Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Shin Mao 115Liter beginnen (bijna dan..)

Zo, gisteren 16 kilo steen bij seves seas gekocht. Heb t allemaal al in de bak gedaan en ben nu de hele tijd aan het speuren of ik enig leven kan ontdekken.

Zover heb ik alleen nog 4 hele kleine doorzichtige garnaaltjes ofzo gezien. Iets wat volgens mij op een deelannemoon lijkt en ook iets in de zin van een kokerworm, t is een sprietje dat steeds in en uit t steen verdwijnt en bij het eruit komen ook een beetje uitwaaiert.

Daarnaast hangt er aan mijn zijruit iets van een soort slakje ofzo, een bolletje waar een lang wit wormpje uitkomt.

Alsvast wat foto's:

Bijlagen

• fotoalbum_187.jpg
    fotoalbum_187.jpg
    44,8 KB · Weergaven: 1.488
  • fotoalbum_186.jpg
    fotoalbum_186.jpg
    29,3 KB · Weergaven: 1.491
  • fotoalbum_185.jpg
    fotoalbum_185.jpg
    42,3 KB · Weergaven: 1.495
  • fotoalbum_184.jpg
    fotoalbum_184.jpg
    44,6 KB · Weergaven: 1.503
  • fotoalbum_183.jpg
    fotoalbum_183.jpg
    50,2 KB · Weergaven: 1.499
En t vervolg:

Bijlagen

• fotoalbum_175.jpg
    fotoalbum_175.jpg
    37,9 KB · Weergaven: 1.478
  • fotoalbum_174.jpg
    fotoalbum_174.jpg
    25,4 KB · Weergaven: 1.476
  • fotoalbum_181.jpg
    fotoalbum_181.jpg
    35 KB · Weergaven: 1.464
  • fotoalbum_182.jpg
    fotoalbum_182.jpg
    29,7 KB · Weergaven: 1.461
Ben er nog niet helemaal over uit of de afschuimer nou goed staat afgesteld of niet. Gisteravond ging ik uit en de schuimer schuimde niks af, de belletjes kwamen tot halverwege de schuimbeker maar gingen dus niet over de rand. Maar toen ik vanochtend keek was de beker half vol met water wat een beetje gelig was, dus geen koffie of echte thee kleur, veel lichter dus..
Heb foto's erbij gezet, op eentje kunen jullie zien tot waar de belletjes komen, moet ik deze hoger of lager afstellen?
Iemand tips..??

Bijlagen

• fotoalbum_180.jpg
    fotoalbum_180.jpg
    16 KB · Weergaven: 1.460
  • fotoalbum_178.jpg
    fotoalbum_178.jpg
    19 KB · Weergaven: 1.450
  • fotoalbum_177.jpg
    fotoalbum_177.jpg
    25 KB · Weergaven: 1.453
  • fotoalbum_176.jpg
    fotoalbum_176.jpg
    16,8 KB · Weergaven: 1.470
trouwens:

zoutgehalte: 1.024
temp: 25C
PO4: 0
NO2: ??? (ben de kleurenkaart kwijt,maar t is redelijk gelig)
NO3: 1

de rest van de testjes moet ik nog aanschaffen. (Mg, Ca, KH)..

Vandaag weer gemeten, dit was rond een uur of 17.00:

Temperatuur: 25

Zoutgehalte: 1.024

PH: 7,9

NO2: 0,5

NO3: 2,5

KH: 9,8

gezien op de foto's mag de afvoer van de afschuimer ietsje meer open. waarschijnlijk heb je daar net met de handen in de bak gezeten waardoor er nu geen droog schuim word geproduceerd. leuke opstart, krijg er zelf ook weer zin in om opnieuw te beginnen...

Bas Arentz zei:
gezien op de foto's mag de afvoer van de afschuimer ietsje meer open. waarschijnlijk heb je daar net met de handen in de bak gezeten waardoor er nu geen droog schuim word geproduceerd. leuke opstart, krijg er zelf ook weer zin in om opnieuw te beginnen...
Hoi bas,

Bedankt voor de reactie, ga het gelijk proberen.
Even voor de duidelijkheid, iets meer open houdt in dat het niveau in de beker iets lager komt te staan toch? Niet dat ik de verkeerde kant op ga draaien..

Groeten,

Roscoe

ja je moet ervoor zorgen dat het niveau in de beker iets lager komt te staan.
SRocco zei:
Hoi bas,

Bedankt voor de reactie, ga het gelijk proberen.
Even voor de duidelijkheid, iets meer open houdt in dat het niveau in de beker iets lager komt te staan toch? Niet dat ik de verkeerde kant op ga draaien..

Groeten,

Roscoe

dave_e zei:
ja je moet ervoor zorgen dat het niveau in de beker iets lager komt te staan.
He jongens bedankt,

Ik heb net een aanpassing gedaan en ik zag meteen verbetering, hij stond op dit moment te laag, maar heb m nu net iets onder het niveau van de eerdere foto gezet en ik zag warempel bruine schuimbellen de beker in lopen, duurde allen niet zo heel lang want zat met me vingers in het water. Maar het begint allemaal een beetje vorm te krijgen..!!!!

Groeten,

Roscoe

Ik ben op zoek gegaab naar info over het moment waarop ik het beste kan beginnen met het wekelijkse verversen.
Heb via de zoekfunctie dit onderwerp gevonden:
http://www.zeewaterforum.org/forums/showthread.php?t=33038&highlight=waterwissels+opstart

Heb hieruit begrepen dat je best na de opstart (nitrietpiek) kan beginnen met de waterwissels. En hierna uiteraard wel trouw moet blijven verversen.

Redeneer ik zo goed of zijn er mensen die me dit afraden..????:confused:

Vandaag weergemeten, nu net iets voor 17.00uur:

Saliniteit: 1.023
Temp: 26C

pH: 8.0

No2: 0,1 ppm/voorkant - 0,5 ppm/bovenaf

No3: 2,5 ppm

KH: 10.2 dKH

PO4: 0 mg

Moet zeggen dat ik het wel verwarrend vind de 2 manieren om de waardes bij de NO2 af te lezen. Van bovenaf gezien kom ik uit op 0,5ppm en als ik de nauwkeurige methode neem waarbij je door de voorkant kijkt met de kleurenkaart erachter kom ik uit op 0,1..

Wel een groot verschil, niet waar..???

Maar goed, ik ga maar uit van de nauwkeurige manier.

Saliniteit is trouwens wat aan de lage kant, zie m liever op 1.024 maar ik vind mijn waterniveau in de sump toch te hoog dus laat dat lekker verdampen en dan zou in theorie de saliniteit moeten stijgen.

Ben benieuwd of dit ook gaat gebeuren want de saliniteit is ondanks dat er al een hoop is verdampt toch omlaag gegaan. Maar ik vermoed dat dit komt doordat de temperatuur is gestegen van 25C naar 26C.

Kan iemand deze theorie bevestigen?

Op een dan de foto's staat er redelijk veel water in de afschuimbeker, heb je dat water teruggekapt op weg gegooid?

Telkens je de beker leegmaakt gaat er ook wat zout weg, misschien kan dat je dalende saliniteit verklaren.

Mathijs zei:
Op een dan de foto's staat er redelijk veel water in de afschuimbeker, heb je dat water teruggekapt op weg gegooid?

Telkens je de beker leegmaakt gaat er ook wat zout weg, misschien kan dat je dalende saliniteit verklaren.
Ja klopt, hier had ik ook al aan gedacht want dat water heb ik weg gegooit..

Maar dat heb ik 2 x gedaan en zo heel veel water zat er niet in het bekertje in verhouding met hoeveel het waterniveau is gedaalt, en dat is toch een behoorlijk stuk door de verdamping(1,5cm)..
Dus dacht dat daardoor mijn saliniteit zou stijgen, maar door het uitblijven hiervan ging ik er van uit dat het aan de temperatuurstijging lag.

Maar misschien komt het idd daardoor, ik kijk het nog even aan en anders gooi ik er dit weekeinde weer wat zoutwater bij met een iets verhoogde saliniteit.

Groeten,

Roscoe

lollifantje zei:
leuke bak (ik heb er ook 1);) ik ben benieuwd hoe het er verder uit komt te zien

groet ricardo en jessica
Dankje..:D
Ik ben zelf ook benieuwd, trouwens die van jullie mag er ook zijn hoor..!!!!:goed: :p

Groeten,

Roscoe

Ik wil misschien toch mijn opbouw weer gaan veranderen, ben er niet helemaal blij mee.. Heb van de week zowiezo al de witte steen in het midden en de met wieren begroeide steen rechts omgewisseld. de begroeide steen staat nu rechtop en de witte ligt nu plat rechts. Dus geen grote wijziging met hoe het er op de foto bijstaat..

Maar wat vinden jullie eigenlijk van de opbouw..???? Ben benieuwd..

Bijlagen

• fotoalbum_175.jpg
    fotoalbum_175.jpg
    37,9 KB · Weergaven: 600
arjen_D zei:
als hij stvig staat zou ik hem zo laten, vind het mooi;)
Hoi Arjan,

Bedankt voor je reactie, maar ik heb er toch het een en ander aan gedaan en moet zeggen dat ik wel redelijk tevreden ben, het is alleen een stuk minder luchtig geworden maar het staat wel steviger als daarvoor..

Ik hoorde dat Seven Seas vandaag weer nieuw vers steen binnen zou krijgen, dus ben ff langs gegaan want wou er nog 1 steentje bijhalen omdat ik het leven op mijn huidige steen een beetje tegen vond vallen.. (had al 1 dag en nacht daar in de bak gelegen en waren zo een beetje de laatste stukjes die over waren)

Ik kwam daar aan toen michel net de laatste steen in de bak had gedaan dus verser als dit kan t niet, wou een steenje hebben maar liep er met 3 naar buiten, zo mooi als t was ik kon t niet laten.. Dus nu 3 kg erbij waarmee het steen nu totaal op 19 Kg komt..

En wat een leven zit er al op, heb een of andere soort worm ontdekt, twijfel tussen een borstel of een pindaworm..

Een soort roze poliepje die nu opeens helemaal instaat en waarvan ik geen idee heb wat t is...

En een gigantische krab..!!!!!:eek: die een holletje heeft wat hij helemaal dicht bouwt met steentjes.. Weet niet of t een krab of kreeft is maar t heeft in ieder geval grote scharen en ook een flink formaat..
Ff wachten tot hij naar buiten komt en ik beter kan kijken wat het nou precies is..

Nou, hier dan nog ff de foto's:

Laat vooral weten wat jullie er nu van vinden en als jullie iets kunnen identificeren dan hoor ik t graag..!!!!!

Bijlagen

• DSC01216.jpg
    DSC01216.jpg
    78,6 KB · Weergaven: 7
  • DSC01214.jpg
    DSC01214.jpg
    86,9 KB · Weergaven: 7
  • DSC01215.jpg
    DSC01215.jpg
    72,7 KB · Weergaven: 9
  • DSC01217.jpg
    DSC01217.jpg