Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Red Sea Reefer 350 van Eeg

Ik ben benieuwd wat je van de kh keeper plus vind ik wil em zelf deze zomer ook gaan halen. En erg mooi koraaltje op de eerste foto, dit is een chalice toch? weet je de naam misschien? Mocht je hem ooit gaan stekken 🙋🏼‍♂️

Ik ben benieuwd wat je van de kh keeper plus vind ik wil em zelf deze zomer ook gaan halen. En erg mooi koraaltje op de eerste foto, dit is een chalice toch? weet je de naam misschien? Mocht je hem ooit gaan stekken 🙋🏼‍♂️
Ik zal mijn bevindingen over de kH keeper hierzo posten.
Het koraaltje op de 1e foto is inderdaad een chalice, geen idee hoe deze heet, het zal wel iets met ultra, super, premium, gold en rainbow zijn (LOL). Mooi is hij zeker; groene rand met geel, rood en oranje kleuren erin. Stekken is voorlopig nog niet aan de orde (hij groeit niet heel snel en is dus nog best klein), als het zover is...dan meld ik me wel bij je.

kH keeper: Eerste indrukken
  • Zeer netjes ingepakt / verpakt
  • Handleiding zou wat beter gestructureerd kunnen zijn en bij het stukje over reagentia wordt ook weer over soortelijk massa van 1.026 gesproken (ik betwijfel of dat wel klopt / van toepassing is)
  • Apparaat voelt solide aan
  • Vrij stil, behalve de mixer (magneetje dat rond draait) --> staat bij mij op medium (standaard instelling)
  • In vergelijking met Salifert meet ik ongeveer 0.3 minder (zal wel aan de kalibratie liggen, of aan Salifert). Een ATI-ICP zal een keer uitkomst gaan brengen. Consistente metingen zodat je de trend kunt zien is veel belangrijker naar mijn mening dan de correctheid van de absolute waarde (ervan uitgaande dat je kH in een "gangbaar" bereik zit).
  • Kalibreren is best lastig omdat het heel erg nauw luistert en de kalibratie hoeveelheden erg klein zijn (aquarium water 10ml, reagent 2.8 ml)
    • Na wegen moet je uiteraard delen door de soortelijke massa van jouw zeewater (boekje zegt 1.026, dat zal in de meeste gevallen ongeveer kloppen)
  • De app vind ik niet heel erg intuïtief, maar het werkt goed en wat fijn is, is dat je de rapportage periode ook handmatig kunt instellen (bijv 2 dagen)
5E1ACDA9-380C-4E43-8B92-3ECC5DF68822_1_201_a.jpeg
Zie hierboven de eerste metingen (mooi consistent). Ik doseer dus waarschijnlijk wat te weinig. Dat zal gekomen zijn door de warmte van de laatste 2 dagen en de extra warmte die de UVC aan het water afgeeft (want die staat er sinds zaterdag weer op --> alleen 's nachts aan).

Ik meet nu elke 2 uren, die frequentie ga ik terug schroeven na een paar dagen (zodra ik m'n doseerpomp schema wat getuned heb).

Tot zover mijn ervaringen tot nu toe met de kH keeper.

Laatst bewerkt:
kH keeper
Ik merkte na een tijdje dat steeds de pH verliep (vrij snel na kalibratie). Nu op advies van de fabrikant 1 uur in osmose gehangen, toen met alcohol schoon gemaakt (zachte tandenborstel), en als laatste wederom kalibreren. Nu eens afwachten of het stabiel blijft, anders vermoed ik een slechte pH probe.

ATI Straton
Van een forum-lid 2 ATI Stratons overgenomen. Gisteravond opgehangen, ik moet de elektra nog fatsoeneren.
BE03B76D-E8D6-40EE-A707-5C24BFE08BCC.jpeg
Een bak licht voor m'n gevoel, minder energie-verbruik en betere looks. Het spul draait nu piek op ca. 35% eens een tijdje aankijken hoe de koralen erop reageren en dan misschien nog een paar procent omhoog zetten. Op termijn maar eens meten met een Par-meter, dan weet ik tenminste zeker of ik goed bezig ben.

Dinos
Ja, de UVC hangt er nog steeds aan...ik vertrouw het nog niet helemaal.

Koppel Bispinosa's
Wat een prachtige vissen zijn dit, maar ik had geen geluk met de "match". Een schot in het aquarium geplaatst om de vechtersbaas apart te kunnen houden. Diverse pogingen ondernomen om de 2 bij elkaar te zetten, maar helaas bleef er veel agressie. Met de LFS geregeld dat ik 1 vis kon omruilen voor een aanzienlijk kleiner exemplaar (hopelijk een jong vrouwtje).

Het nieuwe visje heb ik 2 dagen in een wenbakje (visval) gehad. Na die tijd leek er nauwelijks nog aandacht van de dominante Bispinosa te zijn, dus 's avonds maar eens los gelaten. Na een paar kleine stribbelingen gaat het nu goed. Doc (de gele zeilvin) heeft wat langer nodig gehad om de nieuweling te accepteren, maar dat gaat nu goed.

De nieuwe Bispinosa lijkt momenteel symptomen van HLLE te vertonen. Het visje heeft lichte vlekken, vrijwel symmetrisch net boven de ogen. Ik houd het in de gaten, en nu maar hopen dat het met gewenning en goed voeren over gaat.

Kortom: "Never a dull moment in reefing".

kH keeper
Telkens na een week verliep de pH meting enorm, na wat heen en weer mailen met Reeffactory hebben ze een nieuwe pH probe opgestuurd. Even afwachten of die nieuwe probe langer stabiel blijft.

Bispinosa
Toch maar geen koppel...het kleine visje heeft het helaas niet gered en ik heb besloten dat drama niet nog een keer aan te gaan.

ATI Straton flitsen / knipperen
Ik dacht er goed aan te doen de firmware bij te werken met de laatste beschikbare versie....dat is dus toch niet zo'n goed idee, want de firmware bevat bugs waardoor deze niet geheel naar behoren werkt op het oude type Straton. Met name bij lagere percentage gaan sommige groepen LEDs (in 1 segment) af en toe knipperen. Een Firmware downgrade bracht de oplossing.

Algemeen
Het aquarium draait naar mijn gevoel recentelijk pas goed (na dik 2 jaar). Ik heb een tijdje geleden de bypass van het fleece filter verder open geschroefd, wellicht heeft dat er iets mee te maken (te schoon water).

Wat plaatjes van vanochtend:
tempImage6thdSE.png
BE93EDBF-B3CE-4C74-AE7D-05411C6F1B21.jpeg

46E69918-6066-45E9-A52E-E1D58B3CCA37.jpeg
9887CB81-5B72-4BBA-81CE-6AC764E7D32C.jpeg

FC76DAB1-682C-4BF9-B379-D61E016480C4.jpeg
38BF211C-15AF-42CD-B37C-6BF83A68BD23.jpeg
BE80D05F-D60D-4847-A00F-C446D7927624.jpeg

Ziet er heel netjes uit.
Stabiliteit komt met de jaren, die eerste 2~3 jaar zijn de zwaarste, vasthouden wat je doet, dan gaat het alleen maar verder bergopwaarts(y)

kH keeper
Telkens na een week verliep de pH meting enorm, na wat heen en weer mailen met Reeffactory hebben ze een nieuwe pH probe opgestuurd. Even afwachten of die nieuwe probe langer stabiel blijft.

Bispinosa
Toch maar geen koppel...het kleine visje heeft het helaas niet gered en ik heb besloten dat drama niet nog een keer aan te gaan.

ATI Straton flitsen / knipperen
Ik dacht er goed aan te doen de firmware bij te werken met de laatste beschikbare versie....dat is dus toch niet zo'n goed idee, want de firmware bevat bugs waardoor deze niet geheel naar behoren werkt op het oude type Straton. Met name bij lagere percentage gaan sommige groepen LEDs (in 1 segment) af en toe knipperen. Een Firmware downgrade bracht de oplossing.

Algemeen
Het aquarium draait naar mijn gevoel recentelijk pas goed (na dik 2 jaar). Ik heb een tijdje geleden de bypass van het fleece filter verder open geschroefd, wellicht heeft dat er iets mee te maken (te schoon water).

Wat plaatjes van vanochtend:
Bekijk bijlage 597549
Bekijk bijlage 597550

Bekijk bijlage 597554
Bekijk bijlage 597551

Bekijk bijlage 597552
Bekijk bijlage 597553
Bekijk bijlage 597555
Gebruik je een koolstofbron?
Dan kan je een bacteriebloei op je probe krijgen
Op mijn kh keeper groeide dat ook zelfs op de roer magneet
Ph werd van 8.0 steeds lager naar 7.23
Tot ie werd schoon gemaakt

Gebruik je een koolstofbron?
Dan kan je een bacteriebloei op je probe krijgen
Op mijn kh keeper groeide dat ook zelfs op de roer magneet
Ph werd van 8.0 steeds lager naar 7.23
Tot ie werd schoon gemaakt
Nee, geen koolstofbron in gebruik (voer zal ook wat koolstof toevoegen). Maar bacteriebloei zou er wel mee te maken kunnen hebben.

Ik ga het in elk geval ln de gaten houden. Bedankt voor je feedback.

IMG_0522.jpeg
Het wordt weer tijd om te snoeien!

Verder wil ik wat dingen gaan veranderen in het koralen bestand; de jongens met een groot Ego (lees vechtlust) gaan er met en met uit. Daarvoor in plaats wil ik Acro’s en wellicht een mooie Gonio toevoegen (de recent toegevoegde rode doet het aardig).

Vissen
Nieuwe vissen staan in bestelling: 3 verschillende Meiacanthus varianten.

Zee-egel
Mijn zee-egel is helaas overleden, oorzaak onbekend. Ik had hem al jaren. Ik twijfel nog over vervanging (het zijn buildozers).

Cyano
Groene Cyano redelijk onder controle (niet geheel weg, maar acceptabel)

kH keeper
Ik ben tevreden met de kH keeper. Wel nog steeds na een week baterie-groei op de pH probe (dan zie ik de pH meting duidelijk omlaag gaan), maar de kH meting blijft ook dan nog redelijk accuraat.

kH stabiliteit
Tijdje terug nogal wat moeite gehad om de kH stabiel te houden. Ik vermoed dat het gerelateerd was aan het onverdund doseren van Essentials+
Nu gebruik ik 2 delen Essentials+ op 1 deel water, dat gaat vooralsnog beter.

Essentials+
Op de harde manier geleerd; kristalvorming treedt vrij snel op in de kH component! Tijdje terug daardoor de balans tussen de elementen aardig de mist in gelopen. Binnenkort nog maar eens een ICP insturen om te bekijken hoe de belangrijkste elementen er nu bij staan (Ca lijkt weer aardig op pijl te zijn met ca. 400ppm, was een tijdje echt veel te laag)

Nero 5
Helaas een Nero 5 afgelopen week de geest gegeven, dus een nieuwe gekocht (de andere was 2e hands, maar toch 3 jaar prima gewerkt)

Nieuwe aanwinsten
Alveopora (heel licht groen): Begint zich na een paar weken thuis te voelen
Goniopora (rood met blauwe tips) : Heeft ook een week of 5 nodig gehad om te wennen, doet het nu prima
IMG_0660.JPGIMG_0659.JPG
Ondanks allerlei uitdagingen staan de meest koralen er toch nog/weer heel aardig bij.
IMG_0658.JPG
IMG_0661.JPG

DABCB2C3-591B-4677-BC14-B798C0ED6DCD.jpeg

Groene Cyano
Na maanden klooien tegen cyano ben ik uiteindelijk gezwicht en heb dan toch maar medicatie gebruik (nu 3 weken geleden). En om eerlijk te zijn is er een klein wonder gebeurd in de bak:

- Cyano is niet meer zichtbaar (zowel rode als groene)
- kH verbruik is met meer dan 50% gestegen!
- De oranje bambam zoas vermeerderen zich weer (werden er steeds minder)

Ik wil het gebruiken van middeltjes zeker niet promoten, maar in mijn geval heeft het duidelijk een verstoorde balans de goede kant op weten te duwen. Ik heb wel eerst alle andere opties geprobeerd en de waterwaardes (m.n. fosfaat onder controle gehouden). Daarbij gaat het om een bak die al een paar jaar staat en betere tijden gekend heeft.

Nu heb ik dus een luxe probleem omdat ik met m'n doseer flessen nog geen 2 weken meer uitkom....(moet ik voor de zomervakantie een oplossing voor vinden). Hogere concentraties (puur) ATI essential + doseren heb ik slechte ervaringen mee; kreeg ik niet stabiel gedoseerd of opgenomen. Het kan best zijn dat er ter plekke van de dosering te weinig stroming is waardoor een deel van de dosering neerslaat. Dus ik ga dat maar eens als eerst aanpakken, daarna zien we wel weer verder.

Bekijk bijlage 645227

Groene Cyano
Na maanden klooien tegen cyano ben ik uiteindelijk gezwicht en heb dan toch maar medicatie gebruik (nu 3 weken geleden). En om eerlijk te zijn is er een klein wonder gebeurd in de bak:

- Cyano is niet meer zichtbaar (zowel rode als groene)
- kH verbruik is met meer dan 50% gestegen!
- De oranje bambam zoas vermeerderen zich weer (werden er steeds minder)

Ik wil het gebruiken van middeltjes zeker niet promoten, maar in mijn geval heeft het duidelijk een verstoorde balans de goede kant op weten te duwen. Ik heb wel eerst alle andere opties geprobeerd en de waterwaardes (m.n. fosfaat onder controle gehouden). Daarbij gaat het om een bak die al een paar jaar staat en betere tijden gekend heeft.

Nu heb ik dus een luxe probleem omdat ik met m'n doseer flessen nog geen 2 weken meer uitkom....(moet ik voor de zomervakantie een oplossing voor vinden). Hogere concentraties (puur) ATI essential + doseren heb ik slechte ervaringen mee; kreeg ik niet stabiel gedoseerd of opgenomen. Het kan best zijn dat er ter plekke van de dosering te weinig stroming is waardoor een deel van de dosering neerslaat. Dus ik ga dat maar eens als eerst aanpakken, daarna zien we wel weer verder.
Welke medicatie heb je gebruikt voor de Cyano? En voor hoe lang?

Welke medicatie heb je gebruikt voor de Cyano? En voor hoe lang?
Blue life red cyano RX.

Conform de instructies gebruikt met als afwijking dat ik ben begonnen met filteren over actieve kool voor de waterwissel. Na de waterwissel de kool vernieuwd en na een paar dagen weer eruit gehaald (kleine reactor).

Waarschuwende vinger:
1) Houdt er rekening mee dat er een risico bestaat op (bijvoorbeeld) een dino uitbraak of op terugkeer van de cyano.

2) Het is een antibioticum en er kan dus resistentie ontstaan.

Zeer leerrijk dagboek voor mij als starter. Zo zie ik wat er allemaal op mijn pad kan/zal komen. En vooral dat je zeer veel geduld moet hebben en vooral niet mag opgeven. Fijne feestdagen

Ik neem de adviezen ter harte, ben alleen een beetje bang dat de vissen erg weinig ruimte over houden ;)

Back
Bovenaan