Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Joos z'n 500 liter in-wall bak

Update #44

Nou, de Elacatinus puncticulatus heeft het ook niet gehaald. Het ging super goed, weinig strijd en het visje zat rustig tegen het steen tot ik op een gegeven moment langs de bak liep en de grootste Ocellaris met de Puncticulatus in zijn bek zag rondzwemmen. Met andere woorden, mijn vissenbestand was niet geschikt voor uitbreiding. Ik neem het mezelf kwalijk dat ik op deze manier onnodig vissen heb verloren. Zoiets gebeurt me geen tweede keer.

Kantoorbakkie
Toen, na wat beraad met René besloten dat het koppel Ocellarissen + de Ramosus nu echt moesten verdwijnen. De Ramosus i.v.m. de nieuwe Linki en de Ocellarissen omdat het gewoon kutvissen zijn.... Omdat ik een van twee Ocellarissen al vanaf de BM60 heb rondzwemmen samen met de Ramosus was wegdoen eigenlijk geen optie, dus wat doe je dan? Precies, een tweede bak :ROFLMAO:. Na wat getwijfel besloten dat het een WB Cube 20 zou worden, op MP stond er eentje spotgoedkoop met netje dus gelijk opgepikt. Marco rock en een opvoerpomp gekocht bij O&L (het mooiste wat ik tot nu toe heb gezien, veel mooier als dat ik thuis heb!), scape in elkaar gegooid en op kantoor gezet. In de sump een stuk of wat Bioballs gedumpt uit de bak van thuis en toen draaide die, hieronder lijstje met techniek:
- Waterbox Cube 20
- Radion XR15 G4 met diffuser
- Jecod DCS 1200 opvoerpomp met dubbele RFG
- Tunze 6040 stromingspomp
- Filtercup met watten
- Eheim autofeeder met Dr. Bassleer voeders maatje M (Regular, Chlorella en Acai) die ik wekelijks roteer
- Eheim 100 watt thermostaat
- Zelf geprinte ATO met flesje
De Ramosus als eerste uitgevangen, daarna een voor een de Ocellarissen, dat viel gelukkig alles mee. 4 november opstart, 6 november de Ramosus, 8 november de eerste en 10 november de tweede Ocellaris, kon niet soepeler verlopen :). Idee was eerst om een "simpele" anemonen bak te maken met weinig techniek. Dat is mislukt, dus nu word het een wat "sjiekere" LPS bak met flink blauw licht, compleet tegenovergestelde van thuis :). Zie hieronder de foto's:

IMG_2831.jpg
IMG_2833.jpg
IMG_2834.jpg
IMG_2836.jpg
IMG_2837.jpg
IMG_2839.jpg
IMG_2840.jpg
Ik ga proberen het bakje zo lang mogelijk op enkel waterwissels te draaien, mocht dat niet gaan dan word het een aio dosering. Het idee is dat het op de waterwissels en filterwatten wisselen na onderhoudsarm is. Als ik me met twee bakken echt bezig moet gaan houden is de lol er snel af. Even een burst van algen gehad maar heb een 3-tal Trochussen en een Nassarius ingezet en toen was het weer weg :). In de vis/lagere dieren bezetting zal weinig veranderen, heel misschien nog een tweetal Trimma's en een leuk krabbertje. Verder vooral veel LPS!

Vivarium
Ook nog naar Vivarium geweest (zondag). Erg leuk! Hoogtepunten waren om Julian Sprung te spreken en een koppel Nocturna's bij Antwan kunnen bemachtigen, die stonden al super lang op de verlanglijst maar durfde het vanwege de bezetting niet zo goed aan. Die doen het super goed, helaas wel de achterkant als habitat gekozen maar ach :). Ook nog een Millepora bij Leonardo en de Dr Bassleer voeders. Die zijn vooral bedoeld voor op kantoor omdat ik daar alleen droogvoer en soms levend voer zal gaan voeren.

Binnenkort volgt een update, met foto's van de bak thuis. Die draait als een trien :).

Tot de volgende!

Update #45

Wet van Murphy
Zo mooi als dat alles draaide zo snel is het in elkaar gestort... Beginnende met het kantoorbakje. Eind januari merkte ik dat de Ocelarrisen nogal snel ademde. Vreemd want dat heb ik, in de tijd dat ik ze heb gehad, nooit eerder zien doen. Het is langzaamaan van kwaad tot erger gegaan tot op het punt dat ze niet tot nauwelijks meer aten. De grootte ocelarris (die er het meeste last van leek te hebben) heb ik nog een zoetwaterbad gegeven in de hoop dat dit zou baten. Niet dus... Eerst is de Ramosus overleden. Erg raar want die zag er mooi vet uit, at goed, vinnen intakt. Kort daarna zijn beide Ocelarrisen op dezelfde dag overleden. Heel erg jammer dat de vissen juist waarom deze bak is gestart nu allemaal zijn overleden. Even kort door mijn hoofd laten spoken om de bak eruit te doen maar die staat inmiddels al best vol en dat is ook weer zonde. Zeker zonder vis kost die maar weinig moeite. Ga me even bedenken hoe nu verder, de bak blijft iig 8 maanden visloos om hetgeen wat er in de bak speelt de kop in te drukken. Ja het bakje heeft belalg en aiptasia, zit een Mitrax en sinds kort een seticaudata in om dit te bestrijden :).

IMG_0263(3).JPG

IMG_0265(4).JPG

IMG_0264(4).JPG

Dan thuis, door laksheid en onoplettendheid is mijn fosfaat behoorlijk opgelopen. Heeft zelfs even de 0,5 aangetikt met een nitraat van 16. Dit heeft me helaas meerdere acrocolonies gekost. Allemaal langzaam kapot gegaan aan STN. Aan de andere kant gaat het op gebied van vissen juist weer erg goed en de volgende vis staat alweer op het verlanglijstje. Erg treurig maar bied ook weer ruimte voor nieuwe koralen. Nu met lanthaan fosfaat weer onder controle gekregen. Het is nu enkel nog een gevecht tegen wat rare algjes en wachten tot de balans weer helemaal terug komt. Ik verwacht ergens dat er nog wel 1, of 2 kolonies zullen volgen. Volgende week gaat er een ICP de deur uit en dan zal ik ook weer wat foto's maken.

Tot de volgende!

Gaaf hé deze hobby 🙄 , doe een stapje naar voren ... en een stapje terug. 🎶

Update #46

Die foto's van de bak thuis die moet ik nog steeds maken. Inmiddels wel de ATI icp gedaan en resultaat terug. Geen schokkende resultaten, dus dat is mooi.

Op kantoor draait het bakje lekker door! Komen stiekem steeds meer koraaltjes in, haha! Inmiddels ook voorzien van een Kamoer ATO aangezien het 330ml flesje dagelijks gewisseld moest worden. Dat noem ik niet bepaald low-maintenance. Daarnaast staat er nu een Kamoer doser op met all for reef en doe ik maandelijks (ongeveer) een wissel van 18 liter.

Op de fragswap in Driel een mooie trachyphyllia weten te bemachtigen en weer wat SPS stekken uit de bak thuis ingebracht. De seticaudata deed precies niks met de aiptasia dus toen maar begonnen met wegspuiten. Ook dat werkt voor geen meter dus daarna maar een wurdemanni ingebracht. Deed eerst ook niks tot van het weekend, kwam vorige week maandag op kantoor en alle aiptasia weg :).

Gister nog even snel naar O&L en daar 2 Trimma macrophthalmus meegenomen!

IMG_0646(3).JPGIMG_0645(4).JPGIMG_0647(3).JPG

Tot de volgende!

😬
IMG_2806.jpeg

Zo dan , daar ga je geen spijt van krijgen . 👊

Kijk eens aan, dat ziet er veelbelovend uit!

Update #47

Aan al het moois komt een eind, zo ook deze bak. Net zijn 3-jarig jubileum niet gehaald. De reden; grootse verbouwplannen, maar daarover later meer.
IMG_2913.jpeg

Afgelopen vrijdag de bak leegetrokken en naar ons kantoor verhuisd. Met grote dank aan René (@Erbe2307) voor alle assistentie, zonder jou was het nooit zo vlekken loos verlopen 😬👍.

Het boeltje zal daar zeker de komende 6 maanden vertoeven totdat de verbouwing en daarmee ook nieuwe bak klaar zijn. Mijn bak liep de laatste tijd niet best, leek weer een beetje op te krabbelen om toch weer wat achteruitgang te laten zien. Het is allemaal begonnen met extreem hoog fosfaat door een domme denkfout (druk op werk, verbouwing), toen een sneeuwbaleffect tot wat leek op een totale crash. Het is wat het is, heb me er ook niet te druk over gemaakt met de verhuizing en tijdelijke huisvesting in het achterhoofd. Het is me allemaal met name te doen om de vissen.

Op aanraden van René een palletbox bak en sump gemaakt. Dus alleen nog een bovenaanzicht ;). Ook leuk! Vooralsnog is alles goed gegaan, geen verliezen. Van de week de KHD nog even aansluiten en dan draait alles weer zoals het hoort.

IMG_2910.jpeg

IMG_2912.jpeg

Tot de volgende!

Update #48

De setup draait lekker door! Wat algjes enzo, niks bijzonders. Vissen doen het goed en dat is het allerbelangrijkst! Toch wel even spannend omdat ik hier maar 2 dagen in de week ben dus de voederautomaat doet het leeuwendeel (en dat doet die heel goed).

Gister bij O&L een mooie Zebrasoma Scopas opgehaald. Dat kan nu eindelijk :).

Ook nog wat ander moois op de kop getikt, heel erg blij mee!
IMG_2961(2).JPEG

Tot de volgende!

Update #48

De setup draait lekker door! Wat algjes enzo, niks bijzonders. Vissen doen het goed en dat is het allerbelangrijkst! Toch wel even spannend omdat ik hier maar 2 dagen in de week ben dus de voederautomaat doet het leeuwendeel (en dat doet die heel goed).

Gister bij O&L een mooie Zebrasoma Scopas opgehaald. Dat kan nu eindelijk :).

Ook nog wat ander moois op de kop getikt, heel erg blij mee!
Bekijk bijlage 647634

Tot de volgende!
Zo dan , dat is geweldig spul zeg.
Daar ga je veel plezier van krijgen.

Zo dan , dat is geweldig spul zeg.
Daar ga je veel plezier van krijgen.

Heb ze al wel eventjes kort getest, echt bizar wat daar voor een flow vanaf komt.

Update #49

Panta Rhei draaid inmiddels mooi mee. Echt bizar wat daar voor een flow vanaf komt. Niet te vergelijken met andere pompen. Straks komt er zeker nog eentje bij.

Dan weer een mooie nieuwe aanwinst: 3x Philips Coralcare G1.1 met wifi controller
IMG_3220(2).JPEG

Zeker niet mijn eerste keus voor verlichting. Dat had eigenlijk met name met de vormgeving te maken, maar dat is nu geen probleem meer. Ben erg benieuwd hoe ik dit ga ervaren, vind bakken verlicht door Coral Cares altijd wel mooi kijken. Bouwkwaliteit tegenover andere merken is iig heel wat anders!

Tot de volgende!

Update #50

Flink aantal vissen toegevoegd (niet alle succesvol helaas). In chronologische volgorde:
- Meiacanthus Gramistes wildvang (niet gered)
- Meiacanthus Kamoharai TB
- Meiacanthus Gramistes TB (niet gered)
- Centropyge Venusta TB
- Emblemaria Pandionis
- Nemateleotris Exquisita
- Macropharyngodon Bipartitus (2 stuks)

Geen flauw idee waarom de Gramistes tot 2x toe niet heeft gewerkt. De oudste Kamoharai reageert bijzonder agressief tegen Gramistessen…. Dat ga ik de komende tijd ook niet meer proberen. De laatst toegevoegde Kamoharai gaat wel weer goed met de eerste, vreemd.

De Venusta doet het ook super goed! De overige vissen zitten er te kort in om iets zinnigs over te zeggen.

Bak draait verder mooi door. De bak enkel van boven bekijken went zo langzamerhand ook wel 😂. Hieronder een paar fotootjes.
IMG_3365.jpegIMG_3707.jpegIMG_3708.jpegIMG_3709.jpegIMG_3710.jpegIMG_3712.jpeg

Tot de volgende!

Erg leuke visjes!

Hoe lang nog totdat je ze ook vanuit de zijkant kan bekijken denk je? x)

Ik gok op eind juli :). Misschien eerder, waarschijnlijk later 😜.

Mooie toevoegingen weer! Jammer dat er een aantal soortjes niet doorheen gekomen zijn. Hier helaas ook geen succes met de 2 Meiacanthus Oualensis. Beide kwamen vrij mager binnen en namen geen voer aan. Ze hielden het nog geen 24 uur uit..... :-(

Namen de vissen bij jou wel voer aan?

Back
Bovenaan