Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

400 x 100 x 70 rifaquarium

Hoi Nick.
Ja nu ik het nog eens lees kan je dat er ook uithalen!

Ik vind het in elk geval bewonderingswaardig dat je er zoveel geduld voor op kan brengen.:goed:

En je weet als je hulp nodig hebt..... bellen

Quentin zei:
Hoi Luc,

Ik heb al eens gerekend, en het zal meer zijn dan mijn hypotheek. Ik bedoelde het niet zo dat ik 60 uur moet werken om dit te betalen, maar dat ik die gewoon werk, en daardoor me deze hobby kan veroorloven. Het punt wat ik wilde maken is dat ik niet van 8 tot 5 werk, en daarna tijd heb voor bezichtigingen. Uiteraard mogen er mensen komen kijken, dat doe ik nu ook bij andere forumleden. En ben iedereen daar zeer erkentelijk voor! Vandaar dat dat hier ook geen probleem is, maar ik heb niet altijd tijd hiervoor. Ik denk dat iedereen die een zeeaquarium heeft, de kosten kent, en dat ik als beginner me hier behoorlijk in verdiept heb. Hoeveel dit precies bij mij zal zijn, lijkt me meer een eigen overweging of het me dit waard is. Veel belangrijker vind ik dat mensen mij zeer gastvrij ontvangen, en daarvoor wil ik dan ook iedereen bedanken, en aangeven dat ook bezoekjes hier geen probleem zijn.

Groetjes Nick

De mini red dragon's hebben aansluitingen voor een slang. Nu wil ik deze graag tussen pvc-leidingen zetten. Nu kan ik hier natuurlijk een slang overheen klemmen en daarna de slang in de pvc lijmen, maar erg netjes ziet dat er allemaal niet uit! Misschien is er wel een eenvoudige oplossing voor, maar ik zie hem zo snel niet.

Wie heeft een ideetje????

Dit is echt een mooi project, ga je dagboek volgen.
Succes verder en ja een hobby mag wat kosten toch.

Quentin zei:
De mini red dragon's hebben aansluitingen voor een slang. Nu wil ik deze graag tussen pvc-leidingen zetten. Nu kan ik hier natuurlijk een slang overheen klemmen en daarna de slang in de pvc lijmen, maar erg netjes ziet dat er allemaal niet uit! Misschien is er wel een eenvoudige oplossing voor, maar ik zie hem zo snel niet.

Wie heeft een ideetje????
Hoi Nick,

Ik heb geen idee waar je bak komt te staan, maar naast de functie van de slang om de pomp aan de pvc te verbinden vervult die ook nog een trilling en geluidsisolerende functie. Dus als je zeker geen trillings/geluids bron wil maken dan zou ik de slang toepassen. Overigens zou ik ook de pompen op een stevige niet trillende/resonerende ondergrond plaatsen (dus bijv. niet in de sump).

Ik heb 2x12m3 Red dragon's weer opnieuw moeten plaatsen omdat die trillingsgeluiden door het hele huis lieten gaan.

Suc6 Ron,

Hoi Ron,

Deze mini red dragon komt achter het refugium zwevend tussen het pvc, dus op geen enkele ondergrond. Al het pvc zit buiten het aquarium met rubber opgesloten om zoveel mogelijk geluid te dempen. Maar het blijft mij verbazen dat de pompen geleverd worden met 25 en 32 mm aansluitingen voor slang. Met bijvoorbeeld schroefdraad kan iedereen uit de voeten.

Maar bedankt voor de waarschuwing!

De slang dient als demper, zo worden minder trillingen overgedragen. Maar je kunt natuurlijk ook een koppelstuk met schroefdraad aan de pomp lijmen. Dat heb ik gedaan, iets verder zit de geluidsdempende slang.

Ben benieuwd hoe één en ander zich gaat ontwikkelen bij je!

Dank iedereen voor de reacties, ik zal er dus een stukje slang tussen laten.

Vandaag weer verder gegaan met de bekleding aan de binnenzijde met trespa. Dit is nu klaar, tevens zijn de kabelgoten gelegd. Nu komt het eindelijk een beetje op installeren aan van zaken die echt met het aquarium te maken hebben. De elektrische aansluitingen van alles, ook dit wordt nog wel een gepuzzel. En binnenkort komt ook het refugium binnen. De aansluiting liggen zo goed als klaar, zodat het daadwerkelijk aansluiten niet veel werk meer is. Voor de fun gewoon eens een van de infinity's aangesloten, en dat ziet er meteen al weer een stuk gevorderd uit.

Het wordt steeds spannender!

Bijlagen

• 006 [].JPG
    006 [].JPG
    96,7 KB · Weergaven: 143
  • 008 [].JPG
    008 [].JPG
    64,2 KB · Weergaven: 1.940
Hoi Quinten,je drijft de spanning wel op :p !! Kan bijna niet fout gaan met zo'n voorbereiding en techniek :goed: :) !!

Elektriciteit begint vormen te krijgen, je leert wel veel door al die dingen zelf te willen doen. Soms heb ik het idee dat een heel huis bouwen nog makkelijker is. Voor de ombouw heb ik nu schetsen laten maken om dit grotendeels in natuursteen te laten doen, alle deuren en de schuif in alluminium en een lijst van rvs om het aquarium heen. Werken met hout begin ik steeds meer twijfels aan te krijgen, aangezien de aankleding met deze materialen er mooier uitziet. Het verwerkt zich allemaal niet zo makkelijk, maar dat is toch al het hele motto geworden.

Is er iemand die echte nadelen aan de door mij gekozen materialen weet te vinden, en mij toch voor hout kan laten kiezen?

Groetjes Nick

Ik zou wel niet voor marmersoorten gaan Nick,ook geen franse steen en dergelijke,deze soorten vind ikzelf te poreus en vlekgevoelig,ikzelf ga ook voor natuursteen en heb gisteren nog even veranderd van soort,alles wordt nu in zwarte graniet gemaakt(merlin)deze kleur laat zich later makkelijk met alles combineren en zwart is altijd mooi vindt ikzelf,tegelijkertijd is het ook nog één van de hardste soorten,ook het bovenlijstje wordt in deze graniet gemaakt.Goede keuze vind ik:)

Hoi Nick,
Een bak van jouw formaat IS ook moeilijker dan een huis bouwen:p . Zeker als je het zo goed wilt doen. Ik zou de tips van Luc in acht nemen anders ga je er spijt van krijgen. Wees voorzichtig met aluminium. Dit is niet echt zeewater bestendig, het wreet gewoon in. Inox is ok maar dan wel van goede kwaliteit.
Ik ben beneiuwd hoe je de electriciteit hebt opgevat en hoe je alles gebouwd hebt. Mss nog eens wat foto's?
Groetjes
Dominique

Quentin zei:
Elektriciteit begint vormen te krijgen, je leert wel veel door al die dingen zelf te willen doen. Soms heb ik het idee dat een heel huis bouwen nog makkelijker is. Voor de ombouw heb ik nu schetsen laten maken om dit grotendeels in natuursteen te laten doen, alle deuren en de schuif in alluminium en een lijst van rvs om het aquarium heen. Werken met hout begin ik steeds meer twijfels aan te krijgen, aangezien de aankleding met deze materialen er mooier uitziet. Het verwerkt zich allemaal niet zo makkelijk, maar dat is toch al het hele motto geworden.

Is er iemand die echte nadelen aan de door mij gekozen materialen weet te vinden, en mij toch voor hout kan laten kiezen?

Groetjes Nick

Weer een tijdje weinig gepost, maar er is toch allerhande gebeurd. Met Luc al wat van gedachte gewisseld, en inmiddels stenen voor de buitenzijde besteld. ( toch maar marmer :p ) Luc zijn waarschuwingen voor marmer zijn gericht op het feit dat je er heel voorzichtig mee moet zijn, maar dat heb ik zwaarwegend afgewogen, maar dit geeft toch een mooie oude uitstraling. De bak en alle koppelingen zijn ook allemaal 100% waterdicht, ook onder druk. Het elektriciteitgedeelt is nog niet af hoor Dominique, er zijn nog verschillende onderdelen die afgemaakt moeten worden, maar het wordt wel allemaal overzichtelijker nu, dit alles neemt ook meer plaats in beslag dan ik verwacht had. Als het goed is komt deze week ook het refugium binnen.

Groetjes Nick

Ik hou je dagboek al een tijdje in de gaten en het moet zeggen dat ik best wel jaloers ben van zo je megabak. En goed hoe je alles zo voorbereid. Je moet best wat geduld hebben denk ik.
Ikzelf ben ook werkzaam in de natuursteensector en zou net zoals Luc opteren om het meubel aan te kleden met graniet. Als je toch voor marmer kiest kan ik je ten zeerste aanraden deze te behandelen met dit product.

MVG

Eddy

Hoi Eddy,

Ik ken dit produkt specifiek niet, maar ik weet dat ik met een soort impregneer moet werken. Is dit merk beter dan andere, of gaat het meer om de mededeling voor een bescherming in het algemeen?

Bedankt alvast,

Nick

Nick,
Het was meer een mededeling over de bescherming in het algemeen. Maar ik hoor dat je al geïnformeerd bent.
Met dit product hebben we al veel goeie ervaringen opgedaan, dus dacht ik het even mee te vermelden.

MVG

Eddy

Quentin zei:
Hoi Eddy,

Ik ken dit produkt specifiek niet, maar ik weet dat ik met een soort impregneer moet werken. Is dit merk beter dan andere, of gaat het meer om de mededeling voor een bescherming in het algemeen?

Bedankt alvast,

Nick

weer eens tijd voor een update nick:goed:

mvgr
twan

Hoi Twan,

Ik heb het de afgelopen tijd naast het aquarium nogal druk gehad, maar hopelijk gaat daar nu weer verandering in komen. Afgelopen weken was er steeds maar weer een uurtje of 2 tijd voor kleine dingetjes, en dat valt in het totaalbeeld niet op. Alles bij elkaar is er wel nog wat gebeurd. De foto's hieronder geven de huidige stand van zaken weer. Afgelopen zondag nog een beetje met de aquatronica lopen experimenteren. Kan iemand mij vertellen hoe groot het hoogteverschil tussen de te doseren vloeistoffen en de doseerpompen bij aquatronica doseerpompen mag zijn. Het staat niet in de beschrijving!

Groetjes Nick

Bijlagen

• aquarium 029 [].JPG
    aquarium 029 [].JPG
    71,9 KB · Weergaven: 1.203
  • aquarium 030 [].JPG
    aquarium 030 [].JPG
    93,5 KB · Weergaven: 75
  • aquarium 031 [].JPG
    aquarium 031 [].JPG
    94,7 KB · Weergaven: 51
Na veel wikken en wegen over de koeling tussen warmtepomp en koelaggregaat heb ik uiteindelijk vandaag definitief besloten een koelaggregaat te kiezen. Als het een koelaggregaat zou worden, had ik al besloten een Teco te nemen. Dus deze is vandaag besteld. Het is een TC 60 geworden die ook als verwarming kan dienen. Daarmee kunnen de losse staafverwarmingen uit de sump, en scheelt weer ruimte. Tja, achteraf had de sump zelfs nog iets groter mogen zijn. Het gaat allemaal wel passen, maar met extra ruimte kan je alles overzichtelijker plaatsen. Van de week heb ik de verlichting op de stekkenbak aangesloten. Hier hangen 6 x 80W T5 boven en het volume is 486 liter. De verlichting nu is 3 wit en 3 blauw, maar ik heb nogal wat extra 80W om mee te experimenteren. In werkelijkheid is de bak minder blauw dan lijkt op de foto.

Bijlagen

• aquarium 002 [].JPG
    aquarium 002 [].JPG
    97,7 KB · Weergaven: 37
Hey Quentin,

leuk om te lezen dat je voor het zelfde probleem stond als ik, warmte pomp of koelagregaat en dat je dan toch gelijk ik voor de Teco hebt gekozen alleen heb ik voor 2 TC30 gekozen.
Nog veel succes verder, we spreken later wel eens af

Back
Bovenaan