Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Victor's water avontuur

Ik begrijp dat je beginner bent, dat je het goed wilt doen door het goede goed te doen, de vinger aan de pols wilt houden et cetera.

Maar bovenstaande is obsessief. Eén keer per week Ca, KH, Mg, NO3 en PO4 is meer dan voldoende, ook bij een startende bak. Bijsturen in kleine stapjes indien nodig.
Haha, Ik snap dat het misschien wat veel testen is, maar ik vind het leuk om te doen. Ik denk dat mijn wetenschappelijke achtergrond daar iets mee te doen heeft😅.
Bovendien kan ik zo mooi het hele proces van dag tot dag chemische zien. Wat voor mij de hobby nog leuker maakt.

Ik heb mezelf wel de regel gesteld dat ik als ik iets raars meet wel eerst even het aankijk voor ik ga handelen. Over het algemeen verdwijnen de meeste piekjes en dalen vanzelf.

Veel voeren is een subjectief begrip. Voer dat wordt gegeten is goed, voer dat in het rif verdwijnt en veranderd in detritus is te veel. Hier kun je dus prima zelf de vinger aan de pols houden.
Ja klopt, ik heb voor mijzelf de regel dat als alles niet binnen 30 seconden op is, ik teveel heb gevoerd. Dit is met koralen wat lastiger maar wel haalbaar.

Nat afschuimen ... daar ben ik een decennia geleden al mee gestopt. Ik heb hem gewoon 'kurk'droog afgesteld. Werkt prima, weinig tot geen kans op overkoken. Het is alleen wat meer werk met schooonmaken van de stijgbuis.
Dat is wel een goede ervaring om te delen. Ik heb nu vaak last van overkoken inderdaad.

Dan neem ik aan dat je hem zo hebt afgesteld dat de schuimkraag ergens halverwege de hals blijft steken. Want nat stroomt die net niet over toch? Of heb ik nu een vertekend beeld van hoe een afschuimer afgesteld dient te worden?

Hoe dan ook allebei bedankt voor de reacties. Hulp is altijd gewaardeerd ☺️.

Hoi Lezers,

Bakje doet het nog steeds uitstekend. Er zijn weer 2 nieuwe aanwinsten: Een H.cosmetus en een Stylopora sp. IMG_20210919_112554.jpgIMG_20210919_112734.jpg

De lipvis eet uitstekend en is zeer actief. Hij zorgt er voor dat de andere vissen zich goed laten zien en zich meer op het gemak voelen. Ik zie alles nu een stuk vaker.

Het gekochte koraal zag er in de belichting van de winkel een stuk mooier uit dan bij mij😕. Even aankijken of die nog wat mooier op kleurt in de komende maanden. Anders toch maar is kijken naar iets van atinic blue verlichting. Alleen lastig vindbaar voor een dichte bak. Als iemand tips heeft dan zijn die zeker welkom.

Verder nog wat foto's van de bakIMG_20210919_112534.jpg
Nu nog gebroederlijk bij elkaar, hopen dat dit zo blijft🤞🏻
IMG_20210919_113951.jpg
IMG_20210919_112655.jpg
IMG_20210919_112603.jpgIMG_20210919_112610.jpg

het volgende koraal staat na weken ook eindelijk mooi open. Hij heeft weken terug getrokken gezeten en dacht hele even dat deze het niet zou redden. Gelukkig wel dus😄IMG_20210919_112540.jpg

IMG_20210919_112749.jpg
En nog even een overzichtsfoto.

Dinsdag krijg ik hopelijk voor het eerst een levering van online gekochte koralen. Ben heel benieuwd of dit wat is. Zodra die allemaal gearriveerd zijn en gesetteld zal ik hier een update posten.

Tot dan!

Hoi Lezers,

Vandaag zijn er 8 koraaltjes uit Duitsland binnen gekomen. Ze waren uitstekend verpakt en hebben de reis allen overleeft. Binnen no time stond alles open, zie de foto's hieronder. Die kleuren zijn toch altijd lastig om natuurgetrouw te fotograferen, in het echt zijn de kleuren van vooral de Montipora undata een stuk mooier.IMG_20210921_124407.jpg
Montipora digitata 'Green'

IMG_20210921_124413.jpg
Montipora sp. 'Forest Fire'

IMG_20210921_124428.jpg
Montipora setosa 'Red'

IMG_20210921_124448__01.jpg
Montipora undata

IMG_20210921_124455.jpg
Montipora sp. 'Reverse Pokerstar'

IMG_20210921_124540.jpg
Seriatopora guttatus 'Green Birdsnest'

IMG_20210921_124548.jpg
Acropora yongei 'Green slimer'

IMG_20210921_124601.jpg
Seriatopora caliendrum 'Bird of Paradise'

We gaan mee maken hoe snel deze takjes gaan groeien. De bak raakt in ieder geval al redelijk gevuld zo.😁

tot de volgende update

Hoi Lezers,

Weer is even een update. De bak loopt prima en hier en daar beginnen nu best wat "Coroline algea" te groeien. Het lijkt erop dat bij mij de diep rode variant te overhand gaat krijgen. Wat ik zelf helemaal niet erg vind 😬. Het blijft wel altijd lastig om zo min mogelijk aan de bak te doen. Het liefst ben je iedere dag met je handen in de bak om een algje hier en een steentje daar te plaatsen waar die hoort, maar ik heb mijzelf voorgenomen om zo min mogelijk met mijn handen in de bak te komen. Dus max 1x per week heuvel ik de bodem af met een klok en maak ik alles een beetje schoon. Gelukkig doet mijn schoonmaak ploeg uiterst goed haar werk en ben ik daar eigenlijk niet druk mee.

1633444645865.png

Echter begint er nu wel een paarse aanslag op het zand te komen. Ik vermoed dat mijn eigen handelen hier mee te maken heeft. Ik filter namelijk standaard over actieve kool om eventuele vuilstoffen uit het aquarium water te halen. Er wordt namelijk nog al is met wat chemicaliën gewerkt hier op het boerenland en die wil ik zeker niet in de bak hebben. Nu had ik nog wat actieve kool over van mijn zoetwater carrière en dacht dat het geen kwaad kon om dit te gebruiken. Na enkele dagen begon mijn fosfaat en nitraat echter op te lopen (PO4 1,0 mg/l en NO3 30 mg/l). Ik vermoede eerst dat dit kwam doordat de cheato in mijn refugium zo groot was geworden dat die afstierf, dus ik had hier een grote pluk uit verwijderd. Dit leek in eerste instantie te helpen maar na enkele dagen liep de fosfaat weer op en de nitraat niet meer. Er moest dus nog wat aan de hand zijn...

Toen ik op onderzoek uit gegaan was ben ik er achter gekomen dat er actieve kool op basis van verbrand hout bestaat en actieve kool waarbij dat niet zo is. In hout zit fosfaat, dus je raad al waar die fosfaat vandaan kwam. Precies... de oude actieve kool die ik gebruikte was gemaakt van verkoolt hout. Na verwijdering van het spul binnen no time (3 dagen) een daling gehad van de fosfaat naar 0,2 mg/l. Al veel beter maar nog steeds te hoog. Dus een extra grote waterwissel gedaan van 40% en nu is de fosfaat weer netjes rond de 0,03 en de nitraat ongeveer 10. De paarse aanslag is dan ook veel minder heftig terug gekomen als eerst. Zodra het weer een beetje is gegroeid kan ik het weer afzuigen om zo de extra voedingstoffen te verwijderen. Ondertussen iets minder voeren en de voedingswaarden goed op pijl houden. Dan kom ik vast wel van het paarse zand af.

1633444857028.png

Nog vergeten te melden dat twee koralen die ik bij dezelfde winkel heb gekocht het nog steeds niet echt lekker doen. Ze staan vaak dicht en de kleur lijkt erg bruin te worden, dit kan natuurlijk te maken hebben met de veel te hoge nutriënt waardes. Toch even in de gaten houden.

1633445010367.png
1633445033081.png

De rest doet het gelukkig wel heel goed.:)
1633445089277.png
1633445122250.png
1633445148147.png
1633445167288.png
1633445222746.png

Tot de volgende update!

En hoe veel vet dan? Die Stylo ziet echt slecht uit hoor! En dit is een van de sterkste SPS! Verder een van de sterkste LPS Caulastrea begint hun vlees verliezen volgens mij. Die tweekleurige (de volgende foto na Stylo). de rest doet nog goed zeg je, maar misschien puur omdat andere koralen wat later in de bak zijn geland en dan is het maar een kwestie van tijd.....

En hoe veel vet dan?
Hoeveel "vet" wat bedoel je daar precies mee?
Die Stylo ziet echt slecht uit hoor!
Helemaal mee eens! De stylo, die had ik achteraf gewoon beter kunnen laten staan in de winkel zag deze er al niet heel goed uit. Maar ja als nieuweling denk je, mooi goedkoop om te proberen. Die beschadiging er boven op (zwarte vlek) zat er in de winkel ook al op. De poliepen zijn ook altijd wit/kleurloos geweest en staan regelmatig in. Ik had gehoopt dat deze nog wat zou bij kleuren maar hij is alleen maar bruin geworden. Ik denk dat deze in de winkel al op sterven na dood stond.
Verder een van de sterkste LPS Caulastrea begint hun vlees verliezen volgens mij.
De paars blauwe Caulastrea stond eveneens slecht in de winkel en staat nu denk ik zo'n maand in het aquarium. Deze verliest inderdaad vlees. Ik heb wel een idee waardoor dit zou kunnen komen. Hij was namelijk redelijk goed geworden de afgelopen weken. Tijdens het schoonmaken is er echter een stukje "zout korst" van de lampen het aquarium ingevallen. Precies op dit toch al zwakkere stukje. Ook stond die denk ik in teveel stroming waardoor die is gaan terug trekken. Ik heb de blauwe nu naar de andere kant van de bak verplaats waar minder stroming is.

De andere caulestrea staat er namelijk wel gewoon goed bij, dus ik kan mij moeilijk voorstellen dat het iets met het aquarium is omtrent deze soort. Het zijn namelijk uitsluitend de genoemde 2 koralen, die dus al verzwakt waren, die het slecht doen. En dit zijn niet de koralen die er het langst in zitten.

Zoals vermeld doet de rest het gewoon goed, de poliepen staan mooi open, bewegen goed mee met de stroming en de Duncan, Flower en andere Caulestrea eten zelfs goed (2x per week mysis/krill/marine mix). Wel merk ik dat 's avonds de meeste poliepen zich terugtrekken zodra de lampen dimmen. Maar ik nam eigenlijk aan dat dit bij het dag ritme hoort. Als dat niet zo is hoor ik het iig graag 😬.

Maar ik snap je bezorgdheid en heb daarom net de water waardes gemeten. Hier zag ik niks raars in zo ver ik kan meten. Ik heb wel een extra verlichtingsbalk een week geleden toegevoegd (nu 4x Lancia 1200mm led balk inplaats van 3) ik neem aan dat dit enige invloed heeft. Op de rest van de koralen lijkt dit iig wel het geval.

Waterwaardes (net gemeten):
kH 12​
pH 8,1​
Ca 445​
Mg 1485​
NH3 0​
NO3 12​
NO2 0​
PO4 0,03​
Saliniteit 1.026 / 35ppm​

Behalve stabiliteit, hoe zou je deze verzwakte verder nog een steuntje in de rug kunnen geven?

alle LPS kan je altijd direct voeren op te helpen. alle stromingen pompen ff stil zetten voor half uurtje of zo en met een lange pipet direct voeren

alle LPS kan je altijd direct voeren op te helpen. alle stromingen pompen ff stil zetten voor half uurtje of zo en met een lange pipet direct voeren
Dat is juist het punt. alle LPS kan ik prima voeren en die eten gretig, zelfs de favites lijkt klein grut naar binnen te willen werken. Alleen deze specifieke Caulestrea wil maar niet eten. Dus daar kan ik hem ook niet echt mee helpen :confused:.

Toch bedankt voor de tip(y)

Hoi Lezers,

De strijd tegen het fosfaat is begonnen. Ik heb extreem veel groei van paarse flap door de onbalans in mijn fosfaat en nitraat. Ik heb nu 2 water wissels gedaan sinds dinsdag (ca 15%) en zie dan even dat de fosfaat afneemt, om 2 dagen later weer terug te komen op 0,1mg/l. Ik voer niet overmatig, slechts een half diepvriesblokje per dag met aanvullend korrels, die allemaal worden opgegeten. Daarbij nog 2x per week een nori vel. Ik verdenk mijn stenen hierom op het uitlogen van fosfaat. er zitten namelijk 2 stenen in uit een oudere bak (bij de winkel gekocht in verband met gebrek levend steen) en hier lijkt de paarse flap uitsluitend op te groeien evenals de bodem. De rest van de stenen heeft nergens last van. De oorzaak van de fosfaat verhoging is dus toch niet de houtskool achtige actieve kool die ik heb gebruikt lijkt mij. Al valt dat maar op 1 manier te testen natuurlijk. Een tweede oorzaak van de hoge fosfaat is denk ik dat ik mezelf ook niet heb geholpen door zo'n forse pluk cheato wier er uit te halen terwijl de fosfaat al aan het stijgen was.

Om mij een beetje te helpen de paarse flap in toom te houden en tegen te gaan heb ik twee strombus slakken gehaald. ik moet zeggen dat zij de flap wel graag verorberen lijkt het zo. Opzicht vind ik het paarse spul niet zo heel storend, maar ik wil niet dat het gaat woekeren en mijn koralen irriteert, hierom haal ik het zoveel mogelijk weg met afzuigen of door het met een tandenborstel weg te poetsen waar de slang niet bij kan. Idee hierbij is dat de nutriënten dan tenminste weg zijn.

Mijn nitraat wordt nagenoeg allemaal verbruikt en ik meet met zowel colombo als salifert tussen de 1 en 2 mg/l per dag. Omdat ik ergens op het forum las dat iemand het had geholpen om nitraat toe te voegen, heb ik dit gedaan. Ik merk nog niet echt verschil. Ik blijf het rustig met 1 mg/l per dag ophogen naar een concentratie van 10 en hoop dan dat de paarse meuk een beetje weg trekt. Het idee er achter is om dan de fosfaat te verminderen door verbruik in andere micro-organismen en die eruit de filteren met de eiwitafschuimer. Al heb ik ook gelezen dat koralen van een teveel aan nitraat bruin kunnen kleuren, maar zover ik kan vinden is dit niet schadelijk. Er zijn dan gewoon meer zoöxanthellen aanwezig in het koraal. Toch heeft niemand met een aquarium liever bruine koralen natuurlijk (de koralen zijn bovendien al erg vaal van kleur) Dus ik zal er mee moeten oppassen.

Hoe dan ook, de aanhouder wint. Dus ik ben lekker bezig met afzuigen en borstelen. Als de fosfaat binnen een week of drie niet naar beneden is misschien maar is kijken naar rowaphos of iets in die richting. Maar ik hoop eigenlijk dat mijn refugium straks weer de hoofd exporteur van nutriënten wordt 😬.

Nog even een update over de koralen van de post van dinsdag; Ik heb de koralen op een andere plek gezet en ik heb de stroming iets harder gezet, alle koralen lijken dit te waarderen. De huidige instellingen van de maxspect gyre 350 zijn nu pulse mode 30%, dit was eerst constant mode 70%. Waarom Maxspect heeft besloten dat pulse mode veel harder moet gaan stromen dan een constante stroming is mij een raadsel trouwens🙈. Door de verplaatsing lijkt de Caulestrea weer wat voller te staan en de stylophora wat meer open. Hij is alleen nog steeds vrij bruin, maar dat komt vast wel goed als ik de bak stabiel heb. Rome is immers ook niet in een dag gebouwt Ik vermoed trouwens dat die stylo ook nog wel is een pocillopora kan zijn. Daar komt de vorm en dikte meer mee overeen naar mijn idee, de winkelier waar ik hem van heb gekocht was meer een zoetwater man en had er maar weinig verstand van.

Ondanks deze paar kleine tegenslagen vind ik dat de bak er toch nog best leuk uit ziet. De vissen zijn fantastisch op kleur en zeer sociaal met elkaar. Ik heb nu nagenoeg alle vissen er in zitten die ik er in wil hebben. Het is misschien een beetje dom omtrent de huidige omstandigheden dat wel😅, maar ik heb sinds woensdag een nieuwe aanwinst, namelijk een Zebrasoma Xanthurum. Dit in verband met de stress die mijn S. unimaculatus lijkt te hebben met het zijn van de enige herbivoor in de bak. Ze zijn direct maatjes en de Xanthurum zorgt ervoor dat iedereen nog meer te zien is en zich op z'n gemakt lijkt te voelen. Hopen dat dit ook zo blijft als die volwassen wordt.🤞

hier nog even een foto van het paarse bakkie.
1633722244004.png

Wat voor een actieve kool gebruik je? Toch hopelijk niet iets uit het zoetwater schap?

Verkeerde actieve kool kan zeker veel fosfaat afgeven.

Wat betreft die flap: beetje afzuigen, bacteriën doseren, zorgen voor balans (ben je aan t proberen).

Fijn dat de koraaltjes alweer wat beter gaan.

Wat voor een actieve kool gebruik je? Toch hopelijk niet iets uit het zoetwater schap?

Verkeerde actieve kool kan zeker veel fosfaat afgeven.

Wat betreft die flap: beetje afzuigen, bacteriën doseren, zorgen voor balans (ben je aan t proberen).

Fijn dat de koraaltjes alweer wat beter gaan.
Dat was dus waarschijnlijk wel zoetwater kool die ik er tijdelijk in had gedaan. Super dom en bewijst maar weer, goedkoop is duurkoop. Ik draai nu even zonder actieve kool omdat ik nog nieuwe moet kopen. Ik vraag mij sowieso langzaam af of het nut heeft om hier permanent over de filteren.

Hoi lezers,

Verder nog wat andere mindere ontwikkelingen. De nieuwe paarse dokter heeft stip. Ik zie pas de witte stippen sinds vandaag en ze zitten nog niet op de vinnen. Hij heeft nog wel eetlust.
Om hem te behandelen heb ik dus snel een quarantaine bakje opgezet om hem te behandelen. Ik krijg hem alleen nog niet te pakken🤬. Mijn aquascape is super dicht verpakt met allemaal gangetjes er in. Toen ik het neerlegde hoopte ik al dat ik nooit een vis moest uitvangen. Stomme gedachte natuurlijk...

Ik zit er dus serieus over te denken om de hele bende overhoop te halen en alles (met dezelfde stenen) meer open neer te zetten/lijmen. Alle stenen liggen nu nog los en dat vind ik sowieso al niet zo prettig. Ik moet de vissen er toch uitvangen om te gaan behandelen zoals ik het begreep.

Wat is jullie mening hierover? Is het verstandig om tijdens een flap uitbraak en een vis (mogelijk vissen, ik zie nog geen witte stippen op de rest van de vissen) met stip dit te gaan doen?

Ik denk zelf eerlijk gezegd dat dit ontzettend veel stress zou veroorzaken en de stip uitbraak alleen maar zal helpen met verspreiden. Aan de andere kant als ik het niet behandel, dan zal er waarschijnlijk een uitbraak ontstaan die ook mijn visbestand nekt... Een lastig conundrum dit.

Graag hoor ik jullie advies.

Je kunt een flinke UVC laten meedraaien. Daarmee kun je de stip wellicht onder controle houden.

Verder goed voeren. Quarantaine heeft alleen zin als je alle vissen eruit kunt halen en dus een week of 8-9 visloos kunt draaien.

Dokters zijn erg gevoelig voor stip

Vissenval?

Daar dacht ik wel aan ja. Maar dat duurt te lang lijkt mij. Ik heb er geen liggen en moet er dus eerst één bestellen en die komt dan woensdag waarschijnlijk pas hier aan. De bezorgdiensten hier in het buitengebied kenende... En dan is het nog maar de vraag of de vis dan gevangen wordt. Ik ga er in ieder geval eentje bestellen, nooit verkeerd om in huis te hebben.

Nog tips voor een bepaald merk?

Je kunt een flinke UVC laten meedraaien. Daarmee kun je de stip wellicht onder controle houden.

Verder goed voeren. Quarantaine heeft alleen zin als je alle vissen eruit kunt halen en dus een week of 8-9 visloos kunt draaien.

Dokters zijn erg gevoelig voor stip
Ow, ik wist niet dat zoiets 8 weken kon duren. Ik dacht dat een behandeling 3 weken duurde🤦🏼‍♂️.

Ik zou is kijken of ik ergens snel een UV-C unit kan krijgen. Soms is het maar lastig dat al die aquarium winkels zo ver weg liggen 😕.

Ik heb er zelf geen ervaring mee, youtube staat vol met reviews :).

Ik weet niet of het slim is nu heel je scape af te breken om een al “zieke” vis nog meer stress te geven.

Vanochtend nog weer geprobeerd de vis te vangen, tot nu toe nog niet gelukt.

Wat wel een leuke ontwikkeling is is dit.
IMG_20211010_190234.jpg
Gisteren vielen er al allemaal gaten in de flap. En vandaag zag het er al zo uit:
IMG_20211011_101444.jpg
Nitraat toevoegen lijkt dus snel geholpen te helpen. Evenals de fosfaat verwijderen door dagelijks 5% water te wisselen. Fosfaat is nu 0,05 en nitraat is ongeveer 15 à 20. Beetje lastig te zien op de salifert test. De afschuimer heeft ook duidelijk meer "koffie" geproduceerd dan normaal en de cheato is als kool gegroeid. Nitraat was daarvoor dus duidelijk de limiterende factor lijkt het zo.

De stip op de nieuwe dokter is vannacht minder erg geworden, wat ik al had verwacht want die rotzakken laten natuurlijk los in cyst vorm. Nu heb ik ooit een paper geschreven over stip bestrijding en kwam ik daar een artikel tegen waar in geconstateerd werd dat de cysten voornamelijk hechten aan het substraat. Nu zat ik bij mijzelf te denken, als je dan een grote hoeveelheid van de cysten kan opzuigen, kun je dan een epidemie in je bak voorkomen? Heeft iemand dit ooit geprobeerd, en zo ja heeft het geholpen?

Verder vandaag proberen om een vis val te maken van een plastic fles. Hopen dat zoiets lukt en ik hem eindelijk te pakken krijg.

Anders toch maar de bulldozer methode toepassen.... Al kijk ik daar niet naar uit🙃

Back
Bovenaan