Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Aquarium Dagboek Fipiliwip

Ziet er prachtig uit.
Met deze techniek en perfectie moet het lukken.

Veel succes.

Gr. Wim.

Gisteren bij Theo 75 Kilo vers levend steen gaan ophalen... Als ik het in het aquarium zie liggen heb ik het gevoel dat ik te veel heb besteld... Maar bon, ik heb een paar grote stukken, platte stukken en plezant gevormde stukken er tussen zitten.

Momenteel ligt het steen ongestapeld op de bodem, rowa draait volop.

Verlichting zal als volgt gaan:

T5:

Eerste week 1u,
Tweede week 2u
Derde week 3u
Vierde week 4u

Vanaf de vijfde week schakelen we de HQI bij.

De opbouw van het rif zal gebeuren als het phosphate gedaald is tot een waarde van 0.04, nitraat zal ik proberen onder de 50 te houden door middel van waterwissels.

Hieronder wat sfeerbeelden van de dozen, het steen en de afschuimer een half uur na inbreng van het steen :eek:

Bijlagen

• S2010127.JPG
    S2010127.JPG
    131,3 KB · Weergaven: 39
  • S2010128.JPG
    S2010128.JPG
    231,9 KB · Weergaven: 40
  • S2010129.JPG
    S2010129.JPG
    239,1 KB · Weergaven: 39
  • S2010130.JPG
    S2010130.JPG
    143,6 KB · Weergaven: 38
  • S2010132.JPG
    S2010132.JPG
    140,5 KB · Weergaven: 38
Ja ja, dan gaat het nu toch echt beginnen :goed:

Succes met de opbouw.

Hey Eric & Betty,

Ik zal vanavond een foto proberen te nemen als ik tenminste op tijd thuis ben voor het uurtje licht nog bij te kunnen wonen! :).

Het steen ligt momenteel echt op elkaar in het aquarium. 75 kilo op de bodem leggen, daar was het aquarium te klein voor dus ik heb het dubbel moeten stapelen.

Onvoorstelbaar wel wat de BBK produceert. Ik heb hem afgesteld zoals Jawsee het mij in de tijd had voor gedaan. Ik had er eerst ook de dop uitgedraaid maar de pomp maakte dan behoorlijk wat lawaai en, in tegenstelling tot bij Luc, had ik een duidelijk mindere opbrengst.

Donderdag de eerste meting, ik ben eens benieuwd :).

Groetjes

F

En wat foto's... Steen ligt in de bak tot het phosphate bijna volledig weg is (0,04). Gisteren waardes gemeten, waaren eigenlijk allemaal ideaal, denk dus dat het nog te vroeg was om te meten...

Bijlagen

• 1.jpg
    1.jpg
    462,3 KB · Weergaven: 59
  • 2.jpg
    2.jpg
    463,8 KB · Weergaven: 57
Vandaag de waardes gemeten, typische opstart waardes. Dit weekend zal ik een waterwissel doen van 120 liter om het nitraat en nitriet naar beneden te krijgen.

Zout: 34
Temp: 23°

Kh: 10
No3: 40
No2: 1,6
Ca: 380
Ph: 8,7
Mg: 1260
P04: 0,18

Groeten

Filip

Hey Aquaglenn, altijd welkom hé!! :) Is inderdaad lekker dichtbij.

Luc, de PH is gemeten met een Sera test (had geen in huis van Salifert). Vindt wel dat deze wat raar is... Maar goed, ik rijd straks eens tot bij Theo om te kijken of alles in orde is en de waterwissel op zijn plaats...

En ook nog wat foto's van een paar andere bewoners....

De poes is een maine coon, de zeepaardjes zijn 2 x H. Elongatus en 2 x H. Reidi.

Bijlagen

• paard4.jpg
    paard4.jpg
    384,3 KB · Weergaven: 21
  • paard3.jpg
    paard3.jpg
    444,7 KB · Weergaven: 22
  • paard2.jpg
    paard2.jpg
    450,9 KB · Weergaven: 21
  • paard1.jpg
    paard1.jpg
    379 KB · Weergaven: 22
  • filou1.jpg
    filou1.jpg
    450,8 KB · Weergaven: 28
Nog een paar foto's van mijn "manège" dit keer met een betere camera getrokken en onder de HQI.

Bijlagen

• IMG_2152 - Copy.JPG
    IMG_2152 - Copy.JPG
    453 KB · Weergaven: 25
  • IMG_2166 - Copy.JPG
    IMG_2166 - Copy.JPG
    311 KB · Weergaven: 23
  • IMG_2167 - Copy.JPG
    IMG_2167 - Copy.JPG
    318,3 KB · Weergaven: 24
  • IMG_2172 - Copy.JPG
    IMG_2172 - Copy.JPG
    531,6 KB · Weergaven: 24
Vandaag de waardes opnieuw gemeten. De nitriet en nitraat waardes waren halucinant hoog! :eek:

Zonet een waterwissel van 180 liter gedaan. Morgen meten we opnieuw.

Ook hebben we de rowaphos in de wervelbed veranderd.

Net opnieuw het nitriet in de bak gemeten. Test gaf een waarde aan van > 33!!

Ik weet niet goed wat ik nu moet doen... Moet ik terug 180 liter verversen of moet ik, aangezien ik gisteren pas zoveel heb ververst, een paar dagen wachten?

Toch nog even een bericht om te zeggen hoe snel het kan gaan.

Sinds gisteren meet ik geen nitriet meer in de bak. Nitraatwaarde is momenteel 25 en fosfaat staat op 0.015.

Wel merk ik dat ik hier en daar alg krijg op het steen.

Morgen wordt de bak opgebouwd en wordt nog eens 200 liter vervest wat zo een 25% is.

Volgende week gaat het zand erin en als alles goed verloopt zitten we binnen 3 a 4 weken dus met de eerste bewoners.

Fipiliwip zei:
Toch nog even een bericht om te zeggen hoe snel het kan gaan.

Sinds gisteren meet ik geen nitriet meer in de bak. Nitraatwaarde is momenteel 25 en fosfaat staat op 0.015.

Wel merk ik dat ik hier en daar alg krijg op het steen.

Morgen wordt de bak opgebouwd en wordt nog eens 200 liter vervest wat zo een 25% is.

Volgende week gaat het zand erin en als alles goed verloopt zitten we binnen 3 a 4 weken dus met de eerste bewoners.
Mooi Filip,je weet toch wel dat je op zondag niet mag vloeken hé,denk daaraan als je bezig bent met de opbouw,amusement gewenst:)

Mooie bak zeg, mooie vorm stenen ook. Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat.
Je hebt je techniek ook mooi gedaan. Cool :goed:
ik volg de rest, groetjes en succes: Bob

Hey Dirk,

Het was me wat, het was de bedoeling een brug te maken van het midden om naar links achter. Door de 2 pvc buizen die in het midden uitstaken was dit echter niet zo eenvoudig. Ze moesten immers dichtgebouwd worden.

gevolg is dat ik een redelijk massieve brug heb lopen die groter is dan dat ik eigenlijk wilde.

Mabon, ik verzin er nog wel wat op want ik wil nog een paar platte stukken bemachtigen om hier en daar wat meer plateaus te maken.

Een goede foto heb ik nog niet van het eindresultaat, maar hier al vast wat sfeerbeelden van tijdens de werken.

Bijlagen

• 1.jpg
    1.jpg
    486 KB · Weergaven: 35
  • 2.jpg
    2.jpg
    607,8 KB · Weergaven: 117
  • 3.jpg
    3.jpg
    772,4 KB · Weergaven: 66
Back
Bovenaan