Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

400 x 100 x 70 rifaquarium

Je zult het mss wel aan het werken krijgen maar ik dank niet dat het een lang leven zal hebben.

Beste oplossing in mijn ogen is een positionering regeling er op te zetten die de kraan bij blijft sturen.
4-20 MA aansturing.
Dit in combinatie met veer retour.

Hij zal dus niet als een flip flop open en dicht gaan maar langzaam het nivo in de sump blijven volgen.

Denk dat je weer wat hebt bedacht wat het er niet gemakkelijker op gaat maken, en zeker niet goedkoop zal zijn.

mvgr
twan

Hoi Twan,

Dit soort kranen zijn ontwikkeld om steeds open en dicht te gaan op sturing. In mijn situatie maakt het ook niet uit als deze niet helemaal meer dicht gaat of niet 100% meer open gaat. Het gaat meer om de stremming wat te wisselen. Het is ook niet zomaar een ideetje om er wat extra ( helaas duur ) speelgoed tussen te zetten, maar meer een soort noodoplossing.

Toen de hele filterinstallatie naar boven moest in plaats van naar beneden in de kelder, dacht ik de luchtbellen weg te houden met een waterkolom van 3 meter in de leidingen van 90 mm dik veroorzaakt door deze aan de onderkant te knijpen met een kogelkraan. Zoals Steve al aangeeft heb je hier een vlinderklep voor nodig, omdat je met een kogelkraan van deze diameter onmogelijk fijn kan afstellen. En punt 2 blijven er luchtbellen komen. Deze luchtbellen wil ik niet dus moest er boven de overloop nog een waterkolom blijven staan, dus extra knijpen. Nu zijn de bellen weg, maar loopt mijn aquarium over als de pompen allebei uitvallen, en komt dit water in de huiskamer. Daarom heb ik de extra overloopbak gemaakt om dit water op te vangen. Deze is weliswaar groot genoeg om deze hoeveelheid water op te vangen, maar omdat de overloop natuurlijk pas mag overlopen als het water tot 1 cm onder het niveau van het glas komt, kan deze zijn water niet snel genoeg kwijt. Resultaat, mijn aquarium loopt over terwijl de overstort nog niet half vol is. Slimpie als ik geweest ben, heb ik me niet gerealiseerd dat als er 20.000 liter per uur in het aquarium komt, de overloop ook ( bijna ) 20.000 liter per uur moet kunnen verwerken. En de leidingen kunnen op die plaats niet meer dikker, of meerdere leidingen bijgelegd worden. :mad:

Probleempje dus.........................

En dat allemaal voor als 2 ATK's tegelijk stuk gaan :confused:. Op 1 ATK draaien is geen probleem. Stroomuitval wordt straks opgelost, dus daar maak ik me geen zorgen over. Het allerliefste zou ik dus een oplossing zien die minder risico's met zich meebrengt dan het probleem zelf!!!!!!!!!!!!! Dus als je in de buurt bent, kom even een bakje koffie drinken, misschien zie ik iets over het hoofd. Met zo'n pulserende leiding lijken de problemen opgelost -geinig, en het pulseren zelf is mooi meegenomen als golfbeweging. Alhoewel het effect in de bak zelf best wel meevalt, maar er staat nu natuurlijk ook niets in wat meebeweegt in de stroming.

DUS ALS IEMAND EEN MAKKELIJKERE OPLOSSING BEDENKT -excuus

Hoi Nick.

Ik kom van de week eens kijken mss kan ik je helpen, moet je de glasboor ook nog terug geven:goed:.

mvgr
twan

Er is een aardig begin gemaakt aan de geluidisolatie. Volgend weekeinde hoop ik dit af te kunnen maken. Tevens zijn er wat houten panelen aangebracht. Deze zijn van aquagarant okoume, en zijn 2 keer gestreken met jachtenlak. Ik weet niet of dit nodig was, maar kwaad kan het in elk geval niet. Het is de ondergrond waar straks de natuursteen op komt.
De strand van zaken nu.............

Bijlagen

• aqua 004 [].JPG
    aqua 004 [].JPG
    101 KB · Weergaven: 94
Zeker geen slechte zaak mee gedaan!!! Zout is zeer bijtend, ik heb een paar plaatsen een enkele maal ingesmeerd met botenvernis, is niet meer zichtbaar nu.

Ziet er prachtig uit!!!!

Wreed mooi Nick allemaal.
Een groot project waar je veel uitdaging aan hebt.
Je hebt al veel uitdagingen verwezenlijkt maar je hebt er ook nog wat te gaan. Dat is net het leuke.....
Geniet ervan.

Van die kraan snap ik nog niet helemaal.Wil je eigenlijk een afwisselende opvoer naar je sump?.

Als dat zo is doe je er toch gewoon een frequentieregelaar er in met een timer low speed high speed.een ATK pomp is juist perfect te regelen met ee frequentie drive

Zou je het aub misschien nog 1 keer uit kunnen leggen.

Misschien kan ik je hier mee helpen.

Ik heb nog een paar hele mooie frequentie regelaars liggen namelijk;)

Hoi Erwin,

De ATK's hoeven niet geregeld te worden, dit zou inderdaad niet moeilijk zijn.

Wat lastiger is:

Mijn sump staat boven het aquarium. Via een overloop in de sump loopt er een 90 mm buis naar beneden, en onder verdeeld deze zich in 4 aparte uitlopen onder het toekomstige rif. In totaal loopt hier ongeveer 20.000 liter per uur doorheen. Om luchtbellen te voorkomen, knijp ik dit met een kraan. Maar zodra beide ATK's er mee stoppen komt er meer water naar beneden dan in het aquarium past en loopt deze over. Hiervoor was mijn idee om tussen de overloop en het aquarium een kogelkraan met motor te plaatsen. Deze te sturen via een aquariumcomputer die gekoppeld is aan een nivosensor. Bij een ingesteld laagste niveau gaat deze kraan dicht totdat er een maximum niveau is bereikt en deze weer open gaat. Zo bijft er altijd water boven de overloop, komen er ook geen bellen meer mee en kan mijn aquarium niet overlopen! Toch???

Nu laat ik alle uitleg over extra's weg indien er een kraan bijft hangen of zo, want hier is aan gedacht, en ook zijn de kranen geschikt voor zeewater.

Is mijn uitleg een beetje duidelijk????????

Tjonge en ik maar denken dat de Deltawerken in zeeland waren.:)
Ik heb zeer veel respect voor het geduld waarmee je alles uitvoerd.:goed:

Vertrouw liever niet op een automatisch geregeld systeem. Het beste sluit je een bufferbak aan het aquarium beneden, zodat overtollig water opgevangen wordt en het aqua niet overstroomd. De bufferbak krijgt zijn toevoer dan op via een doorvoerkoppeling op hoogte van de meest kritieke waterstand in het aquarium. Als het water dus te hoog stijgt valt het in de bufferbak. Bij het heropstarten of vervangen van de pompen pomp je de bufferbak weer leeg door een kraan onderaan de bufferbak ook open te draaien die aangesloten is op de inlaat van de pomp.

Ik denk dat je nu een beetje tegen de nadelen van een sump boven je aquarium aanloopt. Het is zeker te omzeilen, maar gemotoriseerde kleppen zijn echt niet betrouwbaar.

Probeer het zo simpel mogelijk te houden, zodat eventueel als je eens op vakantie gaat een ander (de buren bijvoorbeeld) je aqua kan verzorgen.

Heey Nick, en vanuit je sump eerst omhoog gaan, tot boven het sumpwater niveau en dan naar beneden in je bak, en op het hoogste punt een leiding terug naar je sump, die bovenwater blijft, zodat als er wat zou gebeuren er lucht aan gezogen word, en niet al dat water in je bak beland.

Kijk eens bij mij onderwerp ( ANTI hevel-effect ) ik ga zo een soort zelfde systeem maken.

Alleen dan op een wat andere manier, omdat mij sump lager staat.

Maar het principe is hetzelfde.

Mvg, Sander

Tja 100% veilig krijg je dit systeem nooit. Maar je hebt dus geen overloop op het aquarium die je naar riool kunt leiden?

als je met een automatische klep/kraan de leiding van overloop buffer naar aquarium wilt beveiligen, krijgt de niveau sensor en de klep dan wel noodstroomvoorziening? ivm algemene stroomuitval?

Hey Rob volgens mij heeft hij dit al zo gemaakt.Als je goed leest kan alleen de leiding de debiet niet aan.

@Nick ik snap hem.Is het niet zo te regelen dat de sumps die boven staan ook met een overloop uit te voeren?
Dus als Wat de ATK`s op pompen alleen terug komt?

Gr Erwin
Vertrouw liever niet op een automatisch geregeld systeem. Het beste sluit je een bufferbak aan het aquarium beneden, zodat overtollig water opgevangen wordt en het aqua niet overstroomd. De bufferbak krijgt zijn toevoer dan op via een doorvoerkoppeling op hoogte van de meest kritieke waterstand in het aquarium. Als het water dus te hoog stijgt valt het in de bufferbak. Bij het heropstarten of vervangen van de pompen pomp je de bufferbak weer leeg door een kraan onderaan de bufferbak ook open te draaien die aangesloten is op de inlaat van de pomp.

Ik denk dat je nu een beetje tegen de nadelen van een sump boven je aquarium aanloopt. Het is zeker te omzeilen, maar gemotoriseerde kleppen zijn echt niet betrouwbaar.

Probeer het zo simpel mogelijk te houden, zodat eventueel als je eens op vakantie gaat een ander (de buren bijvoorbeeld) je aqua kan verzorgen.

ik dacht dat het puur om de inhoud van de leidingen ging die teveel was.. Als er boven geen overloop is voorzien, zou toch de hele sump leeglopen via de pomp in het aquarium?

Ook een optie is om het hevel-effect snel te breken met een extra leiding voor lucht met een terugslagklep erop. Bij waterduk is de klep dicht, bij vacuum (als de pomp vastloopt) trekken de leidingen lucht en opent de klep vanzelf om lucht aan de leidingen te geven. je hebt dan direct het hevel doorbroken.. denk ik... :confused::rolleyes:

Quintin, ik probeer even mee te denken maar het is moeilijk in te schatten als je de situatie niet gezien hebt.
Het is het water dat in de buis van 90mm zit die opgevangen moet worden als ik het goed begrijp.
De hoeveelheid water die terugloopt is dus afhankelijk van de doorsnede van die buis.
Kun je deze buis niet dunner maken? Je hebt geen 90mm nodig om er 20.000l water door te krijgen. Ik pomp 12000l door een 40mm buis.
Het is maar een hersenspinsel hé;)

Wat leuk al deze enthousiaste mensen die meedenken! Ik waardeer dat echt.

@Rob, Erwin gaf ook al aan dat er een buffer is, maar het debiet kan niet verwerkt worden. Het liefst zou ik ook geen geautomatiseerde oplossing zien, maar ik kan moeilijk er zelf bij blijven staan. Ik weet echter nu geen andere oplossing meer dan een geautomatiseerd systeem.
@Sander, Dan zou ik het water daar weer omhoog moeten pompen, met een pomp die minimaal ook weer deze 20.000 liter per uur geeft. De hele constructie is nu juist om te voorkomen dat er wat gebeurt als er 2 pompen tegelijk uitvallen, anders dan door stroom. Een / of twee andere pompen om dit probleem op te lossen geeft hetzelfde risico weer op een andere plek er bij.
@Bas, noodstroom gaat er inderdaad komen.
@Erwin, het loopt ook via een overloop, maar om luchtbellen te voorkomen moet ik het water boven deze overloop laten staan. En juist dit water is het probleem als de pompen uitvallen.
@rob2, deze redenering klopt, echter dan moet ik op deze terugslagklep vertrouwen die haast nooit gebruikt wordt. Is het risico van een kogelkraan met regelaar die continu gebruikt wordt niet kleiner?
@dominique, het water in de leidingen kan ik opvangen, maar het water wat er boven bijft staan niet. Daarbij komt dat de leidingen in de muur zitten. Met het idee, hoe dikker des te lager is de stroomsnelheid dus minder risico op bellen. Daarbij komt dat dit communicerend doorloopt en dus anders qua verwerking is dan het water door een leiding pompen. Dan kost het alleen capaciteit, en hier levert dat een overstroming op..........

Iedereen heeft het steeds over de risico's van de geautomatiseerde kranen, maar heeft er iemand echt ervaring met deze dingen? Volgens de leverancier schijnen ze uiterst betrouwbaar te zijn! En 100% afdichting is in mijn situatie ook geen noodzaak, simpel afremmen is voldoende.

Hey Nick,

hoor eens bij Theo hij heeft ook wat ervaring met deze kranen, wat je ook is met 2 van die kranen werken 1 beneden en deze staat normaal altijd open tot er iets gebeurd met de pompen ( dit is wel een probleem want stel ze blijven gewoon hangen, springt de generator niet op en hoe weet die kraan dat ze dicht moet, maar stel dat dit werkt) dan gaat deze dicht, zet boven ook een kraan deze is in normale stand altijd dicht gebeurd er iets springt deze open en laat het water weglopen naar de riool. Dat er op het zelfde moment net iets gebeurd met 2 kranen is al een iets kleiner risico maar toch ik zou toch eerder naar een andere oplossing zoeken??

Kan er geen extra gat meer geboord worden om naar de overstort te gaan misschien aan de andera kant en dan de leiding rond leggen ofzo??

Zoeits bedoelde ik, maar als het niet kan houd het op:) dit is van de zijkant gezien, dus met twee pompen kan je dit ook toepassen.

Als jij de pompen niet in je sump heb, dan zou je evengoed nog zo een soort systeem kunnen maken.

gr, Sander

Bijlagen

• Herschaalde kopie van tekening 3.jpg
    Herschaalde kopie van tekening 3.jpg
    59,4 KB · Weergaven: 63
Ik zal Theo eens vragen als ik weer in de winkel ben! En ik ga sowieso 2 kranen bestellen, of om beiden op een andere plaats gebruiken of gewoon om er 1 op voorraad te hebben. Aangezien niemand die dingen op voorraad heeft, zal ik er zelf maar 1 extra nemen. Bijna al het overige is ook dubbel. Zodra ze hier zijn, ga ik er denk ik maar gewoon eens een beetje logisch alles nalopen. Als de kraan de zwakke schakel is, moet ik er zeker geen 2 inbouwen.

Sander, hoe maak je zo snel een tekening? Welk programma bedoel ik, misschien als ik de situatie opteken het duidelijker wordt.

Hoi Nick,zou je dan niet een kleiner bakje kunnen nemen, wat je water opvangt wat overloopt in je sump.En deze bak verdelen met glazen schotten.
En dan het laatste vak klein houden,wanneer de pompen uit gaan loopt alleen het kleine beetje nog maar naar beneden.

Ja toch??

Er zijn trouwens ook klepmotoren met veer.Deze gebruik ik op mijn werk voor brandkleppen.Deze staan altijd onder spanning,wanneer de spanning weg valt gaat hij 100% dicht.

Back
Bovenaan