Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

My Reef Journey - The RSR 350!

Ziet er allemaal prima uit!
 
Week 50

We zijn er bijna, de bak draait bijna 1 jaar! Wat een avontuur is dit zeg.
WhatsApp Image 2018-06-10 at 17.41.47.jpg
Afgelopen weken enorm zitten stoeien voor het eerst met mijn waardes.
Allereerst het nitraat probleem (te hoog +-25) en een laag fosfaat, gelukkig begint fosfaat weer stabiel rond de 0,04 te zitten!
Zoals jullie weten draai ik op Triton Other Methods, hierbij is fles 1 (CA) anders qua dosering dan de andere 3. Afgelopen weken ben ik daarvan minder gaan door een scheefgroei van waardes (hoog ca & laag mg), het resultaat wordt langzaam zichtbaar, zojuist waardes gemeten:

Zoutwaarde: 1.026 / 35
Temp: 24,5
Ca: 450 (komt van de 470)
Mg: 1290 (komt van de 1260)
Nitraat: 10
PO4: 0,04
KH: 8,1
WhatsApp Image 2018-06-10 at 17.41.46 (1).jpgWhatsApp Image 2018-06-10 at 17.41.46.jpg
Je ziet dat sommige bruine punten op de acro langzaam weer kleur krijgen en de mega dure (200 euro) acanthastrea krijgt koppen er bij. Misschien wordt ik ooit nog rijk.. hahaha

Grappig dat vele aangeven dat je bak stabiel is rond een jaar, nou bij mij werd die juist toen onstabiel ondanks dezelfde werkwijze... best interessant. Wel leuk om met je waardes te spelen en te leren wat werkt! Grootste les is zoals ik reeds aangeef in mijn filmpje dat je PO4 in de gaten moet houden met het doseren van wodka. Daarnaast wanneer je PO4+ gaat doseren moet je niet verwachten dat die in een week weer op niveau zit, dat duurt wel even (bij mij 3 weken).
 
Week 50

We zijn er bijna, de bak draait bijna 1 jaar! Wat een avontuur is dit zeg.
Bekijk bijlage 490684
Afgelopen weken enorm zitten stoeien voor het eerst met mijn waardes.
Allereerst het nitraat probleem (te hoog +-25) en een laag fosfaat, gelukkig begint fosfaat weer stabiel rond de 0,04 te zitten!
Zoals jullie weten draai ik op Triton Other Methods, hierbij is fles 1 (CA) anders qua dosering dan de andere 3. Afgelopen weken ben ik daarvan minder gaan door een scheefgroei van waardes (hoog ca & laag mg), het resultaat wordt langzaam zichtbaar, zojuist waardes gemeten:

Zoutwaarde: 1.026 / 35
Temp: 24,5
Ca: 450 (komt van de 470)
Mg: 1290 (komt van de 1260)
Nitraat: 10
PO4: 0,04
KH: 8,1
Bekijk bijlage 490685Bekijk bijlage 490686
Je ziet dat sommige bruine punten op de acro langzaam weer kleur krijgen en de mega dure (200 euro) acanthastrea krijgt koppen er bij. Misschien wordt ik ooit nog rijk.. hahaha

Grappig dat vele aangeven dat je bak stabiel is rond een jaar, nou bij mij werd die juist toen onstabiel ondanks dezelfde werkwijze... best interessant. Wel leuk om met je waardes te spelen en te leren wat werkt! Grootste les is zoals ik reeds aangeef in mijn filmpje dat je PO4 in de gaten moet houden met het doseren van wodka. Daarnaast wanneer je PO4+ gaat doseren moet je niet verwachten dat die in een week weer op niveau zit, dat duurt wel even (bij mij 3 weken).
Weet je al de oorzaak van de hoge nitraatwaarde?

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk
 
13 maanden

Ja hoor ik heb het gehaald, één jaar een zeeaquarium!
De bak draait nu 13 maanden, een aantal foto’s was leuk geweest maar lig hier op een strandbedje in zuid-frankrijk dus helaas maar één foto.

Gelukkig heb ik tijdens mijn vakantie een oppas die keurig mijn bak met flessen ijswater op temperatuur houdt (koeling van de ventilator is niet voldoende). Daarnaast komt een bedrijf de waardes van de bak drie keer meten tijdens mijn vakantie zodat ik gerust hier lig.
Mijn PO4 (0,03) en No3 (2,5) zijn weer mooi in balans dus het is tijd om weer wat te gaan ondernemen! Na de vakantie ben ik van plan een pincetvis aan te gaan schaffen en weer een labtest op te sturen. Tevens ga ik op zoek naar een bijzonder koraal (weet nog niet wat) en zal ik een stuk levend steen toevoegen voor de bacteriën.
Iemand nog leuke ideen voor een koraal dat mooi over de stenen groeit, houdt van middelmatige stroming en middelmatig licht.

Gaaf is dat tijdens mijn vakantie de clownvisjes eindelijk in een koraal zijn gaan zitten. Na bijna een jaar van alle mogelijk koral plaatsen (flower, verschillende euphyllia’s, goniopora en leders) hebben ze eindelijk hun plek gekozen!
EAFA135A-A26B-4DC2-93CD-0A78123064C4.jpeg93A1774E-52C1-4CA3-B1F8-8576A498161B.jpeg
 

Bijlagen

  • 631F1504-55C9-4753-9699-E45A68EFA621.jpeg
    631F1504-55C9-4753-9699-E45A68EFA621.jpeg
    110,3 KB · Weergaven: 2
14 maanden

Bak draait 14 maanden, eigenlijk alles gaat z'n gangetje. MG is iets aan de lage kant, 1260 mg/l. Dat is vervelend omdat je met Trtion natuurlijk alles stuurt op basis van je KH. De MG daling is denk ik veroorzaakt doordat ik 3 weken op vakantie ben geweest en de doseerslangetjes een beetje versteend waren geraakt...
Ondertussen weer een keer de tunze pomp schoongemaakt, man wat geeft die dan weer een power!
WhatsApp Image 2018-08-19 at 09.48.49 (1).jpegWhatsApp Image 2018-08-19 at 09.48.50.jpeg

Vervolgens heb ik gisteren een Chelmon rostratus toegevoegd (ook wel pincetvis genoemd). Pracht beest, dokters zijn alleen nog niet helemaal happy met hem. Voor nu dus even een spiegel geplaatst, zodat de dokters lekker ruzie maken met zichzelf :).
WhatsApp Image 2018-08-19 at 09.48.49.jpeg
 
Zo een hele poos geleden dat ik actief ben geweest, ik heb afgelopen halfjaar best wat tegenslag gehad met mijn bak.
Nog steeds veel plezier in mijn bak maar wel wat strubbelingen. Ik heb afgelopen maand een aantal koralen verloren (allemaal SPS) en zie nu ook dat de wat makkelijkere SPS aan het afsterven zijn. Ik heb moeite met mijn PO4 goed stabiel houden, ik doseer PO4+ dagelijks met de hand (heb namelijk een 4 kanaalsdoseerpomp). De eerste foto is van mij waardes. De volgende foto's zijn van mijn koralen die dood gaan...
Ik doseer op dit moment Triton maar wil overgaan naar DSR EZ, maar wil eerst mijn waardes op orde hebben. Kortom ik heb drie vragen:
- Mijn PO4 schommelt enorm, zoals je ziet schiet die opeens omhoog terwijl ik niet opeens veel hoger doseer (waarde 6 december en 7 december). Hoe kan ik dit goed aanpakken, kan het dat deze zo schommelt?
- Mijn MG is lager zoals je ziet, kan ik deze gewoon omhoog brengen met Magnesium Plus van Colombo? Nadeel hiervan is dat de Triton fles 1 natuurlijk wel meer doseert dan alleen Magnesium, lopen de sporen dan ook scheef? Ik denk het wel doordat je ziet in foto 2 & foto 3 de ATI uitslag dat sporen elementen ook schreef lopen. Link laatste ATI test: //lab.atiaquaristik.com/share/adecd225f6b1bd46ed41
- Mijn Nitraat begint ook te stijgen, zou ik al Wodka gaan doseren? Dat zorgt natuurlijk wel voor een nog lager PO4?
Thanks voor iedereen die mee wilt denken!
 

Bijlagen

  • Waardes 14-12-2018.jpg
    Waardes 14-12-2018.jpg
    150,9 KB · Weergaven: 63
  • WhatsApp Image 2018-12-14 at 14.54.47.jpeg
    WhatsApp Image 2018-12-14 at 14.54.47.jpeg
    145 KB · Weergaven: 83
  • WhatsApp Image 2018-12-14 at 14.54.48 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2018-12-14 at 14.54.48 (1).jpeg
    156,5 KB · Weergaven: 79
  • WhatsApp Image 2018-12-14 at 14.54.48.jpeg
    WhatsApp Image 2018-12-14 at 14.54.48.jpeg
    145,9 KB · Weergaven: 77
  • WhatsApp Image 2018-12-14 at 14.54.47 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2018-12-14 at 14.54.47 (1).jpeg
    145,4 KB · Weergaven: 54
Ik zie dat je een best dikke laag vies zand hebt. Ik zou proberen dit voor een deel eruit te halen en ervoor zorgen dat dit schoon blijft door nassarius slakken, zeesterren of zandzevende vissen. Voor je koraalsterfte zou ik vooral kijken naar betere stroming als ik jou was. Zowel direct voor je koralen als indirect doordat er dan minder vuil opbouwt en dus minder nutriënten schommelingen.
 
Wat betreft je no3 en po4, Maak je gebruik van de volledige Triton methode (dus incl wierenfilter)?

Nav je laatste icp test (er van uitgaande dat deze erg recent is) je missende stoffen bijvoegen en verder doseren met de standaard flessen.

Als je icp te lang geleden is en je heb je missende stoffen toen niet bijgevuld... dan heb ie een probleem en loopt nu alles nog verder uiteen. Je kan dan iig wel je missende stoffen aanvullen met daarna een standaard waterwissel invoeren om alles weer enigszins recht te trekken (erg omslachtig en een landurig verhaal)
of een nieuwe icp opsturen en vanaf daar verder gaan.
Of je doet nu een paar grote waterwissels met een goed zout dan heb je ook alles wel redelijk op orde.

Nb je test kan ik niet openen
 
Zo stap 1 is klaar! We hebben osmose water....
Bekijk bijlage 478843
Voor iemand met twee linkerhanden een hele prestatie.
hoe vlug maakt dat osmosetoestel bij u het osmosewater aan? Heb de indruk dat het osmosewater dubbel zo snel geproduceerd word mt dan het afvalwater hier ?

Dit is toch de juiste configuratie he?
 

Bijlagen

  • 422EADA7-E116-4FF7-A322-83A6B9EE9270.jpeg
    422EADA7-E116-4FF7-A322-83A6B9EE9270.jpeg
    113,5 KB · Weergaven: 33
Goede tip Laurens, ik heb flink wat nassarius slakken, maar zie ook veel schelpjes liggen dus denk dat een groot deel het niet meer doet.
Heb zandhappers geprobeerd maar die verdwijnen steeds, geen idee waar ze blijven. Daarnaast heb ik één zeester, misschien een tweede toevoegen... daarnaast ga ik denk ik wat zand verwijderen er ligt toch genoeg..
Een of twee zeesterren alleen zullen weinig doen, daarom kun je beter nassarius slakken nemen. Als je dode ziet liggen kan dat aan heremieten liggen als je die hebt. 10-15 Nassarius slakken heb je wel nodig. Ook heb ik wel eens gelezen dat zeemuisen goed het zand kunnen schoonmaken.
 
Bovenaan