Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Red Sea Reefer 350 van Eeg

Ga ernaar vanuit dat de cyano vrij snel weer terug komt die doet het gewoon zonder licht het vel wat je ziet is een middel van de bacterie om zichzelf te beschermen tegen teveel licht
Inderdaad... Het is alweer terug aan het komen. Ik ga op zoek naar een geringde goby (Amblygobius phalaena), en wat levend steen.

Persoonlijk goede ervaringen met Microbe lift special blend vwb natuurlijkere aanpak.
Ook Blue Life Red Cyano RX werkt goed en meteen. Is dan wel een 'chemische' aanpak. Heb er zelf in de 2x dat ik het gebruikt heb geen dode koralen ofzo aan overgehouden.
Wel een dagje wat minder uitstaan e.d. maar geen slachtoffers.

Vwb een zandhapper de valenciennea puellaris is ook een goed die het zand laag laat. Quarantaine is denk ik niet problematisch zonder zand.
In de winkels en bij de importeur zitten de dieren ook tijden zonder zand.
Verder kun je schijnbaar ook quarantaine(koper e.d.) doen met zand. Alleen niet veel zand gebruiken en bijv. in een bakje doen.
Het heeft namelijk invloed op je koperniveau als er veel zand is.
(Bron: Humble.fish)
Microbe lift wil ik zeker ook gaan proberen. Wat ik alleen vreemd vind is dat erop staat dat het voor zoet- en zoutwater is...terwijl ik ook gelezen heb dat het echt wel andere bacteriën zijn die in zoet- en zoutwater zitten.

Ik wil de vis in quarantaine plaatsen gezien mijn eerdere problemen. Geen stippen meer gezien de laatste tijd., dus het lijkt Nu gelukkig goed te gaan met de UV lamp erbij.

Voor de stip heb ik perfecte resultaten geboekt met het middel Protomor, dit kan gewoon in je bak.

Voor de stip heb ik perfecte resultaten geboekt met het middel Protomor, dit kan gewoon in je bak.
Dat heb ik inderdaad ook gebruikt (zie eerder in het dagboek ;-).
Eerst de bak behandeld, later alleen door het voer. Daarbij een UV lamp van 18W eraan gehangen.

Toch gaan vissen uit de handel eerst in quarantaine, ik vind de risico’s te groot om erop te rekenen dat een volgende uitbraak ook met protomor op te lossen is. Verder heb ik een montipora die sinds het toedienen van protomor geen polypen meer laat zien (toeval?)

Kan natuurlijk ook een andere oorzaak hebben; wellicht mijn verhoogd zink / tin, waarvan ik vermoed dat een defecte DC runner 5.0 wellicht de oorzaak geweest is.

Deze zomer ook last gehad van rode flap, na het introduceren van deze jonge
Amblygobius Phalaena
(geringde gobie) was de boel snel opgeruimd. Gooit overigens het zand niet vanop grote hoogte naar beneden. Je koralen zijn dus veilig. persoonlijk vind ik het een super aanwinst. Probeer zoveel mogelijk een natuurlijke oplossing te vinden.
1602168755900-png.541847
Hiermee ben ik het helemaal eens.

Interessant dagboek om te lezen.
Allemaal deze opstartproblemen krijg je echt wel onder de knie.
Ga niet te veel verschillende dingen tegelijk doen. Kies een voor jou aannemelijke oplossing en ga daarmee aan de slag. Vervolgens kom je dan met geduld en rust in de bak bij je doel.
Gebruik je nog ATI Essentials Pro?

Dat heb ik inderdaad ook gebruikt (zie eerder in het dagboek ;-).
Eerst de bak behandeld, later alleen door het voer. Daarbij een UV lamp van 18W eraan gehangen.

Toch gaan vissen uit de handel eerst in quarantaine, ik vind de risico’s te groot om erop te rekenen dat een volgende uitbraak ook met protomor op te lossen is. Verder heb ik een montipora die sinds het toedienen van protomor geen polypen meer laat zien (toeval?)

Kan natuurlijk ook een andere oorzaak hebben; wellicht mijn verhoogd zink / tin, waarvan ik vermoed dat een defecte DC runner 5.0 wellicht de oorzaak geweest is.
Zag het later dat je het ook had gebruikt. Heb doktors en zag het steeds erger worden, vissen waren wel goed vet van het voeren maar de stipjes bleven maar komen.
Heb toen Protomor gebruikt en er een 36W Aqua Medic Helix 2.0 opgezet, geen stip meer te zien :D

Interessant dagboek om te lezen.
Allemaal deze opstartproblemen krijg je echt wel onder de knie.
Ga niet te veel verschillende dingen tegelijk doen. Kies een voor jou aannemelijke oplossing en ga daarmee aan de slag. Vervolgens kom je dan met geduld en rust in de bak bij je doel.
Gebruik je nog ATI Essentials Pro?
Hoi Robert,
Ik gebruik de gewone ATI Essentials variant (3 componenten). Ook in mijn vorige bak gebruikt.
Het enige wat ik nu doe is de flap af en toe een beetje weg halen en Fosfaat doseren (zit structureel vrij laag). Verder wil ik de Microbe lift wel eens gaan proberen.

Hoi Robert,
Ik gebruik de gewone ATI Essentials variant (3 componenten). Ook in mijn vorige bak gebruikt.
Het enige wat ik nu doe is de flap af en toe een beetje weg halen en Fosfaat doseren (zit structureel vrij laag). Verder wil ik de Microbe lift wel eens gaan proberen.
Ik gebruik ATI Essentials Pro en naar volle tevredenheid.
Om mijn nitraat en fosfaat te sturen gebruik ik ATI C, N en P. In begin duurde het effect van deze vloeistoffen erg lang. Maar nu werkt dit perfect.
Ik weet niet of deze flessen ook bij jouw ATI-serie passen.
Mocht dit zo zijn raad ik je het gebruik hiervan ten zeerste aan.

Ik gebruik ATI Essentials Pro en naar volle tevredenheid.
Om mijn nitraat en fosfaat te sturen gebruik ik ATI C, N en P. In begin duurde het effect van deze vloeistoffen erg lang. Maar nu werkt dit perfect.
Ik weet niet of deze flessen ook bij jouw ATI-serie passen.
Mocht dit zo zijn raad ik je het gebruik hiervan ten zeerste aan.
Goed te horen! Gebruik je een 5/6 kanaals doseerpomp? Wellicht maak ik over een tijdje de overstap naar Pro (het maakt kwa kosten niet veel uit als ik goed gerekend heb). Ik heb nu nog voor een maand of 6-7 voorraad.
Ik doseer momenteel 0.028 ppm fosfaat. De Hanna checker geeft meestal een resultaat rond die waarde. Mijn nitraat zit tussen 5-10 ppm.
Ik ben nu bezig de disbalans in stoffen (Saliniteit, Kh, Ca) geleidelijk weg te werken (dat gaat bewust langzaam, mag 1-2 maanden duren, ik heb de tijd ;-)

Coenen Aquarium
Vandaag "even" naar Coenen heen en weer getuft. Ik had een Amblygobius Phalaena (geringde gobie) voor me laten reserveren. Eenmaal daar aangekomen rustig rond gekeken (voor mij tot nu toe de grootste zeewater afdeling die ik gezien heb --> Kwa vissen e.d.) en tevens een schoonheid gezien die ik ook wil toevoegen aan mijn bestand (foto van internet geplukt):
Ptereleotris Evides.png
De vissen zitten nu in quarantaine (in mijn oude Cube). Vanavond nog eens even goed inlezen; ik twijfel of ik pro-actief met koper (cupramine) wil gaan behandelen of dat ik het gewoon een paar weken (3) aankijk en behandeling start als er symptomen te zien zijn. Tips / Tricks /ideeën daarover zijn altijd welkom!

Microbe Lift special blend
Deze was in de aanbieding bij Coenen, dus maar meteen een fles meegenomen. Tjemig de pemig....wat stinkt dat spul :eek::poop:. Gelukkig hoeft het maar 1x per week in de bak de eerste 5 weken (daarna wordt 1x per 2 weken).

Cyano/Flap update
De bak begint stabieler te worden. Rode Cyano is duidelijk minder aanwezig, ik heb er wel wat meer bruine (waarschijnlijk ook cyano) voor terug gekregen die zich ook op de stenen bevindt. Ik heb het idee dat de Microbe Lift special blend een gunstig effect heeft. De koralen staan er goed bij met uitzondering van 1 montipora (staat niet echt lekker uit).

Fosfaat / Nitraat
Fosfaat was ik al een tijdje aan het doseren omdat deze meestal erg dicht bij 0 zit (dat is overigens nog steeds zo, maar ik wil niet overdoseren...dus even zo laten voor nu). Nitraat is sinds het toedienen van Microbelift nu ook richting de 0 gedonderd...ik vrees dus dat ik te "arm" aan het draaien ben, daarom heb ik 2 dagen terug een experiment gestart: De skimmer uitgezet.

Eens kijken wat ik morgen aan nitraat en fosfaat meet. Ik verwacht dat het fleece-filter wellicht voldoende is met die paar visjes die ik erin heb zitten (Gele dokter van ca 7cm, Kauderni, 2 Anemoonvisjes)

Quarantaine / Flagellaten / parasieten
Het pijlsvisje en de geringde gobie zitten nog in quarantaine (Cupramine). Ik maak me wat zorgen over de Gobie...die heeft duidelijk iets van parasieten (witte sliertige ontlasting). Helaas kan ik de medicatie niet tegelijk toedienen met de Cupramine, het zogenaamde food-soaking (voedsel weken in medicatie en dat te eten geven) wil niet echt lukken....de gobie laat m'n mengseltje links liggen. Toch ben ik blij dat het beestje in quarantaine zit, ik heb nu in elk geval nog een mogelijkheid om iets te doen!

Ik hoop dat hij nog 2 weken goed doorkomt, want dan kan de Cupramine eruit en kan ik behandelen tegen parasieten (alhoewel dat lastig is via het water ga ik het toch proberen). Ik vermoed dat veel geringde Gobies een trage dood tegemoet gaan doordat ze vaak (darm) parasieten hebben, ze vermageren dan langzaam en leggen uiteindelijk het loodje.

Paar plaatjes van hoe eea er nu bij staat (licht is net aan):
IMG_2307.jpegIMG_2306.jpeg

Bijlagen

• IMG_2305.jpeg
    IMG_2305.jpeg
    119 KB · Weergaven: 103
Cyano / Flap
Microbe lift lijkt wel aardig te helpen, maar ik worstel nog steeds met m'n waterwaardes (Fosfaat / Nitraat...vrijwel constant op 0 sinds een paar weken). Op aanraden van Don Pedro ben ik begonnen met ATI Nutrition P en N toe te voegen (volgens hun calculator, maar dan 10x verdund). Vanmorgen flink wat Cyano verwijderd, plaatjes van hoe het nu erbij staat (ik mag niet klagen):

8F867A2B-BA9F-46AD-98D2-157A2DF43D32.jpeg8B165499-E961-41A5-9504-1C8A9228A9D6.jpegCE5A9D4E-5889-45C0-AB13-7981F15B05C9.jpeg78910C95-362D-4950-BE38-BB2A566B0DB3.jpeg

Quarantaine
Het pijlsvisje en de geringde gobie zitten nog in quarantaine, ik ben nu de Cupramine aan het verwijderen mbv actieve Kool (vanmorgen was er nog een beetje koper aanwezig). Ik verwacht morgen te beginnen met de behandeling tegen flagellaten (witte sliertige ontlasting bij de Gobie gezien). Om op zeker te gaan zal daarna nog tegen wormen behandelen. Als het meezit kunnen de vissen tegen kerst de bak in.

Plan voor eind van het jaar / januari is om nog 4 pijlvisjes aan te schaffen en die ook na quarantaine en preventieve behandeling in de bak te zetten (dat wordt dus februari).

Goniopora
Bij White Coral een rode goniopora gekocht. Helaas heeft de Gonio het niet naar z'n zin gehad...misschien had ik 'm moeten overwennen! Hij is nu dus helemaal gebleekt (althans ik denk dat hij nog weefsel heeft), er is een heeeel kleine kans dat het lukt om 'm te laten herstellen (ik heb gelezen dat ijzer doseren kan helpen). Als iemand tips / tricks heeft, graag!

Bijlagen

• F4ACE9EF-327E-424E-A889-3BA5EFAF6938.jpeg
    F4ACE9EF-327E-424E-A889-3BA5EFAF6938.jpeg
    123,7 KB · Weergaven: 99
Drama!
Sinds vorige week is het goed mis in m’n aquarium. Het begon met een Stylo die niet meer lekker uitstond gedurende 2 dagen, de dag erna viel het weefsel van het skelet af. Een aantal andere koralen vertoonde ook ineens problemen, het lijkt wel een ziekte. Zodra er enige symptomen zijn, valt het weefsel er binnen 2 dagen helemaal af. Slachtoffers tot nu toe:
  • Stylophora Milka
  • Caulastrea Curvata
  • Blastomussa Merletti
  • Hystrix groen
Een paar (schijnbaar gezonde) kleine stukjes hystrix heb ik eraf gebroken, die lijken het nog goed te doen. Verder een aangetaste pavona en gonio gestekt, in de hoop dat dat gaat helpen.

Oorzaak is nog onbekend, maar ik heb zelf wel een aantal fouten / veranderingen voorafgaand aan het drama gemaakt:
  • Licht teveel en te snel laten toenemen (LEDs)
  • Silicaat verwijderaar ingezet (die verwijderd ook fosfaat, en dat was al laag)
  • Een familielid heeft de kerstboom met kunstsneeuw ingespoten (ik was niet thuis)
  • Nieuwe koralen ingezet waarvan een rode gonio ook binnen 3 dagen helemaal dood was (bacterie wellicht meegebracht?)
Ik heb 2x 100 liter water gewisseld binnen 24 uur, dat is effectief ongeveer 50%. Verder ga ik vooral de boel nu stabiel houden.

Dure les: NOOIT meer, meer dan 1 ding wijzigen in korte tijd.

Morgen gaat een ICP op de bus, wellicht komt daar wat uit.

Plaatjes ziekteverloop Caulastrea (paar dagen):
5C24FF0B-2894-40B6-B3DF-96776BC08DE8.jpeg

C9A7734D-C0A7-4AF2-A7CE-32CC32B388A3.jpeg

20B643E5-3036-4200-A3C4-692B4B2365AF.jpeg

CAD3B481-C4BC-43BB-9F5F-8B5B0790DF25.jpeg

Hoe is het nu met quarantaine en hopelijk is het drama bijgetrokken?

Vwb die witte poep, volgens mij kun je API general cure doseren met koper. Zou het even dubbelchecken bij humble.fish.
Verder kun je die ook aan voer binden met Seachem Focus.
Helaas zijn beide niet zomaar in NL te krijgen. Heb het wel op eBay gezien, maar komen aardige verzendkosten bij.
Veel bestandsdelen kun je ook laten komen via aliexpress, maar dan vraag ik me weer af of je krijgt waarvoor je, bijna niks, betaald...

De bak is stabiel. Koralen staan er goed bij. Silicaat filter is binnen, helaas zonder beugel (foutje leverancier). Als het silicaat filter erin zit, ga ik een grote wissel doen. Tijdje daarna een ICP met osmose water.

De 2 nieuwe vissen zitten in quarantaine, ze gaan eind volgende week in het aquarium. Nog 1x gyrodol doseren. Ze zijn dan behandeld tegen stip/oodinium/flagellaten en kieuw wormen.

Medicatie: Cupramine, JBL spirohexol, JBL gyrodol (gyrodol bevat praziquantel)

zaterdag 9-1 komen er 4 pijlvisjes die dan in quarantaine gaan.

Wat zijn jouw ervaringen met curpamine quarantaine? Test je het koper niveau of bereken je het ahv volume en dergelijke.
Ik heb de inhoud berekend en daar de hoeveelheid mee bepaald. Vervolgens af en toe het koper gehalte getest (salifert); blijft altijd lastig om de juiste kleur te bepalen. Opbouw dosering heb ik in in 4x gedaan (Dag 1 ochtend-avond, dag 2 idem).

Verversingswater heb ik van te voren aangemaakt en dezelfde concentratie cupramine voor gehanteerd. Seachem ammonia batch gaf in het begin een lichte verkleuring, nu niet meer (bacteriën hebben zich ontwikkeld).

Frustratie - Verzending vissen (handig bij Corona...)
Ik had vissen besteld bij een gerenomeerde aquarium zaak die adverteert met een eigen bezorgdienst. Dat laatste wekte bij mij het vertrouwen dat verzending wel goed zou moeten gaan. NIET DUS!!!

De Doos gisteravond ontvangen, onmiddellijk uitgepakt en meteen door dat er van alles mis was:

- Het Heat-pack was helemaal koud
- De vissen lagen dood (op 1 na) in de zakken
- Het water was troebel en stonk enorm (duidelijk gevalletje Ammonia)
- De vissen waren per 2 verpakt

Aangezien het zoutgehalte van mijn quarantaine bakje en de zakken vrijwel gelijk was heb ik de nog enigszins levende vis meteen overgezet. De vis leek even wat te herstellen, maar was binnen een half uur ook dood.

Ik vermoed dat er een aantal dingen bij de betreffende firma goed mis gegaan zijn:

- Vullen ze de zakken wel met zuurstof?
- Gebruiken ze wel goede heat-packs en ook voldoende heat-packs?
- Zetten ze de vissen wellicht de avond van te voren al klaar in een veel te koude auto?

Als dierenvriend vind ik het vreselijk hoe deze beestjes aan hun einde zijn gekomen. Afhankelijk van de reactie en oplossing van de leverancier zal ik deze met naam en toenaam hier noemen al is het maar om verder dierenleed te voorkomen. Vooralsnog ga ik ervan uit dat het een incidentele misser was en de leverancier normaal zorgt dat de vissen zo diervriendelijk mogelijk getransporteerd worden.

De treurige aanblik van wat eens 4 prachtige levende wezentjes waren op hun laatste reis:
tempImageKtg1pg.png
Wordt in elk geval vervolgd!

Back
Bovenaan