AquaFish
Duiker en Aquariaan
Haha, Ik snap dat het misschien wat veel testen is, maar ik vind het leuk om te doen. Ik denk dat mijn wetenschappelijke achtergrond daar iets mee te doen heeftIk begrijp dat je beginner bent, dat je het goed wilt doen door het goede goed te doen, de vinger aan de pols wilt houden et cetera.
Maar bovenstaande is obsessief. Eén keer per week Ca, KH, Mg, NO3 en PO4 is meer dan voldoende, ook bij een startende bak. Bijsturen in kleine stapjes indien nodig.
Bovendien kan ik zo mooi het hele proces van dag tot dag chemische zien. Wat voor mij de hobby nog leuker maakt.
Ik heb mezelf wel de regel gesteld dat ik als ik iets raars meet wel eerst even het aankijk voor ik ga handelen. Over het algemeen verdwijnen de meeste piekjes en dalen vanzelf.
Ja klopt, ik heb voor mijzelf de regel dat als alles niet binnen 30 seconden op is, ik teveel heb gevoerd. Dit is met koralen wat lastiger maar wel haalbaar.Veel voeren is een subjectief begrip. Voer dat wordt gegeten is goed, voer dat in het rif verdwijnt en veranderd in detritus is te veel. Hier kun je dus prima zelf de vinger aan de pols houden.
Dat is wel een goede ervaring om te delen. Ik heb nu vaak last van overkoken inderdaad.Nat afschuimen ... daar ben ik een decennia geleden al mee gestopt. Ik heb hem gewoon 'kurk'droog afgesteld. Werkt prima, weinig tot geen kans op overkoken. Het is alleen wat meer werk met schooonmaken van de stijgbuis.
Dan neem ik aan dat je hem zo hebt afgesteld dat de schuimkraag ergens halverwege de hals blijft steken. Want nat stroomt die net niet over toch? Of heb ik nu een vertekend beeld van hoe een afschuimer afgesteld dient te worden?
Hoe dan ook allebei bedankt voor de reacties. Hulp is altijd gewaardeerd