Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Frank's Kubus 80x80

Status
Niet open voor verdere reacties.

Herpen Online

Senior Forumlid
Hallo allemaal,

De meeste van jullie hebben mij misschien al ooit eens voorbij zien komen .

Maar dit is buiten het kweek gebeuren mijn eerste dagboek.

Ik heb zo'n anderhalf jaar een percula 120 gehad waar ik veel plezier aan beleefd heb.

Toch ging de techniek van de percula mij steeds meer tegen staan je kan bijna nergens bij en hoewel ik nog nooit met een sump heb gewerkt miste ik hem op den duur wel.

Ik heb toen besloten de percula in de verkoop te doen de inhoud was vrij vlot verkocht,de Percula zelf ging iets langzamer maar als het goed is word deze deze week opgehaald.

Moet eigenlijk ook wel want a.s. zaterdag is mijn nieuwe bak klaar een kubus van 80x80x60 (55WH) inc sump van 60x40x40 met 1 tussenschot.
Verder heb ik vrijdag al alle pvc aangeschaft op de doorvoeren na die hadden ze daar niet.

Ook ben ik al voorzien van een afschuimer de BM Nac7 van Aquareus (volgens Aquareus de enigste in NL) en heb ik bij klarenbeek(Angelique) de opvoerpomp gekocht een eheim1262 ook al 2 armaturen van elk 4x24W zijn besteld deze zijn 80cm lang.

Het onderstel wil ik zelf maken van geschaafd vuren 44x44 en afwerken met meubelpanelen van grenen deze dan verfen in koloniaal kleur.

Omdat hij dan mooi in het interieur past.

In de bak heb ik 2 gaten laten boren van 32 voor de afvoer de overloop word 22cm breed voor de opvoer heb ik 1 gat laten boren van 32.

Als er iemand nog tips heeft voor de overloop om hem stil te krijgen met 2 doorvoeren graag!!

Ook hen ik het een en ander nog bewaard van de percula nl 2x tunze 6045 Uv 11W ,fosfaatfilter AC en niveuamat zac pegelplus en een bord vol met spatwaterdichte stopcontacten.

Tips kritiek etc,etc zijn welkom

word vervolgd...

Laatst bewerkt:
Frank we hebben je inderdaad al eens zien verschijnen en volgens mij hebben we op dezelfde dag onze eerste bak getransporteerd. Succes met je bak. Qua overloop afvoer gebruik bijde gaten op de een monteer je de standpijp halverwege je overloop aan deze overloop monterr je een Kraan waarmee je je waterhoogte heel nauwkeurig afstellen de andere overloop plaats je een standpijp op de gewenste waterhoogte deze is alleen voor nood ALS de pijp met Kraan verstopt zou raken. Succes in ieder geval.
Hallo allemaal,

De meeste van jullie hebben mij misschien al ooit eens voorbij zien komen .

Maar dit is buiten het kweek gebeuren mijn eerste dagboek.

Ik heb zo'n anderhalf jaar een percula 120 gehad waar ik veel plezier aan beleefd heb.

Toch ging de techniek van de percula mij steeds meer tegen staan je kan bijna nergens bij en hoewel ik nog nooit met een sump heb gewerkt miste ik hem op den duur wel.

Ik heb toen besloten de percula in de verkoop te doen de inhoud was vrij vlot verkocht,de Percula zelf ging iets langzamer maar als het goed is word deze deze week opgehaald.

Moet eigenlijk ook wel want a.s. zaterdag is mijn nieuwe bak klaar een kubus van 80x80x60 (55WH) inc sump van 60x40x40 met 1 tussenschot.
Verder heb ik vrijdag al alle pvc aangeschaft op de doorvoeren na die hadden ze daar niet.

Ook ben ik al voorzien van een afschuimer de BM Nac7 van Aquareus (volgens Aquareus de enigste in NL) en heb ik bij klarenbeek(Angelique) de opvoerpomp gekocht een eheim1262 ook al 2 armaturen van elk 4x24W zijn besteld deze zijn 80cm lang.

Het onderstel wil ik zelf maken van geschaafd vuren 44x44 en afwerken met meubelpanelen van grenen deze dan verfen in koloniaal kleur.

Omdat hij dan mooi in het interieur past.

In de bak heb ik 2 gaten laten boren van 32 voor de afvoer de overloop word 22cm breed voor de opvoer heb ik 1 gat laten boren van 32.

Als er iemand nog tips heeft voor de overloop om hem stil te krijgen met 2 doorvoeren graag!!

Ook hen ik het een en ander nog bewaard van de percula nl 2x tunze45 Uv 11W ,fosfaatfilter AC en niveua zac pegelplus en een bord vol met spatwaterdichte stopcontacten.

Tips kritiek etc,etc zijn welkom

word vervolgd...

Hey Dennis klopt idd zo'n anderhalf jaar terug op de zelfde dag de bak verhuist.:p

Dus als ik het goed begrijp moet de 2de pijp wel onderwater staan of moet hij een klein beetje bovenwater staan als de 1ste verstopt raakt dat de 2de het dan overneemt.

Maar logisch gezien lijkt mij dat de 2de onderwater moet staan.

Als hij boven water zou staan en de 1ste verstopt zal de sump overlopen nu ik zo zit te typen begrijp ik het ineens;)de 2de op de gewenste waterhoogte ja kwartje is gevallen...

Zit ik nog over iets te dubben nl de achterwand die wil ik blauw ik heb al meer malen gelezen dat mensen deze verven maar mijn overloop zit zo meteen in de midden en die wil ik ook een kleurtje geven.

Kan men botenlak ook in de bak gebruiken of kan deze alleen buiten de bak gebruikt worden?

Zo da,s snel. Nog maar net gestopt en nu al weer begonnen! Groot gelijk heb je. Mooie maten man.;)

Hey Peter,

Ja idd snel nog sneller dan ik zelf gedacht had.

Zat hier maar op het forum naar al dat moois te kijken dat het kriebelen flinke jeuk werd:biggrin:

Maar duurt nog wel ff voordat ik zover ben zaterdag komt de bak dan nog onderstel in elkaar schroeven verfen pvc leidingwerk erin maken etc.

Maar het begin is er weer!!

:biggrin: hahah die frank

gaat wel snel kriebelen he

mooie maten ben zeer benieuwt hoe het er uit gaat zien
kom tegen die tijd wel weer een keertje langs om te kijken ;)

heej frank,
ik geloof dat ik een weddenschap heb gewonnen:biggrin:
binnen half jaar had ik gezegd dat je weer zou beginnen?
maar dit is wel heeeel snel hahah tof man ga het zeker volgen.
jachtlak heb ik ook gebruikt voor mijn eigenbouw frame!wat wil je lakken in de bak??? greets rene uut emmen

Hoi Frank,

Ik ben benieuwd!!!

Ga je ook nog met HQI werken? 192 watt is niet echt veel op een bak van boven de 300 liter. Is natuurlijk ook afhankelijk van wat je erin gaat zetten.

Ik zou de achterwand niet schilderen (aan de buitenkant) maar een plaat formica op kleur tegen kitten.

Het is wel een leuk formaat en jij gaat er zekers iets moois van maken.

Suc6 Ron,

Hey Rene,

idd iets sneller als verwacht :p maar voor dat het eerste visje hier weer rond zwemt zijn we toch wee een paar maandjes verder.

Hey Ron,

Blijf het voorlopig bij de T5 houden buttons,oortjes en misschien wat makkelijk steenkoraal.

Het word een open rif met natuurlijk wel genoeg schuilplaatsen.

Er komen vooral de wat kleinere vissen in.

Ik wil er zeker in een koppeltje anemoonvisjes met de gele bandjes ;Premnas biaculeatus.

Ha dorpsgenoot,

Leuk om te zien dat je ook een dagboek bent begonnen.
Ik denk dat we elkaar goed kunnen helpen met de tips die we krijgen, omdat we allebij ongeveer hetzelfde gaan opstarten:biggrin:(90×90×60).

Misschien kunnen we straks bij Marek wel aandeelhouder worden als we de bakken gaan inrichtenslimmetjeslimmetjeslimmetjeslimmetjeslimmetje.

Succes met het opbouwen, en ik kom snel een keer kijken.

Groeten
Michel en Angela

Hoi Frank, ook ik ga je kubus-dagboek volgen. We hebben bijna een gelijk opstart dus ben benieuwd. Nogmaals dank voor je pracht 4x54w!

gr
Robin

Hoi Frank,

Ik moet er morgen heen om de sump op te halenslimmetje, ik zal kijken hoever hij met jouw bak is:biggrin:

Groeten
Michel

Hey Michel,

Als het goed is is hij al klaar:biggrin:

Heb alleen helaas niet eerder de mogelijkheid om hem op te halen als a.s zaterdag..

@Glenn dank je ik zal iig me best er weer voor doen.

@robin,

Was je nog op tijd terug vanmiddag ik volg die doorkijker van jou ook op de voet.

Gister avond vast begonnen aan de inrichting eventjes aan het stoeien geweest met dood steen.

Staat nu in osmose water te spoelen zaterdag dus de bak ophalen zodat ik kan beginnen met het onderstel heb ook een offerte lopen van een rvs onderstel,

Die jongen zou me gister terug mailen maar helaas nog niks gehoord.

ook komen ze als het goed is:cool:eindelijk de Percula ophalen dus als hij zondag weer te koop is dan zijn ze dus niet geweest.

Hieronder een paar foto's van de pilaren al moet ik zeggen dat het niet mee valt om ze mooi erop te krijgen.

Bijlagen

• CIMG0994.jpg
    CIMG0994.jpg
    64,3 KB · Weergaven: 43
  • CIMG0995.jpg
    CIMG0995.jpg
    79,6 KB · Weergaven: 47
Nou, dat ziet er toch al veel belovend uit Frank? Ben benieuwd naar je dagboek op zaterdag of zondag!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan