Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

pollekes 5 ruitjes... en alles wat er tussen zit

polleke

Senior Forumlid
Hoi allemaal,

Omdat ik hier redelijk nieuw ben zal ik me eerst maar even voorstellen. Ik heet hier polleke maar de meeste mensen noemen me gewoon Paul. Sinds een anderhalf jaar woon ik op mezelf en heb nu de ruimte om weer eens een bakje op te zetten. In het verleden heb ik vooral tropische pijlgifkikkertjes gehouden en gekweekt. Nu ik helemaal op nieuw kan beginnen wou ik wel iets met wat meer beweging: een aquarium. Eerst dacht ik aan zoet maar de kleurtjes die je bij een zeeaquarium hebt zijn zoveel mooier. Ook het gedrag van de verschillende dieren lijkt me interessanter. Een zee aquarium dus.

Deze beslissing is een paar maanden geleden gevallen. Sindsdien heb ik een onderstel gebouwd en geschilderd. Aquarium besteld (100 x 50 x 60, niet heel erg groot maar als eerste opzet lijkt het me goed genoeg) en inmiddels in huis.

Daarnaast de nodige techniek verzameld. Afgezien van schoon water was hierbij het doel om zo min mogelijk warmte in het water te krijgen. Dit omdat het hier in huis 's zomers redelijk warm kan worden (23-24 graden, in extreme gevallen 25) zonder bak. Met de lampen aan zal dat misschien nog wel erger worden. Ook heb ik een aantal zaken oversized aangeschaft zodat ik dat, indien van toepassing, mee kan nemen naar een grotere bak. Nu heb ik daar nog geen plannen voor maar je weet nooit...

Dus wat heb ik inmiddels verzameld:
opvoerpomp: red dragon 8000.
afschuimer: KZ revolution S, deze zal worden aangedreven door de RD via een aftaking.
stroming: 2x nanostream 6055 + multicontroller.
verwarimg: Jager 150 w.
niveauregeling: tunze osmolator.
aquarium 100 x 50 x 60 van Reef Corner, echt super mooie bak, zwarte kit, alles geslepen, 2x 32 mm afvoer + 1x 32 mm opvoer gaten + overloop.

Verder nog spullen in huis voor een lichtbak (4x39 W + 2x24 W T5), kalk reactor en wervelbedjes (1x voor kool en 1x voor fosfaatverwijderaar). Deze zaken wil ik allemaal zelf gaan maken. Dat ga ik over 1 week doen als ik vakantie heb :)

De inrichting van de sump het ik zojuiste gelijmd. Er komen 3 vakken in. Vak 1 is droog, hierin komt de RD te staan. Op deze manier zal hij zo min mogelijk warmte aan het water afgeven. Vak 2 wordt de ruimte met alle apparatuur (afschuimer, wervelbedjes, verwarming). Hier wordt ook de osmolator in gehangen. Vak 3 is nu nog over maar zal gebruikt worden als refugium, stekken bak, of ruimte om eventueel dieren te kunnen afzonderen mocht dat nodig zijn.

De RD is wellicht wat zwaar voor deze bak maar er komen 2 aftakkingen op: 1 naar de afschuimer. Daarmee bespaar ik een 28 W voor de losse pomp voor de afschuimer. De 1500 liter die daarvoor van de RD afgesnoept worden kosten een stuk minder energie (verschil tussen RD 6500 en RD8000 is ongeveer 10 W voor dezelfde 1500-2000 lph als die de aquabee 2000 levert voor 38 W). Daarnaast komen er ook 2 wervelbed filters op te draaien.

Dus dat is ongeveer de huidige stand van zaken. Ik weet dat jullie graag foto's willen zien maar die komen er aan. :)

Alle op/aan merkingen zijn natuurlijk welkom, daar kan ik namelijk alleen maar van leren :)

Groet,
Paul.

en dan nu een paar plaatjes van het onderstel en het aquarium

Bijlagen

• CRW_4388-Edit.jpg
    CRW_4388-Edit.jpg
    64 KB · Weergaven: 28
  • CRW_4399-Edit.jpg
    CRW_4399-Edit.jpg
    66,5 KB · Weergaven: 25
  • CRW_4416-Edit.jpg
    CRW_4416-Edit.jpg
    143,6 KB · Weergaven: 28
  • CRW_4398-Edit.jpg
    CRW_4398-Edit.jpg
    76,8 KB · Weergaven: 26
  • CRW_4420-Edit.jpg
    CRW_4420-Edit.jpg
    112,1 KB · Weergaven: 35
Welkom Paul. Leuk weer een dagboek erbij! Je pakt het allemaal goed aan en alles ziet er tot nog toe erg deftig uit :goed:! Ik ga je zeker volgen.
Hou lekker fanatiek je dagboek bij, is ook voor jezelf erg leuk om later op terug te kijken. Succes en veel plezier met deze bizar mooie hobby :).

Dat ziet er erg mooi uit, een goede start.
Van die RD ga je een boel plezier hebben.
Ik blijf je start met veel belangstelling volgen.

Het ziet erg mooi uit.

Als ik het zo laaes hebben we dezelfde maten.
Zelfs de achterwand is het zelfde.
Deze achter wand zal snel bergroeien en zelfs met een beetje massel gaan er anemonen en ander lagere dieren op groeien.
Het wordt dan een geheel met je aquarium.

Voor de tempratuur zal ik niet al te bang wezen.
Met het open zetten van je licht kap en eventueel sump deurtjes open red ik het in ieder gaval om de tempratuur beneden de 28 graden te houden.
In extremen gevallen kun je nog een kamer fan op het voor raam zetten wat de tempratuur 1 tot 2 graden doet zakken.

Heel veel succes en we blijven je volgen

iedereen bedankt voor de reacties :) ben heel erg benieuwd hoe het gaat worden met water erin.
Volgende stap is het installeren van de sump en de PVC. Dat komt van het weekend. Zal hier wat fotos neer zetten zodra dat is gebeurd.

Cheers!

Hoi, dat is inderdaad wel toevallig. Ik hoop ook dat het allemaal mooi begroeid. We zullen zien :)

Manderijn zei:
Het ziet erg mooi uit.

Als ik het zo laaes hebben we dezelfde maten.
Zelfs de achterwand is het zelfde.
Deze achter wand zal snel bergroeien en zelfs met een beetje massel gaan er anemonen en ander lagere dieren op groeien.
Het wordt dan een geheel met je aquarium.

Voor de tempratuur zal ik niet al te bang wezen.
Met het open zetten van je licht kap en eventueel sump deurtjes open red ik het in ieder gaval om de tempratuur beneden de 28 graden te houden.
In extremen gevallen kun je nog een kamer fan op het voor raam zetten wat de tempratuur 1 tot 2 graden doet zakken.

Heel veel succes en we blijven je volgen

Hallo Polleke

Wat een mooi bakje en achterwand,ben zeer benieuwd naar het eindresultaat en blijf dit dagboek volgen.
Succes:goed:

Grt San

zo, terwijl ik dit zit te typen loopt de bak langzaam vol. Nu tot ongeveer halverwege en alles is nog steeds lekvrij. :)
Ben erg benieuwd of mijn eigen pvc knutselwerk ook waterdicht is. Nog een half uurtje wacten denk ik... dan pompen aan en kijken of het allemaal zo stil is als ik hoop ;)

foto's van de ingebouwde sump en leidingwerk heb ik ook maar die staan nog op de camera. Zal die vanavond posten.

polleke zei:
Ben erg benieuwd of mijn eigen pvc knutselwerk ook waterdicht is. Nog een half uurtje wacten denk ik... dan pompen aan en kijken of het allemaal zo stil is als ik hoop ;)

foto's van de ingebouwde sump en leidingwerk heb ik ook maar die staan nog op de camera. Zal die vanavond posten.
En alles waterdicht en geruisloos in ene keer? ;) Ben benieuwd of alles naar tevredenheid is verlopen en uiteraard naar de foto's.

Toen het aquarium vol was en het water door de overloop naar de sump liep was alles nog prima lekvrij. Sump vol, ook alles lekvrij :) .

Toen de pomp aangezet... wat een geweld :rolleyes: , alles gorgelt en bubbelt. Alleen niet alleen dat: ook een lekje. Er lopen druppels uit een pvc verbinding. :( Pomp weer uit, pvc uit elkaar en het lek verholpen: met 2 componentenlijm nog een stukje pvc er overheen geplakt en nu is alles lekdicht. :)

Dan de gorgel geluiden... na wat gepruts met de verschillende kranen lijkt alles nu in orde. Geen klots, slurp en klater geluiden meer. Wel overal water: de afschuimer heeft nu water, 2 wervelbedjes (die ik nog moet maken, begin volgende week zou ik de acryl buis moeten hebben) kunnen water krijgen, refugium, en het aquarium zelf natuurlijk.

Dus dat is ook ok, de RD maakt alleen nog wel een beetje een zoem/brom geluid wat je toch nog redelijk goed kunt horen. Met de radio aan is het eigenlijk weg maar al het verder stil is in huis dan is het duidelijk aanwezig. Verders is de afschuimer ook niet echt stil te noemen, als de luchtkraan dicht is wel maar met de kraan open buist het toch wel een beetje.
Nou ja, eerst de deurtjes maar eens maken en als alles dicht is nog eens luisteren.

Hier de plaatjes.

Bijlagen

• sump_droog.jpg
    sump_droog.jpg
    29,9 KB · Weergaven: 45
  • overloop.jpg
    overloop.jpg
    13,2 KB · Weergaven: 29
  • totaal_water.jpg
    totaal_water.jpg
    56,1 KB · Weergaven: 70
  • sump_in_action.jpg
    sump_in_action.jpg
    50,3 KB · Weergaven: 83
hey paul.. Ziet er al goed uit.. :goed: Alleen 1 opmerking, ik zie dat je een kraan op de aanzuig van de op voer pomp heb.. Volgens mij heb ik ooit ergens gelezen dat je pompen nooit op de aanzuig mag knijpen.. Dat schijnt slecht voor de pomp te zijn, misschien dat iemand anders dit kan bevestigen.? Gr. Roscoe

SRocco zei:
hey paul.. Ziet er al goed uit.. :goed: Alleen 1 opmerking, ik zie dat je een kraan op de aanzuig van de op voer pomp heb.. Volgens mij heb ik ooit ergens gelezen dat je pompen nooit op de aanzuig mag knijpen.. Dat schijnt slecht voor de pomp te zijn, misschien dat iemand anders dit kan bevestigen.? Gr. Roscoe

Hoi, je hebt gelijk, pompen kun je volgens mij het beste knijpen op uitgang. Maar die kraan is er ook niet om hem te knijpen. Mocht ik de pomp ooit uit de bak moeten halen (voor schoonmaken of zo) dan kan ik die kraan dicht zetten zodat het droge gedeelte van de sump (waar de pomp in staat) niet vol loopt. Dus de kraan staat altijd helemaal open. Maar bedankt voor de waarschuwing!
:goed:

Hoi, even een kleine update. Vandaag bij Reef Corner geweest om levend steen te bestellen. Er komt 50 kg deze kant uit voor mij. Hoop dat het vliegtuig een beetje doorvliegt ;)

Toevallig was SRocco er ook, hoe is het met je zeenaaldjes? Hebben ze de reis goed doorstaan?

Verders een beetje in de nano hoek gekeken en sommige visjes zijn toch wel erg klein... die gaan gewoon door de overloopkam heen... ben nu dus wat met plexiglas aan het zagen om mijn overloop beter te beschermen. Nu kan ik nog makkelijk lijmen en doen in de bak. Als ik straks in mijn visjes beperkt wordt doordat ik een te grove overloopkam heb zou toch jammer zijn.

Dus het plan is nu als volgt: morgen de nieuwe overloopkam erin. Laten drogen tot dinsdag dan gezuiverd zoet water erin, zout erbij en dan kijken wanneer het steen komt :) Theo had het over misschien donderdag... maar dat was nog niet zeker... even afwachten maar.

Zijn we elkaar net mis gelopen bij Theo, altijd wel wat moois daar.

Hey Paul,

Is idd wel handig zo een kraan als je de pomp dan uit de sump haalt. Ben benieuwd naar je opbouw als je steen eenmaal binnen is. Dus denk erom veel foto's te maken..!!!! ;)

De zeenaaldjes maken t prima hoor.. Zijn nu al mooi met zijn 2en de bak aan het verkennen.. Artemia eitjes staan al te borrelenom morgen ochtend gevoerd te worden..

Groeten,

Roscoe

Back
Bovenaan