Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Red Sea Reefer 350 van Eeg

Hoi Eeg,
Als je tips zoekt zou ik beginnen met een bodemstaal te analyseren onder een microscoop.
Cyano en kiezelalg zijn gemakkelijk te behandelen. Als het dino’s zijn dan ligt het wat complexer en zou je kunnen beginnen met een zware UV-lamp en het doseren van fytoplankton. In ieder geval geen waterwissel bij dino’s want dan ga je het enkel aanwakkeren. Maar alles begint natuurlijk met het stellen van een juiste diagnose
 
Update:
Fosfaat eindelijk in de goede richting: 0.12 ppm

Nitraat nog erg hoog (25+). Die ga ik met reguliere wissels, meer afschuimen, verlichting opvoeren en minder voeren aanpakken.

De Acro (stek van Xanka) heeft het in elk geval weer prima naar zijn zin:

9A3478B8-806E-4DCB-8EB8-1FF0850CD5E9.jpeg
 
Het laatste plaatje is wat minder vrolijk 😐
Yep, maar ook dat gebeurd helaas. Vis dood, de fungia greep zn kans voordat ik mn grijper te pakken had.

Geen pijlvissen meer voor mij. Ik overweeg een koppel Centropyge Acanthops aan te schaffen (in februari/maart).
 
Dino's!?
Jazeker, de Coolia variant! Nee, die is niet Cool...ondanks de naam.
F756A62B-FB49-4F89-B201-930C937563BB.jpeg

Plan de campagne
- Fosfaat richting 0.1 ppm brengen (nu 0.06)
- Nitraat rond de 10 ppm houden
- Elke 3 dagen Bacteriën toevoegen
- Stuk levend steen in de sump plaatsen
- UV lamp vervangen door exemplaar van Philips (18W)
- Levend zand inbrengen
- wekelijks actieve kool vervangen
- phyto plankton doseren
- copepods inbrengen
Helaas is het beter om even wachten met nieuwe slakken inbrengen, de grote jongens zijn allemaal "om gevallen". Kleintjes zijn er nog genoeg.
 
Systeem overzicht
Bekijk bijlage 562307

Groen : ESP8266 zelfbouw spul
Geel : Sensoren
Blauw : Shelly / Sonoff switches
Roze : Content smart display

Alles integreert mbv MQTT naar Fhem.

Fhem zorgt voor de logging, grafieken, logica (if,then,else)
Mooi gemaakt :) Ben benieuwd wat dit jouw gekost heeft? Echter ik zie dat je hiermee nog niet je waardes m.b.t. ca/kh en mg uitleest. Nog van plan? Wel vervelend al die tegenslagen... ik herken het wel... ben met een 100 liter bak begonnen, te weinig ervaring... snel naar een grote bak gegaan echter doordat de basis kennis wellicht niet toereikend is, of ik er te weinig aandacht aan besteed of gewoonweg niet weet hoe een bepaalde koraal ergens op reageert loop je veelal achter de feiten aan.
 
Laatst bewerkt:
Mooi gemaakt :) Ben benieuwd wat dit jouw gekost heeft? Echter ik zie dat je hiermee nog niet je waardes m.b.t. ca/kh en mg uitleest. Nog van plan? Wel vervelend al die tegenslagen... ik herken het wel... ben met een 100 liter bak begonnen, te weinig ervaring... snel naar een grote bak gegaan echter doordat de basis kennis wellicht niet toereikend is, of ik er te weinig aandacht aan besteed of gewoonweg niet weet hoe een bepaalde koraal ergens op reageert loop je veelal achter de feiten aan.
  • Een shelly-plug-s: 21 Euro ik heb er 4 in gebruik
  • Een Raspberry Pi 4B 2Gb : 95 Euro
  • Waterniveau & temp meting (sump) : tientjes werk + een dag knutselen
  • RODI automatisering: 100-200 Euro denk ik
  • Fleece-filter aansturing: 20-30 Euro
Het duurste zijn al die uren die erin gaan zitten om alles uit te zoeken en in elkaar te zetten. Maar dat is wat ze "hobby" noemen ;-)

Wat betreft het achter de feiten aanlopen; dat is vrijwel altijd en bij iedereen zo. Zeker als het gaat om water-parameters: We kunnen maar een paar dingen redelijk nauwkeurig meten, en de meeste van ons doen dat niet iedere dag of zelfs meerdere keren per dag. De mensen die flink geïnvesteerd hebben in een Reefbot of GHL spul staan er wat dat betreft wat beter voor. Die kunnen sneller reageren op veranderingen, maar ook dat is in principe reactief.

Koralen laten wel zien of het naar hun zin hebben, maar we kunnen niet vragen waarom ze wel / niet happy zijn :).
 
Ja, zeg dat!
De koralen zie ik met de dag opknappen, het water stinkt ook vrijwel niet meer. Vorige week 7 turbo slakken erin gezet (de vorige hebben t loodje gelegd door de dinos).
Mooi man dan ga je de goede kant weer op, ik weet hoe jij met de hobby bezig bent het zal voor jou heftig zijn geweest, gelukkig knapt je bak hopelijk snel weer op 💪🏻
 
Hoopvolle signalen
Het water stinkt vrijwel niet meer en ik zie steed minder plekken waar zich luchtbellen vormen overdag.

Van deze ooit prachtige Gonio dacht ik dat hij al dood was. Er lijken nu een paar poliepen terug te komen (ze hebben vrijwel geen kleur, en het is niet veel, maar hoop doet leven ;-)):
tempImagesuLR7V.png
Zo was hij juli 2021:
E6A5478E-BC12-45DE-872B-5E3C73EB4E0B.jpeg


Ik denk dat deze Acanthastrea Bowerbanki nieuwe poliepen begint te vormen (eerder nooit gezien):
088A7C13-114E-4A3E-9E03-BBC2BE4550F8_1_201_a.jpeg
Hij heeft meer puntige uitgroeien, dit is de oudste / grootste.

Mijn Gorgoon had ik er laatst al bijna uit gehaald. Hij zit onder de alg en flap en deed al maanden helemaal niks meer. Sinds kort lijkt hij toch terug te komen:
tempImagerzcrAI.png
Ik weet niet waarom, maar de foto is 90 graden gedraaid na uploaden. Slechte foto, maar aan de licht stukken zie je een beetje poliep expansie.

Voor de oplettende kijker: Ik heb momenteel wat flap in het aquarium, maar alles beter dan die stinkende vergiftigende Coolia ellende! Zodra ik de UVC eraf haal ga ik phytoplankton doseren, copepods toevoegen en wellicht met cyano control aan de gang (bacterie preparaat). Er zitten trouwens best al wat copepods in de bak, zie ze vaak op het glas zitten.

Deze week ook eens een ATI ICP insturen, is alweer een tijd geleden dat ik een ICP gedaan heb. Uiteraard test ik zelf wel meerder keren per week PO4, NO3, en Kh. Calcium blijft tot nu toe mooi in balans met de ATI dosering (zit net boven de 400), die meet ik daarom veel minder vaak.
 
Voer je de gorgoon bij?
Ziet eruit alsof deze niet op licht leeft namelijk

Hopelijk is alles snel weer de oude
 
Voer je de gorgoon bij?
Ziet eruit alsof deze niet op licht leeft namelijk

Hopelijk is alles snel weer de oude
Ik voer de gorgoon niet gericht. Ik gooi af en toe wat reefroids in de bak.

Ik heb geen idee wat het voor een gorgoon is, ik heb deze gekregen.
Hij is zo’n beetje huidkleurig (roze), vrij licht van kleur dus.

Ik zal eens proberen gericht wat reefroids en rood plankton te voeren, kijken of hij dan sneller opknapt
 
Ik voer de gorgoon niet gericht. Ik gooi af en toe wat reefroids in de bak.

Ik heb geen idee wat het voor een gorgoon is, ik heb deze gekregen.
Hij is zo’n beetje huidkleurig (roze), vrij licht van kleur dus.

Ik zal eens proberen gericht wat reefroids en rood plankton te voeren, kijken of hij dan sneller opknapt
Zal leuk zijn gorgonen zijn ook erg mooi
Op foto lijkt ie met gelige pliepen klopt dat?
 
ATI test
Resultaat 94%
Helaas nog steeds wat rode flap / cyano. Ik ben moeten stoppen met Cyano Control omdat mijn Nitraat te ver onderuit ging (zat op een gegeven moment onder de 1 ppm).

Verder doen de meeste koralen het goed / zeer goed.

Plaatje van een relatief nieuwe Zoa die mooi aan het vermeerderen is (een echte eye-catcher):
DC881825-64B9-4140-90F3-AAC53D23DA62.jpeg
Hij staat nog op het stekken-rekje, maar gaat binnenkort een mooi plekje krijgen. Eerst het rif een beetje aanpassen (uitbreiden eigenlijk).
 
Wederom Dino's & flap
Helaas toch weer een beginnende Dino uitbraak en na het hete weer van de laatste tijd ook behoorlijk wat flap op de bodem. Plan van aanpak:
1) UVC weer installeren (Dino's aanpakken)
2a) Als er geen zichtbare dino's meer zijn, 1/3 deel van de bodem vervangen door "levend" zand (bodem is nu iets meer dan 2 jaar oud)
2b) Parallel met 2 bacteriën toevoegen (uiteraard UVC uit)
3) 1/3 deel van de bodem vervangen door "levend" zand

kH keeper
Tijdens onze zomer-vakantie heeft alles dik 2.5 week op automatische piloot gelopen, en dat is prima gegaan. Geen gekke dingen gebeurd, kH en andere waardes nog prima in orde (weinig afwijkingen). Toch was ik er niet echt gerust op en heb dus besloten om in elk geval kH automatisch te gaan meten, daarom heb ik de "kH keeper plus" besteld. Ben benieuwd hoe dat gaat bevallen.

Paar plaatjes
Hier een paar plaatjes van wat koralen. Ondanks de flap en dino's doen de koralen het gelukkig nog prima. De foto's zijn gemaakt zonder filtering met een iPhone 11 pro. De kleuren zijn in het echt net een tikje feller:
tempImage4eqfp1.png

tempImage7Z0zN6.png

tempImagedkMEJ6.png

tempImagefPCzst.png
 
Bovenaan