Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mooneater's bakje

Mooi visje hè?
Ik heb er hier ook een zwemmen. Eet goed net de pot mee, Ik voer (nog) geen spons, maar er groeit genoeg van in de bak zelf, dus ze komen wel aan hun trekken.

Ik vind hem echt prachtig.
Alleen ben ik dus iets minder enthousiast dat hij de Montipora Etende Nudibranch Ploeg van zn werk houd :P
Maar wel lekker karakter!

Het gevecht met de Nudis houd ik rustig vol, en het lijkt erop dat de gele lipvis nu af en toe toch geduld wordt aan de bovenkant van de montiplaat.
Daarnaast kon ik gisteravond geen nudis vinden nadat het licht uitging, waar ik er normaal toch zeker 5-10 kan vinden.
Helaas vond ik er vanochtend dan wel weer een handvol in een richeltje verstopt.

De montiplaat lijkt te stabiliseren, maar ze lijken ook deels zich te verschuilen op de montipora hirsuta erachter, die veel meer verschuilplekken heeft.

15-8-2021
IMG-20210815-WA0007.jpeg

20-8-2021 (5 dagen na starten 's avonds verwijderen)
IMG-20210820-WA0003.jpg

26-8-2021 (11 dagen)
IMG-20210826-WA0014.jpeg

Ik heb nu al 2 dagen amper nog nudibranches 's avonds van het rif kunnen plukken, ik begin te vermoeden dat de gele lipvis een goede helper is!

En zo zien die monsters eruit: (beelden van 2 weken geleden)

Bekijk bijlage 567113Bekijk bijlage 567114
Dat is een goed signaal(y). Mooie foto's ook van de slakjes:cool:
Wel goed er bovenop blijven zitten.
De eitjes moeten nog uitkomen, en dan begint het feest weer van voor af aan.

De slakjes blijven op hun retour, maar gaan nog niet helemaal weg. Ik vind om de dag nog een verdwaald slakje in de morgen. De montis lijken er geen last meer van te hebben in ieder geval.

Afgelopen weekend op het einde van de avond nog even snel een stekje verplaatsen in de stekkenbak... hup, snelle tik opzij gegeven en prompt mn vinger gespiesd op een punt van 1 van de Diadema antillarum die in de stekkenbak zitten. Duidelijk niet handig! Direct rustig gebleven en gekeken of er iets achtergebleven was in mijn vinger (was gelukkig maar 1 vinger). Er leek wel iets zwarts te zitten, en mn vinger begon te tintelen.
Geprobeerd met een scheermesje om het vastzittende stukje eruit te poeren, maar dat was hopeloos, dus toch maar de huisartsenpost (om 10u 's avonds waren die nog best fris, stuk frisser dan ik duidelijk) gebeld om advies.
Uiteindelijke advies kwam op ongeveer hetzelfde als ik al wachtende op de huisartsenpost had gevonden elders op het forum: niks aan doen, maar wel de steekplek weken in azijn (of warm water tegen de pijn). Dus geslapen met een stuk in azijn gedrenkt doek eromheen en de volgende dag ook nog een groot deel van de dag rondgelopen met een "azijndoek" om de vinger. Daarna leek het afgebroken stuk opgelost te zijn (of misschien zag ik eerder alleen de bloeduitstorting, wie weet), en was ook het tintelende gevoel weg.

Al met al dus met een sisser afgelopen, moet zeggen dat ik ietwat onrustig werd toen ik voelde dat door het gif mijn vinger steeds meer begon te tintelen. Daarbovenop kwamen nog horrorverhalen die ik vond na googlen van mensen met stukjes stekel die waren gaan ontsteken etc., dan ga je toch net wat onrustiger slapen ;)

Een filmpje dan eens om de bak te tonen. Filmpje 's avonds geschoten met een oranje filter (helaas in portrait mode).

De bak draait rustig door, hoewel ik wel ietwat problemen heb met de KH de laatste tijd. Dat komt doordat ik mijn jerrycan met KH Buffer (van DSR) heb aangemaakt in de schuur... op schuurtemperatuur. Op zich niet erg, maar dat betekent dat een deel van het Ph+ poeder dan niet oplost en in klonters onderin de jerrycan achterblijft. Ik moest alleen snel toch wel wat hebben, want mijn buffer was 100% op, dus toch maar de slecht opgeloste spul gebruikt. De dosering daarvan omhoog geschroeft, en alles was weer stabiel.
Nu het restant gebruikt (wel nog wat aangelengd), maar alsnog een KH piek omhoog gehad.

Ook lijkt mijn PO4 wat hoger dan normaal, misschien heeft dit te maken met dat ik net wat meer voer dan eerder. Toch eens op letten.

Verder gisteren samen met @gekkie en @Martin87 een mooi tripje naar het zuiden gemaakt. Eerst bij @Nightwish langs om een extreem fraaie collectie stekken (echt geen stekjes! mooie stukken!) op te halen, en zijn bak te bewonderen. Nogmaals zeer veel dank voor de gastvrijheid Marcel, en het was zeer inspirerend om de bak en alles eromheen te bewonderen.
Daarna door naar Reef Corner (dat ligt normaal niet in de buurt...), en ook daar een aantal stukken meegenomen. Mijn bak zit al vol, maar ik kon het toch niet laten, zo vaak kom ik daar nou ook weer niet... . Afsluitend onderweg nog een pitstop gemaakt bij Ocean en Lake, en daar een Percnon krab meegenomen.

Vandaag de grote hystrix op de achterwand gesnoeid en ruimte gemaakt voor de nieuwe stukken. Dat heb ik wat creatief moeten oplossen via een magneet. Voor nu ziet het er wat kunstmatig uit, maar zodra de kalkalgen aanslaan wordt het vast fraaier.

PA244180.JPGPA244184.JPGPA244178.JPG

Ah, Thijs, nu weet ik je te plaatsen, ik dacht al , uit Groningen, mooneater, eindelijk eens kennis gemaakt te hebben, ik las net dat je zei: mijn bak is al vol, toen viel het kwartje.

En allebeide de CC uit 2016,
Martin, die er ook bij was , heeft geen dagboek??
gr.Marcel

Was een leuke dag... straks eerst vivarium en dan maar eens weer kijken voor een leuke trip wat mij betreft . 😉

Ah, Thijs, nu weet ik je te plaatsen, ik dacht al , uit Groningen, mooneater, eindelijk eens kennis gemaakt te hebben, ik las net dat je zei: mijn bak is al vol, toen viel het kwartje.

En allebeide de CC uit 2016,
Martin, die er ook bij was , heeft geen dagboek??
gr.Marcel

Aangenaam :D (ik vind het in gesprek altijd wat awkward om te zeggen "ik ben die en die van het forum" - zal je net zien dat de ander dat topic nooit gelezen heeft, dan wordt het een wat stroeve voortzetting :) )

Ik heb deze CC nu sinds zomer 2020, overgenomen van Erbe hier op het forum, die hem sinds introductie (2016?) had draaien. Jouw oplossing met een extra led bar om het blauwe van de CC (waar de CC wat tekortschiet) te compenseren vind ik een erg fraaie. Staat op de verlanglijst :)

Martin heeft helaas geen dagboek hier op het forum. Martin was wel extreem geinspireerd door jouw ombouw en vooral de bovenkap (met afzuiging). Als ik het goed heb begrepen gaat hij dat nu ook thuis toepassen, zijn vriendin klaagde nogal over het strooilicht en de luchtvochtigheid :D

Ik zou zeggen: haal al die montipora sp. eruit, dit zijn toch de meest snel groeiende en licht/stromingsweg halende stukken.
Niet verkeerd bedoeld, als ik je bak zo zie is er meer potentie om er iets moois van te maken, mooier bedoel ik dan.

Ik zou zeggen: haal al die montipora sp. eruit, dit zijn toch de meest snel groeiende en licht/stromingsweg halende stukken.
Niet verkeerd bedoeld, als ik je bak zo zie is er meer potentie om er iets moois van te maken, mooier bedoel ik dan.

Ghehe, daar heb ik al vaak over nagedacht. Maar ik vind die grote montiplaat kolonies persoonlijk wel erg gaaf.
Ze groeien inderdaad snel, en een fraaie acro tafel is nog veel mooier, maar zo'n grote kolonie, dat is toch wel een (tijds) investering. Ik houd het voorlopig bij deze mooie kolonies.

Volgend jaar komt er een andere bak, en dan gaat deze scape er sowieso aan. Mooi de mogelijkheid om eea anders aan te pakken ;)

Je bent trouwens niet de eerste die het zegt hoor :)

Het is daarnaast ook een zelfvertrouwens ding: ik heb eerst een hele poos lopen kwakkelen met SPS (zoals iedere beginner denk ik), totdat de bak stabiel liep. Toen zijn de montiplaten gaan groeien (exploderen), en dit zijn dus min of meer mijn eerste geslaagde grote SPS kolonies.

Het vraagt dan toch wel wat moed om daar de schaar in te zetten en over te gaan op een andere inrichting/aanpak. Maar zeker een goed idee!

Ah, dat begrijp ik helemaal Thijs, , doe je ding en de volgende stap komt als het klaar ervoor is... :) (y)

De Montipora hirsuta stond de laatste tijd er al wat fletser bij en een beetje in. Daarnaast is na een lichte beschadiging een kolonie Seriatopora caliendrum langzaam aan het afsterven (waar eerst 1 takje wit werd, begint zich dat te verspreiden).

Ik moet eerlijk toegeven dat ik de laatste tijd wat laks heb gemeten, en vooral op gevoel gekozen heb om weer eens een meetsessie te doen. Daarnaast had ik al 7 maanden nitraat niet gemeten - dit gaat bij mij vrij goed hand-in-hand met fosfaat, en lichte schommelingen vind ik niet zo relevant.
Nu toch maar eens mn hoofd uit het zand getrokken, en een meetronde gedaan om te zien wat er nou scheef getrokken was in de bak. Op zich heb ik wat KH schommelingen gehad de laatste tijd, dus het was al wat kwakkelen, maar er bleek toch meer aan de hand.
Meetwaarden:
KH: 10.5
Ca: 375 (deze twee net een beetje scheef dus)
Mg: 1230
PO4: 0.1
NO3: 25+

Duidelijk een gevalletje: overmatig veel nutrienten.
Ik heb er extra rowaphos bijgezet, en heb mijn dosering van azijn (mijn gekozen koolstofbron) verhoogd. Als dit geen resultaat bied (fosfaat tegelijk verlagen is misschien wat ongelukkig), heb ik nog EZ-Carbon staan.

Hey Thijs die bak van jou begint echt volwassen te worden met mooie sps kolonies en lekker vol gegroeid. En ook al aan de acros zie ik lekker bezig! (y) :D

Afgelopen weekend een tripje gedaan met @JelleBijker (als soort van Vivarium vervangende bezigheid).
Onderweg mooie stukjes opgepikt bij @basonder14 - bij deze nogmaals veel dank voor de gastvrijheid!
Ook bij @Coral & Frag Shop in Wassenaar en bij Senna's koralen in Almere uitstekend geslaagd.

Hoewel ik eigenlijk dacht dat de bak vol zat, bleek dat gelukkig niet zo te zijn ;)

Allereerst een prachtige Tridacna maxima van >10cm groot:
PB294228.JPG
PB294236.JPG

Dan uit Wassenaar, een fraaie paarse gorgoon (deze gorgoon heb ik nog niet, en is wel erg kleurrijk):
PB294231.JPG

En twee mooie montis van @basonder14 :
PB294230.JPG

PB294241.JPG

Het grafted stukje lijkt aan de onderkant wat anthelia achtig spul te hebben, hier zal ik even op moeten letten. Het stuk zelf is aan het steentje gegroeid, dus het eraf wippen is wat precair, maar wellicht toch noodzakelijk.

De bak draait ondertussen redelijk rustig verder.

De stekkenbak daarentegen.. daar gaat het wat stroever. Geen idee waarom, maar alle stekken van mijn roze hystrix verliezen langzaam van onderaf weefsel en zijn begonnen met verbleken. Misschien in de stekkenbak verhoogde PO4? Dat zou wel wat gek zijn, aangezien de stekkenbak in directe verbinding staat met de hoofdbak (en de temperatuur is ok, dus doorstroming lijkt voldoende te zijn).

Afgelopen week een foutje gemaakt, en bij het schoonmaken van een pompje niet doorgehad dat ik de AI Prime had verschoven, zodanig dat de lens van de lamp niet langer boven het gat van de kap zat (de AI Prime ligt bij mij OP de kap). Dat heeft er voor gezorgd dat er een paar mooie brandgaten in het Forex zaten (maar geen fik gelukkig), en dat de lens behoorlijk gesmolten was:

WhatsApp Image 2021-12-15 at 18.52.08.jpeg

Ook met een gesmolten lens doet de lamp het prima, maar zoals je kan zien op de foto is de lens zodanig gesmolten dat je de printplaat kan zien zitten. Dat leek me niet zo'n gezonde combinatie met waterdamp van de bak, dus op zoek naar een vervangende lens...

Die was nergens op voorraad (is ook oude AI Prime natuurlijk), dus dan maar besteld in Amerika. Kosten gelukkig niet zoveel (7 dollar). Helaas was het verzenden dan wel peperduur... (50+ dollar).

Het nieuwe lensje ziet er duidelijk beter uit:
WhatsApp Image 2021-12-23 at 19.01.00.jpeg

Zonder de lamp niet meteen actie ondernomen om tijdelijke verlichting opgehangen (druk met andere dingen, en het leek me niet zo dringend), maar daar had ik het toch mis mee. Nu het licht weer aan is (na een dag of 3 zonder licht), de schade opgenomen. Stekken Acropora allemaal dood, stekken hystrix nog verder achteruit, ook diverse Montipora hirsuta stekken eraan.
Er lijkt dus toch iets te zijn met de stekkenbak waardoor de koralen daar minder sterk zijn dan gehoopt. Wat dat dan is...

Ook een keer 's avonds weer eens met een zaklampje in de bak zitten schijnen, en deze bewoner gespot (had ik al een paar maanden niet gezien):
PC154169 s.JPG

Sowieso levert 's nachts/ 's avonds even kijken vaak mooie plaatjes op:
PC154158 s.JPG

PC154178 s.JPG

En nog wat bonus foto's, voor de leuk:

PC144291 s.JPG

PC234188 s.JPG

PC224156 s.JPG

Back
Bovenaan