Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Project in de muur van Mark

Dank u dames:).

Ik vind ze dus ook erg leuk en denk dat ze in dit bakje goed tot hun recht gaan komen. Ik wil hier nog wat kleine visjes bij zetten, zoals zeenaaldjes en trimma's. Ik vind ze, voor wat ik er tot nu toe van kan zeggen, makkelijk houdbaar. Ze eten alles wat voor hun langs zweeft.

Grt. Mark.

Nog even een fotootje van mijn lievelingetjes. Als dat niet romantisch is..........:p.

Bijlagen

• Herschaalde kopi&#101.jpg
    Herschaalde kopi&#101.jpg
    120,2 KB · Weergaven: 31
Dank je Pieter en dit zijn idd. de mooie momenten.

Grt. Mark.

Even wat anders dan foto's. Ik ben door deze link:

http://www.zeewaterforum.info/forums/showthread.php?76232-Solatube-als-vervanger-voor-dure-hqi

hernieuwd serieus geinteresseerd geraakt in het vervangen van een groot deel van mijn verlichting voor solar tubes.

Hieronder de voor- en nadelen in mijn situatie. Suggesties zijn welkom.

Voordelen:

- de energie kosten (geldt voor iedereen). Ik denk een besparing te maken per jaar van min. € 750,00.
- ik kan direct boven mijn aquarium het (plat)dak uit. Dus makkelijk aan te leggen en de materiaalkosten blijven relatief lager.
- ik kan wat goedkoper aan de materialen komen (eigen bouwbedrijf).
- de ligging van de tubes op het dak zijn ook vrij gunstig nl. op het westen met maar 1 gevel in de buurt welke de zon blokkeerd in de ochtend tot een uurtje of 10. Verder tot 20-21 uur zon in de zomer.

Nadelen:

- weet niet of het wel geschikt is voor in Nederland (aantal zonuren)
- het betreft wel een bestaande bak met mooie en al aardig ingegroeide koralen. Ik weet niet wat de verandering in licht voor effect heeft op de koralen.
- gaten in mijn dak, welke ik bij verkoop huis weer moet repareren.

Wordt vervolgd.....

Grt. Mark.

Laatst bewerkt:
er is een oud dagboek van iemand die daarover ook serieus bezig was, en er ook al ver mee was. Weet alleen de naam effe niet meer :p maar hij had een heel interessant dagboek van een megabak op zn kantoor die elke x waterschade had. Toen wilde hij m gaan wisselen voor een rubblezone en toen issie gestopt...misschien herkent iemand die dit leest dit dagboek?

En verder...prachtplaatje van dat koppeltje. Wat zijn dat voor visjes? lijken wel jack in the box?

Ik heb wat snel rekenwerk gedaan en denk bij nader inzien dat een besparing van € 750,00 niet haalbaar is. Maar... met mijn berekeningen kwam ik grofweg (en niet naar mij toe gerekend) alleen met de verlichting op een besparing van € 400,00 op jaar basis. Hierbij ben ik er vanuit gegaan dat ik 3x 80W bij moet verlichten.
Deze wil ik sturen met een PAR-sensor. Deze schakelt de verlichting bij ingestelde PAR waardes aan en uit.
Verder denk ik ook nog flink geld te kunnen besparen op jaar basis, doordat de koeler en ventilator veel minder zullen meedraaien. Hoeveel dit is weet ik niet en zal de praktijk uitwijzen. In totaal denk ik op een besparing van € 500,00 te kunnen komen. Met een eenmalige uitgave van rond de € 1000,00 voor 3 solatubes is dit dus in 2 jaar terugverdiend. En dan heb ik het nog niet over de aanschaf van nieuwe lampen elk jaar.

Voor wat betreft de licht opbrengst denk ik dat deze in Nederland misschien wel eens kunnen tegenvallen met de metingen en resultaten in de VS. Dat is ook het enige wat mij nog een beetje tegen houdt. Ik denk dat mijn aquarium zeer gunstig gesitueerd is om dit toe te passen. Als ik teveel fratsen en poespas had moeten uithalen zou ik het zeker niet doen, maar ik kan zo het (plat)dak uit en klaar is klara ;) . Al met al ben ik van mening deze stap te moeten wagen, maar elke suggestie is natuurlijk welkom, ik ga niet over 1 nacht ijs :biggrin: .

Grt. Mark.

En verder...prachtplaatje van dat koppeltje. Wat zijn dat voor visjes? lijken wel jack in the box?

Bedankt Miranda en leuk he die Jack's.

Zal wel het dagboek van Blom zijn ;)

Grtz
Stephen

er is een oud dagboek van iemand die daarover ook serieus bezig was, en er ook al ver mee was. Weet alleen de naam effe niet meer :p maar hij had een heel interessant dagboek van een megabak op zn kantoor die elke x waterschade had. Toen wilde hij m gaan wisselen voor een rubblezone en toen issie gestopt...misschien herkent iemand die dit leest dit dagboek?

In het boek van Anthony Calfo staat ook een hoofd stuk over zonlicht, hij heeft een kas of kent iemand met een kas in de noordelijkste staten van de VS ik geloof Pennsylvania, daar heeft hij de licht sterkte moet dempen anders kwam er teveel licht binnen,

En ik denk dat je je voldoende licht binnen haalt alleen weet ik dit niet zeker, is zeker mooi als je met zon/maan licht gaat werken er is niks sterkers als de zon!!! je moet voor de grap eens een par waarde onder je lampen meten en dan zonlicht die je kamer binnen komt daar schrik je van!!

In het boek van Anthony Calfo staat ook een hoofd stuk over zonlicht, hij heeft een kas of kent iemand met een kas in de noordelijkste staten van de VS ik geloof Pennsylvania, daar heeft hij de licht sterkte moet dempen anders kwam er teveel licht binnen,
Arjen, Pensylvania ligt ongeveer op dezelfde breedte graad als Barcelona. Dit is toch nog een stuk zuidelijker (meer zon uren) dan Nederland. Ik weet niet of er hier in Nederland of Belgie al bakken zijn met sola tubes erboven. Iemand????

Grt. Mark.

Hey Mark , gaat goed bij jouw zie ik !! Hoe is het met de buisaaltjes , leven ze allemaal nog ??

Grt, marco

Marco, heb nu wat last van flap, maar over het algemeen gaat het goed. Koralen groeien goed en zijn mooi op kleur vind ik. Van de buisaaltjes zie ik er i.i.g. vaak 2 tegelijk, maar zijn erg schuchter. Zie wel meerdere gaatjes in het zand dus misschien is de derde er ook nog wel. Hoe gaat het eigenlijk met jou bak? Tijd voor een updateje?

Hier een foto van een A.valida stekje dat ik vorig jaar bij je gekocht heb. Deze was eerst aardig gegroeid, begon na problemen met de KH ineens te bleken. Hiervan heb ik toen een heel klein fragmentje kunnen redden. En dat is uitgegroeid tot deze beauty.

En ook nog een stekje Acro van je welke eerst helemaal bruin was.

Grt. Mark.

Bijlagen

139,7 KB · Weergaven: 25
    138,3 KB · Weergaven: 21
Mooi Mark ;), de valida is een supersnelle groeier dus wordt dat wel weer een mooi stuk , die andere acro doet het ook goed !!!

Mijn update komt wel , eerst weer even wat dieren plaatsen maar de bak begint goed te draaien .

grt, Marco

We zijn weer een maand verder. Alles gaat wel zo z'n gangetje. De groei zit er nog steeds in en over de kleurtjes ook geen klagen. Moet nog wel hier en daar een klein beetje flap weghalen en nog wat koraaltjes plakken die nog steeds op het zand staan:o .
Wat me nog steeds niet zint is mijn geploeter om de KH op peil te houden. Dit wil maar moeizaam lukken met toevoegingen, waardoor er naar mijn zin teveel schommelingen in deze waarden zijn. Ben nog steeds op zoek naar een oplossing voor dit probleem.

Hier weer wat update foto's...........

Bijlagen

118,2 KB · Weergaven: 17
    130,3 KB · Weergaven: 20
    129,1 KB · Weergaven: 17
    133,6 KB · Weergaven: 19
    135,7 KB · Weergaven: 18
Nog wat close upjes van diverse montipora's bijelkaar en van twee gorgonen.

Bijlagen

140,4 KB · Weergaven: 22
    139,1 KB · Weergaven: 17
    144,8 KB · Weergaven: 18
mooi gorgonen
die tweede foto is echt uitstekend!!