Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Red Sea Reefer 350 van Eeg

Flap
Het flap monster heeft nu echt toegeslagen...

Op zich niet zo verwonderlijk omdat het nou eenmaal een jonge bak is (met een klein voordeel van een halve doorstart). Ik heb de laatste weken de Wodka dosering naar 0 afgebouwd.

Nitraat : 5 ppm (al weken)
Fosfaat: 0 - 0.018 (de laatste tijd)

Ik vermoed dat mijn flap-probleem voortkomt uit disbalans tussen Nitraat en fosfaat. Fosfaat zit akelig dicht tegen 0. Ik zie ook vrijwel geen aanslag meer op m'n ruiten, de vorming van kalkalgen lijkt geheel gestopt te zijn en de montipora staat er minder goed bij (nou kan dat misschien ook wel door de dosering van Protomor komen).

Sinds gisteren ben ik dus maar eens gestart met fosfaat doseren (DSR oplossing, 10x verdund zodat ik wat meer volume kan doseren). Ik doseer nu 1x per dag voor 0.015 (ca. 6ml). Morgen eens meten of ik nu wel duidelijk fosfaat meet...kan natuurlijk zijn dat deze door de koralen, algen en flap verbruikt wordt. We zullen zien...

Ziekte
De Gramma is vorige week overleden (shit!). De gele dokter doet het gelukkig nog goed; gisteren had ik moeite om nog iets van de parasieten te ontdekken. Ik doe (op aanraden van Ocean & Lake) een beetje protomor door het voer. Hopelijk houd ik het onder controle mbv UV lamp, Protomor en het fleece-filter (kan er in theorie ook wel een paar zwemmende parasieten uit halen). De tijd zal het leren.

Cyano / Flap
Rode flap (In het filmpje is het heel duidelijk te zien: Cyano)
C3EFB8D0-13F0-4B13-B3C4-43EE8367CF9D.jpeg

Bijlagen

• DDF6BBB3-3A36-45E2-8EE6-22FEE7FC25FA.jpeg
    DDF6BBB3-3A36-45E2-8EE6-22FEE7FC25FA.jpeg
    137,1 KB · Weergaven: 106
Ziekte
Mijn Kauderni heeft nu ook Oodinium :cry:
Ik ben van plan het spul te gaan vangen, in quarantaine te plaatsen en te gaan behandelen met Cupramine. Het aquarium zal zoals ik het gelezen heb zo'n 10 weken visvrij moeten blijven, balen, balen, balen! Er komt geen vis van de handel meer in zonder quarantaine. Maar goed, nu maar hopen dat ik de vissen goed gevangen krijg met de fishtrap (zojuist besteld).

Vissen vangen
2 gevangen, nog 2 te gaan, en dan eindelijk starten met de cupramine. De vissen zien er gelukkig (nog) niet heel ziek uit, belangrijk gevaar is nu Ammonia in de quarantaine bak.

Seachem detectie-batch, binnenfiltertje met een spons erin icm colombo bacteriën gaan hopelijk goed helpen. Voor nood ga ik een bak water met cupramine erin gereed zetten zodat ik snel kan verversen.

Wat een ellende maak jij mee in die korte tijd (en dan heb je nog wel zoveel geautomatiseerd). Ik zelf heb ook een 350 (nieuw, Augustus 2020) en heb van mijn oude bak 10% zand en 10% water meegenomen. Momenteel heb ik groene alg.. Maar succes met je bak!

Wat een ellende maak jij mee in die korte tijd (en dan heb je nog wel zoveel geautomatiseerd). Ik zelf heb ook een 350 (nieuw, Augustus 2020) en heb van mijn oude bak 10% zand en 10% water meegenomen. Momenteel heb ik groene alg.. Maar succes met je bak!
Automatisering staat los van de problemen. Fosfaat is denk ik te kort bij 0 geweest, dan kun je cyano en dinos verwachten (helaas) in een jonge bak (zand heb ik niet over gezet, alleen wat steen).

Vissen niet in quarantaine zetten is eigenlijk gewoon gokken en risico nemen (ik was een beetje dom :LOL: ). Ik ben daarvan genezen, volgende vissen gaan eerst in quarantaine.
Focus is nu op de vissen beter krijgen.

Cyano aanpakken ben ik mee begonnen (fosfaat verhogen, bacteriën toevoegen en handmatig verwijderen)

Quarantaine afgeblazen
Vanwege een vakantie & moeilijkheden om alle vissen gevangen te krijgen, heb ik besloten om de quarantaine af te blazen. Ik ben door gegaan met Protomor geven (via het voer) en uiteraard draait de UV lamp ook voorlopig gewoon mee. Aan de vissen is optisch en kwa gedrag niks vreemds meer te zien...zou ik Oodinium (Marine velvet) definitief verslagen hebben? De tijd zal het leren!

Rode flap
Fosfaat doseren heeft geen verbetering gebracht (waarde staat rond de 0.05, nitraat op ca. 10), daarom ben ik maar eens begonnen met een experiment dat eerder door anderen uitgevoerd is: Honing doseren (nu 3 dagen bezig met 2x per dag 4 druppels).

Ik heb het idee dat het al wat beter geworden is. Hoe eea er nu bij staat:
BD970A41-84E6-42A2-9CDB-8D33CA7B165D.jpeg
D7191AC0-A15E-437F-A080-AB6D0CE1E7E8.jpeg

Overzichtje:
F0193BE6-82B9-4C77-954A-DC2C172C3EF5.jpeg
Een aantal koraaltjes van een forum-lid gekregen, die moeten nog een definitief plaatsje krijgen.

Heb je wel genoeg stroming?
Ik heb ook een Reefer 350 en ik heb een 12K en 4K stromingspomp door mijn bak blazen.

Ja, dat zal denk ik wel meespelen. Wellicht nog eens uitbreiden.

Ik heb nu :
- 4500
- 2500
- 4000 (pulserend, dus 2000)
- 4000 (pulserend, nog 2000)

De opvoerpomp zal rond de 2000 liter doen (die kan wel nog harder).

De flap leek trouwens toe te nemen toen ik 1 pompje erop gericht had.

Heb je wel genoeg stroming?
Ik heb ook een Reefer 350 en ik heb een 12K en 4K stromingspomp door mijn bak blazen.

Meetrondje:
kH : 9.3
S: 34
PO4: 0.018
NO3: 5
Ca : 425

NO3 daalt langzaam, ik voer wat minder en ben honing aan het doseren (2x per dag 0.7 ml)
PO4 dosering staat op 5ml per dag (equivalent van 0.5ml DSR)

ICP test gaat vandaag op de post.

Rode flap
De flap lijkt een beetje verminderd te zijn, maar is nog steeds flink aanwezig. Ik moet tijd zien te vinden om ergens wat levend steen vandaan te halen...maar ja, waar? Wellicht bij onze Oosterburen, eens bellen of er wat voorradig is...en hoe vers het is.

Oodinium
De vissen lijken nu kerngezond, maar ik ben er nog niet helemaal gerust op. Ik kijk het nog een paar weken aan voordat ik ga uitbreiden.

Koralen:
Mijn montipora gaat sinds een tijdje niet goed meer (Geen/weinig poliepexpansie), ik kan zelf geen causaal verband leggen anders dan de protomor (medicatie). De overige SPS gaan prima. De ICP uitslag eens afwachten en dan wellicht eens een grote water verversing doen (60 liter), tevens dit weekend nog eens wat actieve kool in de sump hangen.

Rode flap
Ik moet tijd zien te vinden om ergens wat levend steen vandaan te halen...maar ja, waar? Wellicht bij onze Oosterburen, eens bellen of er wat voorradig is...en hoe vers het is.
Levend steen is gewoon leverbaar via diverse Nederlandse winkeliers, die krijgen het via De Jong binnen. Het is alleen niet supervoordelig per kilo :)

Deze zomer ook last gehad van rode flap, na het introduceren van deze jonge
Amblygobius Phalaena
(geringde gobie) was de boel snel opgeruimd. Gooit overigens het zand niet vanop grote hoogte naar beneden. Je koralen zijn dus veilig. persoonlijk vind ik het een super aanwinst. Probeer zoveel mogelijk een natuurlijke oplossing te vinden.
1602168755900-png.541847

Bijlagen

• 1602168659926.png
    1602168659926.png
    145,8 KB · Weergaven: 26
  • 1602168755900.png
    1602168755900.png
    145,8 KB · Weergaven: 818
Levend steen is gewoon leverbaar via diverse Nederlandse winkeliers, die krijgen het via De Jong binnen. Het is alleen niet supervoordelig per kilo :)
Schijnbaar komt er geen import meer doordat het quotum bereikt is.

Deze zomer ook last gehad van rode flap, na het introduceren van deze jonge
Amblygobius Phalaena
(geringde gobie) was de boel snel opgeruimd. Gooit overigens het zand niet vanop grote hoogte naar beneden. Je koralen zijn dus veilig. persoonlijk vind ik het een super aanwinst. Probeer zoveel mogelijk een natuurlijke oplossing te vinden.
1602168755900-png.541847
Is het overwegen waard als de Oodinium weg blijft...lijkt me een moeilijk visje om in quarantaine te plaatsen (geen zand), dus weer risico op nieuwe parasieten

Volgens de website zou deze vis nog te verkrijgen zijn in Breda.
Levende steen makkelijk te bestellen bij white corals in Duitsland.

Volgens de website zou deze vis nog te verkrijgen zijn in Breda.
Levende steen makkelijk te bestellen bij white corals in Duitsland.
Ik zit nu in een verbouwingsprojectje, dus helaas weinig tijd. Zodra er wat ruimte is, ga ik op pad (Boettcher / Reefgems / Aquatop zitten redelijk in de buurt)

Blackout
Gisteravond de verduistering verwijderd. Cyano is bijna helemaal weg...nu maar duimen dat de gewenste bacteriën gebruik maken van het duwtje in de rug.
4E9B4608-418C-4FDC-9299-B807978D1A1F.jpeg
Erna:
0D2EF776-A716-4ACF-B36D-5A4669249CEB.jpeg
6A25A338-3664-4DED-BCA6-87F189A30C97.jpeg
NO3: 5
PO4: 0.03
Zaterdag waarschijnlijk even gaan kijken of Boettcher wat levend steen heeft.

Ga ernaar vanuit dat de cyano vrij snel weer terug komt die doet het gewoon zonder licht het vel wat je ziet is een middel van de bacterie om zichzelf te beschermen tegen teveel licht

Persoonlijk goede ervaringen met Microbe lift special blend vwb natuurlijkere aanpak.
Ook Blue Life Red Cyano RX werkt goed en meteen. Is dan wel een 'chemische' aanpak. Heb er zelf in de 2x dat ik het gebruikt heb geen dode koralen ofzo aan overgehouden.
Wel een dagje wat minder uitstaan e.d. maar geen slachtoffers.

Vwb een zandhapper de valenciennea puellaris is ook een goed die het zand laag laat. Quarantaine is denk ik niet problematisch zonder zand.
In de winkels en bij de importeur zitten de dieren ook tijden zonder zand.
Verder kun je schijnbaar ook quarantaine(koper e.d.) doen met zand. Alleen niet veel zand gebruiken en bijv. in een bakje doen.
Het heeft namelijk invloed op je koperniveau als er veel zand is.
(Bron: Humble.fish)

Back
Bovenaan