Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Amsterdams SPS bakje (100*60*50)

SRocco

Senior Forumlid
Zo, vanmiddag zijn mijn laatste malawi’s opgehaald en heb ik mijn zoetwaterbak leeg gehaald zodat deze naar de berging kan verhuizen tot deze van eigenaar kan wisselen.

Maar vond dit wel een mooi moment om mijn nieuwe dagboek te starten. Na een klein jaar ervaring op te hebben gedaan met een medium shin mao all-in-one systeem ga ik dan iets groter.

Ik ben langzaamaan een beetje alle componenten aan het verzamelen dus het zal nog wel even duren eer er ook echt water in de bak zal zitten. Als alles staat zal ik de inhoud van de shin mao overzetten en gaat deze de verkoop in.

Het gaat om het volgende:
Volglazen(8mm) bak 100cm*60cm*55cm (L*B*H) 330 liter
Volglazen(8mm) sump 90cm*40*30cm (L*B*H) 108 liter

Ik wil hier een SPS bak van maken met een open en luchtige opbouw. Ook wil ik dit gaan combineren met een leuke visbezetting dus zal ik een goede afschuimer moeten aanschaffen.

Qua techniek ben ik er nog niet helemaal over uit en moet dan ook nog aangeschaft worden:

Verlichting, ik ga deze week een 250W HQI armatuur van Arcadia ophalen en deze wil ik dan nog gaan aanvullen met 2x 39W T5

Afschuimer, ik heb een ATB minicone gereserveerd, na de feestdagen ga ik deze ophalen.

Opvoerpomp, een Red Dragon 6000 (6500lpu).

Stroming, ik heb nog 2 tunze 6045 liggen a 4500lpu elk en 1 tunze 6025 a 2500lpu en een koralia 1 a 1500lpu. Zou ik op een totale stroming van 13000lpu komen. Dit is 39x de inhoud van de bak en daar komt dan ook nog eens de stroming van de opvoer bij.

Doordat ik toch een grotere opvoer heb gekozen zal ik waarschijnlijk minder streamers nodig hebben.Dus waarschijnlijk zal ik alleen de 6045's bijplaatsen.

ATO, ik heb een tunze osmolator liggen die van de shin mao naar de grote bak zal verhuizen.

Kalkreactor, nog niet naar gekeken. Dit komt te zijner tijd wel.

Op dit moment ga ik me storten op het bouwen van een meubel waar de bak op en sump onder komt te staan.
Daarna zal ik me eens wagen aan het boren van gaten en het plakken van een overloop(word nog een hele uitdaging).

Mocht iemand nog tips of opmerkingen hebben dan hoor ik het graag.

Laatst bewerkt:
He Roscoe.

Leuk dat je een grotere bak gaat starten. Kan je nog meer mooie dingen kwijt. Tips kan ik je trouwens niet geven (niet genoeg ervaring). Maar succes met je nieuwe bak natuurlijk wel. Ik kijk uit naar de foto's.
Groeten Alex

Dankjewel Alex,

Liep idd ook tegen de ruimtebeperking aan. En daarnaast wil ik dus ook met een sump gaan werken, denk dat dit het onderhoud aan de bak zal vergemakkelijken. We gaan er iig iets moois van maken.

Trouwens er is een kleine wijziging in de plannen, de opvoer zal een Red Dragon 6000 worden ipv een eheim. Ik wil hiervoor 4 uitstromers maken in de bak zodat ik minder stromingspompen in de bak zelf hoef te hangen. Daarnaast zal ik ook een bypass maken waarop later eventueel dingen als een kalkreactor / fosfaatfilter of iets dergelijks op aangesloten kunnen worden.

Groeten,

Roscoe

Zo, vandaag de opvoerpomp opgehaald. Wat een knots van een apparaat zeg..!!! :eek: En ook een gewicht!!!! De degelijkheid druipt er gewoon vanaf..!!! Ben dan ook erg blij met mijn aankoop.. :D

Remco van Lune zei:
Waar blijven je foto's?;)

Gr. Remco
Hoi,

Helaasmoet ikdaar nogeven mee wachten.. Ben t geheugenkaartje van mijn camera kwijt dus kan even geen foto's maken.
Zogauw ik m heb gevonden of een nieuwe heb volgen er foto's..

Greetzz

Roscoe

Hmmm das lastig.

Succes met zoeken!

SRocco zei:
Hoi,

Helaasmoet ikdaar nogeven mee wachten.. Ben t geheugenkaartje van mijn camera kwijt dus kan even geen foto's maken.
Zogauw ik m heb gevonden of een nieuwe heb volgen er foto's..

Greetzz

Roscoe

Remco van Lune zei:
Waar blijven je foto's?;)

Gr. Remco
Bij deze een paar foto's met mijn mobieltje geschoten.
De kwaliteit laat een hoop te wensen over maar alvast wat foto's van de eerste spulletjes die ik verzameld heb. :)

DUZZZ... De sump, de opvoerpomp en de bak zelf. Trouwens het pvc op de pomp is nog van de vorige eigenaar maar heb ik meegekregen, wie weet kan ik het nog gebruiken.

Greetzz,

Roscoe

Bijlagen

• sump_telefoon.jpg
    sump_telefoon.jpg
    257,4 KB · Weergaven: 5
  • opvoerpomp_telefoon.jpg
    opvoerpomp_telefoon.jpg
    186,8 KB · Weergaven: 3
  • bak_telefoon.jpg
    bak_telefoon.jpg
    215,8 KB · Weergaven: 7
He He eindelijk foto's.:rolleyes: En dat zonder geheugenkaart.:goed: Wanneer gaat de bak draaien? Je ben toch al een tijdje spullen aan het verzamelen. Of ben je er nog niet met de techniek? Groeten Alex

Kijk inderdaad. Eindelijk foto's. Ben ook wel benieuwd wanneer je gaat starten.

Ik hoop zo snel mogelijk ook testarten met een bak van 100x60x60. beetje hetzelfde dus.
Ik heb de techniek al wel.;)

Gr.

Remco

Leuk, nog een Amsterdammer erbij ! Succes met je projekt !

Alex 75 zei:
He He eindelijk foto's.:rolleyes: En dat zonder geheugenkaart.:goed: Wanneer gaat de bak draaien? Je ben toch al een tijdje spullen aan het verzamelen. Of ben je er nog niet met de techniek? Groeten Alex
Tsja, ik denk dat dat nog wel even zal duren hoor.. Ik denk op zijn vroegst eind januari begin februari.

Zowiezo ben ik er nog niet met de techniek. Ik ga zo mijn verlichting ophalen en de afschuimer die heb ik waarschijnlijk pas in januari.
Daarnaast moet ik ook nog een meubel maken en heb iemand die me daarbij gaat helpen. Alleen die is tot eind december bezig met een andere klus dus daar moet ik ook nog even op wachten.
Daarna nog de overloop gaan plakken, doorvoeren boren en pvcwerk aanleggen.

Heb dus nog een hoop te doen.. :rolleyes: Maar goed, ik heb geen haast.. :)

Kijk inderdaad. Eindelijk foto's. Ben ook wel benieuwd wanneer je gaat starten.

Ik hoop zo snel mogelijk ook testarten met een bak van 100x60x60. beetje hetzelfde dus.
Ik heb de techniek al wel.;)

Gr.

Remco
Ok, altijd leuk om mensen te volgen met hetzelfde formaat. Heb je ook al een dagboekje? Wat voor techniek ga jij gebruiken en wat ben je van plan te gaan houden?

jwre zei:
Leuk, nog een Amsterdammer erbij ! Succes met je projekt !
Hey Jan willem,

Jaja, was er al met een shin maotje hoor.. Maar ga t nu dus wat groter en serieuzer aanpakken. Eens kijken hoe het is zonder de beperkingen van zo een shin mao.

Groeten,

Roscoe

Ik heb nog geen dagboekje, ga ik wel starten zodra de bak binnen is.
Ik ga met name steenkoralen houden met mooie visjes...
Kwa techniek:
Bubble king afschuimer
Red dragon opvoerpomp
Waarschijnlijk een vortech storminspomp
H&S kalkreactor
6 x T5 36 watt dimbaar
Aquatronica aquarium computer systeem.

SRocco zei:
Ok, altijd leuk om mensen te volgen met hetzelfde formaat. Heb je ook al een dagboekje? Wat voor techniek ga jij gebruiken en wat ben je van plan te gaan houden?

Remco van Lune zei:
Ik heb nog geen dagboekje, ga ik wel starten zodra de bak binnen is.
Ik ga met name steenkoralen houden met mooie visjes...
Kwa techniek:
Bubble king afschuimer
Red dragon opvoerpomp
Waarschijnlijk een vortech storminspomp
H&S kalkreactor
6 x T5 36 watt dimbaar
Aquatronica aquarium computer systeem.
Hey,

Ok, welke bubbleking ga je precies gebruiken? Een mini of een gewone?
En welke opvoer Rd4500 of ook een 6000?

Groeten,

Roscoe

Hoi,

Ik weet nog niet zogoed of ik rifspoeling wil gaan gebruiken. Zoja dan word het een rd 6000. dan een rkaan op de rifspoeling. Dan zet ik hem niet continue open maar dan kan ik het af en toe eens doorspoelen. Of het wordt een rd mini 3500. Verder wordt het een bubbleking mini 200 waarschijnlijk. Ik zit nog tetwijfelen voor een supermarine 200. maar deze is in omvang groter en mischien iets wat veel overcapaciteit.

Groetjes

Remco

SRocco zei:
Hey,

Ok, welke bubbleking ga je precies gebruiken? Een mini of een gewone?
En welke opvoer Rd4500 of ook een 6000?

Groeten,

Roscoe

He Roscoe,

Hoe is het nu bij jou? Zit er al water in je bak?
Ik ben inmiddels een behoorlijk eind verder. De bak is inmiddels gevult met zout water. Heb nu toch een bubble king mini 180 en een red dragon mini 3500.
Ik ga komende dinsdag levend steen halen.

Hieronder staat een linkje naar mijn dagboekje,

Groetjes,

Remco

Back
Bovenaan