Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Ed's eerste zee-aquarium!

Edwin.Dekker

Senior Forumlid
Hallo allemaal,

Eerst even voorstellen. Mijn naam Edwin Dekker, ben getrouwd met Diane en heb 2 kinderen Marc en Anne. Ik ben al vanaf mijn zesde bezig met aquaria. Van klein tot groot. Mijn laatste zoetwater bak was een 1000L. Heb verschillende soorten vissen gekweekt. Van guppen tot diverse tetra soorten en chiclides. In mijn laatste bakken ging het me meer om de planten. Een weelderige onderwater-tuin is ten slotte een juweel voor in de huiskamer!
Deze zomer het besluit genomen om over te stappen op zoutwater.
Dit was toch wel mijn ultieme droomwens!!!
Vandaag tijd gemaakt om dit dagboek te beginnen. Ik hoop dat ik veel van jullie mede forumgebruikers mag leren! Want nu ik net begonnen ben besef pas hoe weinig! ik nog van deze prachtige hobby weet :eek: .

In augustus mijn 1000L verkocht (toch wel met pijn in mijn hart) en de percunia even opzij gezet.
Mezelf vervolgens laten voorlichten. Dit is het uiteindelijk geworden:
  • Aquarium: Jewel Trigon 350
  • Verlichting: Aqua Medic-Aquasunlight NG (=2x24 Watt T5 & 1x150 Watt HQI)
  • Kalk reactor: Deltec PF509
  • Afschuimer: Deltec APH525
  • Opvoer pomp: Eheim 1260
  • Stroming: Tunze 6060 + Tunze 6055 met single controller
  • Verwarming: Jäger 200 W
Het hele zwikkie werd op 10 november (3 weken later dan afgesproken :mad: ) bij me afgeleverd. Eindelijk!

Tenslotte nog wat foto's van de techniek:
 

Bijlagen

  • zee-aquarium_053.jpg
    zee-aquarium_053.jpg
    20 KB · Weergaven: 3.259
  • zee-aquarium_055.jpg
    zee-aquarium_055.jpg
    15,9 KB · Weergaven: 3.261
Laatst bewerkt:
Welkom en veel succes met de hobby. Naar je stromingshuishouding zou ik nog eens kritisch kijken als ik u was want ik vind het persoonlijk een beetje weinig voor zo'n grote bak.

Cees
 
Welkom Edwin,

We hebben al "kennis gemaakt" hoop dat je er net zo iets moois van maakt als je zoetwaterbak...

Heb je al wat foto's van alles wat nu staat en draait, kunnen we je beter helpen bij eventuele vragen en problemen....

Succes!!!!
 
PattiMan zei:
Succes met opstarten. Ennuuhhh, foto's van aquarium en vooral de inhoud vind ik erg leuk en interessant :D.
De inhoud is nog niet zo boeiend op dit moment, maar gaat hopelijk wel komen!
We gaan er wat moois van maken.
 
Laatst bewerkt:
Ichthus zei:
Welkom en veel succes met de hobby. Naar je stromingshuishouding zou ik nog eens kritisch kijken als ik u was want ik vind het persoonlijk een beetje weinig voor zo'n grote bak.

Cees
Dank je Cees. Ik had je al gespot. Het is altijd handig om te weten waar er mede aquarianen in de buurt zitten. En als je met een Katukse (Rijnmond) getrouwd ben dan kom je daar ook nog wel eens :D.
 
Laatst bewerkt:
Nadat ik mijn achterwand blauw (RAL5015) heb gemaakt en alles heb aangesloten, kon de bak op zijn plaats. Ik weet inmiddels ook dat het blauw maken van je achterwand gelijk staat aan vloeken in de kerk, hier op het forum :eek: maar goed ik doe het er maar mee...

Nog even wat info over de Sump:
  • Maat: 40x50x36 CM
  • Water niveau: 26 CM
  • Kamers: 1 (1 half tussenschot voor stevigheid)
  • Filtermateriaal: gafzak
Hierbij even wat foto's:
 

Bijlagen

  • PICT1219.JPG
    PICT1219.JPG
    15 KB · Weergaven: 3.258
  • PICT1225-1.JPG
    PICT1225-1.JPG
    22,6 KB · Weergaven: 3.250
  • PICT1227-1.JPG
    PICT1227-1.JPG
    23,6 KB · Weergaven: 3.246
Laatst bewerkt:
Ziet er netjes uit , ook de achterwand. Achterwand kleur is een kwestie van smaak en dat kun je dus alleen zelf bepalen.... wat het forum vindt?? Duuuuhuh:p

Even met je meedenkend:

Je sump is 40x50x36hoog waterhoogte 26 <=> vrije volume is (in geval van stroomstoring) is 4x5x1= 20 liter overcapaciteit.
Is dat genoeg ingeval van stroomstoring?? Heb je een valse lucht gaatje net onder de waterlijn in de opvoer leiding?

Wat is de lengte maat van de rechte zijden bak?
 
Nou nou Anton, je laat je weer van meest artistieke kant zien:p .

Is inderdaad een bijzondere foto Ed:goed: Waarschijn lijk de eerste en de laatste die je ervan hebt kunnen maken.
 
Ja uuuh , kzie het dus niet heb de foto al alle kanten uitgedraaid maar ben denk beetje kippig:D

Vertel eens wat ik zou moeten zien dan:)

Mefisto zei:
Nou nou Anton, je laat je weer van meest artistieke kant zien:p .

Is inderdaad een bijzondere foto Ed:goed: Waarschijn lijk de eerste en de laatste die je ervan hebt kunnen maken.
 
Op 17 november de bak gevuld met steen en water. Ik heb in eerste instantie ongeveer 30 Kg verse levendsteen, en 30 Kg vulsteen in gebracht.
Heb vervolgens tot 02:30 uur zitten genieten van alleen een bak met water en steen ;) .
 
Anton - AVO zei:
Ja uuuh , kzie het dus niet heb de foto al alle kanten uitgedraaid maar ben denk beetje kippig:D

Vertel eens wat ik zou moeten zien dan:)
Het is de overloop (zonder durso) van bovenaf gefotografeerd. Door de reflectie zie alles tig keer :D .
 
Anton - AVO zei:
Ziet er netjes uit , ook de achterwand. Achterwand kleur is een kwestie van smaak en dat kun je dus alleen zelf bepalen.... wat het forum vindt?? Duuuuhuh:p

Even met je meedenkend:

Je sump is 40x50x36hoog waterhoogte 26 <=> vrije volume is (in geval van stroomstoring) is 4x5x1= 20 liter overcapaciteit.
Is dat genoeg ingeval van stroomstoring?? Heb je een valse lucht gaatje net onder de waterlijn in de opvoer leiding?

Wat is de lengte maat van de rechte zijden bak?
Anton,

Voor wat betreft mijn sump overcapaciteit heb ik getest. Als ik nu de stroom eraf gooi hou ik zo'n 3 cm tot aan de rand over. Er blijft wel wat water staan in de overloop. Net nog voor de zekerheid even gechecked ;).
De maten van mijn bak zijn 123 x 87 x 65 cm; waarbij 87 cm de lengte maat is van de rechte zijden.
Het deel van het valse lucht gaatje begrijp ik niet helemaal, kan je hier wat over uitwijden?
 
Laatst bewerkt:
Bij de meeste bakken komt de retourleiding (dus vanaf de opvoerpomp) na wat knip/plak/bochtenwerk ONDER water uit. Bij stroomuitval gaat deze leiding als een hevel werken en zuigt dan net zoveel water terug naar de sump totdat deze lucht gaat trekken.

Door nu in deze retourleiding een klein gaatje te boren dat bij net boven de rand van de overloop zit (niet boven de tanden, maar net boven de overstroomlijn wordt er na stroomuitval direct lucht aangezogen en onderbreek je deze hevelwerking.
Bij in bedrijf zijn van de pomp komt dit gaat net onder water te staan, zodat je er geen gespetter van hebt.
 
OK Mefisto. Ik begrijp wat je bedoelt. Een dergelijk gaatje zit er in, echter deze komt helaas nooit onderwater. Foutje in de constructie door de leverancier... Dat gespetter komt me bekend voor.
Zo langzamerhand begin ik er een beetje van te balen :(. Ik dacht laat ik het uitbesteden, dan is het in iedergeval goed... Maar zoals zo vaak geldt ook hier, als het goed moet dan kan je het beter zelf doen.
 

Bijlagen

  • Pict1328-1.jpg
    Pict1328-1.jpg
    27,8 KB · Weergaven: 3.175
Laatst bewerkt:
zie ik daar op de foto naast je aquarium een luidsprekerbox staan??
lijkt me voor de toekomstige bewoners niet erg prettig dat lawaai:rolleyes:
verder succes met de opstart ziet er veel belovend uit:goed:

groetjes wim
 
Bovenaan