Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De inbouwbak van Hans

vanvelzen

Senior Forumlid
Hallo allemaal.....

Ik ben nieuw op dit forum en wil jullie graag mee laten delen in mijn ervaringen als beginnend zeeaquariaan, maar wel met aardig wat zoetwater ervaring. Nu heb ik al eens gelezen dat er geen vergelijking is (anders dan dat in beide gevallen het water nat is) maar het lijkt me toch weer wat beter dan geheel geen ervaring.
Uiteraard heb ik me behoorlijk ingelezen (via fora en speciaalboeken) maar pretendeer zeker niet de kennis "in pacht" te hebben en sta dus open voor allerhande adviezen en/of tips en hoop ook af en toe eens antwoord te krijgen op mijn (misschien niet altijd even slimme) vragen...

Het is al meer dan 15 jaar een droom van me om eens een zoutwateraquarium te beginnen en dan met name ingebouwd in een zijmuur. Mijn vrouw wilde al een tijdje een verbouwing van ons huis en aangezien dit zich aardig liet combineren, hebben we besloten beide tegelijk uit te voeren.

Inmiddels staat de bak een week maar ik wil jullie eerst terugbrengen in de tijd naar begin September toen de werkzaamheden zijn gestart....

Oh ja, mijn naam is Hans, vader van twee kinderen, woonachtig te Leiderdorp en ben 40 jaar.

Begin September: de tekening staat op de muur waar het aquarium moet komen. Gewenste maat van de bak: 180 x 70 x 70

Bijlagen

• In den beginne....jpg
    In den beginne....jpg
    46 KB · Weergaven: 97
Nou ben ik in de gelukkige omstandigheid dat ik de beschikking heb over een geïsoleerde, verwarmde garage naast mijn huis waar nooit een auto in heeft gestaand (of ooit in gaat staan).

De mogelijkheid bestaat dus om in deze garage een apart werkhok te maken waar de bak en de techniek in moet, ik watertanks kwijt kan etc.

Half September: Geen weg meer terug, het gat is gezaagd in mijn spouwmuur. Zoals jullie kunnen zien op de foto is ook mijn achterpui eruit en heb ik een 1e bewoner (van mijn kinderen gehad en afkomstig uit Kroatië)

Totale gathoogte is 1 meter, zodat ik ruimte hou boven mijn bak om vanaf de voorkant onderhoud te plegen, te voeren en overzicht te houden tijdens het inrichten.

Aangezien gat is gezaagd in de zijgevel van het huis moesten er twee sterke lateien in worden gemetseld (één voor de binnenmuur en één voor de buitenmuur)

Bijlagen

• Gat in de muur.jpg
    Gat in de muur.jpg
    41,1 KB · Weergaven: 110
Wat een bende... (eind September)

Bijlagen

• Wat een bende.jpg
    Wat een bende.jpg
    52,6 KB · Weergaven: 105
OK, dit was de woonkamerkant; natuurlijk moest er ook nog wat verrijzen aan de andere kant.

Daartoe wilde ik graag een aparte, afsluitbare ruimte creëren binnen de garage, waar de bak zelf, sump, verlichting en overige techniek zou moeten komen. Ruim opgezet het liefst, zodat het makkelijk werken wordt in de toekomst en ik ook nog ruimte heb voor een aparte osmose- en zouttank (2x 150L)

Tevens hou ik op deze manier mijn zoon / dochter en hun vriend(innet)jes buiten de deur die misschien aan wat kraantjes zouden willen draaien want techniek, water en stekkers werkt als een magneet op mijn kinderen...

Zo uitgedacht, gezegd en inderdaad gedaan, met veel hulp van een vriend, die toevallig (of niet...) ook met een eigen zee-aquarium gaat starten.

Hier het begin en als tweede foto het eindresultaat

Bijlagen

• Aquariumhok Garage basis.jpg
    Aquariumhok Garage basis.jpg
    39,1 KB · Weergaven: 86
  • Aquariumhok Garage af buitenkant.jpg
    Aquariumhok Garage af buitenkant.jpg
    48 KB · Weergaven: 79
Hoi,
In iedergeval succes met de "verbouwingswerken" !
Wat je best voorziet is een afvoerleiding naar buiten toe voor de vochtige lucht.
Indien je dit niet voorziet zal de afgesloten ruimte veel te vochtig worden.
Gr en :goed:
Luc

Laatst bewerkt:
grrrrr... ik denk leuk een opbouwtopic, maar nu moet ik op het vervolg gaan wachten... ik zal dit in ieder geval met belangstelling volgen en het begin ziet er erg mooi uit!

Gaat niet lang duren Rommer, ws vanavond alweer een vervolgstukje.

@Luc, dank voor de tip; is idd aan gedacht. Heb binnen mijn hok een doorvoer gemaakt naar mijn garagedak met een electrische luchtafzuiger erop. Is inderdaad geen overbodige luxe!

Zo het werkhok is klaar maar binnen is het werk doorgegaan. Een tafel gebouwd voor de tank (stevig onderstel van hardhout en een betonplex tafelblad), stevige plank voor de sump, doorvoeren geboord, geschilderd, tegelvloertje gelegd en een aparte tafel voor de watertanks.
Tevens twee aparte electragroepen aangelegd met 16 vaste stopcontacten (ws nog niet eens genoeg), een wasbak met afvoer op de riolering en twee extra afvoerpunten (1 als noodoverstort van het aquarium en 1 voor het afvalwater van het osmose apparaat).

Hierbij het resultaat:

Bijlagen

• Aquariumhok binnenzijde.jpg
    Aquariumhok binnenzijde.jpg
    33,2 KB · Weergaven: 93
Tussentijds ook een ei gelegd wat de bakmaat moet worden met ondersteunende techniek en dit moet het dan worden:

- Aquarium LxBxH: 180 x 70 x 73
- Sump: 140 x 40 x 40 + dubbele brug
- Deltec afschuimer AP702 1500L + Eheim pomp
- Red Dragon 6000 6500L/uur opvoerpomp
- Deltec kalkreactor PF601 2000L (+CO2)
- PH Controller Evolution
- 2x Jager verwarming 300W
- Deltec Wervelbedfilter + Actieve kool
- HQI balk 2x 250W + 4xT5 54W (Aquasunlight)
- 1xT8 58W + voorschakel en Juwel reflector
- 2x Tunze Streamers 6101 12000L/H + Multicontroller
- Osmose apparaat (+ 2x 150L tanks & Aquastat niveauregelaars)
- Refractometer

Bedoeling is duidelijk een rifaquarium...
- AM Fosfaatfilter + Seachem Phosguard
- en nog veel klein spul...

Zeer leuk project Hans.

We worden langzamer hand trendzetters,allemaal muurbakken.

wat ik me wel afvraag hans,hoe ga jij van boven af in je bak komen???

Gr Erwin

Hoi Hans,

Je bent goed bezig en een goede voorbereiding, er is een terechte vraag hoe je onderhoud aan je bak kunt plegen want het plafond is vrij laag en je bak is diep ???

Ik ben ook net begonnen maar dit ziet er goed uit. Hoeveel levend steen wil je gaan plaatsen ?

Succes !!

Hoi Erwin, Hans,

Dank voor de interesse... Ik heb bij het maken van het gat ruimte aan de bovenkant overgehouden van zo'n 28 cm zodat ik daar een (RVS) klep kan plaatsen. (oftwel mijn voorkant van het aquarium wordt 180 by 72 en het gezaagde gat is 180 bij 100)

Op deze manier kan ik vanaf de voorkant voeren, schoonmaken en zelfs stapelen. Plan was om zo'n 150kg levend steen en 50 kg vul steen te gebruiken.

Erwin: ik las dat je aan het denken bent over een RVS lijst: ik heb dat nu ook en kan je vertellen dat het weergaloos is... Zal vanavond nog wat foto's plaatsen..

Laat ik verder gaan met mijn opstartverhaal...

Naast de beslissing over de bak en de techniek, had ik één overeenkomst met mijn vrouw; de lijst (en klep) aan de voorzijde moest heel strak worden....

De beslissing viel al snel op geborsteld RVS en we wilden een compleet op maat gemaakte sierlijst rondom mijn aquarium met een klep van hetzelfde materiaal. Deze klep moest naar binnen openen (en open blijven staan) zonder in conflict te komen met mijn HQI lamp.

Dit heeft mijn aquariumleverancier uit Hazerswoude (Verloop) wat hoofdbrekend gekost (is niet een alledaags klusje), maar uiteindelijk kwam hij met een prachtige schets op de proppen en had hij een RVS handel gevonden die het wel wilde maken.

Op hoop van zegen dan maar en aan de offerte toegevoegd.

Op naar December 16; de datum waarop de bak zou worden geplaatst.

Laatst bewerkt:
16 December 2008

Eindelijk, na 15 jaar dromen en inlezen en een paar maanden plannen, sjouwen en bouwen wordt dan vandaag de bak geplaatst. Het zal toch wel mooi worden zeker; de twijfel slaat toe

Bijlagen

• bak in de achterbak.jpg
    bak in de achterbak.jpg
    45,7 KB · Weergaven: 86
Gelukkig, de RVS Lijst ziet er magnifiek uit; Kudos voor mijn leverancier...

Is een zeer moeilijke klus geweest maar hij is prachtig in elkaar gelast; mooi geborsteld en hele strakke 45 graden hoeken. Tevens zijprofielen ter bevestiging en versteviging en draaipunten voor de klep.

Mijn vrouw vind hem ook prachtig (en dat is een pak van mijn hart; zelfde geld stuurt ze hem terug...
icon_wink.gif
)

Wat kan er nu nog fout gaan?

Bijlagen

• DE lijst; hopen dat ie mooi is.jpg
    DE lijst; hopen dat ie mooi is.jpg
    32,5 KB · Weergaven: 84
Gaat het aquarium er tussen passen???

Bijlagen

• Hopen dat ie past.jpg
    Hopen dat ie past.jpg
    40,6 KB · Weergaven: 111
Affijn, hij paste dus net niet ... (ruimte tussen de twee stabiliteits zijprofieltjes was precies 2 millimeter te krap)

Maar goed, ik zal jullie het geëmmer over de 2 mm besparen (kostte drie uur extra) maar eind goed al goed. Het paste en aan het eind van de dag zag het er uit als op de foto.

Nieuwe afspraak voor de 23e December (maar daarover later meer)

Bijlagen

• Einde dag 1.jpg
    Einde dag 1.jpg
    45,1 KB · Weergaven: 116
  • achteraanzicht einde dag 1.jpg
    achteraanzicht einde dag 1.jpg
    39,1 KB · Weergaven: 107
  • Techniek einde dag 1.jpg
    Techniek einde dag 1.jpg
    44 KB · Weergaven: 104
Back
Bovenaan