Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Project in de muur van Mark

Zeker achterstallig onderhoud...jij bent zeker perfectionistisch aangelegdaction

Mooi Mark!

Who Mark,

Had je bak al weer een tijdje niet gezien.
Staat er echt geweldig bij ben er jaloers op! Topaction

Maar ook wij hebben wat achterstallig onderhoud geloof ik.
Heb hier al maanden Oranje en blauwige buttons voor je staan maar zijn nog niet aan een ontmoeting toe gekomen.

Maar als ik dit zie is het tijd voor een bezoek.
Hulde!topjes
Nou Mark,
Ik zou er voor tekenen als mijn bakkie er zo zou bij staan bij achterstallig onderhoud.:p
Prachtige bak hoor!

Annetje, Erwin en Dennis bedankt voor de complimenten, maar de foto's laten natuurlijk alleen de mooiere plekken zien. De flap begint nu echt een doorn in het oog te worden. Er is dus wel degelijk werk aan de winkel:

-achterruit zit vol met alg/ kalkalg.
-flap afzuigen, schoon borstelen en bestrijden.
-extra pomp installeren (merk nu dat er toch wel behoorlijk wat stromings arme plekken zijn en dit zijn dus de plekken met flap en het breidt zich uit :mad: ).
-nog wat glas annemonen te lijf gaan met joece juice.
-koralen knippen/ herschikken zodat ze niet meer met elkaar in gevecht kunnen raken.
-stekkenrooster in de stekkenbak bevestigen.
-tevens zand toevoegen in de stekkenbak en extra in de grote bak.
-lampen verwisselen.
-zand zevende sterren uit de grote bak halen en voorlopig in de stekkenbak plaatsen.
-in de grote bak 2 harlekijn garnaaltjes introduceren om de ganzenvoeten te lijf te gaan (het begint nu toch wel een plaag te worden).
-zodra deze de plaag onder controle hebben, verhuizen ze naar het kleine bakje en mogen de zandzevende zeesterren weer terug :p.
-en zo kan ik nog wel even doorgaan.........

Ik heb de indruk dat de flap misschien wel eens veroorzaakt kan worden door te arm water. Ik meet al in geen tijden nitraat en fosfaat (gemeten met salifert). Fosfaat ga ik binnenkort met een beter, maar vooral nauwkeuriger af te lezen testsetje testen. Is kijken wat daar uitkomt, dan kan ik evt. aan de hand daarvan maatregelen nemen of juist uitsluiten.

Hier nog een fotootje van de caulastrea met de pavona. Als je goed kijkt zie je de vechttentakels van de caulastrea bij de onderste kop. De pavona heeft al 1 kop van de caulastrea te grazen genomen :mad:.

Bijlagen

• Herschaalde kopi&#101.jpg
    Herschaalde kopi&#101.jpg
    128,9 KB · Weergaven: 62
Gelukkig zie je ook dingen in je bak gebeuren, waar je weer heel vrolijk van wordt. Zoals een koraaltje dat zomaar ergens begon te groeien en het blijkbaar naar z'n zin heeft, want het is van een speldeknop uitgegroeid tot een 20 eurocent stuk in 4 maanden tijd. Ik denk zelf dat het een soort fungia(tje) is, maar als iemand het weet, hoor ik het graag.

Bijlagen

119,4 KB · Weergaven: 45
Ook op vissen gebied gaat het zeer goed. De nemo's hebben regelmatig een legsel en bewaken dit vaak met succes tot larve stadium, daarna is het uiteraard afgelopen en zullen veel vissen en ander gespuis er een lekker maaltje aan hebben. Ook de kauderni's (2 koppeltjes) hebben regelmatig eieren en jongen in de bek, met als hoogtepunt een aantal jongen welke in de hystryx probeerden te schuilen en overleven. Helaas duurde ook dit maar een paar dagen. Ook het gedrag van de 5 dokters (3x flavescens en 2x xantherum) is mooi om te zien (zwemmen vaak mooi in school met af en toe wat plaagstootjes heen en weer). Het leukste is toch wel het gedrag van mijn 4 Jack's. Ze wisselen regelmatig van hol met elkaar en even later zitten ze weer bij elkaar in een hol, maar af en toe kunnen ze elkaar ook weer niet zien of luchten (het zijn net mensen :p ). Ze zijn constant bezig hun hol te verfraaien en zand en grind naar hun hol aan het slepen. Echt mijn lievelings vissen.

Bijlagen

123,1 KB · Weergaven: 57
Gezien je lange lijst met werkzaamheden voor vandaag, verbaast het me dat je nog tijd hebt om een paar updates te plaatsen... ;)
Ziet er allemaal fantastisch uit Mark, mooie kleuren en mooie bezetting!. Als je uitgehobbiet bent vandaag; zou je dan weer eens een keertje een totaaloverzichtje kunnen plaatsen??
Succes vandaag!

Hans, ja je hebt eigenlijk gelijk, maar laten we maar zeggen dat het een beetje vakantie is en ik lekker heb uitgeslapen. Ben na je bericht gelijk aan de slag gegaan:rolleyes:. En ik moet zeggen dat het resultaat er mag wezen (al zeg ik het zelf). Ben niet overal aan toe gekomen, maar dat is voor volgend weekend:p. Wat ik gedaan heb is:

- de lampen vervangen (ik had 1xfuji purple, 3x reefblue en 2x reefwhite 10000K)
- dit is dus vervangen voor 1x fuji purple, 2x reefblue en 3x reefwhite 15000K en wat een verschil zeg!!!!
- achterwand is weer stralend blauw:p.
- ook de kalkalg in de hoekjes en randen van de voorruit weggekrabt.
- stenen opgepoetst en daar waar ik bij kon de groene flap weggezogen en of weggepoetst.
- tunze 6105 bijgeplaatst en er waait weer een frisse wind door de bak;). Om de tunze komt nog wel een soort streamrock, zodat deze niet zo in het zicht hangt.
- Ook het stekkenbakje annex nano even aangepakt en deze staat klaar om zand in te doen (volgend weekend dus).

Middagje welbesteed dacht ik zo. Heb gelijk van de gelegenheid gebruik genomen om eens wat fotoo's van bovenaf te schieten (weliswaar met m'n telefoon, maar toch zeker wel geslaagd dacht ik). Had ik nog niet eerder gedaan.

Hier dus 2 fotootjes van een weer stralend bakkie;).

Bijlagen

146,4 KB · Weergaven: 118
    147,1 KB · Weergaven: 112
Laatst bewerkt:
Dank je luc, vergeleken met jou bak heb ik nog effe te gaan, maar ik doe mijn best:p. Hier wat foto's van bovenaf.....

Bijlagen

130,5 KB · Weergaven: 38
    149,8 KB · Weergaven: 34
    136,3 KB · Weergaven: 33
    136,6 KB · Weergaven: 33
.......

Bijlagen

129,8 KB · Weergaven: 33
    138,6 KB · Weergaven: 32
    105,4 KB · Weergaven: 34
en de laatsten......

Bijlagen

111,9 KB · Weergaven: 21
    133,9 KB · Weergaven: 20
    125,3 KB · Weergaven: 25
    129,5 KB · Weergaven: 27
Luc, geschoten met een nokia E75. Zit een 3,2 megapixel camera in. Je kan alleen niet veel instellen:rolleyes:. Heb de meeste stromingspompen uitgezet en alleen de voorste t5 aangehouden. Vervolgens een drijvende 'plexi ring' (welke je wel eens bij aqua winkels ziet) op het wateroppervlak gelegd en vooral veel foto's geschoten, waarvan ik de best gelukte heb gepost. Alleen een beetje extra contrast met een standaard windows proggie toegevoegd. Kleuren van bovenaf geven aardig de werkelijkheid weer. Anders dan bij foto's door de voorruit.

Grt. Mark.

Goh he wat mooi al die kleuren bij elkaar action opzich ben ik meer van de vissen maar dit ziet er toch oogstrelend uit .

hey Mark thnx voor je leuke krabbel in mn dagboek :) T is meer een must hoor dat ik nu dit ga proberen, mijn grote project is helaas ff van de baan en mn huidige bak staat in de weg voor onze nieuwe indeling dus dan maar weer een nieuw projectje. Ach het houd je van de straat he ;) Jouw bak wordt trouwens ook echt met de dag mooier!!

De stekkenbak annex nano.

Gister en vandaag wat aan het prutsen geweest en we zijn weer een stapje verder. Het is mijn bedoeling om er een klein bakje bij te houden hoofdzakelijk voor wat stekken, maar wilde het zeker geen kale stekkenbak laten worden, zoals je wel vaker ziet. Mijn bedoeling is om er een soort combi van te maken : nano en stekkenbak. In het bakkie wil ik wat klein grut gaan houden ingericht met wat vers steen en levend zand. Na het rijpingsproces met wat flap e.d. heb ik dit weekend een stekkenrooster bovenin gemonteerd en daaronder een klein rifje. Ik denk dat ik aardig in mijn opzet geslaagd ben.

Fotoos............

De kleurtjes van de koraaltjes zijn een beetje van slag. Heb net zand toegevoegd.

Bijlagen

149,9 KB · Weergaven: 35
    148,7 KB · Weergaven: 29
    140,4 KB · Weergaven: 26
    130,9 KB · Weergaven: 28
    136,8 KB · Weergaven: 27
De stekkenbak annex nano.

Gister en vandaag wat aan het prutsen geweest en we zijn weer een stapje verder. Het is mijn bedoeling om er een klein bakje bij te houden hoofdzakelijk voor wat stekken, maar wilde het zeker geen kale stekkenbak laten worden, zoals je wel vaker ziet. Mijn bedoeling is om er een soort combi van te maken : nano en stekkenbak. In het bakkie wil ik wat klein grut gaan houden ingericht met wat vers steen en levend zand. Na het rijpingsproces met wat flap e.d. heb ik dit weekend een stekkenrooster bovenin gemonteerd en daaronder een klein rifje. Ik denk dat ik aardig in mijn opzet geslaagd ben.

Fotoos............

De kleurtjes van de koraaltjes zijn een beetje van slag. Heb net zand toegevoegd.

het ziet er erg goed uit mark !!!!

mvg Michel

Michel en Manuel bedankt.

Gister even gezellig bij Marco en Jhanette geweest. Een onderhoudsploegje bestaande uit 3 babylonslakken en 2 turbo's en de eerste visjes bestaande uit 3 buisaaltjes voor de nano gekocht. Dit bakje heeft nu dus z'n eerste bewoners:). Het was weer gezellig Marco en Jhanette. Tot snel weer. Ga snel lijstje maken voor de rest van de bezetting.

Bijlagen

125,6 KB · Weergaven: 17
    118,7 KB · Weergaven: 22
Michel en Manuel bedankt.

Gister even gezellig bij Marco en Jhanette geweest. Een onderhoudsploegje bestaande uit 3 babylonslakken en 2 turbo's en de eerste visjes bestaande uit 3 buisaaltjes voor de nano gekocht. Dit bakje heeft nu dus z'n eerste bewoners:). Het was weer gezellig Marco en Jhanette. Tot snel weer. Ga snel lijstje maken voor de rest van de bezetting.
Hoi Mark,
Wat een prachtige visjes, die buisaaltjes!action
Zijn ze moeilijk te houden?:confused:

Back
Bovenaan