Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Shin Mao 115Liter beginnen (bijna dan..)

SRocco zei:
Het middenplateau weet ik nog niet wat ik mee wil gaan doen, suggesties zijn welkom..:rolleyes:
Ik zou er een mooie flowerkoraal plaatsen. Mooie groeigelegenheid!
Ik denk dat dat mijn volgende aankoop gaat worden, mits er eindelijk eens kleine formaat steentjes met buttons binnenkomen hier (multicolour).
Of iets onverwachts anders cools hé!

Ik zou maar eens je kh en ca checken, ik schrok ook na het plaatsen van al het nieuwe leven in de bak.
gr: Bob

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo weer ff wat aangepast.

Heb nu een 55watt daylight blue van interpet vervangen voor een 55watt marine white 14000k van arcadia.

Daarnaast een tunze 6025 bijgezet waarmee mijn stroming nu op 2500+1500+800= 4800liter per uur komt. (41x bakinhoud)

Wat een bak stroming komt er trouwens van die tunze af. Echt een verschil met de koralia. het lijkt alsof er helemaal niet zoveel stroming vanaf komt omdat het echt een megabrede straal afgeeft. Ook vind ik dat de tunze makkelijker in richting te verstellen is.

Daarnaast heb ik ook een potje rowaphos meegenomen. Ik wil namelijk langzaam aan beginnen mijn bak te gaan verarmen zodat de koraaltjes misschien beter op kleur kunnen komen.

Maar eerst even wachten op mijn Rowa-Deltec-Mercks fosfaattest. Heb nu eentje van tetra en daar meet ik tot op heden 0 fosfaat mee. Lijkt mij niet te kloppen, dus maar effe een echte goede test gebruiken. Zodra ik weet wat het dan is ga ik beginnen met de rowaphos.

Ik geloof dat ik een derde van de aangeschreven hoeveelheid moet gebruiken omdat het vrij aggressief spul is.

Voor 100 tot 200 L zeewater schrijven ze 100ml rowaphos voor. Dus voor 150L word gemiddeld 100ml voorgeschreven. mijn bak is 2/3 hiervan dus dan kom ik op een aanbevolen hoeveelheid van 66,66ml. Hier 1/3 van is 22,22ml

Hier ga ik dan ook mee beginnen 22,22ml rowaphos.

Daarnaast is een van mijn strombussen vermoordt door een van de heremieten.. :mad: En dat terwijl ik genoeg extra lege huisjes in de bak heb gedaan.
Mooi is nu dat hij het huis van de strombus nu links laat liggen en een van de andere huisjes heeft genomen.

Groeten,

Roscoe

Weer een update:

Heb weer een hoop stekjes erbij. Met dank aan paul, addy en marcel. :goed:

Minder leuk is dat ik dus een annemoonvisje aan stip ben verloren maar de rest van de visjes heeft er gelukkig geen last meer van.

De koralen doen het goed in mijn bakje, de monti's en acro's komen redelijk tot goed op kleur en groeien supersnel. verbaas me erover wat er in een week bijkomt en zie het als een goed teken.

Ook heb ik de afgelopen maand het verloren kindje weer een paar x terug gezien, de discordippina griessinger, alleen blijft het telkens bij een kiekeboe en krijg ik hem niet makkelijk op de foto dus..

Daarnaast heb ik nu ook een Lybia tesselata en een echinometra mathaei in de bak zitten.

Bijlagen

• overzicht1.jpg
    overzicht1.jpg
    99,9 KB · Weergaven: 10
  • overzicht2.jpg
    overzicht2.jpg
    96,4 KB · Weergaven: 9
  • totaaltje.jpg
    totaaltje.jpg
    97,3 KB · Weergaven: 36
  • Emblemaria.jpg
    Emblemaria.jpg
    60,3 KB · Weergaven: 4
  • Emblemaria-pandeonis.jpg
    Emblemaria-pandeonis.jpg
    62,4 KB · Weergaven: 5
Laatst bewerkt:
foto's

Bijlagen

• hystrix-groene-montiplaat.jpg
    hystrix-groene-montiplaat.jpg
    59,3 KB · Weergaven: 2
  • hystrix.jpg
    hystrix.jpg
    80,1 KB · Weergaven: 2
  • groene-en-bruine-pavona.jpg
    groene-en-bruine-pavona.jpg
    82,3 KB · Weergaven: 2
  • druifjes-wurdemanni-caulast.jpg
    druifjes-wurdemanni-caulast.jpg
    107,1 KB · Weergaven: 4
  • blauw-paarse-acro.jpg
    blauw-paarse-acro.jpg
    51,5 KB · Weergaven: 2
Foto's:

Bijlagen

• rode-montiplaat-en-takvorm-.jpg
    rode-montiplaat-en-takvorm-.jpg
    93,8 KB · Weergaven: 3
  • poccilopora.jpg
    poccilopora.jpg
    67,2 KB · Weergaven: 2
  • paarse-monti.jpg
    paarse-monti.jpg
    74,6 KB · Weergaven: 2
  • paarse-kokerworm.jpg
    paarse-kokerworm.jpg
    60,5 KB · Weergaven: 3
  • Koker-en-rainfordi.jpg
    Koker-en-rainfordi.jpg
    58,6 KB · Weergaven: 3
nog meer:

Bijlagen

• rodo-pavona-en-groene-monti.jpg
    rodo-pavona-en-groene-monti.jpg
    64,3 KB · Weergaven: 2
  • roze-montiplaat.jpg
    roze-montiplaat.jpg
    50,9 KB · Weergaven: 3
  • sterpoliep-buttons-caulastr.jpg
    sterpoliep-buttons-caulastr.jpg
    96 KB · Weergaven: 5
Zo weer even een update:

Was mijn emblemaria al een paar weken kwijt maar heb hem vandaag weer gevonden. Helaas niet in de bak maar ernaast onder de bank..:( Leek wel een gedroogt ansjovisje..:mad:

Ga me binnenkort maar weer een nieuwe aanschaffen want vond het zo een leuk beest..

Vandaag ben ik bij Hagar(Hqa) langs geweest en heb daar een paar mooie :cool: stekken meegekregen..!!! Nog bedankt he Hagar..!!!!!:goed:

Ook even een beetje onderhoud aan de bak gedaan want was wel een tijdje geleden weer. De pompen helemaal schoon gemaakt want daar groeide wieren op die inmiddels formaatje amsterdamse bos hadden bereikt.
Daarnaast ook de xenia gesnoeit want dat ging toch een beetje te veel woekeren..

De gesnoeide xenia aan michiko meegegeven evenals mijn heremietjes want ik werd t toch een beetje zat om elke x stekjes te moeten vastplakken en daarna niet meer te kunnen verplaatsen.

Volgende project, proberen om mijn rif wat te verhogen, wil mijn acrotjes aan de zijkanten toch nog net iets hoger in de bak hebben staan dan nu mogelijk is. Heb dus wat kleine stenen nodig.

Maar ben nu bezig te kijken of ik niks van speedglue kan knutselen waardoor hze ook hoger komen te staan.Voorlopig nog geen succes want de tafeltjes van speedglue breken steeds.

Maar goed, even wat foto's

Foto's:

Bijlagen

• Tri-color-acro.jpg
    Tri-color-acro.jpg
    68,8 KB · Weergaven: 3
  • totaaltje-bak.jpg
    totaaltje-bak.jpg
    107,4 KB · Weergaven: 25
  • rechterkant-bak.jpg
    rechterkant-bak.jpg
    99,3 KB · Weergaven: 6
  • Midden-bak.jpg
    Midden-bak.jpg
    101,3 KB · Weergaven: 6
  • Linkerkant-bak.jpg
    Linkerkant-bak.jpg
    99,3 KB · Weergaven: 5
Nog meer nieuwe aanwinsten:

Bijlagen

• acropora.jpg
    acropora.jpg
    52 KB · Weergaven: 5
  • acropora-millepora.jpg
    acropora-millepora.jpg
    57,8 KB · Weergaven: 5
  • acro-soortvergeten.jpg
    acro-soortvergeten.jpg
    60,8 KB · Weergaven: 5
  • Pukkel-hydnophora.jpg
    Pukkel-hydnophora.jpg
    76,9 KB · Weergaven: 3
  • roze-poccilopora.jpg
    roze-poccilopora.jpg
    59,2 KB · Weergaven: 4
Stefan Aa zei:
ziet er top uit wat voor T5 lampen heb je

gr

sefan
2x 36watt shin mao daylight
1x 36watt shin mao actinic blue
1x 55watt interpet daylight blue
1x 55watt Marine white (ben ff t merk kwijt iig bij aquacompleet vandaan)

SRocco zei:
2x 36watt shin mao daylight
1x 36watt shin mao actinic blue
1x 55watt interpet daylight blue
1x 55watt Marine white (ben ff t merk kwijt iig bij aquacompleet vandaan)

En zijn de lampen goed genoeg om steenkoralen op kleur te houden ??

Stefan Aa zei:
En zijn de lampen goed genoeg om steenkoralen op kleur te houden ??
Zolang ik ze een beetje in de bovenste regionen plaats wel ja. alleen mijn paarse monti digata toont nog gedeeltelijk een aantal bruine poliepjes maar dat begint ook steeds meer bij te trekken.

Montiplaten,hystrix en pavona's blijven allemaal goed op kleur.

Heb 2 acro's in de middelste regio van de bak en die zijn ook wel redelijk lichter geworden in kleur maar kan me niet meer zo goed herinneren of het nou dezelfde kleur is als toen ze bij michael vandaan kwamen. Zal wel niet want ik draai niet op zeo, maar ik ben er al met al tevreden over.
Is nu even afwachten wat deze nieuwe lading stekken doet, zijn voornamelijk acro's dus ben benieuwt..

RoyOss zei:
Staat al goed vol:goed:

Nou nog laten groeien
Jaja.. Nou maar wachten tot het allemaal groot is en ik mijn bakje de naam rifbak mag geven ipv stekkenbak.. ;)

Heb vandaag trouwens weer gemeten want heb me tot nu toe helemaal niet om de volgende waardes bekommert:

Kh 5,4
Ca 430
Mg 1440

Volgens mij is alleen mijn Kh zorgelijk laag..
Ben me nu aan het inlezen wat ik daar aan kan doen, denk dat ik uiteindelijk de kalkwaterreactor van tunze wil aanschaffen maar toch even kijken wat alle opties zijn.

KH idd erg laag. Moet rond de 8 zitten. Een lage KH zal pH schommelingen met zich mee brengen. Meet ook je pH eens 's morgens en 's avonds. Je kan met bijvoorbeeld KH + pH buffer van Salifert je KH verhogen.

Edwin.Dekker zei:
KH idd erg laag. Moet rond de 8 zitten. Een lage KH zal pH schommelingen met zich mee brengen. Meet ook je pH eens 's morgens en 's avonds. Je kan met bijvoorbeeld KH + pH buffer van Salifert je KH verhogen.
Net even gemeten.. (tsja.. met horeca uren is 12uur mijn 's morgens :o ) En mijn pH is idd ook aan de lage kant. 7,7.

Moet nog even in de avond meten maar dat zal morgen pas worden want moet vanaaf werken. Ga zo wel even kijken of ik alvast een potje Kh + pH buffer op de kop kan tikken hier in de buurt.

Even op een rijtje:

waardes 8 juli 2008

pH 7,7
Kh 5,4
Ca 430
Mg 1440

13 juli 2008 een waterwissel van 10 liter

Waardes 14 juli 2008

pH 8 + 0,3
Kh 5,8 + 0,4
Ca 440 + 10
Mg 1560 + 120

Waardes zijn dus flink gestegen na een waterwissel, wat is nu verstandig?

Toch mijn Kh met Kh + pH buffer opkrikken of even constant om de 2 a 3 dagen waterwissels doen?

Na 6 wissels zou ik oip een kh van 8,2 zitten maar als ik de stijging van de andere waarden meereken kom ik op een achterlijk hoge Ca van 500 en een Mg van 2280..???

Of zal mijn Mg niet mee blijven stijgen tot die belachelijke waarde..????

Misschien denk ik wel veel te simpel en is het gecompliceerder dus graag jullie mening..?

EDIT: Zal morgen of overmorgen ook weer even meten dan weet ik ook wat de bak per dag verbruikt.

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan