Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Aquarium Dagboek Fipiliwip

Hey Manuel,

Ik meet dit niet meer, Aissa is gekomen om de reactor te reinigen, toen heb ik wel een aantal weken de reactoruitstroom gemeten, altijd met lagere waarden dan in de bak zelf.

Ik heb ook alle symptomen gehad van het rare dingen topic, op een moment was ik het beu en heb het risico van een grote wissel genomen. Dit heeft tot gevolg gehad dat 1 grote tafel (die al aan het bleken was) en de papagaaivis ben verloren. Of dit nu door de wissel kwam of niet kan ik niet zeggen. Wel doet mijn afschuimer terug normaal, beginnen mijn kleuren terug te komen en ook het plezier van een aquarium in huis te hebben. Want naar een bak kijken die er niet naar je zin bijstaat is alles behalve prettig.

Ziet er zeer goed uit,niks te klagen over de kleurtjes zo te zien :goed: :biggrin: !! Wat is de uitstroom van jou reactor Filip?!

Hier nog een foto van mijn nieuwe beste vriend :).

Ook eentje van de afschuimer, ik heb deze vanmorgen gans gereinigd om zo weinig mogelijk aan de bak te moeten komen met de witborst... Op deze opbrengst heb ik ooit een week moeten wachten.

Bijlagen

• IMG_3342.JPG
    IMG_3342.JPG
    72,7 KB · Weergaven: 9
  • IMG_3361.JPG
    IMG_3361.JPG
    65,7 KB · Weergaven: 10
Filip,

goed te lezen dat het terug aan de betere hand is.:goed:

Een witborst, een van mijn favorieten maar ooozoooo gewaagd om die in te brengen. Een voordeel heb je wel dat hij uit een perfect huishouden komt.;)

Filip

Een mooie witborst heb je daar!
Komt deze uit een bestaande bak misschien?
Zoals Manuel zegt vallen de kleuren best mee!

Yves

Hey Yves,

Deze is de witborst van Erik! :). Het blijft een absoluut risico, maar een risico uit de bak van Erik is eentje dat ik wil nemen... Wat een prachtige vis toch... Nu wel eventjes een maand uit de bak blijven om de witborst de tijd te geven om te wennen aan de bak :)....

Hoe vlot het bij jou trouwens? Al aan koraaltjes aan het denken? De dochter van de hamster-microbe verlost? :)

Filip

Een mooie witborst heb je daar!
Komt deze uit een bestaande bak misschien?
Zoals Manuel zegt vallen de kleuren best mee!

Yves

Voorlopig stilletjes hier. Maar mijn verlof komt eraan en dan wil ik er toch even invliegen. Hamsters of andere knaagdieren zijn vanaf nu ten strengste verboden, tenzij ze zeewaterbestendig zijn!:mad:

Het is idd een prachtige vis en het is toch een voordeel als hij al wat manieren heeft, al blijft het idd een risicovis. Suc6 ermee!

Yves

Even een fototje voor WimVM zodat hij weet hoe de koeler staat t.o.v. mijn aquarium.

Bijlagen

• IMG_3968b.jpg
    IMG_3968b.jpg
    85,3 KB · Weergaven: 49
Bedankt. En waar ga je met de warmte heen die de koeler maakt. Ik veronderstel dat dit vergelijkbaar is met airco.

Hey Wim, in totaal niet... Ik woon in een dakappartement, dus zelfs met airco is het hier op warme dagen niet onder de 30 graden te krijgen. De koeler daarentegen houdt het aquarium tussen de 25 & 26.5 graden.

Ik heb een TECO draaien hier, je woont in rotselaar, dat is hier een 10 km van. Spring anders dit weekend eens in je auto en kom er naar kijken en vooral luisteren.

Bedankt. En waar ga je met de warmte heen die de koeler maakt. Ik veronderstel dat dit vergelijkbaar is met airco.

Hoeveel uur per dag koel je met zo'n koeler?

Hey Wim,

Dat hangt echt af van de temperatuur buiten... Ik zie aan je hele opbouw dat je net zoals ik de RC methode volgt, ik kan je nu al zeggen dat de echte hitte pas komt als de HQI aanspringt. Blazen alleen was bij mij niet genoeg. Ook is de koeler zo afgesteld bij mij dat hij niet 5 graden moet goed maken iedere dag.

Ik denk dat hij in de winter de laatste 3 uren van de HQI draait en dan nog een paar uur in de nacht waar ik niet echt mee inzit omdat het dan op nachttarief draait. In de zomer op warme dagen is dit non-stop bijna.

Ik snap niet dat je zo inzit met het verbruik van je koeler, ik kan je verzekeren dat je HQI zeker evenveel zal verbruiken. Ik heb hier een verbruik van 225 euro per maand, waarvan je toch een 100 euro mag rekenen zuiver aquarium per maand.

Hoeveel uur per dag koel je met zo'n koeler?

Ik heb geen nachttarief meer. Ik betaal altijd 0.18 euro per Kwh.

heb je dan zonnepanelen wim? Wat ga je dan je hele terras zitten opbreken?

Persoonlijk, je trekt er natuurlijk je plan mee :), vindt ik het toch wel enorm dat je na een uurtje licht een temperatuur haalt van 27.5 graden :eek:.

Lees het dagboek van vlaardingen er is op na, daar waren ze hemels blij dat ze de temperatuur terug onder de 24 graden kregen.... Sommige vissen vinden het nu eenmaal niet zo plezant om zo warm te hebben.

Dat ik er iets moet mee doen dat is duidelijk. Een koeler is de gemakkellijke oplossing, maar op termijn ook een van de duurste. Het kost 700-800 euro in aankoop en zo'n 300 watt per uur aan verbruik. Volgens je eerdere opmerking reken ik dat zo'n koeler 3500-4500 uur per jaar moet koelen.

Een leiding leggen naar de regenput en daar water doorpompen kost de leiding, een pomp en thermostaat met dan enkel het verbruik van de pomp (en zo krachtig moet die niet zijn). Het nadeel is dat het veel werk is in het begin om te plaatsen.

Het terras openbreken is misschien niet nodig omdat ik de regenput misschien aan de rand kan bereiken, mits wat "creatief" schuppen.

Ok... Dus in tussentijd... Koop een koeler! :)

Als je hulp zou willen, ik woon niet zover af, en zo een dingen vind ik altijd tof om aan mee te helpen.

Groeten

Filip

Gisteren was wat zo noemen een dagje.

Ik kom thuis, plaats een nori-blad in de val, neem het glaasje om in de val te schuiven (de vrouw stond klaar met de draad in de hand), ik zie de naso in de val zwemmen terwijl ik nog met mijn handen het glas vastheb... Ik laat hem dichtvallen... GEVANGEN!!! Nog nooit zo easy een vangst gedaan!

Tot mijn vrouw besloot de draad terug op te rollen de naso zo terug vrij liet. Ik heb zeker 1 uur gevloekt zonder 2 keer het zelfde woord te gebruiken.

Sindsdien komt hij natuurlijk niet meer in de buurt van het ding.

:biggrin::biggrin::biggrin::biggrin::biggrin::biggrin::biggrin::biggrin::biggrin::biggrin::biggrin::biggrin::biggrin::biggrin:

dan is het makkelijk dat je een vrouw heb kan je die de schuld geven :p

Back
Bovenaan