De bak draait ondertussen redelijk rustig verder.
De stekkenbak daarentegen.. daar gaat het wat stroever. Geen idee waarom, maar alle stekken van mijn roze hystrix verliezen langzaam van onderaf weefsel en zijn begonnen met verbleken. Misschien in de stekkenbak verhoogde PO4? Dat zou wel wat gek zijn, aangezien de stekkenbak in directe verbinding staat met de hoofdbak (en de temperatuur is ok, dus doorstroming lijkt voldoende te zijn).
Afgelopen week een foutje gemaakt, en bij het schoonmaken van een pompje niet doorgehad dat ik de AI Prime had verschoven, zodanig dat de lens van de lamp niet langer boven het gat van de kap zat (de AI Prime ligt bij mij OP de kap). Dat heeft er voor gezorgd dat er een paar mooie brandgaten in het Forex zaten (maar geen fik gelukkig), en dat de lens behoorlijk gesmolten was:
Ook met een gesmolten lens doet de lamp het prima, maar zoals je kan zien op de foto is de lens zodanig gesmolten dat je de printplaat kan zien zitten. Dat leek me niet zo'n gezonde combinatie met waterdamp van de bak, dus op zoek naar een vervangende lens...
Die was nergens op voorraad (is ook oude AI Prime natuurlijk), dus dan maar besteld in Amerika. Kosten gelukkig niet zoveel (7 dollar). Helaas was het verzenden dan wel peperduur... (50+ dollar).
Het nieuwe lensje ziet er duidelijk beter uit:
Zonder de lamp niet meteen actie ondernomen om tijdelijke verlichting opgehangen (druk met andere dingen, en het leek me niet zo dringend), maar daar had ik het toch mis mee. Nu het licht weer aan is (na een dag of 3 zonder licht), de schade opgenomen. Stekken Acropora allemaal dood, stekken hystrix nog verder achteruit, ook diverse Montipora hirsuta stekken eraan.
Er lijkt dus toch iets te zijn met de stekkenbak waardoor de koralen daar minder sterk zijn dan gehoopt. Wat dat dan is...
Ook een keer 's avonds weer eens met een zaklampje in de bak zitten schijnen, en deze bewoner gespot (had ik al een paar maanden niet gezien):
Sowieso levert 's nachts/ 's avonds even kijken vaak mooie plaatjes op:
En nog wat bonus foto's, voor de leuk: