Van de week bij
@Ocean & Lake langs geweest samen met
@JelleBijker (leuk tripje!), en een mooi stuk Anacropora meegenomen. Op de terugweg bij
@Pingponger een P. multifasciata meegenomen. Ik had eigenlijk een Tank Bred P. multifasciata op mij wachten bij O&L, maar die was helaas tijdens mijn vakantie overleden.
Na mijn vakantie viel het me al op dat mijn paarse montiplaat er wat beroerd bijstond. Ik was allang blij dat de bak het verder prima deed, dus niet direct wat achter gezocht, en het gegooid op een afwijkende waterwaarde (had ik nog niet gemeten). Na het meten van de waterwaarden bleek het daar toch echt niet aan te liggen (KH 8, CA 475, PO4 0.08, NO3 4, Mg 1320), dus dan moet er toch iets anders zijn... Op aanraden van
@Erbe2307 's avonds eens gekeken met een zaklampje en ... jahoor, Montipora etende Nudibranches. Ze zitten overal, hoewel vooral onder de Montipora platen (rood en paars), en ook op de Montipora hirsuta. Het devies is nu: dippen, afzuigen en lipvissen toevoegen (ik heb geen lipvissen op het moment).
Dippen is heel erg lastig, aangezien de montis enorm vergroeid zijn met het rif. Daarnaast is dippen ook niet de heilige graal, aangezien het de eitjes niet te grazen neemt. Afzuigen met een pipet doe ik nu wel, 's ochtends voor het licht aan gaat en 's avonds nadat het licht uit is, en ik haal er iedere keer een flinke hoeveelheid uit.
Het stomme is dat ik hier 1 dag nadat ik bij O&L was achter kwam, lekker handig

Desalniettemin is het plan om de bak te verrijken met een gele lipvis (H. chrysus) en een Pseudocheilinus evanidus. Hoewel deze niet alles zullen verwijderen, heb ik goede hoop dat ze wel goed zullen helpen en flink druk zullen zetten op de nudibrach populatie.
Voor degenen die opletten: dit zijn inderdaad geen Tank Bred dieren helaas. In dit geval kies ik er voor om twee soorten te plaatsen met als functie om de rest van de bak te helpen. Bovendien, zijn deze soorten (of vergelijkbaar) nog niet in gevangenschap nagekweekt.
De aangetaste montiplaat:
De boosdoeners:
Is er dan alleen maar slecht nieuws? Gelukkig niet! Ik heb al een jaar 4 P. kauderni in de stekkenbak zitten, en sinds van de week zwemt er 1 met een volle bek rond! Yaaay!
En dan nog de multifasciata: