Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Aquarium Dagboek Fipiliwip

Nog even wat meer nieuws van het Lubbeekse front.

Ik denk dat ik de eerste eigenaar ben van een tweedehans DaSTaCo (Type 3). Deze ga ik volgend weekend ophalen in Knokke.

Ben benieuwd of ik hem aangesloten ga krijgen... Wetende dat dit iets is dat normaal gezien door het team van Aissa wordt gedaan.

Enfin we zien wel... I'll keep you all posted :)

Hey Dirk,

Zal toch eerst proberen of het niet lukt aan de hand van de gegeven instructies of door de hulp van forumleden. Ik heb hem bij Aissa niet gekocht dus vind het ook niet echt eerlijk dat ik dan zijn tijd ga verspillen met mijn vragen...

F
BTW, nog is hartelijk bedankt voor de tonnen, ze zijn enorm van pas gekomen.

aquaglenn zei:
Filip,

proficiat, zal een serieuze verbetering zijn ! aansluiten zal ni moeilijk zijn , belleke naar aissa ;)

groeten

moeilijk in te schatten hoe het eruitziet Filip maar je gaat nog wat bijsteken hoor ik,ik zie wel iemand anders aan het werk op de tweede foto:p laat ééns iets weten als je waterwaardes de komende dagen veel veranderen

ikz ie dat je redelijk grote diameter pvc voor je closed loop hebt gebruikt, en er staat genoeg waterdruk achter om eductors te gebruiken. Eductors zijn apparaten die een betere vollere flow geven dan samengeknepen pvc. Het is van ABS kunstof dus kan goed tegen zeewater.

Met die samengeknepen pvc buizen bereik je namelijk niet zoveel plekken in je bak, het geeft laminaire stroming net als powerheads. Eductors geven meer turbulente stroming, zoals turbelle streams.

Ik wilde dat even melden, omdat ik denk dat je anders niet echt het maximale nut uit je dure red-dragon pompen haalt.

hier een linkje van reefcentral

Pb me even over waar het verkrijgbaar is, is geen sponsor.

Bijlagen

• eductor.jpg
    eductor.jpg
    26,1 KB · Weergaven: 16
tyd voor foto's... De draad de je ziet houdt een paar stenen vast. kmoet reefconstruct gaan halen om ze te kunnen doen houden want pur deed het niet...

Bijlagen

• rf1.jpg
    rf1.jpg
    334,7 KB · Weergaven: 84
  • rf2.jpg
    rf2.jpg
    206,1 KB · Weergaven: 80
  • rf3.jpg
    rf3.jpg
    154,2 KB · Weergaven: 82
nitraat is ondertussen terug gevallen tot 10. Aangezien ik in hoofdzaak steenkoraal wil gaan houden ga ik eerst de DaSTaCo aansluiten voor ik er koraal inzet. Moet trouwens ook nog eens naar Theo bellen om te vragen wanneer dit nu eigenlijk kan en waar ik allemaal op moet letten....

idd, als eerste 2de hands eigenaar van een DaStaCo heb je een klein beetje geschiedenis geschreven.

Proficiat met je DaStaCo Filip.:goed:

Fipiliwip zei:
Nog even wat meer nieuws van het Lubbeekse front.

Ik denk dat ik de eerste eigenaar ben van een tweedehans DaSTaCo (Type 3). Deze ga ik volgend weekend ophalen in Knokke.

Ben benieuwd of ik hem aangesloten ga krijgen... Wetende dat dit iets is dat normaal gezien door het team van Aissa wordt gedaan.

Enfin we zien wel... I'll keep you all posted :)

Inderdaad Dirk :goed: :)

Nitraat is al een week 25... Denk dat dit zo blijft omdat ik eigenlijk geen verbruikers heb.... Zal dus water wisselen worden om dit uiteindelijk tot op de gewenste 2-5 te krijgen.

KH is 6 wat te weinig is, het aansluiten van de DaSTaCo zal hier verbetering in brengen. Ik hoop deze op 8 te kunnen houden.

Ik had mijn HQI al volop branden en heb deze terug uitgedaan op aanraden van Theo, moet hier ergens een (weer maar eens) iets fout begrepen hebben. Ik dacht dat deze moest aanstaan vanaf de 5e week, maar ik moet dus nog altijd mooi blijven bij het schema van 1u licht meer per week.

Het effect van HQI op hoge waardes nitraat is duidelijk te zien bij de paardenbak, deze woekert van de algen. Ik heb een klein blijvende salarias hier ingezet. De waardes hier beginnen zich ook wat te stabiliseren, fosfaat verwijderaar en een BBK 180 doen goed hun werk.

Groeten

Filip

ziet er mooi uit
ik ga dit blijven volgen
mooie maten ook krijg zelf 100 bij 100

Nitraat blijft hardnekkig op 25 staan. Vanavond doe ik een waterwissel van 120 liter (zo een 15 %). Theoretisch wil dit zeggen dat het nitraat met 3.25 zal zakken, maar ik denk dat het nog stabiel zal blijven. De afschuimer doet eigenlijk zo goed als niets meer, als je kijkt naar wat ie in het begin er uit trok wil dit volgens mij zeggen dat de bak redelijk "clean" is.

Ik weet niet of iets is dat ik kan doen om het nitraat wat sneller naar onder te doen krijgen (toevoegen van bacterieën of iets in die trend?). Maar langs de andere kant noemt het een rijpingsproces voor iets en ben ik ook niet gehaast.

Soms moet ik mij wel inhouden om niet leven in de bak in te brengen, maar het is mijn bedoeling om sps & lps te gaan houden en daarvoor moeten de waardes eerst optimaal zijn.

Geplande werken dit weekend:

Zaterdag komt de schoonbroer het aquarium voorzien van aangelegde stopcontacten (mijn vrouw zaagt me de oren van het hoofd over al die blokjes).

Ik laat dan direct ook genoeg stopcontacten voorzien voor de DaSTaCo.

Zondag wordt deze geplaatst door Aissa.

Foto's volgen :).

Op de 22ste schreef je dat nitraat was gezakt naar 10 mg/l.
Waar komt deze verdubbeling dan vandaan?

Hey Jimmy,

Ik ben toen voor de zekerheid met een beetje water naar Theo gereden, daar gaf de test-set effectief nog altijd 25 aan, toen ik thuiskwam heb ik opnieuw de test gedaan en kwam ik ook op 25. Zal wel iets fout hebben gedaan, iets te veel van het ene en iets te weinig van het andere :).

Veel werk verzet dit weekend, zo zijn er 8 stopcontacten in de sump kast geplaatst en zes aan de zijkant. Er worden nog 4 stopcontacten geplaatst in de lichtkast, op die manier ben ik van al de blokjes en toestanden vanaf.

4 van de 8 stopcontacten aan de sump kunnen worden aan of uitgezet met behulp van een schakelaar:

1. Opvoer
2. Closed loop
3. Afschuimer
4. Ventilatie, ik heb twee 220 Volt ventilatoren in de sump gehangen voor verluchting, als ik smorgens vertrek zet ik deze op en 'savonds als ik thuiskom zet ik deze af (ivm lawaai).

Ook is Aissa de DaSTaCo komen plaatsen :goed: . Dit is echt enorm vlot gedaan, wel staat hij enorm laag afgesteld momenteel omdat ik nog niet echt verbruikers heb. Ik zal hier de komende week de KH metingen posten.

Gisterenavond om 21u30 bedroeg deze 8,4

Ik zal vanavond wat foto's maken om morgen te posten.

Groeten

Filip

Zeker veel werk verzet Filip...zou de stekker van de DaStaCo maar even uittrekken,heb je nog niet nodig.....verspilling CO2 en onnodigge oploop KH en CA ;) !!
Fipiliwip zei:
Veel werk verzet dit weekend, zo zijn er 8 stopcontacten in de sump kast geplaatst en zes aan de zijkant. Er worden nog 4 stopcontacten geplaatst in de lichtkast, op die manier ben ik van al de blokjes en toestanden vanaf.

4 van de 8 stopcontacten aan de sump kunnen worden aan of uitgezet met behulp van een schakelaar:

1. Opvoer
2. Closed loop
3. Afschuimer
4. Ventilatie, ik heb twee 220 Volt ventilatoren in de sump gehangen voor verluchting, als ik smorgens vertrek zet ik deze op en 'savonds als ik thuiskom zet ik deze af (ivm lawaai).

Ook is Aissa de DaSTaCo komen plaatsen :goed: . Dit is echt enorm vlot gedaan, wel staat hij enorm laag afgesteld momenteel omdat ik nog niet echt verbruikers heb. Ik zal hier de komende week de KH metingen posten.

Gisterenavond om 21u30 bedroeg deze 8,4

Ik zal vanavond wat foto's maken om morgen te posten.

Groeten

Filip

Back
Bovenaan