SRocco
Senior Forumlid
Zo, na lang mee te hebben gelezen op dit forum, verschillende boeken en sites is het dan eindelijk bijna zover.
De stufie is opzij gezet en het geld voor een nanotje is bijna bijelkaar.
Ik zal samen met een vriend van mij de stap naar zeewater wagen. We zullen allebei tegelijkertijd een zelfde soort bak kopen en ook tegelijkertijd opstarten. Op die manier doorlopen onze bakken de stadia tegelijkertijd en kunnen we elkaar helpen met ideeen en ervaringen uitwisselen.
Het plan:
- Aanschaffen van een Shin mao 60 (115 liter). (Ergens na de feest dagen)
- Tussen de 15 en 20 kilo levend steen
- Osmosewater in de winkel aanschaffen(heb hier geen plek voor een osmose apparaat) en zelf zeewater aanmaken(merk zout???).
In de 1ste week maart gaan diezelfde vriend en ik allbei een week op wintersport dus ik wil zowiezo wachten met het inzetten van koralen en vissen tot we terug zijn om problemen in deze week te voorkomen. En zo kan de bak ook gedwongen goed uitrijpen.
Na terugkomst van de wintersport wil ik gaan beginnen met het bevolken van de bak, mits de waarden dat toelaten natuurlijk. Vooral de kleinere visjes wil ik erin gaan houden zoals bijvoorbeeld:
- Koppeltje Griesingeries
- 1 (of koppeltje) Liopropoma carmabi (Carmabi dwergbaars)
- Koppeltje Amblygobius rainfordi (rainford's gobie)
- Aantal Eviota bifasciata(Eviota grondel)
- Aantal Eviota nigriventris(Blackbelly goby)
- Gobiodon okinawae (Gele koraalgrondel) (Missch. niet ivm met koralen)
- Stonogobiops yasha (Yasha gobie)
- Aantal Trimma rubromaculatus
- Aantal Trimma cana
Verder vind ik t volgende ook leuk:
- Clibanarius tricolor(Blauwe hermietkreeft)
- Lysmata wurdemani
- Periclimenes brevicarpalis(Clown garnaal / Symbiose garnaal))
- Periclimenes yucatanicus(Yucatan - symbiosegarnaal)
- Stenopus cyanoscelis(Blauwpoot kappersgarnaal)
- Stenopus tenuirostris(Blauwe kappersgarnaal)
- Stenopus zanzibaricus
- Lybia tessellata(pompomkrab, bokserkrab)
- Neopetrolisthes maculathus(Porselein krab)
Ik weet t, tis allemaal best veel maar dit is een beetje de kant die ik op wil met de bezetting. Vooral veel kleinere beestjes en er moeten natuurlijk nog een beetje verder uitgeselecteerd worden.
Koralen heb ik nog geen idee eigenlijk, zowiezo veel buttons en verder even kijken wat ik tegen kom dat niet te moeilijk is en wat de bak eventueel aankan qua licht. Wil het licht later eventueel upgraden..
Daarnaast wil ik langzaam aan wat extra techniek voor de bak erbij kopen:
- Tunze Turbelle Nanostream 6055 (regelbaar)
- Tunze Single Controller 7091 + Photo-electric cell
- AM niveaumat of Tunze Osmolator universal 3155 (weet niet of dit in de achtersump past)
- Misschien een zwaardere verlichtingskap.
- En ff kijken hoe de svp-50 afschuimer bevalt, een Tunze nanodoc 9002.
Zo dat was het zo een beetje, zoals eerder vermeldt zal ik volgend maand in januari overgaan tot het daadwerkelijk aanschaffen van de bak en steen.
Maar heb nog een paar vraagjes
:
- Mochten mensen op- of aanmerkingen hebben op de shin mao bakjes en het genoemde materiaal dan hoor ik t graag.
- Hetzelfde geldt voor op of aanmerkingen over de beoogde bezetting, ervaringen met deze beestjes en dergelijke.
- Veel mensen halen hun steen meteen op van het vliegveld of bij het uitpakken in de winkel. Wat is nou eigenlijk beter, want als het in een winkel onder goed licht en met stroming wordt gehouden dan is dat toch niet anders dan bij je thuis in de bak. Of bevat cured rock dusdanig minder leven dat zoveel mensen het meteen van het vliegveld gaan halen? Ik kan me voorstellen dat cured rock minder afvalstoffen in het water loslaat en dat dat gunstiger is in een kleiner watervolume, maar ik hoop natuurlijk op zoveel mogelijk leven tussen het steen. Wat raden jullie aan?
- Ben er ook nog niet over uit welk merk zout ik zal gebruiken, tips..???
Groeten,
Roscoe
De stufie is opzij gezet en het geld voor een nanotje is bijna bijelkaar.
Ik zal samen met een vriend van mij de stap naar zeewater wagen. We zullen allebei tegelijkertijd een zelfde soort bak kopen en ook tegelijkertijd opstarten. Op die manier doorlopen onze bakken de stadia tegelijkertijd en kunnen we elkaar helpen met ideeen en ervaringen uitwisselen.
Het plan:
- Aanschaffen van een Shin mao 60 (115 liter). (Ergens na de feest dagen)
- Tussen de 15 en 20 kilo levend steen
- Osmosewater in de winkel aanschaffen(heb hier geen plek voor een osmose apparaat) en zelf zeewater aanmaken(merk zout???).
In de 1ste week maart gaan diezelfde vriend en ik allbei een week op wintersport dus ik wil zowiezo wachten met het inzetten van koralen en vissen tot we terug zijn om problemen in deze week te voorkomen. En zo kan de bak ook gedwongen goed uitrijpen.
Na terugkomst van de wintersport wil ik gaan beginnen met het bevolken van de bak, mits de waarden dat toelaten natuurlijk. Vooral de kleinere visjes wil ik erin gaan houden zoals bijvoorbeeld:
- Koppeltje Griesingeries
- 1 (of koppeltje) Liopropoma carmabi (Carmabi dwergbaars)
- Koppeltje Amblygobius rainfordi (rainford's gobie)
- Aantal Eviota bifasciata(Eviota grondel)
- Aantal Eviota nigriventris(Blackbelly goby)
- Gobiodon okinawae (Gele koraalgrondel) (Missch. niet ivm met koralen)
- Stonogobiops yasha (Yasha gobie)
- Aantal Trimma rubromaculatus
- Aantal Trimma cana
Verder vind ik t volgende ook leuk:
- Clibanarius tricolor(Blauwe hermietkreeft)
- Lysmata wurdemani
- Periclimenes brevicarpalis(Clown garnaal / Symbiose garnaal))
- Periclimenes yucatanicus(Yucatan - symbiosegarnaal)
- Stenopus cyanoscelis(Blauwpoot kappersgarnaal)
- Stenopus tenuirostris(Blauwe kappersgarnaal)
- Stenopus zanzibaricus
- Lybia tessellata(pompomkrab, bokserkrab)
- Neopetrolisthes maculathus(Porselein krab)
Ik weet t, tis allemaal best veel maar dit is een beetje de kant die ik op wil met de bezetting. Vooral veel kleinere beestjes en er moeten natuurlijk nog een beetje verder uitgeselecteerd worden.
Koralen heb ik nog geen idee eigenlijk, zowiezo veel buttons en verder even kijken wat ik tegen kom dat niet te moeilijk is en wat de bak eventueel aankan qua licht. Wil het licht later eventueel upgraden..
Daarnaast wil ik langzaam aan wat extra techniek voor de bak erbij kopen:
- Tunze Turbelle Nanostream 6055 (regelbaar)
- Tunze Single Controller 7091 + Photo-electric cell
- AM niveaumat of Tunze Osmolator universal 3155 (weet niet of dit in de achtersump past)
- Misschien een zwaardere verlichtingskap.
- En ff kijken hoe de svp-50 afschuimer bevalt, een Tunze nanodoc 9002.
Zo dat was het zo een beetje, zoals eerder vermeldt zal ik volgend maand in januari overgaan tot het daadwerkelijk aanschaffen van de bak en steen.
Maar heb nog een paar vraagjes
- Mochten mensen op- of aanmerkingen hebben op de shin mao bakjes en het genoemde materiaal dan hoor ik t graag.
- Hetzelfde geldt voor op of aanmerkingen over de beoogde bezetting, ervaringen met deze beestjes en dergelijke.
- Veel mensen halen hun steen meteen op van het vliegveld of bij het uitpakken in de winkel. Wat is nou eigenlijk beter, want als het in een winkel onder goed licht en met stroming wordt gehouden dan is dat toch niet anders dan bij je thuis in de bak. Of bevat cured rock dusdanig minder leven dat zoveel mensen het meteen van het vliegveld gaan halen? Ik kan me voorstellen dat cured rock minder afvalstoffen in het water loslaat en dat dat gunstiger is in een kleiner watervolume, maar ik hoop natuurlijk op zoveel mogelijk leven tussen het steen. Wat raden jullie aan?
- Ben er ook nog niet over uit welk merk zout ik zal gebruiken, tips..???
Groeten,
Roscoe