Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Aquarium Dagboek Fipiliwip

Misschien is tijd voor nieuwe lampen???Of meer licht erop leggen??
grtz Joeri
Ik post de laatste tijd niet meer zoveel, dit omdat ik mijn kleuren maar niet krijg waar ik ze wil hebben. Eigenlijk ziet het aquarium er nog net zo uit als de foto's een paar weken geleden.

Ik snap niet waar het mis gaat, dit omdat ik ook niet weet waar ik naar moet kijken en waarom. Ik ben dus druk bezig met hier meer proberen over te weten te komen.

Vooral dat hele "koralen-lezen" gedoe ben ik nog echt niet mee mee. Ik heb een gele acro die echt geel ziet, een gele tibunaria die ook echt geel ziet (wat door anderen dan weer als moeilijk wordt omschreven om deze op die kleur te houden). Blauw is blauw, roze is roze, maar toch zit ik ook nog altijd met acro's die echt niet kleuren. Monti's en hysterix zijn dan weer heel dankbare koraaltjes, deze kleuren eigenlijk altijd mooi. Acrootjes daarentegen... Maarja, ik wil een echte acro bak, nu en later, dus dan moet ik ook maar leren waar ik naar moet kijken. Rome is ook niet gezet in 1 dag.

Ik dacht eerst aan toevoegingen, maar na Luc zijn foto's gezien te hebben weet ik dat ik daar nog niet aan toe ben. Ik heb niet die kleuren en zelfs hij voegt niks toe. Voor mij dus ook nog lang geen tijd :).

Filip

Hey Joeri,

Ik heb mijn lampen onlangs vervangen. Meer licht krijg ik er niet boven, tenzij ik naar 400 watt lampen zou gaan. Maar ik denk dat dat wat overdreven is.

Filip,met licht kan je mijn inziens niet overdrijven,Trusheim heeft op zijn stekkenbakken met 25 cm waterhoogte 400 watters liggen:eek:hierin zitten echter geen bruine koralen.
Wat jou koraaltjes betreft,ik heb je eens gezegd dat de mooist gekleurde koralen in mijn bak en vele andere bakken op een paar uitzonderingen na allemaal uit stek zijn voortgekomen,dit is gewoon een selectie gemaakt door liefhebbers in de loop der jaren,de paarse stylo,de roze hyacinthus,de blauwe carduuz om er enkele op te noemen zul je bijna zeker nooit kunnen kopen in een winkel omdat het gewoon unieke stukken zijn in hun soort,was bv de roze hyacinthus niet zo roze geweest was hij gewoon veel minder verspreid en gestekt geweest,jij hebt best veel koraal in de winkel gekocht,wildkap en maricultuur en daar zitten gewoon stukken bij die nooit echt zullen kleuren gelijk jij dat wilt omdat het er niet inzit,JP is altijd en nu nog een erg goede vriend geweest en deze man is zeker een van de grootste kwekers geweest in de Benelux en als hij nieuwe koraaltjes kocht in de winkel zeg 10 stuks dan waren er na 2 maanden nog 1 of 2 van over om te houden,de rest kleurde gewoon niet genoeg om bij te houden,op zich leuke koraaltjes maar niet waaaaw:)enfin je weet wat ik bedoel he,nog even geduld kan ook geen kwaad he.

Ja Luc, hetgeen je hier schrijft en ook bij mij, ik begin het stilaan te begrijpen. Dat is nu net het verschil tussen "oude rotten" en de "jonge mannen " in de hobbie. We zien jullie bakken en denken dat dit zomaar ontstaat maar daar komt heel wat vallen en opstaan en selectie aan te pas.

Filip,met licht kan je mijn inziens niet overdrijven,Trusheim heeft op zijn stekkenbakken met 25 cm waterhoogte 400 watters liggen:eek:hierin zitten echter geen bruine koralen.
Wat jou koraaltjes betreft,ik heb je eens gezegd dat de mooist gekleurde koralen in mijn bak en vele andere bakken op een paar uitzonderingen na allemaal uit stek zijn voortgekomen,dit is gewoon een selectie gemaakt door liefhebbers in de loop der jaren,de paarse stylo,de roze hyacinthus,de blauwe carduuz om er enkele op te noemen zul je bijna zeker nooit kunnen kopen in een winkel omdat het gewoon unieke stukken zijn in hun soort,was bv de roze hyacinthus niet zo roze geweest was hij gewoon veel minder verspreid en gestekt geweest,jij hebt best veel koraal in de winkel gekocht,wildkap en maricultuur en daar zitten gewoon stukken bij die nooit echt zullen kleuren gelijk jij dat wilt omdat het er niet inzit,JP is altijd en nu nog een erg goede vriend geweest en deze man is zeker een van de grootste kwekers geweest in de Benelux en als hij nieuwe koraaltjes kocht in de winkel zeg 10 stuks dan waren er na 2 maanden nog 1 of 2 van over om te houden,de rest kleurde gewoon niet genoeg om bij te houden,op zich leuke koraaltjes maar niet waaaaw:)enfin je weet wat ik bedoel he,nog even geduld kan ook geen kwaad he.

Dit doet mij nadenken Luc:goed:

Hey Luc,

Ik heb inderdaad nog veel te leren dat is duidelijk :). Toch bedankt voor de moeite die je keer op keer doet om mij iets te willen bijbrengen. En zoals je aan de reacties hier ziet, ben ik het niet alleen die er iets van opsteekt :o

Ik denk dat je redenering juist is, als beginner heb je een bak vol koraal voor ogen, maar de echte mooie zal je als stek moeten aankopen en geduld moeten oefenen tot ze uitgegroeid zijn.

Filip

Dan toch wat foto's :o

Bijlagen

• IMG_5687.JPG
    IMG_5687.JPG
    168,3 KB · Weergaven: 13
  • IMG_5691.JPG
    IMG_5691.JPG
    186,9 KB · Weergaven: 11
  • IMG_5693.JPG
    IMG_5693.JPG
    179,7 KB · Weergaven: 13
  • IMG_5701.JPG
    IMG_5701.JPG
    128,6 KB · Weergaven: 10
  • IMG_5706.JPG
    IMG_5706.JPG
    163,2 KB · Weergaven: 10
xxx (ja Luc!! ;))

Bijlagen

• IMG_5712.JPG
    IMG_5712.JPG
    85,9 KB · Weergaven: 19
  • IMG_5714.JPG
    IMG_5714.JPG
    85,3 KB · Weergaven: 12
  • IMG_5722.JPG
    IMG_5722.JPG
    85,2 KB · Weergaven: 12
  • IMG_5730.JPG
    IMG_5730.JPG
    144,1 KB · Weergaven: 14
  • IMG_5738.JPG
    IMG_5738.JPG
    158,8 KB · Weergaven: 16
xxx (ja Luc!! ;))
ja die is goed Filiproflik neem aan dat de laatse foto van de eerste serie een paarse stylo is,als de toppen sneeuwwit zijn kan je pas zeggen dat de bak een goede groei vertoont,is een fijn koraal om dit te zien net als hystrix,deze laatste kan gerust een dikke cm met lichte toppen staan bij een goed groei,al bij al ziet het er toch goed uit he:goed:

Hey Luc,

De paarse stylo staat helemaal op de bodem onder het T5 licht. Dit een beetje bewust omdat ik inderdaad aan de groeipunten kan zien hoe het met de bak staat. Het is trouwens de eerste keer sinds ik het koraal heb dat het witte punten begint te vertonen, dit om maar te zeggen vanwaar de bak wel komt...

Filip

Nitraat = 1
Fosfaat = 0
KH = 9

Ik heb de indruk dat de kleuren wat verbeterd zijn... Even wat foto's ter vergelijk.

Bijlagen

• IMG_5848.jpg
    IMG_5848.jpg
    109,9 KB · Weergaven: 13
  • IMG_5843.jpg
    IMG_5843.jpg
    169,1 KB · Weergaven: 13
  • IMG_5842.jpg
    IMG_5842.jpg
    163,5 KB · Weergaven: 25
  • IMG_5825.jpg
    IMG_5825.jpg
    104 KB · Weergaven: 8
  • IMG_5821.jpg
    IMG_5821.jpg
    148,5 KB · Weergaven: 11
xxx

Bijlagen

• IMG_5880.jpg
    IMG_5880.jpg
    164 KB · Weergaven: 20
  • IMG_5875.jpg
    IMG_5875.jpg
    174,1 KB · Weergaven: 18
  • IMG_5872.jpg
    IMG_5872.jpg
    105,5 KB · Weergaven: 14
  • IMG_5865.jpg
    IMG_5865.jpg
    81,7 KB · Weergaven: 14
  • IMG_5862.jpg
    IMG_5862.jpg
    157,1 KB · Weergaven: 34
En de laatste

Bijlagen

• IMG_5899.jpg
    IMG_5899.jpg
    158,1 KB · Weergaven: 11
  • IMG_5896.jpg
    IMG_5896.jpg
    102 KB · Weergaven: 9
  • IMG_5895.jpg
    IMG_5895.jpg
    94,6 KB · Weergaven: 9
  • IMG_5887.jpg
    IMG_5887.jpg
    124,1 KB · Weergaven: 14
Mooie foto's Filip.
Hoe lang heb je die blauwe goniopora al?

mooi hoor:goed:

Grtz
Stephen

mooi Filip,bijna nen echte zoals we hier zeggenroflhoelang denk je dat bloemstukje op de laatste foto in leven te houden:biggrin:re 331,je bak of de foto`s zijn erg helder geworden:goed:

Stephen & Yves bedankt, we doen ons best maar zijn nog lang niet waar we moeten zijn.

Luc, bijna nen echte is een eer om van jou te horen :). Over welk bloemstukje heb je het juist? De gonio of dat ding met die bollekes op :rolleyes:

Aissa hartelijk bedankt. Zonder je DaSTaCo zou het hier allemaal wat minder staan. Ze beginnen volgende week de kelder uit te graven, nog een paar maandjes en je mag de grote broer dus komen leveren.

Filip

Back
Bovenaan