Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

400 x 100 x 70 rifaquarium

Fantastisch project veel succes gewenst!

(Flow meter herken ik gebruiken wij ook met aardwarmte pompen kunnen we zien hoeveel water er uit de bron gepompt wordt) Is deze nauwkeurig genoeg om de de juiste hoeveelheid af te lezen?

Vandaag testdraaien...............:mad: ..............nog niet alles okee. Hetgeen waar ik het meest voor vreesde was allemaal goed gegaan, alle nieuwe koppelingen waren dicht. 1 Oude koppeling helaas niet, tijdens de vorige test was deze dicht, maar nu met alle druk erop niet meer. Gelukkig kan dit stuk er redelijk makkelijk tussen uit, en maar weer zo veel mogelijk vervangen vrees ik. Een groter probleem was dat de ATK's een te grote capaciteit overhouden, of mijn afvoer te weinig. Dat laatste dus! De flowmeter maar verwijderd helaas, aangezien hiervoor nogal wat extra bochten nodig waren, maar ik twijfel niet aan de pompcapaciteit van de ATK's. Deze geven echt ruim voldoende! De polyester bak liep over, en alles is er maar vanaf gezaagd en opnieuw een andere afloop gelijmd. De aanvoer kwam ook nog even gewoon uit de slang, hier lijm ik van de week de vaste pvc koppelingen aan, dat is toch handiger met testen. Daarna poging 2!

Hoi Jan,

De flowmeter heeft een schaal van 5 tot 25 kuub per uur, dit zou een goede schaal zijn als ik de capaciteit schat op zo'n 16 kuub bij deze weerstanden. Maar helaas lukt de inbouw van de meter zelf niet meer.

Maar ik heb gezien hoeveel er over blijft, en daar heb ik voldoende aan. Het zal waarschijnlijk zelfs iets meer zijn.

Groetjes Nick

Hoi Nick.

Jammer dat je een lek hebt.
Kan je geen kleinere opvoerpompen plaatsen, of heb je zoveel capaciteit nodig?
Denk dat je met kleinere pompen een hoop problemen kan voorkomen.
Hoe zit het met de lucht die je meezuicht in je aquarium als al dat geweld aan water weer in je bak komt?

Mischien kom ik wat negatief over,ondanks ik vind het een geweldig project waar je mee bezeg bent.

mvgr
twan

Weer een paar testdagen verder, de terugvoer loopt nog niet zoals ik deze hebben wil. Ik krijg deze weliswaar zonder luchtbellen, met dank aan de kogelkraan en kijkglas, maar dit geeft een weerstand waardoor boven veel meer water blijft dan wenselijk is. Zodra de pompen, of ook maar 1 pomp, uitvalt loopt hierdoor het aquarium over. Dit is natuurlijk lastig..................
Om dit op te lossen ga ik het kijkvenster er tussenuit halen, dit geeft nogal wat extra stremming, daarnaast gaat de extra koker om eventuele luchtbellen in de afvoer te laten ontsnappen ook er uit. De andere lekken zijn nu allemaal gedicht! Omdat ik graag minimaal 6 keer de bakinhoud door de sump wil pompen heb ik deze 15 kuub per uur wel nodig. Met 1 model kleiner heb ik veel minder druk en red ik deze capaciteit niet meer. Hierna ga ik weer even testen, maar ik weet zeker dat ik een overloopbeveiling nodig ga hebben. Er komt een extra bassin bij die aangesloten wordt op een soort overstort.

Opbouwende kritiek is zeer welkom Twan!

Oh ja, de pic's...........

Bijlagen

• 009 [].JPG
    009 [].JPG
    94,1 KB · Weergaven: 53
  • 014 [].JPG
    014 [].JPG
    106,2 KB · Weergaven: 25
Hoi Nick.

Kan je eens in een tekening laten zien hoe je de sump's / stekkenbak hebt gekoppeld.

Verder zou ik zeggen "hou het zo simpel mogelijk".
Minder storingen voor de toekomst en over een jaar weet je ook nog welke kraan of afsluiter waar voor dient.

mvgr
twan

Hoe gaat het Nick?

mvgr
twan

Hoi Twan,

Het maken van tekeningen op de computer heb ik geen handigheid in, en is onbegonnen werk voor mij om daar een schema van te maken. Verder loopt al het leidingwerk nu dicht en naar wens, ik heb een extra bak besteld die via een overloop op het aquarium is aangesloten. Zodra er een pomp uitvalt loopt het aquarium niet over, maar komt dit netjes in deze andere bak. Via een vlotterschakelaar loopt dit dan weer terug in het aquarium zodra de pompen weer aan gaan. Tevens is er een extra beveiliging op de ATK's zodat als deze vlotter nalaat, de ATK's ook weer uitegschakeld worden. Het wordt een wat ingewikkelde constructie, maar op die manier is er geen enkel risico en is alles dubbel beveiligd. Ik ben nu aan het wachten op de polyester bak, heb extra glazen schotten voor de sump besteld, die komen vrijdag binnen, alsmede de binnenkant van trespa. Dit weekeinde zal ik dan de sump kunnen verlijmen en de trespa platen installeren. De groepenkast voor het aquarium is binnen en ben druk aan het plannen en tekenen om dit te gaan schakelen. Alle electriciteitkabels worden waterdicht verlengd en via een kabelgoot naar de overkant verlegd, en daar komen de schakelaars, op die manier is water en stroom zo veel mogelijk gesplitst. Verder ben ik aan het overwegen om misschien niet het hele meubel van hout te maken, maar de onderzijde en zijkanten van travertin. En dan alleen deuren van hout te maken, maar hier ben ik nog niet uit.

Groetjes Nick

Hoi nick.

Ik zat alleen te denken waar dat water vandaan komt zodat je bak over kan lopen.
Je hebt toch nog plaats in je aquarium om dat water allemaal te laten, of staat het water maar net onder de rand?

Heb je zoveel sumps boven staan, en hoe heb je die op het systeem aangesloten?
Of zijn de buizen die je hebt gebruikt zo dik?

Zomaar wat punten die bij me opkwamen.

Denk dat als je een bak onder het aquarium zet je er ook uit bent:goed: .

mvgr
twan

Hoi Twan,

Het is een totaal van wat je zelf ook al aangeeft. Nogal wat meters 75 mm leiding, 3 bakken van elk ongveer 180X60 aan oppervlakte, en bij de laatste zit het water ongeveer 10 cm boven de leiding omdat deze geknepen wordt om luchtbellen te voorkomen. In zijn totaliteit zorgt dat ervoor dat het aquarium overloopt.

Ik denk inderdaad dat dit nu opgelost is, met die extra bak. Alleen dit gaat ook weer een paar weken duren. En ik moet het pvc weer openzagen, maar gezien de laatste aanpassingen allemaal goed zijn gegaan zie ik hier geen problemen meer in.

Groetjes Nick

Hallo,

Zelf heb ik vorig jaar een aquarium van 250 op 110 en 80 waterstand gezet.
Al de vragen die jij u stelt zijn voor mij best te begrijpen, want ik heb ze allemaal moeten oplossen.
U bent altijd welkom om eens te komen verkennen, en te kijken naar de oplossingen. Mischien kan ik u met raad helpen.
Grt.Urbain:)

Quentin zei:
Hoi mede zeewateraquarianen,

Ik ben begonnen met de planning van een nieuw rifaquarium van 310x110x70 cm. Weliswaar heb ik al heel lang zoetwater maar dit gaat mijn eerste ervaring met zeewater worden. Door enthousiast te duiken in tropische riffen, nu eindelijk de knoop doorgehakt dit ook thuis te willen hebben. Ik heb me behoorlijk ingelezen via voornamelijk Duitse literatuur, en daarnaast ook veel informatie op internet gezocht. Het enige wat ontbreekt is de nodige praktijkervaring, maar daar hoop ik hier wat van te kunnen opvangen. Inmiddels ben ik een 120 cm juwel aquarium aan het ombouwen naar zeewater, om in elk geval al wat ervaring op te doen, en later kan deze blijven staan als quarantaine en/of stekkenbak. De opzet van mijn huidige techniek is als volgt:
Verlichting: 2 Giesemann Spectra armaturen met elk 2 250W HQI en 4 54W T5 aangevuld met 8 80W T5 direct boven het aquarium. In totaal 2072W op 2200 liter. Verder wil ik in de nachtelijk uren een maanverlichting die ook op een maancyclus geprogrammeerd wordt.
Stroming: Tunze stream TS48 ( 4x12.000 Ltr/h ) of 3 streamers van 20.000, zodat in de toekomst als dat nodig blijkt te zijn nog een extra stream 20.000 aangesloten kan worden. Vanuit de sump een Red Dragon 10.000 en een extra Red Dragon 12.000 voor rifspoeling.
Filtratie: BubbleKing 300 eiwitafschuimer of ATB Cone. Als de BubbleKing 300 goed aan te sluiten is op een ozonisator gaat hier mijn voorkeur naar uit. De ozonisator zal bij normale situaties door de redoxcontroller nauwelijks gebruikt gaan worden, maar wil ik puur als backup bij evt. problemen in kunnen schakelen. Als kalkreactor een aangepaste H&S of wederom ATB. CO2 dosering via pH-controller. Het verdampte water wordt bijgevuld via een kalkroerder. Daarnaast komt in de sump een doseerstation ( Aquatronica ) om in de toekomst extra toevoegingen te kunnen realiseren. Uiteindelijk loopt het water via een UV weer terug naar het aquarium. Misschien ( UV en O3 ) wat overdone, maar ik wil ooit in de toekomst een poging met een Acanthurus achilles gaan wagen een daarvoor wil ik goed voorbereid zijn, dat hij naast rust en ruimte ook optimaal water aangeboden krijgt.
Inrichting: Ik twijfel nog over blauwe achterwanden of rifkeramiek, wellicht dat wat extra bakbezoeken hier duidelijkheid in kunnen geven. Melden er zich vrijwilligers aan??????

Alle reacties zijn uiterst welkom, zeker met betrekking tot de zaken waar ik twijfel zijn extra meningen gevraagd!

Dank je Urbain, ik zal je eens een pb sturen als ik weer richting reefcorner ga. Dan lijkt me dat leuk om te combineren. De vragen op pagina 1 zijn voor mij inmiddels wel duidelijk, maar er komen steeds weer nieuwe bij.

In de filterruimte zijn we met de bouw en leidingen grotendeels klaar. Eerstvolgende klus is de electriciteit. Groepenkast is binnen, ik heb alleen bedacht dat ik alle electriciteit op de muur tegenover de filter wil, dus dat wordt nog wat aanpassen. Zo kan ik namelijk alles vanaf de muur schakelen, ik ben nu de materialen aan het uitzoeken, zodat ik dit maandag kan gaan bestellen.

Gisteren zijn we bezig geweest met de bekleding van de ombouw aan de binnenkant. Alles wordt bekleedt met trespa om zoveel mogelijk vocht via de afzuiging te laten verdwijnen, en niet via de muren. Vandaag gaan we hiermee verder, en hopelijk kan vanavond de stelling er weer op. Het raamwerk is van alluminium kokers 40X40 mm gelast. en de trespa platen zijn op maat gezaagd dus alles steeds in volle lengte en 10mm dik. Hieronder de vorderingen.

Bijlagen

• aquarium 001 [].JPG
    aquarium 001 [].JPG
    103,7 KB · Weergaven: 26
  • aquarium 004 [].JPG
    aquarium 004 [].JPG
    74,5 KB · Weergaven: 1.006
  • aquarium 009 [].JPG
    aquarium 009 [].JPG
    103,1 KB · Weergaven: 23
  • aquarium 017 [].JPG
    aquarium 017 [].JPG
    91,7 KB · Weergaven: 21
Heeft niets met het aquarium te maken, maar dit is die zwarte haarbaal die op sommige foto's staat. Zij is altijd bij het baasje in de buurt om lekker in de weg te liggen als er gewerkt wordt.

Wel meesturen dan.............

Bijlagen

• aquarium 006 [].JPG
    aquarium 006 [].JPG
    100,6 KB · Weergaven: 23
Hoi Nic.

Ik heb bewondering voor je engelen geduld.

Je bent al langer dan 1 jaar bezig.

mvgr
twan

Hoi Pieter en Twan,

Zonder mijn vader was ik nooit aan eigenbouw begonnen. En ja geduld is wel noodzakelijk, gelukkig heb ik het ook druk met werk. Want het kriebelt ook wel heel erg als ik af en toe eens naar reefcorner ga kijken, of aquaria of dagboeken van forumleden bekijk.

Hopelijk gaat het nu erg snel, maar ehhh.............. Er zijn nog een paar hobbels waar ik nog geen oplossing op weet, dus................

Quentin zei:
Heeft niets met het aquarium te maken, maar dit is die zwarte haarbaal die op sommige foto's staat. Zij is altijd bij het baasje in de buurt om lekker in de weg te liggen als er gewerkt wordt.
Heerlijk toch zo'n hulp.;)

Back
Bovenaan