Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nijkerk's rif

En toen waren we al ruim een jaar verder.. :eek:
Time flies..;)

Bak heeft afgelopen zomer helaas een klap gehad, doordat de pomp van de ijzer dosering niet gewerkt heeft en dus het fosfaat flink heeft kunnen toenemen. Gecombineerd met de enorm warme zomer heeft het nogal wat issues met zich meegebracht. Heb de bak dus een hele tijd laten draaien en ben op mijn gemak het fosfaat aan het verlagen geweest.

Vanaf 30 oktober ben ik gestart met Reef Fuel (3,5 ml per dag) en ben ik gaan afbouwen met mijn dosering van FE en Carbon. Dosering van FE zat op 10 ml per dag en carbon op 60 ml dagelijks. Op 23 november heb ik de dosering van FE en Carbon volledig uitgezet en heb ik de dosering gehandhaafd op 3,5 ml per dag. Deze week heb ik de dosering opgeschroefd naar 4 ml en doseer ik op 4 tijdstippen per dag. Hiermee heb ik nu sinds dat ik gestart ben mijn nitraat en fosfaat waarden op prima waarden. Tot zover bevalt dit product mij goed. Op termijn wil ik ook experimenteren met Reef Elixer, maar dan moet eerst mijn Ca waarde naar een normale waarde. Zie de bak per week vooruit gaan!

Uiteraard heeft de onbalans gezorgd voor wat algvorming in mijn bak. Dit ben ik nu aan het verslaan door de inzet van een 25tal turbo's en een Salarias ramosus. Die toen tot op heden, samen met de zeeegel, goed werk!

Vandaag ook de knoop doorgehakt om eindelijk mijn Maxspect led verlichting en de 2 armaturen met 4 x 54W T5 lampen eruit te gooien. Lang plezier van gehad, maar wil eindelijk af van het verwisselen van T5 buizen.

Wat komt er voor in de plaats? Tja..heb besloten om te gaan voor twee Philips Coralcare Gen2 armaturen! Ben benieuwd!
Ergens eind volgende week hoop ik de twee armaturen plus controller te ontvangen! Zin in!

Tot zover even de update..

Vandaag direct aan de klus gegaan om een constructie te maken voor de coralcare’s.

E9ECAE70-E0F6-4861-9F91-9B1121C78319.jpeg

27DC3B26-4792-4698-9C5D-9B6D6B0C59B0.jpeg
BA3E9151-89D4-44AC-93D5-8689748E5A92.jpeg

0D445A6F-6000-432D-8C8C-9E439C2294E9.jpeg83215D41-0474-4A97-A0C5-D93776DE97B0.jpegE2130ED8-2BAA-4369-A781-8C41816145DB.jpeg
Vervolgstap is opschuren en in de jachtlak zetten. Jammer dat ik de PCC’s nog niet heb om te passen, maar goed heb de maten aangehouden uit de handleiding van het armatuur. Dus moet goed komen.. ;)

Vandaag een pakketje ontvangen..best zwaar zo'n pakket..
DDA80260-5635-4EE9-94A8-6FA00688983E.jpeg
96AC579D-D04C-4513-8078-98A809DDA253.jpeg

De lampen pas perfect in het door mij gemaakte frame! Gelukkig maar..😅
EFA9E689-A565-492D-A6B1-18FDBA8982D7.jpeg

C0EDE430-A016-41A5-AF2C-9AA7F494AF60.jpeg

Direct begonnen de huidige verlichting te verwijderen boven de bak. Tijdelijk de Maxspect's nog even teruggeplaatst. Morgen de oude bekabeling en adapters verwijderen en hopelijk de lampen boven de bak plaatsen. Leuk!
2368CA96-097B-45FF-BD85-AD36CA642A89.jpeg

Goede lampen en mooi hoe je dat met het frame gedaan heb. Daar vallen ze mooi in weg.
Ik zat nog even je foto's terug te kijken. Heb je die mooie monti (crazy t?) en gonio nog?

Goede lampen en mooi hoe je dat met het frame gedaan heb. Daar vallen ze mooi in weg.
Ik zat nog even je foto's terug te kijken. Heb je die mooie monti (crazy t?) en gonio nog?
De gonio is er nog steeds. De crazy t heeft het heel slecht gehad, dus maar eens zien of die er weer bovenop komt.

Vanochtend de bak verder onder handen genomen. De nieuwe lampen liggen erop en het acclimatisatie programma draait nu voor 14 dagen.

Uiteraard gisteren de lampen wel ff op vol vermogen gehad. Wat een bak licht zeg..😎

Voor nu is het door het programma wat getemperd qua licht...
FF2C2BC7-E403-404E-A89A-0B12C870EA55.jpegFFAB37ED-7130-4C1A-81BB-5C5531C34C43.jpeg0D2A38B2-E8DE-4BE4-BFE4-49E771744CD9.jpeg
Nog wel ff wat bekabeling wegwerken😄
Maar ben door de tyrips heen..🙈

IMG_3537.JPG

Laatst bewerkt:
Pff...lekker begin van 2de kerstdag. Om 6:45 uur wakker worden in een compleet donker huis. Stroomstoring...in eerste instantie in het donker naar beneden en kijken of de aardlek eruit ligt. Huh..niks te zien. Dan naar buiten kijken en dan valt op dat alles donker is. Ok...is dus niet alleen in huis. Op telefoon website liander bekijken: stroomstoring in de complete wijk en ruim 41 straten zijn geraakt. Monteur onderweg en oplostermijn 8:30 uur.

Ok...hoe lang staat de bak al zonder stroom en verwarming? Hmm....water voelt nog redelijk op temperatuur. Dan maar af en toe wat roeren in de bak, want uiteraard geen UPS of werkende accu's in de buurt. Uiteindelijk om 8:30 uur springt verlichting en pompen weer aan...

Zo..nu kan mijn tweede kerstdag beginnen.. :sneaky::giggle:

Pff...lekker begin van 2de kerstdag. Om 6:45 uur wakker worden in een compleet donker huis. Stroomstoring...in eerste instantie in het donker naar beneden en kijken of de aardlek eruit ligt. Huh..niks te zien. Dan naar buiten kijken en dan valt op dat alles donker is. Ok...is dus niet alleen in huis. Op telefoon website liander bekijken: stroomstoring in de complete wijk en ruim 41 straten zijn geraakt. Monteur onderweg en oplostermijn 8:30 uur.

Ok...hoe lang staat de bak al zonder stroom en verwarming? Hmm....water voelt nog redelijk op temperatuur. Dan maar af en toe wat roeren in de bak, want uiteraard geen UPS of werkende accu's in de buurt. Uiteindelijk om 8:30 uur springt verlichting en pompen weer aan...

Beste Bas
Kijk of je een generator op de kop kan tikken op markt plaats een Nwe 4 tact 2kw kunnen scoren voor nog geen 175 euro lekker in de schuur geen stress meer 😇

Gelukkig had je het optijd door is mij ook al eens overkomen gelukkig kon ik snel agregaat,van de boot van mn vader ophalen stroming is zn vitale factor voor onze dier .
Waar veel mensen eigenlijk niet bij stil staan .
Nood stroom vind ik een extreem belangrijk iets in onze hobby.
Fijne dagen .

Ja, dit soort acties dwingt je idd na te denken over een noodstroomvoorziening. :giggle:
Gelukkig viel het allemaal mee, maar kan niet zeggen dat het een lekker begin van de dag is..

Ja, dit soort acties dwingt je idd na te denken over een noodstroomvoorziening. :giggle:
Gelukkig viel het allemaal mee, maar kan niet zeggen dat het een lekker begin van de dag is..
Als er nood aan de man is gewoon even ophalen bij mij geen probleem
😇

Dat was balen ja. Ik had ook last van de stroomstoring. Was leuk begin van de 2de kerstdag

Back
Bovenaan