Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nemo kweek met enkel naupli's

haha ja ik heb nog genog te leren :rolleyes:

ik heb vorige week nog een koppeltje zandhappers gekocht
ben nog een beetje benieuwt of ik daar nog wat mee kan

gr bas

Heb daar volgens mij een tijdje terug ook eitjes van gehad.

eentje kreeg er steeds een dikkere buik plots was die een dag of 3 nergens te bekenen toen ze weer in het zicht kwam was ze weer dun:confused:

Trouwens geen eitjes of wat er op lijkt gezien.

ik ga er voorloopig niet opletten
want ik ga deze maand me aquaruim aan de andere kant van me kamer zetten want dan kan ik wel een sump plaatsen en dan kan ik er ook een kweek bak aan koppelen in de plaats van steeds blijven kl*ten :rolleyes:

en dan heb ik eind van de maand een weekje weg met me vriendin en haar ouders
dan ben ik een weekendje thuis om de klap op te vangen van het weekje weg
en na het weekend ga ik weer een week weg en dan verzorgt de buurvrouw hem die helemaal niks met een zee aquaruim te maken heeft
dus hoop van zegen gott1

gr bas

Beter een goede buur als een verre vriend gaat in dit geval op:biggrin:

wens ze maar succes zal niet veel mis kunnen gaan gaan wel..

net een nieuwe brachionus kweek gestart de bestaande wilde ik gaan schoonmaken zwemmen er maar enkele 10tallen in veels te weinig dus.

Dus alles omgekiept en schoongemaakt,

Nu heb ik een 2tal weken terug ongeveer de copepods gescheiden van de brachionus de copepods zwommen nog steeds samen met duizenden brachionus in een vaas.

2 weken niet naar omgekeken en het krioelt van de brachionus hoe moeilijk kan het ooit zijn:rolleyes:

hier dus een paar 100 uit gepipet en in de brachionus kweekbak vrijgelaten 30l oud zeewater uit mijn bak erbij en hopen dat ie aanslaat!

Koppeltje aalgrondels zitten op het moment 120 cm uit elkaar de ene maakt een nestje links van de bak en de andere rechts:confused: ze zullen nog wel moeten wennen denk ik en elkaar weer zien te vinden.

Zojuist nog wat tips van RoGi gehad hoop dat ik er mijn voordeel mee kan doen!!

Hey Bas,

Met de brachionus kweek gaat het goed zeer geconcentreerd als het goed is zwemmen de larfjes morgen avond uit. Al twijfel ik of het vanavond niet gaat gebeuren.

Ik ga er van uit dat ze morgen komen is in ieder geval elke keer nog geweest ze legt 9 van de 10 keer op zondag de week erop op dinsdag zwemmen ze dan uit.

Ik ben er in ieder geval weer klaar voor:biggrin:

gelukkig dat het bij jouw wel goed gaat :rolleyes:

want mijn vissen zitten in een nood bak want tijdens het boren is me bodem gebarste (1cm naar de kit rand ) dus dat hadden we gemaakt die bak weer 2 trapen op gesleept in me 1tje alle pijpen gelijmt water er in en toen barste dat plaatje kapot en scheur in me bodem :eek:

hoop volgende week een andere bak op te kunnen halen

het zit niet altijd mee
volgende keer beter

gr bas

nieuwe is ie niet ik kon er 1 op komen halen bij een forum lid
de bak was 120x40x50 en die 120x60x60 nauw hopen dat het nog wat is
en ff het grote probleem afschuimer oplossen :( want dan is de mijne zeker weten niet meer goed genog

groetjes

Gister was het dus weer uitvang dag welke iets anders is verlopen als ik dacht...

rond 21.45 een grote handoek om de bak heen gehangen om hem stik donker te krijgen.Om 22.00 de lichten en pompen uit.

om 22.15 het zaklichtje aan zo rond 22.30 kwamen de eerste larfjes in beeld mooi nog ff tijd om de senseo aan te zetten:biggrin:

Ik sta dus in de keuken hoor ik een doffe klap ik denk nog he mijn zaklampje dondert op de grond.Ik kijk dus snel de hoek om nee het zaklampje hangt nog mooi op zijn plaats.

ik kijk iets verder naar links verder van de bak af en de schrik slaat me om het hart.

Daar ligt moeder de kloek levenloos op de grond(vrouwtjes nemo dus)2,5 meter van de bak vandaan:eek::eek::eek:

Snel een schepnetje gepakt en vlug terug de bak in met als gevolg dus de grote lamp in de kamer aan snel zwemt ze weer naar haar eitjes .

Ondertussen heeft ook mijn mannetjes kauderni in de gaten dat er iets te halen valt.

Vandaag valt er niet meer veel aan haar avontuur te merken

Denk dat ik toch nog zo,n 30/50 Larfjes eruit heb kunnen vissen.

Gister voor ze uit zwommen 5L brachionus gezeefd en in het 60L bakje vrij gelaten.

Vanmorgen om 5.30 2,5L en vanavond om 17.30 weer 2,5L

Bakje verder de hele dag met rust gelaten ze zitten dus lekker in het pikkedonker.

Kan niet misgaan zou je zeggen:p

hey Frank,

Het moet lukken!!

Pikkedonker ?? Of heb je verduisterd met een vuilniszak? (er moet wel 'licht' zijn hoor maar dan difuus ofwel overal hetzelfde niveau).

Dat vrouwtje overleeft het wel (ze zijn sterk hoor), maar dat is inderdaad raar. De mijne doen dat ook (niet eruit springen dan) maar wel naar snel naar boven (ik dacht om lucht te happen??).

Mocht je een keer tijd over hebben (zal wel niet) dan zou ik wel eens een foto willen zien van de brachionus die op je 40 mu zeefje zit nadat je 5 liter hebt gezeefd.

Veel suc6!!!!!!

Groet Ron,

Hey ron,

Ik heb hem verduisterd met een vuilnis zak ik zal vandaag of morgen wel eens een foto schieten van het zeefje 40mu met 5l brachionus.

Het nemo vrouwtje komt eigenlijk nooit boven in de bak ff nog iets anders.

Op de 5de dag van de eitjes is mijn anemoon gaan verhuizen omdat de porseleinslak aan zijn voet zat te kriebelen tot vandaag zit hij nog elke dag ergens anders dus zullen ze een nieuwe steen uit moeten kiezen om hun eitjes te planten ben benieuwd hoe lang dat nu weer duurt.

Is mijn hermietje weg nu weer dit...

Laatst bewerkt:
weet ik niet, ik gaf/geef in ieder geval maar 5 liter per dag in 1 keer.

Ik laat 1 emmertje (3 liter) vers zeewater met daarin losgelaten de brachio leeg lopen in de kweekbak door een 5 mm slangetje, duurt 30 minuten of zo.

Hieronder zie je mijn 5 liter portie......

Bijlagen

• _MG_3087.jpg
    _MG_3087.jpg
    269 KB · Weergaven: 5
  • _MG_3089.jpg
    _MG_3089.jpg
    278,8 KB · Weergaven: 5
  • _MG_3090.jpg
    _MG_3090.jpg
    202,1 KB · Weergaven: 5
  • _MG_3091.jpg
    _MG_3091.jpg
    221 KB · Weergaven: 6
So far so good net ff snel de kap voor de eerste keer eraf gehad om eens goed te kijken hoe het gaat.

Tot vandaag geen afvallers ik heb de eerste 6 dagen altijd al weinig afvallers gehad het probleem begint met het overwennen naar de naupli's.

Ik heb het idee dat ik altijd met teveel naupli's begin.

Zal het dit keer rustig proberen op te bouwen heb vandaag helaas geen tijd gehad om een foto te schieten wel gaat er ook veel brachionus door mijn 40mu zeefje heen:confused:welke ik dan maar nog een paar keer door de zeef laat gaan.

Vanavond krijgen ze voor het eerst naupli's ik heb het idee dat mijn brachionus kweek niet voldoende is.

Gister was ik aan het werk in de buurt van Hilversum en daar ff een paar liter brachionus gekocht.

Vanmorgen lagen er 7 op de bodem geen idee hoeveel er nog rondzwemmen ik begin vanavond ook met de verduistering aan de voorkant 10 minuutjes eraf te laten misschien dat ik dan even kan tellen.

Dag 4/5/6/ heb ik meestal de meeste afvallers en op dag 7 niets meer.

hey Frank,

Als je echt twijfelt over de hoeveelheid brachionus, dan zou ik nu al beginnen met naupli.

Ik heb gisteren weer een nestje (ik gok 50 stuks) uitgevangen, dit in de wetenschap dat ik ze toch niet groot kan krijgen i.v.m. vakantie:mad: maar ik heb nu nog wel 7 dagen om een oplossing te zoeken. Ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om ze te laten zitten.......

Groet Ron,

Alweer een mislukte kweek....

Er leven er nu nog 2 die meer op de bodem liggen als rondzwemmen.

Ik weet bijna zeker dat deze reis mijn brachionuskweek niet voldoende op peil was

Eerst maar even vakantie houden en zorgen dat ik zo'n 50L geconcentreerde brachionuskweek heb.

Ging nu dus weer mis op dag 6 na het toevoegen van naupli's en het lichter maken van de bak daar zit de fout gister zwommen er nog zeker zo'n stuk of 20.

Back
Bovenaan