Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Shin Mao 115Liter beginnen (bijna dan..)

SRocco

Senior Forumlid
Zo, na lang mee te hebben gelezen op dit forum, verschillende boeken en sites is het dan eindelijk bijna zover.:D
De stufie is opzij gezet en het geld voor een nanotje is bijna bijelkaar.
Ik zal samen met een vriend van mij de stap naar zeewater wagen. We zullen allebei tegelijkertijd een zelfde soort bak kopen en ook tegelijkertijd opstarten. Op die manier doorlopen onze bakken de stadia tegelijkertijd en kunnen we elkaar helpen met ideeen en ervaringen uitwisselen.

Het plan:

- Aanschaffen van een Shin mao 60 (115 liter). (Ergens na de feest dagen)
- Tussen de 15 en 20 kilo levend steen
- Osmosewater in de winkel aanschaffen(heb hier geen plek voor een osmose apparaat) en zelf zeewater aanmaken(merk zout???).

In de 1ste week maart gaan diezelfde vriend en ik allbei een week op wintersport dus ik wil zowiezo wachten met het inzetten van koralen en vissen tot we terug zijn om problemen in deze week te voorkomen. En zo kan de bak ook gedwongen goed uitrijpen.

Na terugkomst van de wintersport wil ik gaan beginnen met het bevolken van de bak, mits de waarden dat toelaten natuurlijk. Vooral de kleinere visjes wil ik erin gaan houden zoals bijvoorbeeld:

- Koppeltje Griesingeries
- 1 (of koppeltje) Liopropoma carmabi (Carmabi dwergbaars)
- Koppeltje Amblygobius rainfordi (rainford's gobie)
- Aantal Eviota bifasciata(Eviota grondel)
- Aantal Eviota nigriventris(Blackbelly goby)
- Gobiodon okinawae (Gele koraalgrondel) (Missch. niet ivm met koralen)
- Stonogobiops yasha (Yasha gobie)
- Aantal Trimma rubromaculatus
- Aantal Trimma cana

Verder vind ik t volgende ook leuk:
- Clibanarius tricolor(Blauwe hermietkreeft)
- Lysmata wurdemani
- Periclimenes brevicarpalis(Clown garnaal / Symbiose garnaal))
- Periclimenes yucatanicus(Yucatan - symbiosegarnaal)
- Stenopus cyanoscelis(Blauwpoot kappersgarnaal)
- Stenopus tenuirostris(Blauwe kappersgarnaal)
- Stenopus zanzibaricus
- Lybia tessellata(pompomkrab, bokserkrab)
- Neopetrolisthes maculathus(Porselein krab)

Ik weet t, tis allemaal best veel maar dit is een beetje de kant die ik op wil met de bezetting. Vooral veel kleinere beestjes en er moeten natuurlijk nog een beetje verder uitgeselecteerd worden.

Koralen heb ik nog geen idee eigenlijk, zowiezo veel buttons en verder even kijken wat ik tegen kom dat niet te moeilijk is en wat de bak eventueel aankan qua licht. Wil het licht later eventueel upgraden..:rolleyes:

Daarnaast wil ik langzaam aan wat extra techniek voor de bak erbij kopen:
- Tunze Turbelle Nanostream 6055 (regelbaar)
- Tunze Single Controller 7091 + Photo-electric cell
- AM niveaumat of Tunze Osmolator universal 3155 (weet niet of dit in de achtersump past)
- Misschien een zwaardere verlichtingskap.
- En ff kijken hoe de svp-50 afschuimer bevalt, een Tunze nanodoc 9002.

Zo dat was het zo een beetje, zoals eerder vermeldt zal ik volgend maand in januari overgaan tot het daadwerkelijk aanschaffen van de bak en steen.

Maar heb nog een paar vraagjes:confused: :
- Mochten mensen op- of aanmerkingen hebben op de shin mao bakjes en het genoemde materiaal dan hoor ik t graag.

- Hetzelfde geldt voor op of aanmerkingen over de beoogde bezetting, ervaringen met deze beestjes en dergelijke.

- Veel mensen halen hun steen meteen op van het vliegveld of bij het uitpakken in de winkel. Wat is nou eigenlijk beter, want als het in een winkel onder goed licht en met stroming wordt gehouden dan is dat toch niet anders dan bij je thuis in de bak. Of bevat cured rock dusdanig minder leven dat zoveel mensen het meteen van het vliegveld gaan halen? Ik kan me voorstellen dat cured rock minder afvalstoffen in het water loslaat en dat dat gunstiger is in een kleiner watervolume, maar ik hoop natuurlijk op zoveel mogelijk leven tussen het steen. Wat raden jullie aan?

- Ben er ook nog niet over uit welk merk zout ik zal gebruiken, tips..???

Groeten,

Roscoe

Hoi,

Ik zou beginnen met vers levend steen. Dit is wat mij betreft de leukste opstart, ondanks het feit dat hij ook lang kan duren.

Qua bewoners staan er een aantal zeldzame, maar ook prijzige visjes op. De Carmabi is een schitterende vis maar wordt zelden in de handel aangeboden. Griessingeris en Yasha's worden wat meer aangeboden.
Rainfordi's schijnen alleen met elkaar te kunnen in een grote bak. Maar ja, wat is groot?

Qua Stenopus soorten zou ik voor 1 soort gaan. Zet je er meerdere bij elkaar dan is de kans groot dat ze elkaar te lijf gaan. En van van de soort die je kiest 1 exemplaar of je moet zeker weten dat je een m/v koppel hebt.

Maar goed, je gaf zelf al aan dat je het verder ging uitselecteren. Voorlopig heb je nog tijd zat om er over na te denken. Misschien kom je uiteindelijk op een heel ander lijstje uit nadat je hier wat dagboeken hebt gelezen :).

Qua techniek kan ik je inderdaad een bijvulsysteem aanraden. Dat gaat er bij mijn nano ook snel aangehangen worden. De omgeving blijft zo veel stabieler.

Waar ik zelf ook aan heb zitten denken en wellicht is dat ook een optie voor jou (jullie): een temperatuur controller. Binnen no-time is het (gelukkig) zomer en kan je te maken krijgen met hoge temperaturen in je bak.

Heb sinds kort een osmose apparaat en ben eigenlijk ook wel benieuwd naar wat nu het "beste" merk zout is.

Succes verder en enjoy!

Groet,

Marcel

Hoi Marcel,

Bedankt voor de snelle reactie, ik zal waarschijnlijk ook proberen om het steen zo vers mogelijk te verkrijgen.

Maar ik vroeg me af waarom het dan echt zo een verschil zou uitmaken in leven op het steen?
In diverse zaken waar ik ben wezen neuzen ligt het steen in een bak met een afschuimer erop en onder verlichting.. Net als dat het thuis in je eigen systeem zou liggen, een vergelijkbare situatie dus..
Dus dan zou in theorie het leven wat op het verse steen ofwel nog steeds leven als je het steen nadat het bijv. een week bij de handelaar heeft gelegen haalt, of het meerdere leven op het steen sterft in je eigen bak ook af net zoals bij de handelaar als het daar een week zou liggen..

Hmm, hoop dat je mijn gedachtengang een beetje begrijpt want volgens mij komt het er al tikkend niet zo lekker uit..:o Maar ik wil altijd graag het hoe en waarom van dingen weten..:p

Was jouw steen eigenlijk ook vers of cured??
Want uit je dagboek maak ik op dat je het leven erop nogal tegen vond vallen.

Dat de visjes wat zeldzamer zijn maakt ze ook juist zo interessant, alleen heb ik geen idee wat ik me bij prijzig moet voorstellen?
Wat zijn de gangbare prijzen voor:confused: :
- Liopropoma Carmabi
- Een Griessingerie
- Yasha
- Rainfordi

Dat je beter maar 1 kappersgarnaal in een bak kan houden had ik idd al gelezen, maar als er 1 in komt wordt het zeker een van de eerder genoemde.

Het bijvulsysteem wil ik ook zo snel mogelijk aanschaffen, want als ik het elke dag bijvullen kan automatiseren zal ik dat zeker niet laten en heb je ook weer een zorg minder aan je kop.

De temperatuurcontroller vind ik idd een goed idee, had er eerst niet naar gekeken omdat ik op de een of andere manier er vanuit ging dat je er dan een dure koeler op moet aansluiten maar je kan er natuurlijk ook een paar fannetjes op aansluiten die bij hoge temperaturen gaan blazen.

Misschien dat ik idd ook gewoon meteen kant en klaar zoutwater ga aanschaffen, maar aan de andere kant denk ik dat ik het toch wel fijner vind om t aanmaken van zout water zelf te doen.
Osmoseapparaat heb ik op dit moment geen ruimte voor, heb een eenkamerwoning in het centrum van amsterdam (zo een halve verdieping zeg maar) en dan zou ik de wasmachinekraan in de keuken moeten gaan splitsen en het apparaat daar hangen met een vat erbij. En zo groot is mijn keukentje eigenlijk niet..

Groeten,

Roscoe

Maar ik vroeg me af waarom het dan echt zo een verschil zou uitmaken in leven op het steen?
In diverse zaken waar ik ben wezen neuzen ligt het steen in een bak met een afschuimer erop en onder verlichting.. Net als dat het thuis in je eigen systeem zou liggen, een vergelijkbare situatie dus..
Dus dan zou in theorie het leven wat op het verse steen ofwel nog steeds leven als je het steen nadat het bijv. een week bij de handelaar heeft gelegen haalt, of het meerdere leven op het steen sterft in je eigen bak ook af net zoals bij de handelaar als het daar een week zou liggen..

Hmm, hoop dat je mijn gedachtengang een beetje begrijpt.

Hoi,

Leuk, weer iemand met een shin mao 60!
Ik ga ook binnen nu en korte tijd starten met deze bak en ik heb er zin in!!!
Maar over dat levend steen, ik zat met de zelfde vraag!

En als 2e, ik wil ook graag een kappersgarnaal, ik las in het forum archief dat de kappergarnaal juist gezelschap nodig had van een soortgenoot.
Klopt dit nu wel of juist niet?

groetjes.

Zo dan..
De kogel is door de kerk en het telefoontje is gepleegt.!!!!!
Net 2 Shin Mao bakjes bij een AquaCompleet besteld en ze zullen ongeveer een week na oud en nieuw binnen zijn..:cool:

Dus we beginnen 2008 met een snufje zout..:D (als alles goed gaat)

Ik heb toch besloten om voor zo vers mogelijk steen te gaan, alleen ivm de feestdagen is het onduidelijk wanneer de nieuwe ladingen binnen zullen komen.
Mochten ze op de dag dat we de bakken gaan halen een nieuwe lading hebben liggen dan nemen we t gelijk mee en zo niet dan halen we t steen wat dichter bij huis(amsterdam) en nemen we alleen aangemaakt zout water mee..

@Bobby:
Ja zijn leuke bakjes he die Shin Maotjes, weet je al wanneer je jouw bakje gaat halen?
Ik kan nu al bijna niet wachten, waren de feestdagen maar vast voorbij..:rolleyes:
Ach ja, zelfs voordat je de bak hebt wordt in deze hobby je geduld al getest;)

Maarre ik weet dat ik meerdere malen gelezen heb dat je alleen kappers koppeltjes bij elkaar kan doen of je moet een dusdanig grote bak hebben. want 2 mannen maken elkaar af..

Groeten,

Roscoe

bobbydude zei:
Leuk, weer iemand met een shin mao 60!
Ik ga ook binnen nu en korte tijd starten met deze bak en ik heb er zin in!!!
Maar over dat levend steen, ik zat met de zelfde vraag!

En als 2e, ik wil ook graag een kappersgarnaal, ik las in het forum archief dat de kappergarnaal juist gezelschap nodig had van een soortgenoot.
Klopt dit nu wel of juist niet?

groetjes.

Hoi Roscoe,

Ja klopt, ik was een beetje teleurgesteld in het begin omdat ik alleen maar alg en een mantisgarnaal uit het steen zag komen :D. Maar later ontdekte ik zakpijpjes, krabbetjes, (koker)wormpjes en als klap op de vuurpijl liefst 3 (:eek:!!!!) zee-egels (echinometra mathaei).

Leuk dat de start is gemaakt. Vergis je niet, het is zo 2008!

Groet,

Marcel

Goede voorbereiding:goed:

Tunze Turbelle Nanostream 6055 , vind je dat niet een beetje erg veel.....

Zou persoonlijk eerder kiezen voor 2a3 powerheads die je op een wave kunt zetten zodat je wisselende stroming krijgt , links -rechts ipv op-af vanuit 1 richting.

Succes , en breek je benen niet tijdens de wintersport;)

Anton - AVO zei:
Goede voorbereiding:goed:

Tunze Turbelle Nanostream 6055 , vind je dat niet een beetje erg veel.....

Zou persoonlijk eerder kiezen voor 2a3 powerheads die je op een wave kunt zetten zodat je wisselende stroming krijgt , links -rechts ipv op-af vanuit 1 richting.

Succes , en breek je benen niet tijdens de wintersport;)
Hoi Anton,

Ik wilde er zowiezo een Tunze nanostream in hangen omdat ik las dat dit kwalitatief erg goede pompen zijn(op de afbrekende beugels na). Maar ik had voor de 6055 gekozen omdat dat de enige is die je op een controller aan kan sluiten.
Dat sprak me juist wel aan, de nachtstand die weer gunstig zou zijn voor het microleven en slapende vissen en de voedertimer zodat je niet kan vergeten je pompen weer terug in te schakelen.

De 6055 geeft me ongeveer 47x de bakinhoud. Ik las in de beginnershandleiding dat 10x de inhoud minimaal is maar dat het in sommige gevallen verstandig is om 40x de inhoud te nemen.

Nou heb ik idd een klein bakje maar je kan de pomp via de controller bijvoorbeeld ook op halve kracht laten draaien.

Zo, weer een heel verhaal maar dat was mijn gedachte erachter. Maar misschien zoek ik wel te veel achter de voordelen van zo een controller? Ik hoor t graag van je.

2 powerheads die je op een wave kunt zetten, wat moet ik me daarbij voorstellen? (merk pomp en controller)

P.s. Mocht er een gipsvlucht in zitten heb ik wel weer een excuus om voor de bak te blijven zitten..:D (ik hoop t niet natuurlijk;))

Het grote nadeel van de Shin mao is de vorming van een dikke kamlaag, zelfs met veel stroming. Dit pakt de schuimer NIET op.

Je zult dus zelf moeten gaan knutselen met een potfiltertje om de kamlaag te voorkomen (oppervlaktewater wegzuigen). of je moet een skimmerboxje installeren, maar dat is ontsierend in zo'n bakje.

Veel succes natuurlijk, de shin mao is niet compleet qua apparatuur maar het kan wel werken hoor.

Geen 2 of 3 powerheads nemen, dit is ZEER lelijk en produceert onnodige warmte. een regelbare tunze is handiger. of een kleine tunze.

timwijgerde zei:
Geen 2 of 3 powerheads nemen, dit is ZEER lelijk en produceert onnodige warmte. een regelbare tunze is handiger. of een kleine tunze.

Lelijk is 1 ding, maar als je maar 1 (krachtige) streamer neemt, dan is je stromingspatroon nogal eentonig. 2 streamers zijn misschien wat lelijker, maar je kan de stroming wel meer laten variëren.

iig ook hier over nagedacht:goed: , verder mooi of lelijk is maar net hoe je e.e.a. verwerkt.......

Sommigen bezitten veel theorie maar weinig praktische handigheid en komen dan niet verder dan kort door de bocht vanuit de 2e linie.
Bakjes van dit formaat laten vaak aan 1 zijde flap etc zien door de eenzijdige stroming... de stapel steen niet te hoog opbouwen in dat geval...

Anton - AVO zei:
Sommigen bezitten veel theorie maar weinig praktische handigheid en komen dan niet verder dan kort door de bocht vanuit de 2e linie...
Hoi Anton,

Ik krijg uit de bovenstaande zin t idee dat je denkt dat ik je goedbedoelde adviezen in de wind wil slaan. Maar dit is absoluut niet het geval hoor, wou alleen mijn gedachte er achter duidelijk maken.
Maar ik zal zeker kijken wat de mogelijkheden zijn om de stroming wat gevarieerder te maken.

- Op het moment kan ik dus of 2 kleinere nanostreams nemen maar dan zonder controller.
- controller met 2x de 6055 (wordt wel erg prijzig, terwijl een groot gedeelte v/d capaciteit niet gebruikt zal worden).

Was trouwens vergeten te melden, de shin mao heeft standaard ook een 800L/h pomp erin zitten. Als ik een nanostream nou tegenover deze pomp zet zou de stroming dan al varierend genoeg zijn of gaat het puur om het verschil in kracht van de 2 pompen?

timwijgerde zei:
Het grote nadeel van de Shin mao is de vorming van een dikke kamlaag, zelfs met veel stroming. Dit pakt de schuimer NIET op.

Je zult dus zelf moeten gaan knutselen met een potfiltertje om de kamlaag te voorkomen (oppervlaktewater wegzuigen). of je moet een skimmerboxje installeren, maar dat is ontsierend in zo'n bakje.

Veel succes natuurlijk, de shin mao is niet compleet qua apparatuur maar het kan wel werken hoor.

Hoi Tim,

Ik zat er ook over te denken om een klein potfilter met fosfaatkiller mee te laten draaien, wellicht kan ik deze vlak langs de oppervlakte af laten zuigen.

Je zei geen 2 of 3 powerheads nemen vanwege de warmte ook, geld dit ook voor meerdere nanostreams? Geven deze ook veel warmte af?

En mijn laatste vraag aan jou, in jouw dagboek heb ik dus de nanodoc gezien. Ik weet dat je m toevallig nog had liggen, maar was jij echt zo ontevreden over de standaard afschuimer?

:D JAJAJAJAJAJAJAJAJAJAJA....!!!!!!!!!!!!:D

2008 is daar en het grote moment is erg dichtbij nu, vanmiddag om 12uur rijden we richting Rotterdam om de bakjes op te halen. Misschien gelijk t water ook meenemen(mits er tonnen daar te koop zijn, huren is geen optie want wil niet terug naar r'dam rijden om ze terug te brengen anders zaterdag water halen) en zaterdag bij seven seas vers levend steen ophalen.

Groeten,

Roscoe

Zo wat een dag zeg...
frown.gif

Vanaf 12uur in de weer geweest, naar Rotterdam gereden om de 2 bakken op te halen.. (alleen want me gabber was vanmorgen ziek)
Daarna terug naar huis gereden, de 2 bakken in me eentje naar 3 hoog gebracht.

Daarna naar een niet sponsor in de bilderdijkstraat gereden om 120liter osmosewater te halen..
6 jerrycans..!!!!
eek.gif

Dit moest wederom naar 3 hoog, 6x op en neer lopen dus.. (nogal steile trappen dus 1 per x)...

Daarna binnen 10 minuten wat gegeten en als een malle naar me werk (18uur beginnen)..

Was om 2.00 klaar met werken, snel naar huis want de boel moest opgebouwt worden omdat we morgen(straks dus) om 13uur levend steen gaan halen..

Ben echt net pas klaar met dat rotmeubel in elkaar te zetten, wat een klus zeg.. heeft me dus gewoon 4uur gekost, handleiding ontcijferen en na lang alle onderdelen te hebben bekeken erachter komen dat alle gaten dicht zijn geplakt met fineer, geen wonder dat ik er niks van snapte..
confused.gif

Nu ff de bak vullen en zeewater aanmaken..

Samenvatting van wat vandaag is aangeschaft:
- Shin mao bak 60cm (115L)
- Sera hydrometer (dobber)
- Salifert Nitraat test
- Tetra fosfaat test
- Tetra Nitriet test
- Mag float magneet
- Sera thermometertje
- 120L Osmosewater
- Emmer Tropic Marin Zout

Alvast wat foto's:

Bijlagen

• fotoalbum_174.jpg
    fotoalbum_174.jpg
    30,2 KB · Weergaven: 1.544
  • fotoalbum_175.jpg
    fotoalbum_175.jpg
    35 KB · Weergaven: 1.548
  • fotoalbum_176.jpg
    fotoalbum_176.jpg
    27,4 KB · Weergaven: 1.534
  • fotoalbum_177.jpg
    fotoalbum_177.jpg
    32,7 KB · Weergaven: 1.540
Zo,

de bak is vol (met zout water dan)..

Heb nog wel last van wat zoutaanslag maar dat zal waarschijnlijk wel weer bij trekken..

Wou eigenlijk pas later een stromingspomp extra gaan halen maar ik vind de standaard stroming toch wel heel sumier, morgen ff kijken of ik ergens een 6025 op de kop kan tikken. Wou eigenlijk de 6055 omdat ik die zou kunnen sturen met een controller maar dat laat mijn budget deze maand niet meer toe..:o

Maar goed, dat kan later ook nog en die 6025 kan altijd van pas komen dan.

Nou, nu heel even snel de oogjes toe en dan weer op pad..

PS. nog een vraag:

Moet de luchtslang van de afschuimer helemaal ope of dicht of daartussen in??? Hoe stel je deze t beste af??

Groeten,

roscoe

Bijlagen

• fotoalbum_174.jpg
    fotoalbum_174.jpg
    34,1 KB · Weergaven: 1.539
  • fotoalbum_175.jpg
    fotoalbum_175.jpg
    32,3 KB · Weergaven: 1.538
  • fotoalbum_176.jpg
    fotoalbum_176.jpg
    28,1 KB · Weergaven: 1.525
Eey SRocco, mooi poosje bezig geweest dus. Maarja dat heb je er natuurlijk voor over! :D Ben benieuwd naar de foto's als je het levend steen hebt gekocht.

Mijn ervaring is dat je die pas goed kan afstellen als er steen in zit. Ik had hem helemaal open staan. Om het slurpende geluid tegen te gaan had ik hem volgepropt met watten. Het echte afstellen doe je met de grote knop op de schuimer zelf.
SRocco zei:
PS. nog een vraag:

Moet de luchtslang van de afschuimer helemaal ope of dicht of daartussen in??? Hoe stel je deze t beste af??

Groeten,

roscoe

Back
Bovenaan