Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

pollekes 5 ruitjes... en alles wat er tussen zit

SRocco zei:
.... Ben benieuwd naar je opbouw als je steen eenmaal binnen is. Dus denk erom veel foto's te maken..!!!! ;) ....
Dat van die foto's komt wel goed. Dat is mijn andere hobby, hoewel dat het afgelopen jaar een beetje stil heeft gelegen. Macro fotografie vond ik altijd heel erg leuk dus als het levend steen er is (en het leeft ook echt een beetje) dan komen de foto's vanzelf. :)

Had je dit topic trouwens al doorgenomen?

Alle visjes uit de database die geschikt zijn voor een nano.

Enne is het steen al binnen..??? :rolleyes:

Groeten,

Roscoe

Hey Roscoe,

Dat is een mooie link, zal ik vanavond eens rustig doornemen. Thanks!
Gisteren heeft Theo laten weten dat het steen komende donderdagavond in Belgie is, en iets later dus in Nederland ;) kan niet wachten...

Zodra het een beetje fatsoenlijk in de bak zit zal ik hier wat foto's neerzetten. En over een bak met alleen water en pompen valt ook niet veel te melden. Oh, behalve dan misschien dat je je wervelbedfilter niet te veel water moet geven, dan krijg je overal zwarte korreltjes in je bak :o

Cheers,
Paul.

SRocco zei:
Had je dit topic trouwens al doorgenomen?

Alle visjes uit de database die geschikt zijn voor een nano.

Enne is het steen al binnen..??? :rolleyes:

Groeten,

Roscoe

Zo vandaag levend steen opgehaald in Neerglabbeek. 50 kg met een aantal heel mooie grotere stukken erbij. Ik denk dat ik daar wel iets mee moet kunnen maken. :)

Het was ook nog mooi vers, als je de doos open doet moest je echt je hoofd erbij houden om iets te ruiken en dat was meer een zeelucht dan een putlucht ;).
Aan leven heb ik in iedergeval het volgende gezien: een stel kleine groenige krabjes, gewoon in de bak gezet. Een naaktslakje, een soort mosseltje (denk dat die nog leeft) en een stel wormachtige beesten. Daarnaast nog een soort paarsig koraal waarvan ik niet weet of het nog leeft.

Verders doet de afschuimer nu ook iets, het borrelt nu in ieder geval over de rand, morgenvroeg maar eens zien hoe het drapje eruit ziet.

Ik heb alle stenen willekeurig in de bak gelegd. Het idee (niet mijn idee maar van Theo) is om eerst een rustig te kijken was de mooie kanten zijn van het steen, wat er allemaal uit komt aan moois en lekijks. De lelijkerds (mantisjes, grotere krabben...) kunnen eenvoudig verwijderd worden als de stenen nog gewoon los liggen. Dan afwachten totdat de grootste rommel uit het steen is en het fosfaat gehalte ver genoeg gezakt is. Als dat allemaal ok is ga ik pas aquascapen zoals dat zo mooi heet. Ik hoop dat ik het geduld heb. :)

Zo nu naar bed, morgen eens kijken of het al wat opgeklaard is (nu een beetje wittige waas dus kan niet echt goede foto's maken) en of er nog meer te zien is.

Morgen zal ik ook wat foto's maken.

Zo het feest kan beginnen en hopelijk de foto's ook.
Ben erg benieuwd hoe je opbouw gaat worden.

Zo, vandaag zou ik wat plaatjes posten, die staan hieronder :). De inrichting is nog verre van definitief. Zoals eerder aangegeven wil ik alles eerst eens goed bekijken en eventuele plaaggeesten uitroeien.

Volgens mij heb ik al een klein mantisje gezien (die witte "pissebed/rups"). Bij een foto zit ie op een klein naaktslakje (ongeveer 1 cm lang). Een grotere naaktslak (4 cm lang) en een mosseltje (weet niet of die nu nog leeft, staat wel erg ver open nu). Verders het begin van ofwel een of andere poliep ofwel een anemoon die dan de nek om gedraaid dient te worden :confused: We wachten even af.
Verder nog een overzichtje van de stenen.

De afschuimer begint sinds vanmorgen ook echt iets te produceren, ongeveer een druppel lichtbruine, ondoorzichtige smurrie per 15-20 seconden. :)
Verder wil ik vanaf vanavond het nitriet, nitraat en fosfaat gehalte bij gaan houden om te zien hoever het staat met de opstart. Ik zal de uitkomsten hier bijhouden.

Vraagje: ik heb toen het steen erin is gegaan ongeveer 25 liter water uit de bak moeten halen. Dit staat nu in een speciekuip met een circulatiepompje erop. Daarmee wou ik de eerste waterwissel doen, wanneer kan dat het beste gebeuren? Hoe lang kun je zeewater zo bewaren?

Plaatjes: grappig om te zien hoe blauw het licht is, de bruinige plaatjes zijn geflitst en de blauwere foto's niet. Moet nog even achter zien te komen wat nou het mooiste is. Waarschijnlijk iets er tussen in ;) De TL lampen zijn trouwens 4x 39 W Aqua Science: 2x blue 22.000K, 1x duo en 1x special. In de uiteindelijke lichtbak komt er nog 2x 24 W bij, beetje onzinnig om de overloop de gaan belichten ;).

Bijlagen

• 20080731-CRW_4487-Edit.jpg
    20080731-CRW_4487-Edit.jpg
    53,8 KB · Weergaven: 15
  • 20080731-CRW_4491-Edit.jpg
    20080731-CRW_4491-Edit.jpg
    67,5 KB · Weergaven: 15
  • 20080801-CRW_4494-Edit.jpg
    20080801-CRW_4494-Edit.jpg
    25 KB · Weergaven: 13
  • 20080801-CRW_4506-Edit.jpg
    20080801-CRW_4506-Edit.jpg
    66 KB · Weergaven: 20
  • 20080801-CRW_4507-Edit.jpg
    20080801-CRW_4507-Edit.jpg
    48,5 KB · Weergaven: 14
Mooi he???? :)

Hoi, even een kleine update,

het mosseltje heeft het niet gehaald :(, ging steeds verder open staan en daarna ging er een soort van witte waas overheen zitten. Dat zie ik trouwens op een paar meer plekken op de steen gebeuren. Ik denk dat dat allemaal plaatsen zijn waar iets is afgestorven. Bij het waterverversen (vanmiddag) zal ik daar wat extra afhevelen.
Dat er dingen aan het afsterven zijn is trouwens ook merkbaar aan de lucht in huis, niet dat het stinkt naar rotting maar er hangt wel degelijk een soort van zeelucht. En alleen zout water ruikt zo niet ;) Ik neem aan dat dat minder wordt :)

Verders gisterenmorgen de eerste waterwaardes gemeten:
KH = 9
NO3 = <0.2 mg/L (niet meetbaar)
NO2 = < 0.01 mg/L (niet meetbaar)
PO4 = 0.14 mg/L
Zoutgehehalte: 1.024, dat is toch eigenlijk de dichtheid (in kg/L) of niet? :confused:
Temperatuur 25.5 graden

De bacterien zijn dus nog niet heel erg hard bezig met nitriet maken, we zullen zien wat er vanavond gemeten wordt :)

Plan voor vandaag, 10% waterwissel doen en daarbij zoveel mogelijk zooi van de stenen hevelen, waterwaardes meten en lichtkap verder afmaken (nu zit er een lelijke tijdelijke lichtkap op van 4 plankjes onbehandeld hout).

Jan_C. zei:
Ja, en dan begrijp ik dat het echte leuke pas komt als de waterwaardes een beetje goed en stabiel worden. Dus over een week of twee als ook de algen gaan komen. Ik ben erg benieuwd.
Er zat trouwens vanmorgen wel een mini naaktslakje op mijn voorruit, ik denk 3 mm lang :). Dus nog niet alles is dood aan het gaan :D

Ok, net ongeveer 25 liter water ververst. Daarbij heb ik zoveel mogelijk allerlei troep van, uit en onder de stenen vandaan gezogen. En dat is toch al wel wat. Speciale aandacht hebben daarbij de wittige schimmel plekken gekregen.

Wat dan ook blijkt is dat mijn armen ongeveer net zo lang zijn als het aquarium diep ;) ik kon overal maar net bij. En als je dan 25 liter af wilt hevelen door een luchtslangetje... niet erg comfortabel :o Van de andere kant, omdat het vrij lang duurde heb ik goed op alle plekjes kunnen komen :D, je moet er iets voor over hebben. Toch binnenkort maar eens een iets grotere slang halen hiervoor. :D

Ander ding waar ik achterkwam, toen ik de opvoerpomp uitzette voor de waterwissel begon de osmolator een enorm irritant geluid te maken :eek:. De overstroombeveiliging werkt ;) Op zich wel prettig, hoor ik denk ik 's nachts ook mocht de pomp om wat voor reden uit vallen.

Daarnaast heb ik de stromingspompjes een beetje anders gericht zodat een plekje met wat meer schimmel wat beter wordt omstroomd.

Tenslotte de waterwaardes nog eens gemeten en er is geen enkele verandering opgetreden: nul niriet/nitraat. De bacterien moeten dus nog beginnen... we wachten af.

Verder zag ik dat de lampen en reflectoren al wat zoutspatters vertoonden. Die dus ook afgedaan. Ik denk dat dat komt omdat ik nu toch af en te de opvoerpomp aan/uit heb gezet om de verschillende dingen fijn af te regelen, prutsen etc... dan komen er bij het aanzetten een hoop bellen vrij, die de spetters veroorzaken. De lampen hangen ongeveer 8 cm boven het water, is dat te weinig? :confused:

Zo dat was het weer voor nu :), zal als ik weer iets doe of verander dat hier neer zetten.

jawsee zei:
ik zou je lampen op een cm of 15 hangen,je verliest wat licht maar dit doe je ook met reflectoren die aangetast zijn door zout

Ok, bedankt voor de tip!

Verders net nog 25 liter water afgezogen en weer wat rommel van de stenen verwijderd. Waterwaardes ook nog eens gemeten. Het nitriet/nitraat begint nu voorzichtig te komen:

NO2 = 0.01-0.025 mg/l
NO3 = 0.5 - 1.0 mg/l
PO4 = 0.14 mg/L
KH = 10

Ook komt er een klein beetje een bruine waas/aanslag op sommige stukken steen. De eerste algen?

polleke zei:
Ook komt er een klein beetje een bruine waas/aanslag op sommige stukken steen. De eerste algen?
gefeliciteerd, je algenfase begint...:D

Bedankt voor de felicitaties ;) maar de algen zetten nog niet echt door.
Wat wel doorzet is het nitriet/nitraat.

8 augustus:
NO2 = 0.2 mg/L
NO3 = 5 mg/L
KH = 10
PO4 = 0.14 mg/L, deze is al de hele tijd hetzelfde, zal wel door de rowaphos komen :)
Verders ook 25 liter water ververst en daarbij zoveel mogelijk troep van de stenen mee afgeheveld.

9 augustus
NO2 = 0.25
NO3 = 10 mg/L

Morgen nog maar eens kijken welke kant het verder op gaat en er staat dan ook weer 25 liter water klaar om te verversen (doe ik nu om de dag, ene dag mengen, 24 uur laten mixen dan in de bak).

De verlichting staat nu overigens op 3 uur licht per dag, (4x39W T5). Dat wordt de komende weken langzaam opgevoerd.

Overigens, na een paar dagen geen beestjes te hebben bespeurd zaten er vandaag ineens 3 naaktslakjes (0.5 - 1 cm lang) op de ruiten. Deze zijn bruin met een dubbele rij uitsteeksels op de rug. Iemand een idee van wat deze zijn?
Eentje heeft het echter niet naar zijn zin in het water en is een cm boven het wateroppervlak gaan zitten :confused:

Verders ook een soort van miniscuul dingetje op de voorruit, geen idee wat het is. Het is ongeveer 1 mm groot, wit en rond en uit de top komen 2 sprietjes. Zie ook de foto hieronder voor wat het waard is, belichting is a pain in the @$$

Bijlagen

• 20080809-CRW_4524-Edit.jpg
    20080809-CRW_4524-Edit.jpg
    27,5 KB · Weergaven: 15
Omdat dit toch een dagboek is zet ik er ook wat minder spannende dingen in ;) Dan weet ik zalf straks ook nog wat ik alemaal wel of niet gedaan heb.
Zoals bijvoorbeeld dat ik vandaag weer 25 liter water heb ververst en de volgende waterwaardes heb gemeten:
NO2 = 0.25 - 0.5 m/L was iets er tussen in
NO3 = 10 mg/L, zelfde als gisteren
PO4 = 0.092 mg/L, dus iets gezakt :)

Verder loopt en draait alles naar wens denk ik :rolleyes:

Oh, daarna heb ik met een van de nanostreams alle stenen eens een beetje afgestoft,... dan wervel je toch nogal het een en ander op.

Hoi Paul,

Gaat goed toch?
Ja wat wij meestal doen als we water verversen...ff de pomp in de hand houden en langs de stenen houden,moet je zien wat er van af komt en al het vuil wegzuigen.

Hoi, ben ik weer :)

Even het verslag doen van de afgelopen paar dagen. Ten eerste wou de afschuimer een 2tal dagen niets afschuimen. De bellen kwamen niet meer tot de rand... eerst dacht ik dat het was omdat ik net een waterwissel had gedaan en met mijn handen in het water had gezeten. Dus maar even afgewacht, de volgende dag nog steeds niks. :confused: Dus toen na mijn werk even de aansluitingen gecontroleerd. En ja hoor er zat wat troep in de venturi, iets van een afgestorven wiertakje.Hoe het in de sump is gekomen weet ik nog steeds niet maar ter voorkoming in de toekomst met pvc en horregaas een grof voorfilter gemaakt voor de pomp aanzuig. Dat is waarschijnlijk ook wel handig mocht er ooit een visje in de sump terecht komen. ;)
In de tussentijd was het nitraat gehalte opgelopen naar 25-50 mg/L. Ik denk dat het met elkaar te maken heeft gehad.

Verders afgelopen zondag de aquascape gedaan. Ben er best redelijk tevreden mee. Natuurlijk moet er nog zand op de bodem komen en koralen en dergelijke maar voor nu ziet het er voor mij goed uit. :)
Tevens meteen maar 120 liter water ververst om dat nitraat weer een beetje weg te krijgen. Morgen ga ik meten wat de stand van zaken nu is.

Een paar uur nadat ik mijn handen had afgedroogd kwamen er op 3 verschillende plekken een paar kokerwormen van ongeveer 1 cm doorsnee uit het steen. :) Die had ik nog niet eerder gezien. :rolleyes: Wel blij mee. Moeten die nog iets te eten krijgen of halen ze dat uit de bak?

Nu is het echter tijd voor foto's anders wordt het ook maar zoon lang verhaal :D Hebben jullie nog tips, trucks, op- of aanmerkingen dan hoor ik het graag. Dit is namelijk de eerste keer dat ik dit doe dus ik sta open voor alle suggesties.

Overigens toch nog een vraagje (sorry ;)): 1 steen staat niet heel erg stevig. Niet dat ie echt wankel staat maar een beetje dikke heremietkreeft zou hem misschien om kunnen duwen. Kan ik die met reefconstruct of zoiets vast zetten? Wat kan ik het beste gebruiken?

Nu echt de plaatjes:

Bijlagen

• 20080818-CRW_4533-Edit.jpg
    20080818-CRW_4533-Edit.jpg
    64,8 KB · Weergaven: 54
  • 20080818-CRW_4536-Edit.jpg
    20080818-CRW_4536-Edit.jpg
    67,6 KB · Weergaven: 36
  • 20080818-CRW_4537-Edit.jpg
    20080818-CRW_4537-Edit.jpg
    36 KB · Weergaven: 27
  • 20080818-CRW_4538-Edit.jpg