Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Victor's water avontuur

AquaFish

Duiker en Aquariaan
Hoi allemaal,

Ik heb nagenoeg mijn hele leven zoetwater aquaria gehad ( sinds mijn 6de mijn eerste aquariumpje) en hier heb ik altijd veel plezier aan beleeft. Nu heb ik al heel lang met grote belangstelling gekeken naar de zeeaquarium hobby maar heb ik nooit het budget gehad om hier mee te starten. Ik heb wel altijd mee gelezen op de verschillende fora en mij veel ingelezen en georiënteerd.

Nu de huizenmarkt oververhit is en het mij te duur is om uit huis te gaan, heb ik besloten nog een paar jaartjes bij mijn ouders te vertoeven. Opeens is er dus dan toch dat budget vrij en daarmee kwam de droom toch wel erg dichtbij.

Van het één komt het ander en jawel, de droom is werkelijkheid geworden. Sinds maandag ben ik de trotse eigenaar van een zeeaquarium.
IMG_20210705_184458.jpg
Het is de Aquaja 535 geworden hieronder volgt een lijstje van de techniek:

Eiwit afschuimer:
Deltec skimmer 1000i
Opvoerpomp:
Maxspect jump DC pump 6000 l/u
Stromingspomp:
Maxspect gyre 350
Verwarming:
Aqua medic 200watt verwarming + controller
Verlichting:
3x Horizon Aqua Lancia 1200mm


In verband met het klaarblijkelijk onmogelijk verkrijgbaar zijn van levend steen heb ik besloten te starten met levend zand (15kg), Marco rocks (25kg) en start bacteriën van Colombo en Biodigest. Althans dat was het plan. Vandaag ben ik namelijk nog een winkel in Rijssen (ik weet niet of ik de naam mag noemen) tegen gekomen die nog een paar stukken ingedraaid levend steen had liggen van net 2 weken oud. Hier heb ik toch maar 11 kg van gekocht voor een schappelijk prijsje en direct in de scape verwerkt

Ik ben per abuis vergeten een foto te maken van mijn aquascape dus die ben ik jullie nog verschuldigd. Het is nu één grote witte melk wolk dus er valt weinig te zien.

Ik heb er ontzettend zin in om nu echt te gaan starten en houd jullie op de hoogte.

Wordt vervolgd!
 
Succes! Voor de variant met deurtjes gekozen zie ik, zeker geen overbodige luxe en als ik het overnieuw kon doen had ik dat ook gedaan :ROFLMAO: Voor de rest is starten met macrorocks en dan enten met wat levendsteen/ bacteriën geen slecht idee. De vraag is altijd vanaf wanneer het niet meer "echt" levend steen is maar in de toekomst kan je altijd nog een kilo klein slaan en in je sump erbij leggen mocht dat nodig zijn.

De witte waas trekt wel snel weg overigens hoor, als het te lang duurt leg je gewoon wat filterwatten in je gapzakhouders( met een filtercup)
 
Hallo allemaal,

Weer even een update met zoals beloofd, foto's.

Vandaag de kans gekregen om de techniek te maken zoals ik wilde, op 2 bordjes met de kabels enigszins weg gewerkt achter het kastje voor het overzicht. Bij komend voordeel hiervan is dat er geen adapters meer op de bodem liggen. Dus geen kans van kortsluiting meer als ik toch nog lekkage heb nu. Ook wel een fijn idee😅.
IMG_20210708_181515.jpg
Ik krijg alleen die afschuimer nog niet helemaal onder de controle. Ik krijg hem maar niet droog afgesteld. Iemand nog tips daarvoor? (Het is trouwens een Deltec 1000i)
IMG_20210708_181523.jpg
Hieronder de foto's zoals het aquarium er nu bij staat. Tips en ideeën voor de aquascape zijn welkom☺️. Ik ben zelf erg tevreden over de linkerkant, rechts vind ik maar een stapel stenen😕.

IMG_20210708_181449.jpg
IMG_20210708_181557.jpg
 
De deltec is dat een nieuwe afschuimer of een 2 de handse. Vaak bij nieuwe afschuimers durven ze wel eens hard schuimen mag je ze vaak op het laagste zetten en schuimt hij nog over.
Even tijd geven dat er een filmlaagje gevormd word vaak kan je de aanzuig tegen het gelas van de sump zetten om hem nog wat verder te minderen.
 
ideeën voor de aquascape zijn welkom
Alle drie de pieken/toppen zijn nu even hoog. Het oogt dynamischer als ze verschillende hoogtes hebben. Wellicht kun je de rechterkant helemaal los maken van de rest. Dan heb je min of meer twee 'bommies'.

Veel plezier met je bak!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dezelfde Deltec. Zeker gezien de relatief schone opstart kan het heel lang duren voordat deze correct gaat afschuimen (wat ook logisch is zonder vervuiling). Bij mij heeft deze de eerste 2 maanden max. op stand 2-3 gedraaid, daarna kon deze pas na 6-7 en begon er een goede dikke schuimlaag te ontstaan.
 
Zoals aangegeven is het volledig normaal dat die lekker schuimt. Gewoon op de laagste stand zetten en geduld hebben. Bij de nieuwe producten is dit altijd, vaak zeggen ze dat een surface-finish vanuit de fabriek hiervoor zorgt en op deze wijze er eerst af moet. Je zal dit overigens ook gaan zien wanneer je dingen als filterwatten of bepaalde merken actief kool niet eerst voorspoelt..

Zou wel even de handleiding doorlezen om te kijken op welke hoogte de skimmer moet staan. Bij mijn Aquaja was het vak iets dieper dan het ideale waterniveau( wat logisch is) en zodoende stroomde die sneller over/was die natter. Een kwestie van verhogen met een stekkenrek ofzo en het is opgelost.
 
Zou wel even de handleiding doorlezen om te kijken op welke hoogte de skimmer moet staan. Bij mijn Aquaja was het vak iets dieper dan het ideale waterniveau( wat logisch is) en zodoende stroomde die sneller over/was die natter. Een kwestie van verhogen met een stekkenrek ofzo en het is opgelost.
Handige tip, al heb ik hem nu goed af kunnen stellen dus blijf ik er voorlopig even van af. Hij lijkt het nu super te doen. Bovendien scheelt het maar 1cm en zit ik nog in de range van wat kan, al dus de beschrijving van de fabrikant.
 
Vandaag voor het eerst de water waarden getest, lijkt allemaal al redelijk goede waarden. Maar dit zal nog wel wat veranderen naarmate de bak rijpt. Hieronder een overzicht:

pH 8
kH 8,2
Ca 455 mg/l
Mg 1440 mg/l
NH4 moet ik nog een testje voor halen
NO2 moet ik nog een setje voor halen
NO3 0,25 mg/l
PO4 <0,03 mg/l Colombo test gaat niet lager.
Zoutgehalte 35 promille

Verder zijn de biodigest bacteriën die ik gister heb toegevoegd geëxplodeerd en is de bak nu één grote melk bus. Dit lijkt mij niet helemaal de bedoeling aangezien de biofilm vormende bacteriën verantwoordelijk zijn voor de nitrificatie van NH3 en NH4 en niet de heterotrofe bacteriën die nu ontstaan zijn.

Kan dus niet echt zeggen dat ik tot nu toe tevreden ben over dit goedje. Maar we gaan het zien. Hieronder een foto van de melk voorraad🙈
IMG_20210709_130934.jpg
 
Dit heeft niks met heterotroof te maken.
Bacteriën die je vanuit een oplossing toedient zitten in het water. Het duurt dus even voordat de kolonisatie van je steen plaatsvindt.
Wel een feit dat de vermenigvuldiging loopt als een trein, ook leuk voor je afschuimer.

Tip:
Wat je had kunnen doen is de bacterieculturen oplossen in een beetje water en dit mengsel over de droge steen heen gieten zodat de bacteriën meteen daar zitten waar ze thuishoren.
Datzelfde trucje kun je ook doen met droog zand en bacterie=preparaten.
 
Dit heeft niks met heterotroof te maken.
Daar ben ik het mee oneens, ik heb microbiologie gestudeerd en mij is altijd verteld en geleerd dat de autotrofe bacteriën trager groeien, een verdubbelingstijd van ~30 uur. Dit omdat het oxideren van ammoniak weinig energie met zich mee brengt.
Heterotrofe bacteriën halen hun energie uit de afbraak van organische materiaal. Dit is veel "energie" rijker voedsel. Zij zijn daardoor instaat om een verdubbelingstijd van ~20 minuten te behalen.
Kortom naar mijn weten kan het dus niet zo zijn dat de voor de afbraak van ammoniak nuttige bacteriën deze witte wolk veroorzaken.
Bacteriën die je vanuit een oplossing toedient zitten in het water. Het duurt dus even voordat de kolonisatie van je steen plaatsvindt.
Volledig mee eens, ik neem dan ook ruim te tijd. Het is echter zo dat de eerdergenoemde snel groeiende bacteriën micro-nutriënten als fosfaat in hun cellen opnemen als ze groeien en daarmee de concurrentie aangaan met de autotrofe bacteriën om deze micro-nutriënten. Langzamere groei betekent dat je dan weg geconcurreerd wordt omdat je niet snel genoeg bij die nutriënten kan zijn. (kijk maar in de moestuin naar onkruid dat over de aardbeien groeit.) Naar mijn idee werkt de witte wolk dus de groei van ammoniak afbrekende bacteriën tegen.
Wat je had kunnen doen is de bacterieculturen oplossen in een beetje water en dit mengsel over de droge steen heen gieten zodat de bacteriën meteen daar zitten waar ze thuishoren.
Datzelfde trucje kun je ook doen met droog zand en bacterie=preparaten.
Dat is een goede tip!👍🏻 als ik ooit weer een bak opstart (zonder levend steen) dan zal ik het zo gaan doen.

Ik hoop dat je alles wat ik hierboven heb neergezet niet opvat als een persoonlijke aanval of betweterigheid. Ik wil graag mijn gedachte gang onderbouwen waarom ik het idee heb dat het heterotrofe bacteriën zijn😊

Mvg,

Victor
 
Daar ben ik het mee oneens, ik heb microbiologie gestudeerd en mij is altijd verteld en geleerd dat de autotrofe bacteriën trager groeien, een verdubbelingstijd van ~30 uur. Dit omdat het oxideren van ammoniak weinig energie met zich mee brengt.
Heterotrofe bacteriën halen hun energie uit de afbraak van organische materiaal. Dit is veel "energie" rijker voedsel. Zij zijn daardoor instaat om een verdubbelingstijd van ~20 minuten te behalen.
Kortom naar mijn weten kan het dus niet zo zijn dat de voor de afbraak van ammoniak nuttige bacteriën deze witte wolk veroorzaken.

Maar welke organisch materiaal heb je dan toegevoegd, waardoor de heterotrofe bacterien zo hard kunnen groeien?

Microbiologie toegepast op de opstart van een zeeaquarium met bacterieflesje en zonder levend steen:
 
Bovenaan