Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Shin Mao 115Liter beginnen (bijna dan..)

bobbydude zei:
Hoi,

Mooi die stenen zo.... De opruimploeg kan duidelijk aan de slag!
Erg mooie kappersgarnaal, die moet er bij mij straks ook in hoor!
Ik ben benieuwd naar je volgende foto,s als de boel opgevreten is!

ps: heb jij veel last van temperatuurschommelingen?
Ik heb telkens zo,n één a' anderhalve graad verschil in m,n bak.
Ik denk dat ik een pc fan ga plaatsen in de lichtbalk.

gr: Bob
Hoi bob,

De temperatuur in mijn bak schommelt telkens tussen de 25 en 26,5 graden, maar ik vind dit niet echt storend nog.. Volgens mij kan 1,5 graad verschil niet echt kwaad.. Kan het natuurlijk ook mis hebben maar volgens mij zal je in de natuur ook dit soort verschillen hebben..
Ga me pas zorgen maken als de bak regelmatig tegen de 28graden aan zou lopen, dus voor de zomer wil ik ook wel iets van koeling hebben, voorlopig laat ik het zo..

Groeten,

Roscoe

Ja, ik heb hem uitgevangen en bij iemand anders ondergebracht omdat ik een koppel tenuirostis wil hebben.

Groet,

Marcel

Gisteren weer gemeten:

Temp: 25
Sal: 1.024
Ph: 8,1
No2: 0
No3: 0
Kh: 9,6
Po4: 0
Ca: 440
Mg: 1410

Ziet er volgens mij allemaal nog goed uit..

mooie bak ben van plan om hier ook mee te beginnen

hoeveel herrie maakt de afschuimer en de pomp enz
want ik wi lhem namelijk op me kamer hebben

Ik kan niet zeggen dat de bak stil is..
Hij maakt wel degelijk geluid, alleen ik heb er geen last van.. Vind het absoluut niet storend, en de bak staat zo een 3 meter van mijn bed vandaan..
Moet wel zeggen dat ik al jaren lang gewend ben een aquarium op mijn slaapkamer te hebben..
Deze bak maakt echter een ander soort geluid, in plaats van stromend water hoor je hier eeen zachte brom van de afschuimer..
Hopelijk heb je hier wat aan..

Groeten,

Roscoe

Vandaag een piepklein slangsterretje ontdekt ik mijn bak, hij is wit met zwarte ringen op zijn armen.. Inclusief armen ongeveer 1,5 cm in doorsnee..

Heb hier een kort filmpje van het beestje gemaakt..
http://nl.youtube.com/watch?v=jxs_c6AcgNg
(was trouwens net voetbal aan t kijken, dus nogal veel herrie op de achtergrond..)

Heb ook een aantal foto's van het beestje..

Weet iemand of dit een klein blijvende soort is of moet ik me met de tijd zorgen gaan maken als ik trimma's in de bak wil gaan doen..?????

Bijlagen

• slangsterretje_1.jpg
    slangsterretje_1.jpg
    39 KB · Weergaven: 9
  • slangsterretje_2.jpg
    slangsterretje_2.jpg
    34,9 KB · Weergaven: 5
  • slangsterretje_closeup.jpg
    slangsterretje_closeup.jpg
    41 KB · Weergaven: 8
Volgens mij is het een brokkelsterretje.
Blijft klein maar kan zich snel vermenigvuldigen.

ok, daar had ik nog niet aangedacht.. slangster schoot me hjet eerste te binnen..

Vandaag weer een meting gedaan:

Temp: 25,6
Sal: 1.023
Ph: 8,1
No3: 0,1 (denk ik, water is echt heel licht roze, lichter dan het 0,2 vakje van de kleurenkaart)
Ca: 420
Mg: 1410

Ziet er allemaal nog steeds ok uit, alleen mijn nitraat begint weer te stijgen.. Dacht het de vorige keer al te constateren maar toen was het nog twijfelachtig, nu zie ik zeker weten een hele lichte verkleuring.. Maar heb me laten vertellen dat dit normaal is en kan het gewoon zijn gang laten gaan..

Groeten,

Roscoe

Hmmm.. zie net dat de temperatuur in de bak 29,2 graden is..
Komt volgens mij doordat ikde gordijnen open heb gezet..
Klinkt gek maar ik heb hier normaal de gordijnen eigenlijk altijd dicht tenzij ik de waterwaardes ga meten.. (Heb geen vitrage en heb een hekel aan pottekijkers, buren kunnen hier recht naar binnen kijken)

Maar de bak staat naast het raam en er was een goed zonnetje vandaag dus denk dat t daardoor komt..

edit: Zie net nog 2 dingen, ik had de stromingspomp uitgezet om het zoutgehalte met mijn dobber te meten en ws vergeten deze weer terug aan te doen.. dit kan er ook mee te maken hebben (minder waterverplaatsing)

Maar zie ook net dat de thermostaat gewoon aan staat nu dus ik denk dat die misschien stuk is, zal hem ff omwisselen met het extra elementje dat ik voor het aanmaken van zout water had gekocht..

SRocco zei:
Vandaag een piepklein slangsterretje ontdekt ik mijn bak, hij is wit met zwarte ringen op zijn armen.. Inclusief armen ongeveer 1,5 cm in doorsnee..

Heb hier een kort filmpje van het beestje gemaakt..
http://nl.youtube.com/watch?v=jxs_c6AcgNg
(was trouwens net voetbal aan t kijken, dus nogal veel herrie op de achtergrond..)

Heb ook een aantal foto's van het beestje..

Weet iemand of dit een klein blijvende soort is of moet ik me met de tijd zorgen gaan maken als ik trimma's in de bak wil gaan doen..?????
HEHE, mooi bakje.
Laat ik nou net zo'n beestje in me bak hebben, dag ook een slangster.
Maarja ik laat hem wel zitten, vind wel leuk die tentakeltjes uit de stenen.
Tenzij julie zeggen ''Haal weg!!''

Zo, weer even een update van mijn zeewateravontuur :D

Ben er achter gekomen dat mijn digitale thermometer dus niet goed functioneerde en elke keer een te hoge temperatuur aangaf gezien mijn glazen thermometer elke keer gewoon 25 aangaf.
Thermometen terug gebracht en een nieuwe van een ander merk meegekregen, precies het zelfde verhaal..!!!! :mad:
Gaf aan dat mijn bak meer als 70graden celsius was..!!!! :eek:
Dit was als ik de sensor 10cm onder het wateroppervlakte had zoals in de handleiding stond, nu zit de sensor net onder het wateroppervlakte en geeft hij wel 25graden aan, vind het maar een vreemde zaak..

Maar goed, ik ben inmiddels van de alg af en heb een aantal nieuwe zaken erbij..

Ten eerste schaam schaam :o was ik een steentje met mooie roze buttons tegen gekomen voor een mooi prijsje en kon ik me niet inhouden dus meegenomen. Deze zitten er al een tijdje in maar had ze nog niet op de foto gezet.

Ten tweede heb ik er ook een pepermuntgarnaal bij geplaatst want heb toch wel veel glasannemoontjes en voel er niet zo veel voor om elke keer mijn stenen uit de bak te halen om ze weg te bikken.. (zijn te klein voor een spuit)

Ten derde is vandaag mijn nieuwe automatische bijvulsysteem de "Tunze osmolator universal 3155" aangekomen, met dank aan Aissa van Desert's Ocean voor de snelle service. Kijken of ik hem vandaag nog kan aansluiten want moet zo ook werken..

Nog wat foto's bijgevoegd en ik ga zo een nieuwe meetsessie doen want de laatse is al weer een tijd geleden..

Heb trouwens ook een zakpijpjesplaag in mijn bak, ze zitten er met honderden op het steen en het worden er steeds meer, heb begrepen dat deze beestjes moeilijk in leven te houden zijn. Hoe zou het komen dat ze het bij mij zo goed doen dan..?? Goede waterkwaliteit of juist slechte..???

Groeten,

Roscoe

Bijlagen

• veldje-zakpijpjes.jpg
    veldje-zakpijpjes.jpg
    85,9 KB · Weergaven: 10
  • roze-buttons.jpg
    roze-buttons.jpg
    97,1 KB · Weergaven: 6
  • rode-zakpijp.jpg
    rode-zakpijp.jpg
    70,2 KB · Weergaven: 22
  • Osmolator_doos.jpg
    Osmolator_doos.jpg
    49,8 KB · Weergaven: 12
  • overzicht_26-2-08.jpg
    overzicht_26-2-08.jpg
    99,7 KB · Weergaven: 12
Weer een meting gedaan:

Temp: 25C
Sal: 1.024
No3: 0,2
Ca: 410
Mg: 1470
Daarnaast ook foto's van de geinstalleerde osmolator en een overzicht van de metingen tot nu toe.

Bijlagen

• overzicht-waterwaarden_26-2.jpg
    overzicht-waterwaarden_26-2.jpg
    96,4 KB · Weergaven: 19
  • displays.jpg
    displays.jpg
    80,3 KB · Weergaven: 7
  • onderdelen_osmolator.jpg
    onderdelen_osmolator.jpg
    82,1 KB · Weergaven: 9
  • sump_sensoren.jpg
    sump_sensoren.jpg
    59,8 KB · Weergaven: 8
  • voorraadvat.jpg
    voorraadvat.jpg
    50,4 KB · Weergaven: 6
Ben heel benieuwd hoe die bijvuller je bevalt over een paar weken. Wil er zelf ook nog ooit eentje hebben

Relaxed die osmolator ik wacht af hoe je hem vind, ik had er ook al over zitten denken... Hoef ik niet elke avond anderhalve liter osmose bij te vullen handmatig. Je hebt al een frisse bak by the way!

quote SRocco:
Ten eerste schaam schaam was ik een steentje met mooie roze buttons tegen gekomen voor een mooi prijsje en kon ik me niet inhouden dus meegenomen. Deze zitten er al een tijdje in maar had ze nog niet op de foto gezet.

hahaha....ik herken hier wel wat in..... :p
Ik heb zelf al een steen met xenia gereserveerd, die was zeg maar TE MOOI!! ;)

ach ja, lekker kicken.
gr: bob

bobbydude zei:
hahaha....ik herken hier wel wat in..... :p
Ik heb zelf al een steen met xenia gereserveerd, die was zeg maar TE MOOI!! ;)

ach ja, lekker kicken.
gr: bob
helemaal niet goed voor je zo'n shop dichtbij:D

Back
Bovenaan