Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nijkerk's rif

😊😊

Ik kreeg in de winkel in Renswoude te horen dat ik niet zo vaak meer op het forum kwam..🙈

ik leef nog, met het gezin gaat het goed en de bak draait ook nog! 👍

net van de week weer een zandbodem geplaatst (special grade levend zand). Eerst 1 zak, maar heb inmiddels een 2e in huis. Wat staat dat toch mooi zo’n wit strand!
Daarnaast vandaag ook een regenboog 🌈 lipvis meegenomen. Hopelijk helpt deze mee in de bestrijding van de planaria.

Even een snel filmpje tijdens het voeren. Krijg je een indruk hoe het erbij staat!

Haha ik hou wel van die mensen in de winkel van Renswoude 😉🤭 (wordt tijd dat ik ook weer eens een bezoekje breng, dat is echt al zó lang geleden en dat terwijl het zo'n fijne en goede winkel is).

Fijn dat alles goed gaat en het aquarium: wat een plaatje! Ziet er echt top uit hoor en dan al die vrije zwemruimte!

Die duivel, wow, die is helemaal echt supertof!!

Haha ik hou wel van die mensen in de winkel van Renswoude 😉🤭 (wordt tijd dat ik ook weer eens een bezoekje breng, dat is echt al zó lang geleden en dat terwijl het zo'n fijne en goede winkel is).

Fijn dat alles goed gaat en het aquarium: wat een plaatje! Ziet er echt top uit hoor en dan al die vrije zwemruimte!

Die duivel, wow, die is helemaal echt supertof!!
Is zeker een leuke winkel en zeer leuke mensen!
Dank voor het compliment!

tja die duivel 👿 is erg mooi! Dat hoor ik van veel mensen. Het is wel een scheiterd! Hoor vaak dat je moet oppassen als je met je vingers in de bak zit. Want ze komen naar je toe. Deze zwemt juist weg…😂

Ziet er mooi helder uit en veel zwem ruimte. Mocht je naast de planaria ook last hebben van een verhoogd fosfaat dan helpt de fosfaat ex van Colombo goed, helpt ook tegen planaria. Blijkbaar kan planaria slecht tegen lanthaan

Vandaag de tweede zak special grade erin gegooid. Één zak van 9kg was niet genoeg. Dus met 18kg is het nu voldoende.

het zand toevoegen gaat redelijk vlot met pvc pijp en een fles waarvan de bodem 6038B032-B0C3-4390-9992-BDE7E1F7E93F.jpegis verwijderd. Heerlijk zo’n wit zandstrand!
3E9046D3-90CB-4093-AC10-817BA24A57A5.jpeg

Naar aanleiding van een post van Wouter over zijn aanschaf van een Eheim potfilter voor het schoonmaken van de sump ben ik ook op zoek gegaan.

Via FB een eheim 2226 aangeschaft en deze vandaag gebruikt voor het stofzuigen 🙄 van de sump. Gezien het vuil in de watten is het aardig gelukt:

41BC7564-1C47-4B6A-BC42-8FA30EC1940A.jpeg
D29DFE92-44B1-4095-BE65-CF162A09CFEF.jpeg
Nuttig dagje zo..

Zo nu en dan loop je wel eens tegen wat stekjes aan hier op het forum. Paar van de laatste aanwinsten:

IMG_4394.jpg

IMG_4395.jpg
IMG_4397.jpgIMG_4408.jpg

Vandaag weer een klein beetje gerommeld in de bak; wat vuil afgezogen en van het powerfilter het filtervlies vervangen.

Ook even wat waterwaarden gemeten;
Fosfaat 0,09
No3 0,5 - 1
KH 9,8 (hoger dan ik normaal aan hou, dus ff in de gaten houden)
Ca 450

Verder gisteren geconstateerd dat mijn zoutwaarde wat te laag werd, dus maar even wat puur zout in de sump erbij gegooid (750 gram), dus inmiddels stijgt het zoutgehalte weer een beetje.

Wel hier en daar nog wat algjes op het rif, maar goed als we de boel stabiel houden dan komt dat ook wel weer goed.

Wat ik al lang wist en ook al vaker voorbij heb zien komen is het feit dat Goniopora's sterke koralen zijn. Door verslechterde wateromstandigheden was mijn Gonio helemaal verdwenen. Heb m gewoon laten staan en zie hier de voortgang:

17 september
IMG_4258.jpg
27 september
IMG_4295.jpg

25 oktober - Je ziet de kleur al weer terugkomen. Inmiddels is hij weer volledig op kleur. Nog wel korte poliepen, maar dat is een kwestie van tijd verwacht ik.
IMG_4392.jpg

Zal nog even een recente foto maken van de week en plaatsen. Bijzonder sterk zijn ze zeker!

Zo nu en dan loop je wel eens tegen wat stekjes aan hier op het forum. Paar van de laatste aanwinsten:

Bekijk bijlage 572574

Bekijk bijlage 572575
Bekijk bijlage 572576Bekijk bijlage 572577

Vandaag weer een klein beetje gerommeld in de bak; wat vuil afgezogen en van het powerfilter het filtervlies vervangen.

Ook even wat waterwaarden gemeten;
Fosfaat 0,09
No3 0,5 - 1
KH 9,8 (hoger dan ik normaal aan hou, dus ff in de gaten houden)
Ca 450

Verder gisteren geconstateerd dat mijn zoutwaarde wat te laag werd, dus maar even wat puur zout in de sump erbij gegooid (750 gram), dus inmiddels stijgt het zoutgehalte weer een beetje.

Wel hier en daar nog wat algjes op het rif, maar goed als we de boel stabiel houden dan komt dat ook wel weer goed.

Wat ik al lang wist en ook al vaker voorbij heb zien komen is het feit dat Goniopora's sterke koralen zijn. Door verslechterde wateromstandigheden was mijn Gonio helemaal verdwenen. Heb m gewoon laten staan en zie hier de voortgang:

17 september
Bekijk bijlage 572578
27 september
Bekijk bijlage 572579

25 oktober - Je ziet de kleur al weer terugkomen. Inmiddels is hij weer volledig op kleur. Nog wel korte poliepen, maar dat is een kwestie van tijd verwacht ik.
Bekijk bijlage 572580

Zal nog even een recente foto maken van de week en plaatsen. Bijzonder sterk zijn ze zeker!
Heel mooie om te zien dat de Goniopora zo'n herstel kan tonen.

Bedacht met vandaag ineens dat ik de UV lamp al in geen tijden heb vernieuwd. Weet niet eens hoe oud de lamp is inmiddels. Maar zeker ruim een jaar. Kortom vanavond maar even twee UV lampen besteld om de oude lamp te vervangen en eentje voor op de plank. :)

15B64858-AFA3-45C0-9FD8-CC529E4D83F0.jpeg59A4B712-18E5-433D-AA09-0736C4A1EC24.jpegHet was geen overbodige luxe om de lamp te vervangen en het glas schoon te maken..:giggle:

Inmiddels lamp vervangen, pompje schoongemaakt en de boel weer teruggeplaatst. Draait weer mee en hopelijk weer een tijd niet naar om zien..😉

Back
Bovenaan