Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Victor's water avontuur

Beste Lezers,

Soms zeggen foto's meer dan genoeg en in dit geval vind ik dat zeker waar! De groei zit er lekker in bij sommige koralen, vooral de 3 acropora's die ik er in had doen het erg goed en groeien als kool. Ik kan dus niet anders dan tevreden zijn met hoe de bak draait. Zeker als je bedenkt dat die in eind juli gestart is.

De groei is naar mijn idee deels te verklaren door een switch naar All-for-reef. Sinds ik dit toevoeg is de bak in turbo modus gegaan. Daarnaast zijn de waardes super goed nu en kan ik het belang van stabiele waarden nu zelf zien. Hieronder een lijstje:

Zout: 35ppm
kH: 8,1 (Hanna)
pH: 8,1 (electronische)
Ca: 445 (Colombo)
Mg: 1365 (Colombo)
NO3: 5 (Salifert)
PO4: 0,05 (Hanna)

De fosfaat is dus mooi gezakt sinds de laatste metingen. Ik heb dan ook een betere lamp boven het refugium hangen nu. Een echte groeilamp van de kweker (die trouwens een stuk goedkoper is dan de aquarium lampjes ..)

Dan ook nog even een update van de nieuwe koralen. Aangezien de acropora's het zo goed doen heb ik nu ook een 2 moeilijkere acro's er in gezet. En die gaan nu langzaam open.

IMG_20220107_114911.jpgIMG_20220107_114923.jpg

Daarnaast heb ik nog deze prachtige hidnopora toegevoegd. Dit is de nieuwe koning van de bak qua felheid van kleur. De foto laat dit goed zien naar mijn idee. Ik snap wel waarom die radioactive als naam had in ieder geval😆

IMG_20220107_114838.jpg

Natuurlijk zijn er ook altijd dingen die minder gaan in de bak, zo heb ik de vorige update wat koralen toegevoegd waaronder een Montipora Digitata, deze heeft telkens de poliepen dicht en heeft een afgrijselijke grijze kleur die echt afbreuk aan de bak doet. Ik hoop dat deze ooit nog bij kleurt anders vrees ik dat deze zijn dagen in de sump uit zingt.

Online koralen bestellen gaat niet altijd goed dus...🙃

Verder doen de hysterix koralen het niet super, eentje is in mijn favia/favites gevallen en is behoorlijk verbleekt/beschadigd en de ander is gewoon niet zo mooi op kleur. Maar ja, acro's doen het wel goed, dus ik zal wel iets goed doen😅.

IMG_20220107_114904.jpg

Links het koraal dat gevallen was, en vooraan de bleekscheet. Ik denk dat dit vooral met een verplaatsing te maken heeft. Deze stond namelijk eerst op een andere plek waar die het niet goed deed. Er is al weer wat meer kleur in gekomen. Hopen dat die verder herstelt🤞🏻.

Dan nog even een update van het anemonen bakje to be.

In dit 70 liter (58*32*43 cm) bakje zit nu de eerste opruimploeg in de vorm van een heremiet kreeft, een mitrax krab en 4 slakjes (2 turbo en 2 trochus) het bakje doet het goed en is al mooi bruin geworden waarna de groene algen zijn toegeslagen.

IMG_20220107_203629.jpg

Vandaag heb ik er een ander kastje onder gezet, want de oude zakte uit zijn voegen door al het gewicht van de dubbele rij boeken en het aquarium. Het was ooit een rechthoek maar het is nu meer een ovaal kastje geworden ...🤦🏼‍♂️

Het nieuwe kastje is gelukkig wel stevig (ik heb deze ook onder m'n bureau staan en ze zijn echt onverwoestbaar.) Bijkomende voordeel van het nieuwe kastje is dat ik er meer ruimte omheen heb, dus ik ga waarschijnlijk nog een hele eenvoudige ATO toevoegen in de vorm van een petfles met pompje.

Dat was de lange update van vandaag weer,

Tot de volgende update

Natuurlijk zijn er ook altijd dingen die minder gaan in de bak, zo heb ik de vorige update wat koralen toegevoegd waaronder een Montipora Digitata, deze heeft telkens de poliepen dicht en heeft een afgrijselijke grijze kleur die echt afbreuk aan de bak doet. Ik hoop dat deze ooit nog bij kleurt anders vrees ik dat deze zijn dagen in de sump uit zingt.
Misschien dat het te fel licht voor hem was en dat hij het daarom niet zo goed doet?
Edit: las nu pas de laatste twee zinnen van de post, hopelijk gaat hij toch kleur geven en beter worden op een andere plaats

Misschien dat het te fel licht voor hem was en dat hij het daarom niet zo goed doet?
Edit: las nu pas de laatste twee zinnen van de post, hopelijk gaat hij toch kleur geven en beter worden op een andere plaats
Ja dat was eerst ook mijn gedachte hoor, maar op foto's van voor de verplaatsing zag ik dat het nog veel slimmer was op de oude locatie. De rechterkant van mijn bak blijft om de een of andere reden een plek waar maar weinig koralen het goed willen doen. Misschien toch maar is zo'n seneye PAR metertje aanschaffen. Ik schat dat die hoek te donker is voor SPS. In het midden van de bak doet alles qua sps het een stuk beter.

Ziet er prachtig uit hoor .
Ik zag een mooie stek pink diamonds op je rif staan , als ik je advies mag geven .
Deze rakkers kunnen nogal explosief groeien en overwoekeren , als je die solitair op een steen in je bak zet dan kunnen ze geen kwaad meer doen.
Grtz jack

Ziet er prachtig uit hoor .
Ik zag een mooie stek pink diamonds op je rif staan , als ik je advies mag geven .
Deze rakkers kunnen nogal explosief groeien en overwoekeren , als je die solitair op een steen in je bak zet dan kunnen ze geen kwaad meer doen.
Grtz jack
Ik moet bekennen dat ik de fancy naam even moest op zoeken😅, maar als je de groen met roze zoa's bedoeld dan kan ik inderdaad beamen dat deze hard groeit. Al mijn zoa's staan al op een losse steen, al is dat op de foto's misschien lastig te zien.

Toch bedankt voor de tip😄.

Hieronder een vergelijking van de groei, bovenaan 2 maanden terug, onderaan foto van gisteren.
IMG_20211028_122728.jpg

IMG_20220107_115001.jpg

Misschien dat ik wat van de zoa's ga wisselen naar de kleine Bak, ik denk namelijk dat de pink diamonds uiteindelijk de andere zoa's zullen over donderen. Dat is met één stek steentje al bijna gedaan.

Hoi mede leden,

Een klein vraagje: op de foto's hieronder heb ik beestjes gefotografeerd die naar mijn idee 100% planaria zijn.
IMG_20220112_185038.jpgIMG_20220112_184932.jpgIMG_20220112_184848.jpg

Nu begrijp ik van een uurtje of 2 onderzoek dat planaria in kleine aantallen niet zoveel schade kan doen aan de bak, maar in grote getalen flink lastig kan zijn voor je koralen.

Nu ben ik absoluut niet van de chemische middeltjes tegen bestrijden en ben ik meer van de natuurlijke vijand inzetten. Dus ik vroeg mij af wat de beste vijanden van deze diertjes zijn om te populatie in toom te houden.

Ik begreep dat (alle) lipvissen hiervoor zeer geschikt zijn. Al lijkt mijn H. Cosmeticus ze niet zo interessant te vinden.

Hieronder het huidige bestand van bewegend leven in de bak:

2x Lysmata wurdemanni (pepermunt garnaal)
2x Lysmata ambionsis (Pacifische Poets garnaal)
2x Gramma loreto (Konings Gramma)
1x Zebrasoma Xanthurum (Paarse dokter)
1x Siganus unimaculus (Oogvlek Vossenkop)
1x Halichoeres cosmetus (versierde lipvis)
1x Centropyge bispinosa (Gestreepte dwerg keizer)
2x Amphiprion percula (Zwarte drieband anemoon vis)
1x Oxycirrhites typus (Spitssnuitkoraalklimmer
6x blauwpoot heremiet kreeft
3x heremiet kreeft met rode poten
12x trochus slak
2x Strombus giberulus
1x ongedefinieerde stomatella slak

Ik zat zelf te denken aan misschien een gele/citroen lipvis of een koppel Wetmorella nigropinnata. Al heb ik met de gele lipvis niet zulke goede ervaring en deze is toen der tijd dood gepest door mijn huidig lipvis. Maar ja toen kende ik de spiegel truc nog niet. Dus ik wil best nog is proberen.

Wat is jullie gedachten? Natuurlijk aanpakken met meer lipvissen, of meer de chemische kant op?

Helaas eten veel lipvissen planaria niet, meestal omdat ze liever ander en of het aangeboden voer eten. Een Halichoerus marginatus is de beste keus vwb lipvissoorten.

Een andere vissoort die wel ook goed planaria eet naast het andere aangeboden voer is het juffertje Chrysiptera springeri. Dat is bij velen onbekend, maar tevens willen veel hobbyisten gewoonweg geen juffertjes in hun bak hebben.

Bij een uitbraak wordt soms ook de naaktslak Chelidonura varians ingezet, maar dat is misschien wel echt een stap te ver (deze eet niets anders).

Zelf heb ik goede ervaring met de genoemde lipvis en de juffertjes, maar ook met dit middeltje: Blue Life Flatworm RX. (Dat durf ik tot nu toe nog steeds en ook met succes, altijd wel te gebruiken in mijn aquarium 😅)

Bedankt voor je uitgebreide reactie Marjan, de Springer juffer heb ik al een keer in de winkel gezien en zijn erg mooi. Ik ga mij nog wel even goed inlezen over de agressie van deze specifieke vis. Ik vrees dat de lipvis die je aanraad dood geknuppeld wordt door mijn huidige lipvis, De soort die je noemt is namelijk wat kleiner, maar wel vergelijkbaar qua uiterlijk, ik verwacht niet dat dit goed zal gaan. Toch bedankt voor de hulp, ik ga me er op in lezen!

Zelf heb ik goede ervaring met de genoemde lipvis en de juffertjes, maar ook met dit middeltje: Blue Life Flatworm RX. (Dat durf ik tot nu toe nog steeds en ook met succes, altijd wel te gebruiken in mijn aquarium 😅)
Wat betreft middeltjes... Daar blijf ik toch maar even van weg. Niet alleen na jou debacle met Vibrant, maar ook door mijn slechte ervaringen met snelle middeltjes voor zoetwater, in mijn zoetwater tijd. Ze zijn nog zeker geen probleem en ik heb ze nog niet ontdekt op de stenen. Dus natuurlijke bestrijding lijkt mij nu nog het beste.

Mezen kasten helpen immers ook met de eikenprocessierups tegen te gaan. Dus waarom zou een aantal visjes niet kunnen voorkomen dat zo'n wormpje een plaag wordt. Is dan de gedachte 😅

Bedankt voor je uitgebreide reactie Marjan, de Springer juffer heb ik al een keer in de winkel gezien en zijn erg mooi. Ik ga mij nog wel even goed inlezen over de agressie van deze specifieke vis. Ik vrees dat de lipvis die je aanraad dood geknuppeld wordt door mijn huidige lipvis, De soort die je noemt is namelijk wat kleiner, maar wel vergelijkbaar qua uiterlijk, ik verwacht niet dat dit goed zal gaan. Toch bedankt voor de hulp, ik ga me er op in lezen!

Wat betreft middeltjes... Daar blijf ik toch maar even van weg. Niet alleen na jou debacle met Vibrant, maar ook door mijn slechte ervaringen met snelle middeltjes voor zoetwater, in mijn zoetwater tijd. Ze zijn nog zeker geen probleem en ik heb ze nog niet ontdekt op de stenen. Dus natuurlijke bestrijding lijkt mij nu nog het beste.

Mezen kasten helpen immers ook met de eikenprocessierups tegen te gaan. Dus waarom zou een aantal visjes niet kunnen voorkomen dat zo'n wormpje een plaag wordt. Is dan de gedachte 😅
Snap de afkeur voor middeltjes maar dingen als levamicile is prima te gebruiken. Had het zelf ook gebruikt maar op een lagere dosering dan aangegeven: 1,3ml per 100 L en de planaria is gelijk verdwenen. Wel even actief kool er tijdelijk uithalen als het er in zit en na 1 uur een flinke lading er meer in maar dan is het ook echt klaar. Misschien 6 dagjes later herhalen als de eitjes uitgekomen zijn maar het heeft verder geen gekke effecten( tenzij je als een grapsok het hele flesje erin gooit :D)

Snap de afkeur voor middeltjes maar dingen als levamicile is prima te gebruiken. Had het zelf ook gebruikt maar op een lagere dosering dan aangegeven: 1,3ml per 100 L en de planaria is gelijk verdwenen. Wel even actief kool er tijdelijk uithalen als het er in zit en na 1 uur een flinke lading er meer in maar dan is het ook echt klaar. Misschien 6 dagjes later herhalen als de eitjes uitgekomen zijn maar het heeft verder geen gekke effecten( tenzij je als een grapsok het hele flesje erin gooit :D)
Thanks voor de tip, als de populatie helemaal uit de hand loopt dan zal ik het misschien proberen. Het zijn duidelijk niet de fotosynthetische variant, nog zijn het de koraal etende variant. Dus het is nog niet zo'n probleem. Eerst maar is die visjes proberen, heb ik weer een mooie smoes om de deur uit te "moeten" 😬

Beste lezers,

Vandaag is het dan zo ver, de water waarden van het nano bakje zijn al een aantal weken stabiel. Ik meet geen NH4 of NO2 in het bakje en er is zelfs een paddestoel ledertje dat het sinds dag 1 al goed doet in de bak. Deze kwam toevallig meeliften op het "levend" steen wat ik had gekocht voor de bak.

Tijd om de eerste bewoners dus toe te voegen. Deze bestaan uit een Tepel anemoon en 3 A. ocelaris "Darwini's". De anemoon heb ik met de druppel methode overgebracht in een uurtje tijd en deze heeft na even rond lopen een mooi plekje tussen een steen kunnen vinden.

IMG_20220114_230701.jpg
IMG_20220114_230434.jpg
Ik vind het echt ene pracht exemplaar die ik nog niet eerder ben tegen gekomen in de winkel. De groen gouden tentakels doen denken aan een fancy toorts koraal en de gouden puntjes geven het diertje een fancy uiterlijk. Ik ben er erg blij mee.

Ook de anemoon visjes zijn mooi op kleur, het is nu alleen nog duimen dat ze de anemoon ook interessant vinden. Tot nu toe nog niet heel veel succes 🙃. Gelukkig kunnen de 3 visjes het wel uitstekend met elkaar vinden. Ze zaten in de winkel dan ook al met z'n drieën. Mocht het later toch niet goed gaan dan kan ik zowel de anemoon als de visjes altijd nog onderbrengen in de grote bak. Dus aan mogelijkheden geen gebrek.

Ik ben er blij mee!

En dan wat minder goed nieuws uit de grote bak, om één of andere reden zijn bepaalde takken van mijn Seriatopora (vooral hysterix) koralen weer aan het strippen/verbleken. Ik snap hier helemaal niks van want de waterwaarden zijn gewoon goed, nagenoeg hetzelfde als de vorige keer.

Ik denk dat ik toch maar weer een ICP test ga opsturen naar Triton om te kijken wat er nu weer aan de hand is voor dit koraal. Maar ik begin langzaam te denken dat Hysterix koraal het gewoon niet wilt doen in dit aquarium 🤷🏼‍♂️.

De rest van de koralen doen het uitstekend, de Montipora Digitata tak die het slecht deed heeft eindelijk ontdekt dat de poliepen open moeten staan om licht op te vangen en de Acropora Yongei (green Slimer) groeit als kool. Je kunt hem dagelijks zien veranderen/groeien, ook de nieuwe Acro's doen het goed en staan al mooi open.

Verder ben ik wel eindelijk van de meeste dino's en paarse flap in de bak af. Ik denk dat dit komt door de nieuwe refugium lamp, deze "wiet lamp" is echt zeer krachtig en ik ben er super blij mee. Helemaal omdat die maar 35 euro koste. De lamp heeft een IP rating van 65 en is dus "sproei dicht". Ik ben dus ook niet zo bang voor waterschade of kortsluiting. De lamp zorgt er duidelijk voor dat mijn cheato explosief is gegroeid en de Nitraat en Fosfaat zijn nog net meetbaar.

Morgen tijdens het onderhoud zal ik even kliekjes van alle techniek schieten en een overzicht maken van mijn huidige techniek. Dan kunnen geïnteresseerden die dit dagboek doorlezen daar misschien iets van opsteken, of kunnen de ervaren rotten mijn wir war aan stroom kabels belachelijk maken😝.

Tot de update van morgen!

Morgen tijdens het onderhoud zal ik even kliekjes van alle techniek schieten en een overzicht maken van mijn huidige techniek. Dan kunnen geïnteresseerden die dit dagboek doorlezen daar misschien iets van opsteken, of kunnen de ervaren rotten mijn wir war aan stroom kabels belachelijk maken😝.
Zo beloof je iets morgen te doen en zo ben je door de drukke bedoening al weer ruim een week verder😅. Hoe dan ook, er is weer een hoop gebeurd in de afgelopen weken met het aquarium.

door de nieuwe refugium lamp is mijn cheato lekker hard gegroeid en heb ik het voor het eerst voor elkaar gekregen om het hele refugium vol te krijgen met cheatomorpha. Het algen refugium is 45 bij 45 cm en 25 cm diep, dus dat is aardig wat cheatomorpha. Sinds de nieuwe lamp merk ik niet alleen meer groei, ik zie ook dat de cheato wat lichter van kleur is en er wat gezonder uit ziet. Het it dan ook echt bomvol met allemaal kleine beestjes, waaronder honderden vlokreeftjes en andere macrofauna.

Om dan toch even de technische beschrijving van mijn sump te delen zoals ik die eerder belooft had...

Als het water mijn sump binnenkomt dan gaat het eerst in een bubbel-trap met een pompje erin die het water door mijn UV-C unit pompt. Daarna gaat het door een rekje met filter watten erop die ik eens in de 3-4 dagen vervang, vervolgens stroomt het door een compartiment met gebroken steen en Maxspect bioballen, waarna het naar het bovengenoemde refugium stroomt via een kanaaltje met de verwarming er in. Daarna komt het in een compartiment terecht waar de opvoerpomp en skimmer in staan en gaat het weer het aquarium in. In dit compartiment hangt ook de sensor van de ATO en komen de slangen van de doseerpomp uit.

de totale techniek van het hele aquarium is als volgt:

Filtratie:
- 1x Deltec 1000i DC Eiwitafschuimer afgesteld op stand 7/10. Beker is eens in de week vol.

- watten rek van 20*30cm watten worden elke week vervangen, of als ze bruin zijn.

Refugium
- 45*45*25cm Cheatomorpha refrefugium
- Lumeri 200 watt lamp 5cm boven water oppervlak PAR>500 lamp is aan van 21:00-8:30
- Biorefugium bestaand uit steen brokken en 40 Maxspect bioballen

Verlichting:
4x Lancia wifi LED 1200mm
Schema is als volgt:
Getallen in %
A= Wit, B= Blauw, C=Rood en D=Groen
TijdABCD
7:30-10:00025250
10:00-12:002580800
12:00-18:00601001000
18:00-21:302580800
21:30-23:30025250

Stroming
- 2x Maxspect Gyre 350 stromingspomp op wissel puls van 10 tot 40% power met 4 seconden overgang. Zou moeten zorgen voor tussen 8 en 32x bak inhoud aan flow. Op 100% zo ik het kunnen uitbreiden naar 80x bak inhoud aan flow.

Doseren
- All for reef, alles in één oplossing voor toevoeging van elementen.
- Reef Factory 3X dosser.

Overig
- 1x Deltec UV-C filterfilter 39 watt
- 1x Aqua medic Titanium Heater 200 watt
- 1x Eheim regelbaar pompje voor de UV-C unit
- 1x Opvoerpomp Maxspect Jump DC op standje 13/20 (+/- 3500 L/u) dus het aquarium water wordt 7x per uur door de sump verplaatst.

Vandaag ben ik ook nog weer naar Renswoude geweest en heb ik een hele heisa aan nieuwe bewoners opgehaald, waaronder een uitbreiding van mijn opruimploeg.

- Koppel Amblygobius phalaena
- Ophiolepis superba (Slang zeester)
- Nieuwe O. Percula Man, de oude is helaas dood gegaan doordat ik te laat zag dat deze parasieten had😢
- Pistool garnaal (Alpheus bellulus)
- Oranje gestreepte Gobie (Amblyeleotris aurora)
- Oranje appel zeeëgel (Tripneustes gratilla) Voor in de Nano, en later voor in de grote bak.
- 2x Acropora sp.
- Caulestrea sp.

Hieronder de foto's
IMG_20220125_172503.jpgIMG_20220125_172534.jpgIMG_20220125_172500.jpgIMG_20220125_172457.jpg
IMG_20220125_172506.jpg
IMG_20220125_174131.jpg

Back
Bovenaan