Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nijkerk's rif

Hoe is het met je pincetvis, laat ie je buttons met rust?
 
Ziet er schitterend uit Bas!
Helemaal die avond kleuren... blij dat de rico's een mooie plek hebben gevonden, het is een mooie tuin zo!
Als ik dit zo allemaal zie heb ik weer wee gevoel dat ik aan het stoppen ben ;)
 
Ziet er schitterend uit Bas!
Helemaal die avond kleuren... blij dat de rico's een mooie plek hebben gevonden, het is een mooie tuin zo!
Als ik dit zo allemaal zie heb ik weer wee gevoel dat ik aan het stoppen ben ;)


Dank je, Jordy. Is idd een leuke tuin zo..ben aan het kijken of ik nog ergens wat kleurtjes kan scoren.. ;)
Kan me voorstellen dat het minder leuk is als je stopt, maar toch die kriebel nog hebt.. :sneaky:...ach, wellicht zien we je nog een keertje terug. En anders kom je maar eens aanwaaien en dan onder het genot van een biertje naar de bak kijken.. :cool:;)
 
Dank je, Jordy. Is idd een leuke tuin zo..ben aan het kijken of ik nog ergens wat kleurtjes kan scoren.. ;)
Kan me voorstellen dat het minder leuk is als je stopt, maar toch die kriebel nog hebt.. :sneaky:...ach, wellicht zien we je nog een keertje terug. En anders kom je maar eens aanwaaien en dan onder het genot van een biertje naar de bak kijken.. :cool:;)

Lijkt me zeker een goed plan, gaan we doen :)
 
Mooie nieuwe stukken! Ik zie wel op je overzichtsfoto dat ik niet de enige ben die zijn zand niet op zijn plek kan houden met al die stroming 😉
 
Bij deze ook in dit dagboek nog eens bedankt voor de gastvrijheid Bas! De bak is in het echt nog veel mooier, en de verzameling buttons nog groter :D
Ook erg leerzaam om alle techniek eens in het echt te zien!
 
Zo het is weer even geleden dat ik hier gepost heb.. :giggle:
Zijn in de tussentijd al weer een tijdje aan het werk na de vakantie en alles in en rond de bak gaat eigenlijk zijn gangetje. Bak draait prima en naast het reguliere onderhoud geen omkijken naar. Tijdens de vakantie heeft mijn schoonvader voor de bak gezorgd en dat is ook verder prima verlopen. Dus vandaar dat er hier weinig te melden was.. ;)

Maar goed, helaas zaterdagochtend toen ik mijn bed uitkwam zag ik een melding op mijn telefoon dat mijn water in de sump te hoog zou staan. Beneden gekomen zag ik dat het waterniveau in de bak zelf idd een aantal cm's lager stond. Blijkt mijn opvoer ermee gekapt te zijn... :cry:. De Jebao DC12000 deed helemaal niks meer ook niet aan snelle demontage en schoonmaak. Balen, maar goed kan gebeuren en had niet voor niets een reserve pomp (AuquaForte Ecomax DM12000) nog op de plank liggen.
Helaas is de reserve pomp niet regelbaar en zeer goed hoorbaar..

Kortom op zoek naar iets nieuws. Zat te kijken naar de Ecotech Vectra L1/L2 of de TMC Reef 12000 maar na een post op FB werd ik naar een Red Dragon Speedy 3 (80W) gestuurd. Nu is de Red Dragon een 8000 liter pomp en was ik bang dat dit te licht zou zijn voor mijn bak. Maar goed, meerdere ervaren mensen (oa Wesley en Tanne) geven aan dat het enorm krachtige pompen zijn. En dat ze echt wel krachtiger zijn dan mijn oude Jebao pomp. Kortom om een lang verhaal kort te maken; er komt een Red Dragon pomp hier..

Ben benieuwd naar de RD!

Ben trouwens nog altijd blij met mijn keuze voor de aanschaf van de Apex, ondanks dat dit een duur apparaat is om aan te schaffen.
 
Laatst bewerkt:
Zo het is weer even geleden dat ik hier gepost heb.. :giggle:
Zijn in de tussentijd al weer een tijdje aan het werk na de vakantie en alles in en rond de bak gaat eigenlijk zijn gangetje. Bak draait prima en naast het reguliere onderhoud geen omkijken naar. Tijdens de vakantie heeft mijn schoonvader voor de bak gezorgd en dat is ook verder prima verlopen. Dus vandaar dat er hier weinig te melden was.. ;)

Maar goed, helaas zaterdagochtend toen ik mijn bed uitkwam zag ik een melding op mijn telefoon dat mijn water in de sump te hoog zou staan. Beneden gekomen zag ik dat het waterniveau in de bak zelf idd een aantal cm's lager stond. Blijkt mijn opvoer ermee gekapt te zijn... :cry:. De Jebao DC12000 deed helemaal niks meer ook niet aan snelle demontage en schoonmaak. Balen, maar goed kan gebeuren en had niet voor niets een reserve pomp (AuquaForte Ecomax DM12000) nog op de plank liggen.
Helaas is de reserve pomp niet regelbaar en zeer goed hoorbaar..

Kortom op zoek naar iets nieuws. Zat te kijken naar de Ecotech Vectra L1/L2 of de TMC Reef 12000 maar na een post op FB werd ik naar een Red Dragon Speedy 3 (80W) gestuurd. Nu is de Red Dragon een 8000 liter pomp en was ik bang dat dit te licht zou zijn voor mijn bak. Maar goed, meerdere ervaren mensen (oa Wesley en Tanne) geven aan dat het enorm krachtige pompen zijn. En dat ze echt wel krachtiger zijn dan mijn oude Jebao pomp. Kortom om een lang verhaal kort te maken; er komt een Red Dragon pomp hier..

Ben benieuwd naar de RD!

Ben trouwens nog altijd blij met mijn keuze voor de aanschaf van de Apex, ondanks dat dit een duur apparaat is om aan te schaffen.
Ter info;
Er staat er sind vrijdag 1 te koop voor een net prijsje op particulieren bieden aan...
 
Ter info;
Er staat er sind vrijdag 1 te koop voor een net prijsje op particulieren bieden aan...

Thnx, die had ik gezien idd. Maar kreeg via FB een ongebruikte aangeboden voor net iets meer. Dus toen was de keuze makkelijk. Dus als het goed is ontvang ik die ergens van de week!
 
Vandaag pakketjes dag..😁

65919D5A-70F1-44F5-8F65-737279BC5734.jpeg

En nog wat los spul om de opvoerleiding aan te pakken, want heb aan het begin van de opvoerleiding een 90 graden knie en dat wordt sterk afgeraden ivm druk/capaciteitsverlies. Dus daar komt nu een normale bocht. Moet alleen wel aan de gang met een brander om een stuk oud verlijmd ovs te kunnen verwijderen..

9C8CCF1C-9D5D-4FFA-9B9F-3CF27880E91C.jpeg
 
Gistermiddag druk bezig geweest met het verwijderen van de (reserve) ecomax die tijdelijk het werk overgenomen had van de overleden Jebao opvoerpomp. Daarnaast het leidingwerk flink aangepast. Had namelijk bij mijn oude pomp gebruik gemaakt van 25 slangpilaren en dito slang tussen de pomp en de opvoerleiding. Nu ik de Red Dragon heb aangeschaft moest ik naar 32 mm toe en dus moest het rigoreus aangepakt worden.

Het kostte wat tijd, maar de Red Dragon draait en doet ongelooflijk stil en krachtig zijn werk. Mijn vrees dat een 8000 liter pomp zich niet kon meten met een 12000 liter pomp is volledig ongegrond gebleken. Ben echt blij dat ik de RD heb aangeschaft...het enig nadeel is nu dat ik mijn Deltec afschuimer hoor nu..dus voor het mooie moet ik die ook vervangen. Idealiter door een BBK met eveneens een RD pomp. Maar goed, da's een dure aanschaf...en bovendien ben ik met de ruimte die ik heb voor een afschuimer beperkt, met name de hoogte.. Dus daar moet ik maar eens goed naar kijken.. ;)

Verder wil ik ook nog een nero stromingspomp aanschaffen als extra stroming naast mijn gyre..

Ach..er moet wat te wensen overblijven, toch?
 
Je had mij nieuwsgierig gemaakt. Ik heb even je dagboek opgezocht. Ziet erg mooi uit. Die kleuren:love:! Al die verschillende buttons... En ik vind je ricordea eilandje ook erg mooi.
Goed ook om te lezen dat de red dragon goed bevalt en dat hij zo mooi stil is. Mooie wensen voor de toekomst heb je. Ik blijf het mee volgen...
 
Je had mij nieuwsgierig gemaakt. Ik heb even je dagboek opgezocht. Ziet erg mooi uit. Die kleuren:love:! Al die verschillende buttons... En ik vind je ricordea eilandje ook erg mooi.
Goed ook om te lezen dat de red dragon goed bevalt en dat hij zo mooi stil is. Mooie wensen voor de toekomst heb je. Ik blijf het mee volgen...


Leuk, Maaike! De Red Dragon is echt een aanrader..wel prijzig, maar ach je moet wat te wensen over laten. Ik wil nu eigenlijk mijn Deltec afschuimer gaan vervangen door eentje met een Red Dragon speedy pomp.. :giggle:
 
Bovenaan