Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nemo kweek met enkel naupli's

Omdat ik over een tijdje weer eens een nestje wil uitvangen maar op dit moment brachionusloos ben wil ik vragen of iemand misschien een liter of wat over heeft...Pb me maarpcboes

Heb nu 2 nestjes laten schieten misschien dat ik het 3de of 4de nestje weer een poging ga wagen.

hieronder een paar fotos om gemakkelijk naupli's te scheiden van hun schalen nadat ze zijn uitgekomen.

Ik heb zelf gemerkt dat het leegzuigen van een flesje toch nog een hoop schalen meeneemt naar het zeefje.

Ik heb een stuk pvc pijp van O125 op een cm of 30 afgezagen in de pvc pijp een Utje gezagen.

een emmertje boerenyoghurt leeg geslurpt deze in de pvc pijp geschoven.

Nu als het voor de naupli's tijd is geworden om ze vrij te laten kiep ik het flesje leeg in het emmertje na 10 minuutjes zitten ze met zijn allen voor het raam:biggrin: en zuig ik ze met een pipet eruit.

Zo goed als geen eierschalen meer door de drukte voor het raampje zwemmen ze de eierschalen op de grond opzij.

De mooite waard op het eens te proberen Herpen.:goed:

Maar zat van de week op youtube "how to artemia" en zag toen een filmpje hoe een kleine bruis steentje werkte als een afschuimer waardoor de eierschalen door luchtbellen gescheiden werden van de naupli's, ik moet wel zeggen dat ze wel iets groter waren Artemia/Nauupli's waar door ze niet mee in op gingen met lucht.

Helaas kan ik film niet meer vinden.

hey frank

heb je al iemand gevond die je brachionus kon sponseren ?:confused:

zal wel eens een keertje komen kijken als je jonge nemo's hebt zitten

want het kweken bij mij zit er voorlopig niet meer in :mad:

Nee nog steeds geen brachionus gevonden dus dacht bij mezelf probeer het een keer zonder met als resultaat dat ik er nu +/- 12 heb rondzwemmen van 11 dagen oud.

Heb ze gevoerd met diepvries cyclops,Sera micron en naupli's op dit moment voer ik ze zo'n 40/50ML naupli's.

Ze zijn nog erg klein en minimaal aan het verkleuren als ze wat groter mogen worden zal ik wel eens een paar foto's schieten.

heb ook pas sinds gister aan een kant de verduistering eraf wel maak ik af en toe de lamp aan.

Omdat Sera micron/cyclops zeer vervuilend is voor het water heb ik vanaf dag 5 om de dag de helft ververst de pest is ook met Sera micron dat de naupli's die niet worden opgeeten ook groeien :p

De eerste paar dagen zijn er denk ik zo'n 30 afgevallen blijf hoop houden dat ik er deze reis een paar groot krijg!!

leuk :biggrin:

blijft lastig om ze goed op de foto te krijgen

ben blij dat bij jouw wel goed lukt:goed:

Hey Frank,

1 ding blijft me opvallen, ze zijn laat bij jou. Mijn jonge annemoonvisjes waren bij de 14 dagen al op kleur en ik kon ze al overzetten. Dit terwijl ze bij jou nog moeten verkleuren.

Eigenlijk wel vreemd, maar ik heb ook geen idee hoe dit komt. jij?

Groet Ron,

Ja ja er komt kleur op 2 over 1 is goed op kleur ander begint ook nu 2 slakjes erbij gezet om de grootste troep op te ruimen.

Verder ververs ik nu elke dag de helft van het water

Heb gister trouwens voor de eerste keer de paringsdans van mijn koppeltje mandarijnen mogen bewonderen:biggrin:wat een schitterend gezicht is dat!!

Bijlagen

• CIMG0801.JPG
    CIMG0801.JPG
    86,8 KB · Weergaven: 17
  • CIMG0804.JPG
    CIMG0804.JPG
    84,5 KB · Weergaven: 16
  • CIMG0809.JPG
    CIMG0809.JPG
    96 KB · Weergaven: 36
Laatst bewerkt:
:biggrin:Ik ben mijn oude record voorbij als het gaat om het in leven houden van de nemotjes:biggrin:

De eerste keer dat ik het probeerde leefde ze 19dagen ben nu 21 dagen onderweg en er leven er nog:p2:p!

Tis iets minder dan 200 maar voor mij een mijlpaal zijn nu alle 2 mooi op kleur en hebben beide al 2 witte bandjes.

Zou het me nu dan einde;ijk eens een keertje lukken om ze groot te krijgen...

wij hopen het voor je :goed:

2 is altijd beter dan helemaal niks

groetjes bas

Dat bedoel ik Bas,

Was vandaag door mijn werk pas om 20.30 thuis snel ff een bakkie naupli's uitvangen en naar boven.

Water af geheveld naupli's erin en vers zeewater erin tot mijn schrik zag ik er maar 1 terwijl bij het afhevelen toch zeker 2 had gezien 10 min in het bakje zitten gluren maar waar ik ook keek ik zag er echt maar 1.

Verwarmingstaaf uit zijn steun getrokken en gelukkig daar zwom de tweede weg dacht ff dat ik hem per ongeluk af had geheveld...

Morgen weer een lange werk dag zal zondag nog eens proberen een paar plaatjes te schieten.

En hier stopt het weer na 22 dagen lagen ze gisteravond levenloos op de bodem...

Geen idee wat de oorzaak is enigste wat ik kan bedenken dat ik ze normaal rond 17.00 voerde maar door 2 lange werk dagen pas om 20.30.

Helaas dacht nu echt dat ik ze groot kreeg:(

hoeveel water voor die 2 vissen?
is het water helder?
wat voor verlichting?
temp water?
hoeveel voer? ... zwemmen ze er de hele dag in of raakt het op aan de eind van de dag?
hebben ze ronde buikjes?
zijn ze dan al op kleur? als ze kleuren eten ze ook wel geweekte artemia eitjes van hobby, of lobster eitjes.
teveel verversen is niet goed voor de rust ik deed maar één per week verversen met 50-100 in de bak in de bak (5-6 liter water, bij 2-3weken oud)

Hey Glenn,

Ze zaten in 6L water temp 27gr zwommen constant in voer water was glashelder.

De verlichting was pl35W hong zo,n 30cm boven het bakje.

Ze zagen er rond en gezond uit.

Ze waren al oranje met 2 bandjes echte visjes al.

Had ook geen brachionus puur op Naupli's en de eerste 10 dagen Sera micron en diepvries cyclops.

Back
Bovenaan