Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

pollekes 5 ruitjes... en alles wat er tussen zit

Erg kl.te Paul, net nu je bak er zo mooi bij stond.
De scheldwoorden die je achterwege laat kan ik me wel inbeelden. Ik heb zelf ook een ramp gehad waarbij ik zo goed als alles verloren heb.
Geef alles rustig de tijd om te herstellen en hou vooral het verkoop topic in de gaten.
Dit is de enigste troost die ik je kan geven.
Sterkte
Dominique

Hoi Paul.

Erg om te lezen wat je is overkomen.

Maar ik wil je wel helpen de bak weer wat te vullen.

Kom maar weer eens langs met wat emmers, je weet wel wat ik bedoel:rolleyes:.

mvgr
twan

Hoi allemaal,

Erg bedankt voor het meeleven. Ik hoop dat ik over een tijdje weer een mooi aquarium kan laten zien. Nu eerst alles rustig weer in orde laten komen wat betreft waterwaardes. Dan een proefacro stekje plaatsen en kijken of dat het een beetje wil doen. Dan inderdaad het aangeboden forum in de gaten gaan houden.

Wat leeft er nog wel: alle vissen, garnalen, slakken, zeemuis en zandzeester. Doopvondjes leven nog wel maar hebben het moeilijk. Verder als steenkoraal 1 acro maar die heeft wel forse witte plekken, weet niet of die het gaat redden. En een rode plaat montipora. Blaasjes koraal (frogspawn) en verder nog de buttons (had ik niet veel) en een felgroen sterpoliep. that is it...

Dus iets van 20 soorten steenkoraal verloren :mad: echt enorm zonde.

Twan, heel erg bedankt voor het aanbod, daar ga ik denk ik heel graag gebruik van maken maar dat zal wellicht nog even duren. Eerst alles weer op orde krijgen.

Groetjes,
Paul.

Hoi Paul,

het is bijna een maand geleden sinds je ons het slechte nieuws deed toekomen. Is je systeem inmiddels een beetje gestabiliseerd zodat je langzaam weer kunt gaan werken aan de heropbouw?

Ik was erg onder de indruk van het resultaat wat je geboekt had en wil graag een keer de techniek waarmee je dat bereikt hebt komen bekijken. Ik ben aan het lezen en puzzelen om te bepalen hoe mijn eerste project er uit moet gaan zien en ik zou graag een keer van gedachte wisselen met een paar ervaren aquarianen. Misschien vind je het ok als ik een keer op het fietsje stap voor een babbel?

mvrgr

Henk

Hoi allemaal,

Tijd voor een update, na de slechte berichten van de vorige keer nu weer wat positiefs. Dus wat is er zoal gebeurd na de dramatische gebeurtenissen (voor mijn aquarium dan toch) zoals beschreven:

Door de plotselinge grote belasting (afstervend koraal) eerst geklooi met waterwaardes, de fosfaat skyhigh (0.25 mg/l) evenals nitraat (50 mg/l). Nitriet was niet meetbaar. Veel waterwissels (met goed zout/water) en fosfaat remover dat de kop in weten te drukken. Echter dat duurde toch wel een maand totdat een beetje stabiel was. Het voedingspatroon van de vissen ook aangepast, er zitten nu immers veel minder verbruikers in het aquarium.

Resultaat van deze waardes was dat er ineens een hoop valonia in de bak kwam (die irritante groen bolletjes). Blijkbaar kon die zich door de plotselinge hoeveelheid extra licht en voedingsstoffen enorm uitbreiden. Het viel wel op dat die bijna niet op het levend steen groeien maar juist heel graag op het afgestorven koraal. Nou ja dat was op zich makkelijk met het verwijderen (met koraal skelet en al dus). Verders had ik een soort van kleine vaantjes wier (nu weet ik dat het een udotea is) op een klein plekje op een steen. Zag er wel grappig uit en kon er ook niet bij met alle koralen dus maar lekker laten zitten. Dat heeft dus ook zijn kans geroken. Is inmiddels minder grappig. Ben van plan om de stenen waar die op zit eens een tijdje in het donker te zetten dan zal dat vanzelf goed komen.

Waterwaardes zijn inmiddels weer helemaal goed nitraat <1, fosfaat <0.024 (vind dat moeilijk af te lezen daar beneden). Dus dan komt het met die algen ook wel weer goed.

Een drie weken geleden een test acro stekje in het aquarium geplaatst en die doet het prima dus tijd om het aangeboden gedeelte van dit forum in de gaten te gaan houden.

Verders ook echt heel erg leuk nieuws: zie de plaatjes hier onder. Bij Twan langs gegaan om wat stekken op te halen. Dat aquarium ziet er nog altijd zeeeer fraai uit en ook de eigenaar is een echte topper wat mij betreft! Ik moest hem een beetje afremmen omdat ie anders maar in de weer bleef met de snoeischaar. En ik vind dit al spannend, gaan deze stekken ook aanslaan? Tot nu toe staat alles er goed bij op eentje na, een fijne wittige acro met blauw/paarse toppen. Ik vrees dat die het niet gaat halen (gaf Twan ook al aan dat die redelijk gevoelig is).

Hieronder de plaatjes en ik hoop snel foto's te hebben dat alle beschadigingen dicht zijn gegroeid en met wat groeipunten op de toppen. Twan nogmaals super bedankt!!
Oh ja, ook nog een fotootje van mijn kleinste visje, die zit altijd met zijn kop naar beneden en schiet dan van zijn rotsblok af als er iets te eten langs komt.

Bijlagen

• IMG_0977.jpg
    IMG_0977.jpg
    159,2 KB · Weergaven: 10
  • IMG_0973.jpg
    IMG_0973.jpg
    146,1 KB · Weergaven: 8
  • IMG_0969.jpg
    IMG_0969.jpg
    127,2 KB · Weergaven: 6
  • IMG_0963.jpg
    IMG_0963.jpg
    131 KB · Weergaven: 10
  • IMG_0970.jpg
    IMG_0970.jpg
    127,5 KB · Weergaven: 11
En nog een paar, ben trouwens nog niet zo weg van de witbalans... :confused:

Bijlagen

• IMG_0967.jpg
    IMG_0967.jpg
    124,1 KB · Weergaven: 9
  • IMG_0964.jpg
    IMG_0964.jpg
    126,9 KB · Weergaven: 9
  • IMG_0966.jpg
    IMG_0966.jpg
    127,3 KB · Weergaven: 9
  • IMG_0968.jpg
    IMG_0968.jpg
    131,6 KB · Weergaven: 28
  • IMG_0965.jpg
    IMG_0965.jpg
    127,9 KB · Weergaven: 9
Hoi Paul,

het is bijna een maand geleden sinds je ons het slechte nieuws deed toekomen. Is je systeem inmiddels een beetje gestabiliseerd zodat je langzaam weer kunt gaan werken aan de heropbouw?

Ik was erg onder de indruk van het resultaat wat je geboekt had en wil graag een keer de techniek waarmee je dat bereikt hebt komen bekijken. Ik ben aan het lezen en puzzelen om te bepalen hoe mijn eerste project er uit moet gaan zien en ik zou graag een keer van gedachte wisselen met een paar ervaren aquarianen. Misschien vind je het ok als ik een keer op het fietsje stap voor een babbel?

mvrgr

Henk

Hoi Henk,

Sorry voor de late reactie, had je bericht helemaal niet gezien... Maar natuurlijk kun je een keer langs komen! Stuur maar een pb om iets af te speken.

Tot ziens!

ik wist helemaal niet dat je tegenslagen hebt gehad :eek:!
dus je hebt je bak weer opnieuw ingericht? is even geleden dat ik bij je ben geweest....

succes, hopelijk groeien de koraaltjes snel ;)

Hoi Paul.

En nu maar eens alles weer laten uitgroeien.

Gisteren hier nog het een en ander moeten verbouwen.
Bij mij zijn links in de bak koralen omlaag gevallen, bij het opnieuw neerzetten braken er verschillende stukken van dit koraal, waar je een stek van hebt, af.

http://zeewaterforum.info/forums/attachment.php?attachmentid=220651&d=1293711347
Die staan nu in de stekkenbak:p

Nu staat het er weer een beetje goed bij, was wel een hels werk vooral omdat het niet bleef staan zoals ik wilde.

mvg
twan

Hoi Paul.

En nu maar eens alles weer laten uitgroeien.

Gisteren hier nog het een en ander moeten verbouwen.
Bij mij zijn links in de bak koralen omlaag gevallen, bij het opnieuw neerzetten braken er verschillende stukken van dit koraal, waar je een stek van hebt, af.

Nu staat het er weer een beetje goed bij, was wel een hels werk vooral omdat het niet bleef staan zoals ik wilde.

mvg
twan

Hoi Twan,

Ik hoop dat het groeien goed gaat verlopen maar tot nu toe staat alles er prima bij en zijn de meeste wonden van transport en dergelijke dicht :) Dus goede hoop!

Goed dat je de strijd hebt gewonnen, altijd lastig om slechts 1 (groot) koraal in een ingegroeide bak ergens anders te plaatsen. Heeft meestal een soort van lawine effect tot gevolg ;).

uitsteeekendmooi mooi

Ja, het begint weer te komen, ik ben er ook erg blij mee :) Hierbij een plaatje hoe het er nu bij staat. Allemaal kleine stekjes geweest op de druifjes na, die hebben de aanslag overleefd.

20110919-IMG_1354-Edit.jpg

Ben wel een beetje druk met voorbereidingen voor een groter aquarium... het onderstel is af, lichtkap bijna, zelfsoldeer led is af en werkt ;). Wat extra techniek (stromingspomp, profilux voor dimmen, meten en doseren) aangeschaft. Sump in huis, Aissa, die ziet er erg mooi uit, bijna zonde om in een kast te plaatsen :). PVC ook. Alleen het aquarium moet nog. Ik weet nog niet zeker hoe groot het moet gaan worden. Bodem afmetingen staan wel vast: 150x80 cm alleen de waterhoogte 70 of 80 cm... ben ik nog niet uit. Scheelt wel een stapje in glasdikte en niet heel veel in hoogte. Lastig, lastig. Als de bakkenbouwer terug is de definitieve offertes van beide vragen en dan beslissen. Heb er wel heel veel zin in.

Ik heb inmiddels ook 75 kg dood steen overgenomen. Dat ligt nu lekker in te wateren (bacteriën groeien). Dit vooral omdat mijn huidige steen toch nog wel wat ellendige zaken herbergt. Ik krijg de valonia algen (groene knikkers) maar niet allemaal definitief weg en ook glasanemonen piepen nog te voorschijn. Dat wil ik dus niet mee verhuizen. Dus starten met dood steen (inmiddels dus niet meer helemaal dood) en dan proberen zonder vissen en koralen mijn huidige steen plagerij te krijgen. Als dat goedschiks niet lukt zal het kwaadschiks moeten, zoet water, drogen weet ik wat. Maar ik denk dat als ik er gewoon makkelijk bij kan ik al het ongedierte en onkruid zou moeten kunnen verdelgen. Steen uit het water, alle valonia er af peuteren, af spoelen in een ander bakje. Anemonen hun holletjes vol stoppen met calcium hydroxide papje. Eventjes tien minuten in laten werken en dan terug plaatsen. Het is maar goed dat de dierenbescherming daar nog niet van heeft gehoord :mad:. En dan hopelijk de kokerwormpjes, sponzen, slakjes, mosseltjes en dergelijke in leven laten. Het is namelijk wel erg mooi steen om mee te bouwen en vol met kalkalgen en dergelijke.

Nou tot zover de update. Binnenkort meer.

Groetjes,
Paul.

Back
Bovenaan