systeem en nu al te weinig fosfaat.

Hee Filip,

Als je inderdaad 0,0000 fosfaat hebt kun je daat wel monty's door verliezen maar wel vreemd dat je acro's zijn vervallen.
Zelf heb ik dit 1 x eerder meegemaakt met een groene tafel acro van zo'n 25 cm direct afgeknipt en uit de bak gehaald nu groeit er heel langzaam weer een stekje van 6 cm:(
Succes

Ik denk dat dit een fenomeen is die we zo nu en dan meemaken. We kunnen slechts gedeeltelijk de natuur nabootsen. Vooral de wildcap-koralen zullen we het meest verliezen. De kans is veel kleiner met de gekende koralen waarvan we er allen onder elkaar ruilen en verdelen. Deze zijn blijkbaar beter aan het aquariumleven aangepast. We kunnen niet alles meten en corrigeren. Dat Erik geen fosfaat heeft, kan ik inkomen, hij heeft een gigantisch verbruik. Maar dat een jong aquarium te laag fosfaat heeft, ik weet wel er wordt niets gemeten, dat vind ik toch moeilijk om te geloven.

Hey fastsurgeon,

Ik sta er zelf ook wat kritisch tegenover, ik geloof ook niet altijd de tests, hoe duur en accuraat deze ook zouden ook moeten zijn. Vanavond laat ik mijn water testen bij Theo - Reef Corner. Als daar het zelfde uitkomt...

Ook heb ik amper vis in mijn aquairum maar wel veel koraal, ik wil dan ook geen vissenbak maar een koralenbak. De acro's die ik heb verloren waren inderdaad wild cap exemplaren. Momenteel zijn het er 2, maar ik wil er alles aan doen om het hierbij te laten.

Ik probeer ook echt in mijn dagboek het gevoel uit te drukken van een beginner die de klok wel heeft horen luiden, maar nog niet goed weet waar de klepel hangt. Ik hoop altijd maar dat door mijn ervaringen hier neer te schrijven, alsook mijn verliezen en problemen, ik er ooit iemand een dienst mee kan bewijzen.

Filip

ik zou je toch ten zeerste aanraden Filip om wat goede boeken aan te schaffen alsook wat aquarianen in de buurt op te zoeken om wat rechtstreeks kontakt te hebben met mensen,ik vrees dat je anders meestal achter de feiten zult blijven aanhollen,het forum is een fijn medium maar de meningen zijn dikwijls verdeelt en meestal ken je de mensen en hun bakken niet die advies geven,het is ook niet gemakkelijk advies te geven natuurlijk als het om een bak draait die je niet kent,probeer je via ebay de koralle's op de kop te tikken,alle problemen die je de laatste tijd hebt aangekaard komen er in voor,over 'arme bakken is er zelfs een vijfdelige serie verschenen in deze magazine's inclusief formules over het aanmaken van bv no3 en PO4.

Momenteel heb ik eigenlijk weinig te melden ivm het aquarium, ik heb een klein beetje last van flap op de bodem, ik ben dan ook bezig met de wodka af te bouwen en wat minder diepvries maar meer vlokvoer te geven. Lijkt succes te hebben. Ook ga ik terug wat bacterien beginnen toevoegen.

De stip lijkt nog niet helemaal uitgeroeid ondanks de UV lamp, morgen haal ik knoflook voor in de sump en wordt het eten smorgens in de frigo gezet met knoflook erover geperst. Wel is het niet meer zo dat ik verliezen of stilzwemmende vissen heb. Ze eten allemaal goed en staan ook niet barstesvol stip. Misschien zijn die paar plekjes wat littekens zelfs ipv echt stip, ze zijn de afgelopen dagen niet vermeerderd.

De waardes die ik dagelijk meet zijn:

NO3: 2,5
PO4: 0
KH: 8

Aangezien mijn camera momenteel is uitgeleend kan ik niet echt foto's posten, maar toch hieronder wat beelden van de papa zijn reisje sharm el sheik.

Bijlagen

• DSC01458.JPG
    DSC01458.JPG
    460,6 KB · Weergaven: 5
  • DSC01460.JPG
    DSC01460.JPG
    386,2 KB · Weergaven: 7
  • DSC01489.JPG
    DSC01489.JPG
    236,1 KB · Weergaven: 4
  • DSC01490.JPG
    DSC01490.JPG
    244,6 KB · Weergaven: 4
  • DSC01491.JPG
    DSC01491.JPG
    307,8 KB · Weergaven: 4
deel 2

Bijlagen

• DSC01547.JPG
    DSC01547.JPG
    406,7 KB · Weergaven: 8
  • DSC01524.JPG
    DSC01524.JPG
    440,9 KB · Weergaven: 6
  • DSC01499.JPG
    DSC01499.JPG
    466,7 KB · Weergaven: 5
  • DSC01498.JPG
    DSC01498.JPG
    611,3 KB · Weergaven: 4
  • DSC01494.JPG
    DSC01494.JPG
    494,2 KB · Weergaven: 4
en de laatste

Bijlagen

• DSC01564.JPG
    DSC01564.JPG
    726,3 KB · Weergaven: 9
  • DSC01563.JPG
    DSC01563.JPG
    710,7 KB · Weergaven: 6
  • DSC01562.JPG
    DSC01562.JPG
    710,9 KB · Weergaven: 7
  • DSC01554.JPG
    DSC01554.JPG
    455,6 KB · Weergaven: 6
Wat foto's van de huidige situatie...

Bijlagen

• S2010005.JPG
    S2010005.JPG
    674,4 KB · Weergaven: 31
  • S2010006 (2).JPG
    S2010006 (2).JPG
    636,2 KB · Weergaven: 44
  • S2010007.JPG
    S2010007.JPG
    610,2 KB · Weergaven: 38
Overal waar ik mijn hoofd maar durf tonen vragen mensen achter de kittens, bij deze dus een paar foto's van de bengels.

Bijlagen

• A.JPG
    A.JPG
    408 KB · Weergaven: 72
  • B.JPG
    B.JPG
    331,7 KB · Weergaven: 15
gefeliciteerd Filip!!!

wat voor ras, merk zijn de kittens?

Zie dat je 30m² zonnepanelen op je dak gaat leggen, hoeveel wattpiek is dat?

mvgr
twan

Back
Bovenaan